Bängen trålar...

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Bängen trålar...

Post by Steeper » 14 May 2013 19:57

pettermagnus wrote:
franck wrote:förövrigt är det en bra idé för ens egen skull att stanna vid rödljus, iaf i innerstan. risken att bli påkörd ökar ju markant när man inte följer trafiklagarna liksom..
Det vanligaste sättet att dö på cykel i stockholms innerstad är, om jag inte är ouppdaterad nu, ju att bli prejad av tungt högersvängande fordon efter grönt i korsning, en olycka man sluppit om man trotsat rödlyset. Statistiskt sett så finns ju inget som tyder på att rödljuskörning ökar olycksrisken som cyklist.
Jag stannar i regel för rött i rusningstid för annars tycker jag man som cyklist stör trafikflödet (ofta) plus att det ger ett tillfälle att förfina ens trackstand och "intervallträning" :) när man är ute och cyklar under lågtrafik och har hyfsad uppmärksamhet runt omkring sig så känns det inte alltid motiverat att stå och vänta på grönt vid ett tomt övergångsställe ...
Du utsätter dig för större fara om du kör mot rött... Och det finns visst statistik som visar att det är just när någon kör/går/cyklar mot rött som olyckor uppstår. Konflikterande strömmar ett problem men signalreglerade korsningar minskar ändå olyckorna med ca 30% gentemot väjningsplikt.
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Bängen trålar...

Post by Steeper » 14 May 2013 20:00

ravelax wrote:Att påstå att det är ofarligt att cykla mot rött är ju rätt korkat med tanke på att trafiksituationen kan se ganska ordentligt olika ut beroende på vilket rödljus man snackar om. Prova att köra rakt fram mot rött i korsningen Vasagatan/Kungsgatan eller vid Fridhemsplan. Ingen olycksrisk alls, eller?

Råkar det vara ett tugnt fordon i närheten när man ska svänga höger är det ju bara att chilla lite och vänta bakom så att det kan svänga först. Försöker man klämma sig förbi får man ju räkna med risken att bli mos.

Det värsta problemet i min erfarenhet är folk som u-svänger lite spontant överallt. Det har kostat mig en ram och ett hjul.
Ja, de flesta olyckor uppstår ju när någon beter sig oförutsägbart/knasigt i trafiken.
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Bängen trålar...

Post by pettermagnus » 14 May 2013 21:19

För mig betyder inte "att cykla mot rött" detsamma som dra ut i korsande trafik utan att se sig om på samma sätt som att "följa trafikreglerna" inte innebär att hävda sin rätt att cykla rakt fram mot grönt trots högersvängande tunga fordon eller u-svängande taxibilar. Ledsen om jag fick det att låta så..
Försökte inte få fram att det är ofarligt att cykla mot rött alltid och utan att bry sig om situationen, men enligt min såklart ganska tvivelaktiga källa (jag har läst det någonstans på internet men har för mig att det trotsallt var en vetenskaplig studie som låg till grund) så finns det ingen statistik som tyder på att rödljuscykling leder till högre olycksrisk - vilket jag inte tycker låter särskilt konstigt då jag inte tror att det är vidare vanligt att cykla mot rött i högtrafikerade korsningar utan att se sig för.

Sorry var inte meningen att dra tråden OT, det finns såklart risker med att köra mot rött också.
Last edited by pettermagnus on 14 May 2013 21:45, edited 1 time in total.

User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Bängen trålar...

Post by Steeper » 14 May 2013 21:29

pettermagnus wrote:För mig betyder inte "att cykla mot rött" detsamma som dra ut i korsande trafik utan att se sig om på samma sätt som att "följa trafikreglerna" inte innebär att hävda sin rätt att cykla rakt fram mot grönt trots högersvängande tunga fordon eller u-svängande taxibilar. Ledsen om jag fick det att låta så..
Försökte inte få fram att det är ofarligt att cykla mot rött alltid och utan att bry sig om situationen, men enligt min såklart ganska tvivelaktiga källa (jag har läst det någonstans på internet men har för mig att det trotsallt var en vetenskaplig studie som låg till grund) så finns det ingen statistik som tyder på att rödljuscykling leder till högre olycksrisk - vilket jag inte tycker låter särskilt konstigt då jag inte tror att det är vidare vanligt att cykla mot rött i högtrafikerade korsningar utan att se sig för.
Du får ursäkta om jag är lite av en besserwisser men det råkar vara så att jag utbildar mig till trafikingenjör.
För go läsning (på norsk): http://tsh.toi.no/
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Bängen trålar...

Post by merkur » 14 May 2013 23:09

salta_killen wrote:Lite snutnojja är väldig sunt om ni frågar mig.

