OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: OT-tråden

Post by Indurain » 22 May 2013 06:21

Håller med Fredde till 100%, politik finns det bättre forum att diskutera på
https://www.flashback.org/ eller så kan ni mötas upp fysiskt och fortsätta där.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: OT-tråden

Post by AndreasVH » 22 May 2013 06:50

Viggen wrote:Sen så har alltid fredde rätt, för han har herrgårdsvagn (och är klok) och det är inte att leka med.
Pflanzgarten stole my virginity

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: OT-tråden

Post by salta_killen » 22 May 2013 08:51

Appropå att lance swischade förbi i köptipstråden:

https://www.youtube.com/watch?v=O9YL04v-J5U

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 22 May 2013 10:46

tolij wrote:@ Fredde - du ger dubbla budskap. Ett forum på internet som har en OT tråd är väl ett utmärkt sätt att hålla politiska diskussioner, när allting loggas så blir det svårare att slingra sig med ful argumentationsteknik och det är så rättvist en diskussion i allmänhet någonsin kommer bli. På vilket sätt menar du att inte alla kan delta, det är väl upp till var och en?
Ja jag är medveten om att blir dubbla budskap men det grundar sig i att det är tillåtet att diskutera politik (och annat) men inte att bråka om politik (eller annat) och det är ju inte helt enkelt att dra en gräns. Och det är ju inte nödvändigtvis en admin som drar den gränsen utan andra forumanvändare. Att det blivit mer modererande på sista tiden beror inte på att vi vill det, utan på att det efterfrågas.

Det är ju vårt cykelintresse som förenar oss och är kärnan i diskussionerna och detta delade intresse som formar forumet. Det är helt enkelt rätt och slätt jävligt rätt att cykla och det är ju alla överens om. :)

Men det finns nog ingen politisk ideologi som alla här delar och om det då ska vara föremål för diskussion bör det rättvist ske enligt mångfaldsprincipen där alla politiska åsikter ges samma möjlighet att diskuteras och representeras.

Och med tanke på att det ibland hettar till redan vid dyra kolfibercyklar, arbetande poliser, bilägare så tror har jag väldigt svårt att exvis SVPs politik (eller motsvarade på andra kanten) skulle tas emot med större uppmuntran. (OBS: Jag drog alltså bara till med SVP för det är ett av de partier som brukar röra upp mest ilska hos allmänheten).

Och hur ska vi ställa oss till det? Vi kan ju inte ha en gräns där vissa politiska åsikter är tillåtna och andra inte, och det enda rättvisa blir att tillåta allt eller inget. Och OM vi kommer till det vägvalet så blir det enklaste att återigen luta sig emot att detta är ett forum för cykelsnack i första hand.

Som jag skrev tidigare så diskutera vad ni vill i OT-tråden men håll det på en skön och trivsam nivå.

Men visst, jag kan ju ha helt fel om detta och diskuterar det gärna. :)

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 22 May 2013 11:24

Fredde wrote: Men det finns nog ingen politisk ideologi som alla här delar och om det då ska vara föremål för diskussion bör det rättvist ske enligt mångfaldsprincipen där alla politiska åsikter ges samma möjlighet att diskuteras och representeras.
Nu skrev du det igen, nu me ordet månfaldshetsprincip?! På vilket sätt menar du att alla inte har samma möjlighet att diskutera saker på OT tråden - som dem annars skulle ha på någon annan tråd?

Att vi förenas av ett cykelintresse behöver ju inte betyda att vi inte har annat på hjärnan och är alltså inget argument. Det är helt enkelt upp till var och en vilken tråd man vill besöka och vilken diskussion man vill ge sig in i eller ej - detta är ju det som bör och kommer styra hur trådarna ser ut - vilket är en effekt av just det du försöker använda som en förevändning för locket på - månfaldhetsprincipen.

Är det någon som sen beter sig kränkande, och detta anmäls - så får ni väl se över det som vanligt - istället för att titta på vilken tråd som genererar mest upprördhet.

@ Indurain - du är bra på att hålla med - har du egna åsikter också?

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: OT-tråden

Post by Huliganen » 22 May 2013 11:27

Indurain wrote:Håller med Fredde till 100%, politik finns det bättre forum att diskutera på
https://www.flashback.org/ eller så kan ni mötas upp fysiskt och fortsätta där.

:lol: fucking flashback :lol:
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 22 May 2013 11:55

tolij wrote:Är det någon som sen beter sig kränkande, och detta anmäls - så får ni väl se över det som vanligt - istället för att titta på vilken tråd som genererar mest upprördhet.
Precis, problemet uppstår när någons politiska åsikt (som denna då tillåts uttrycka enligt "mångfaldhets-principen" :) ) upplevs som kränkande av någon annan.

Därför är ämnen vars åsikter kan leda till att andra blir sura/upprörda olämpliga, men tillåtna så länge man använder sitt sunda förnuft.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: OT-tråden

Post by Fixen » 22 May 2013 12:17

Jag hade flyttat in denna tråd i modforumet, rensat upp allt tjafs, och sen lyft ut den igen tillsammans med reglerna.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by ravelax » 22 May 2013 13:00

Semlan: En viktigt punkt att komma ihåg är att fixedgear.se inte är allmän plats. Sidan ägs och drivs av ett par enskilda personer, vilka därmed har all makt att bestämma över vilka ämnen som kan anses acceptabla att diskutera och vilken nivå diskussionerna bör hålla. De är fria att sätta sina egna gränser och efter eget tycke hantera det som skrivs i enlighet med dessa gränser eller inte. Tycker man inte att det sköts på ett bra sätt är man helt fri att välja ett annat forum att diskutera cyklar, politik osv. på. Ingen tvingar oss att vara medlemmar och skriva på fixedgear.se.