Exempel:

Jag bodde ett tag i en av förorterna till göteborg med hög andel invandrare. En helgkväll går jag ner till pizzerian precis innan stängning och noterar att några kids (yngre tonåren) spelar fotboll på torget. Alltså inte på planen som ligger 100 meter bort. Lite tjo och tjim och nån snor bollen och dom andra jagar efter och sånt men kids som larmar lite bara, absolut inget bråk. Precis innan mitt käk är klart stormar en nykläckt snut in med händerna i nån sorts vilda-västern-duell läge över vapenbältet och skriker att dom har hört att det är "ungdomskravaller" här. Hela pizzerian tittar undrande på honom. På väg hem noterar jag 5 snutbilar med ljusen på fortfarande, kidsen är inte kvar på torget.

Kort sagt, dom ser vad dom vill se.
Ja det var det jag syftade på, att det är märkligt hur man känner när de dyker upp trots att man inte direkt är livstilskriminell, första och enda gången jag var på Babel i Malmö så var det en spenslig liten stackare som "rappade" ute på gatan och stod och domderade om mänskligheten och bröder o systra mm, han fick 4 vakter på sig helt utan förvarning sen dök där upp (ÖVERDRIVER INTE) 10 snutpermobiler och säkert 15 lakejer med dragna teleskopbatonger.

Ingen hade gjort något våldsamt utom vaktstyrkan men gissa vem som hamnade i häkte?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 15 May 2013 04:48

Angående just rödljuskörningar, statistiken, så att säga: http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/ ... -med-d-den

Det finns endast ett statistiskt fall av någon som har dött för att denne har kört mot rött, och personen var onykter.

Det finns däremot ett hel del fall där personer har kört mot grönt och dött. Detta stämmer i flera städer, t.ex London. Det har till och med hänt i Nederländerna rätt nyligen i en korsning som inte är anpassad för cyklister (där har man ofta inte grönt för bilar och cyklar samtidigt).

Statistiken är på rödljuskörarens sida.

Men det finns ju sunt förnuft också. Sveavägen/Kungsgatan eller Skanstull är inte korsningar där man kör mot rött. Det finns däremot ett stort antal korsningar där det är helt idiotiskt att stå och vänta. T.ex Sveavägen/Rådmansgatan där det blir grönt för fotgängare åt alla håll och rött för bilar åt alla håll. Vem väntar där?
Det finns också många ställen där man svänger höger från en cykelbana in på en annan, är det vettigt att vänta på ingenting då?

User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Bängen trålar...

Post by Steeper » 15 May 2013 06:25

zeraien wrote:Angående just rödljuskörningar, statistiken, så att säga: http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/ ... -med-d-den

Det finns endast ett statistiskt fall av någon som har dött för att denne har kört mot rött, och personen var onykter.

Det finns däremot ett hel del fall där personer har kört mot grönt och dött. Detta stämmer i flera städer, t.ex London. Det har till och med hänt i Nederländerna rätt nyligen i en korsning som inte är anpassad för cyklister (där har man ofta inte grönt för bilar och cyklar samtidigt).

Statistiken är på rödljuskörarens sida.

Men det finns ju sunt förnuft också. Sveavägen/Kungsgatan eller Skanstull är inte korsningar där man kör mot rött. Det finns däremot ett stort antal korsningar där det är helt idiotiskt att stå och vänta. T.ex Sveavägen/Rådmansgatan där det blir grönt för fotgängare åt alla håll och rött för bilar åt alla håll. Vem väntar där?
Det finns också många ställen där man svänger höger från en cykelbana in på en annan, är det vettigt att vänta på ingenting då?
Intressant läsning. Grejen är väl att när man kör mot rött ät man noga att titta sig om innan. När det är grönt så kör man bara, för det är grönt. Dock menar jag inte att det är cyklister eller bilisters fel, det är snarare utformningen det är fel på.
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Bängen trålar...

Post by Karateklubben » 21 May 2013 07:22

Idag står de vi skanstull götgatan mittemot ringensköpcentrum o hovar in mamil´s http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Mamil

Dessutom mötte jag en lite sqaud på vägen mot gullmars och årsta.

Se upp! 8)
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Bängen trålar...

Post by peteholmberg » 21 May 2013 07:41

Fan, det verkar vara bra business vid skanstull. Blir en jävla sommarfest för södermalmspolisen i år.

neat
Posts: 52
Joined: 31 Aug 2008 16:28

Re: Bängen trålar...

Post by neat » 21 May 2013 07:45

zeraien wrote:Angående just rödljuskörningar, statistiken, så att säga: http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/ ... -med-d-den

Det finns endast ett statistiskt fall av någon som har dött för att denne har kört mot rött, och personen var onykter.

Det finns däremot ett hel del fall där personer har kört mot grönt och dött. Detta stämmer i flera städer, t.ex London. Det har till och med hänt i Nederländerna rätt nyligen i en korsning som inte är anpassad för cyklister (där har man ofta inte grönt för bilar och cyklar samtidigt).

Statistiken är på rödljuskörarens sida.

Men det finns ju sunt förnuft också. Sveavägen/Kungsgatan eller Skanstull är inte korsningar där man kör mot rött. Det finns däremot ett stort antal korsningar där det är helt idiotiskt att stå och vänta. T.ex Sveavägen/Rådmansgatan där det blir grönt för fotgängare åt alla håll och rött för bilar åt alla håll. Vem väntar där?
Det finns också många ställen där man svänger höger från en cykelbana in på en annan, är det vettigt att vänta på ingenting då?

.... men populationen av cyklister som cyklar mot grönt lär ju vara oändligt mycket större än den som cyklar mot rött. Det stämmer ju inte att statistiken talar för den som cyklar mot rött bara för att den gruppen i haft minst antal olyckor. Man måste ju sätta antal olyckor i relation till hur många som cyklar mot rött respektive hur många som cyklar mot grönt. Annars blir ju allt superkorkat.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Bängen trålar...

Post by peteholmberg » 21 May 2013 08:20

neat wrote: .... men populationen av cyklister som cyklar mot grönt lär ju vara oändligt mycket större än den som cyklar mot rött. korkat.
Skulle inte sätta pengar på det.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Bängen trålar...

Post by merkur » 21 May 2013 09:41

Kan man bli av med bilkörkortet om man cyklar mot rött?

Eller rättare sagt någon här som blivit haffad vid rödljuscykling och polisen sedan dragit in körkortet?

Man har ju hört så mycket historier om folk som åkt trimmad moppe och blivit av med körkort mm.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bängen trålar...

Post by abacaxi » 21 May 2013 09:58

neat wrote:Man måste ju sätta antal olyckor i relation till hur många som cyklar mot rött respektive hur många som cyklar mot grönt. Annars blir ju allt superkorkat.
det stämmer såklart men jag håller ändå inte riktigt med. klart att man måste fundera på hur många olyckor som sker och hur många man är beredd att tolerera. de som kör mot rött får väl själva ta ansvar för sitt liv medan antalet döda i trafiken är ett problem på samhällsnivå. om det hade funnits ett beteende i trafiken som ledde till säker död men som praktiserades av en person i hela världen hade inte det heller varit ett stort problem.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Bängen trålar...

Post by Koyo » 21 May 2013 10:04

Är väl i och för sig ett jävligt förenklat resonemang att påstå att det bara drabbar den enskilde cyklisten när denne kör mot rött. Att det plötsligt dyker upp en cykel i vägbanan när man förväntar sig fritt fram för att det är grönt kan ju orsaka lite allt möjligt, att bilisten väjer och krockar med mötande eller vad som helst. Sedan att man kör mot rött och blir dödad i en kollision med en bilist drabbar ju inte heller bara cyklisten, tror att de flesta bilister har svårare att komma över att de kört ihjäl någon än att bara säga "Nej men, hen körde ju mot rött".

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bängen trålar...

Post by abacaxi » 21 May 2013 10:09

Koyo wrote:Är väl i och för sig ett jävligt förenklat resonemang att påstå att det bara drabbar den enskilde cyklisten när denne kör mot rött
jo men när vi talar specifikt om hur många cyklister som dör när de kör mot rött så är det väl ändå ett rimligt resonemang. :-) det är klart att det finns andra aspekter.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Bängen trålar...

Post by Alex » 21 May 2013 10:09

Appropå trålande, polis stoppade cyklister på stadsgårdskajen söderut imorse.. vet inte om dom e kvar dock.

Michael
Posts: 73
Joined: 14 Jul 2009 10:14

Re: Bängen trålar...

Post by Michael » 21 May 2013 11:50

Polisen står och kollar cyklister i hörnet Grevturegatan/Humlegårdsgatan.

Tog precis en tjej som körde mot enkelriktat...

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 21 May 2013 15:18

neat wrote: .... men populationen av cyklister som cyklar mot grönt lär ju vara oändligt mycket större än den som cyklar mot rött. Det stämmer ju inte att statistiken talar för den som cyklar mot rött bara för att den gruppen i haft minst antal olyckor. Man måste ju sätta antal olyckor i relation till hur många som cyklar mot rött respektive hur många som cyklar mot grönt. Annars blir ju allt superkorkat.
Här är lite mer läsning:
http://www.standard.co.uk/news/male-cyc ... 81197.html

Det görs dagligen runt 150 000 resor med cykel bara i Stockholm. Av dessa har vissa kör några mot rött, det finns ingen exakt statistik för att de flesta mätningar är av jävig karaktär. Men om man baserar det på observationer så är det kanske 5%-20%. Alltså 7500-30000 per dag. Av dessa har alltså endast en förolyckats, och var dessutom kraftigt berusad.
Jag tycker det är rätt bra odds, oavsett hur man vrider och vänder på det.

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: Bängen trålar...

Post by franck » 21 May 2013 15:40

Bängen trålar på skeppsbron igen, de chillar med sina mc i en gränd nära slottsbacken. Verkade ha haffat en roadie för nåt

SweBender
Posts: 209
Joined: 28 Nov 2011 15:28

Bängen trålar...

Post by SweBender » 21 May 2013 15:51

En som jag följer på Instagram åkte på böter idag för att han körde bromslöst, haffad av MC polis.

Post Reply