F.ö. anser jag att omodererade politiska diskussioner, om det innebär nån sorts laissez-faire-attityd där alla får spy massa galla hur som helst utan krav på att lyssna på motparten, hålla god ton eller hålla sig till saken, är helt ointressanta och i ännu högre grad totalt okonstruktiva, poänglösa. Eftersom det här är ett cykelforum finns uppenbarligen inte förutsättningarna för att föra vettiga politiska diskussioner, och därför gör vi nog bäst i att strunta att försöka. Visst har man annat än cyklar i huvudet, men det innebär ju inte att man MÅSTE skriva om det och göra det just på fixedgear.se.

Jag tycker Fredde och de andra moderatorerna gör ett bra jobb, men det är synd att de ska behöva göra det så ofta.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 22 May 2013 15:40

Det heter inte allmän plats längre utan offentlig plats, och det har inget med saken att göra eftersom yttrandefriheten är oavvhängig offentlig plats. Givetvis får moderatorerna redigera vad dem vill - jag bara bemöter argumenten. Vem är du för övrigt att bestämma vad som är en vettig politisk diskussion? Precis som du poängterar är medverkan på sidan frivillig - så också, som jag redan sagt - vilka trådar man läser o inte läser. Detta är alltså snarare ett argument för att behålla OT tråden som så fri som möjligt. Ni upprepar ideligen hur detta är ett cykel forum samt förutsätter att det krävs moderatorer för att hålla en bra kvalité på diskussionerna - istället för att antingen sluta läsa det ni inte är intresserade av samt själva konstruktivt bidra till att höja den påstått låga kvalitén - som inte blir högre för att man tar bort det man inte gillar utan är en faktisk avspegling av deltagandet. Vad är det för övrigt som har varit så himla kränkande här egentligen?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 22 May 2013 16:38

Det är just att slippa redigera eller behöva avgöra vad som är en "vettig politisk diskussion" som är målet.

Möjligt att jag har fel men yttrandefrihet handlar väl om att det är tillåtet att uttrycka sin åsikt i olika form: till exempel starta en tidning men för den saken skull kan man ju inte kräva att få uttrycka sin åsikt i alla tänkbara sammanhang, exvis: i andras tidningar.

"Grattis och skål för brudparet och nu kommer jag hålla ett 90-minuters anförande om bakgrunden till finska vinterkriget, frågorna tar vi på slutet." :)

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 22 May 2013 17:10

Fredde wrote:Det är just att slippa redigera eller behöva avgöra vad som är en "vettig politisk diskussion" som är målet.
Jaa, och det är just därför ni ska hålla era flottiga grisfingrar borta så kommer OT bli som användarna i demokratisk ordning vill att den ska se ut - genom den interaktion dem medverkar till att skapa, istället för att komma med skenheliga argument om rättvisa och kränkta människor eller det mer bisarra argumentet att man inte får snacka off topic på en off topic tråd.

Antingen tycker man att det finns andra saker man vill diskutera än cyklar - samt att det finns behov för generella diskussioner/ventilering - och då ska man ha en OT tråd. Eller så har man det inte. Just nu tycker jag att nivån på argument för att begränsa OT tråden är i linje med "bla bla jante bla bla jante bla bla jag är inte beredd att argumentera för mina ståndpunkter för då riskerar jag att bli kränkt".

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 22 May 2013 17:34

Om jag tolkat dej rätt är ditt förslag att om någon klagar på något i OT-tråden ska vi bara rycka på axlarna (och hänvisa till yttrandefrihet och demokrati)?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

OT-tråden

Post by Otto » 22 May 2013 19:31

Image

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: OT-tråden

Post by atomlab » 22 May 2013 21:25

Image
Image

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: OT-tråden

Post by tsarpjotyr » 22 May 2013 21:31

Image


(OBS! SKÄMT! OBS!)
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: OT-tråden

Post by Indurain » 22 May 2013 21:42

Flourtant , 70-tal , västerås
Image
Pressbyrån, `76
Image
1973, premiär för kundvåg
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 22 May 2013 22:06

Indurain wrote:Flourtant , 70-tal , västerås
Fan man känner smaken. Man undrar ju hur det gick för dom, dom som svalde. Fanns alltid en varje gång, som lite snopet sa: "Fröken, jag svalde mitt".

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 22 May 2013 22:29

Fredde wrote:Om jag tolkat dej rätt är ditt förslag att om någon klagar på något i OT-tråden ska vi bara rycka på axlarna (och hänvisa till yttrandefrihet och demokrati)?
Nej.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 22 May 2013 22:36

tolij wrote:
Fredde wrote:Om jag tolkat dej rätt är ditt förslag att om någon klagar på något i OT-tråden ska vi bara rycka på axlarna (och hänvisa till yttrandefrihet och demokrati)?
Nej.
Bra, då är vi överens!

Post Reply