Bängen trålar...

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Bängen trålar...

Post by merkur » 07 May 2013 22:58

Men visst är det märkligt att man får snutfrossa när man egentligen inte är kriminell?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by Otto » 08 May 2013 00:34

Image

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Bängen trålar...

Post by MatKar » 08 May 2013 05:25

Jävligt gangsta att cykla utan ringklocka

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Bängen trålar...

Post by salta_killen » 08 May 2013 09:19

Lite snutnojja är väldig sunt om ni frågar mig.

Exempel:

Jag bodde ett tag i en av förorterna till göteborg med hög andel invandrare. En helgkväll går jag ner till pizzerian precis innan stängning och noterar att några kids (yngre tonåren) spelar fotboll på torget. Alltså inte på planen som ligger 100 meter bort. Lite tjo och tjim och nån snor bollen och dom andra jagar efter och sånt men kids som larmar lite bara, absolut inget bråk. Precis innan mitt käk är klart stormar en nykläckt snut in med händerna i nån sorts vilda-västern-duell läge över vapenbältet och skriker att dom har hört att det är "ungdomskravaller" här. Hela pizzerian tittar undrande på honom. På väg hem noterar jag 5 snutbilar med ljusen på fortfarande, kidsen är inte kvar på torget.

Kort sagt, dom ser vad dom vill se.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bängen trålar...

Post by abacaxi » 08 May 2013 09:35

ja verkligen. man är naiv om man tror att man måste vara skyldig för att få snuten på sig. de har rätt att vara ganska jobbiga mot dig om de bara har skäl att misstänka att du skulle kunna ha gjort något. och min erfarenhet från att ha växt upp med skejtare, invandrare och annat löst folk samt i ärlighetens namn också varit misstänkt med rätta några gånger, är att det är i princip hela tiden. nu är jag en snart medelålders svennebanan i enskede men rädd är jag fortfarande.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Bängen trålar...

Post by Karateklubben » 08 May 2013 10:50

Det är krig!
Efter gårdagens klotning, där pissråttorna tar parti till bilisten som gjorde en olaglig u-sväng, kommer jag gör allt för att de ska se mig som en finne i röven. :twisted:

Busshammaren ligger i bakfickan en och annan snutbils ruta kommer gå!
Image
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar...

Post by MatKar » 08 May 2013 11:37

Karateklubben wrote:Det är krig!
Efter gårdagens klotning, där pissråttorna tar parti till bilisten som gjorde en olaglig u-sväng, kommer jag gör allt för att de ska se mig som en finne i röven. :twisted:

Busshammaren ligger i bakfickan en och annan snutbils ruta kommer gå!
Image
Höll cykeln?
Busspeck kallade vi det i Åkersberga när det begav sig. Filma gärna!

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Bängen trålar...

Post by Karateklubben » 08 May 2013 11:50

MatKar wrote: Höll cykeln?
Busspeck kallade vi det i Åkersberga när det begav sig. Filma gärna!
Cykeln höll, lite skrap i lacken, men en spräckt Giro-hjälm. (Histon är numer min beater!)

Film kommer självklart slängas upp! 8)
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Bängen trålar...

Post by Indurain » 08 May 2013 11:51

"pissråttor" :lol:
Det är vi skattebetalare som får betala en ny ruta, hursomhelst, häll ut en kasse med fotanglar framför pissråttorna när dom kommer glidande, mycket effektivt. och du får gärna filma tilltaget :lol: , en gopro monterad på sadelstolpen ?
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Bängen trålar...

Post by Karateklubben » 08 May 2013 11:59

Indurain wrote:Image
Thx för idén! :idea:
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 14 May 2013 07:43

Bängen vid Skanstull idag Igen. Akta Er.

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar...

Post by Kristoffer T » 14 May 2013 09:08

Tveklöst forumets mest flashbackigaste tråd. Jösses :shock:

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Bängen trålar...

Post by atomlab » 14 May 2013 09:36

Gillar FB...gillar denna tråd...
Image

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Bängen trålar...

Post by peteholmberg » 14 May 2013 09:54

Mycket poliser på stan idag, men de är nog mer intresserade av att hålla stan säker från terrorister än cyklister utan bromsar.

http://www.dn.se/nyheter/usas-utrikesmi ... er-sverige

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 14 May 2013 10:01

peteholmberg wrote:Mycket poliser på stan idag, men de är nog mer intresserade av att hålla stan säker från terrorister än cyklister utan bromsar.

http://www.dn.se/nyheter/usas-utrikesmi ... er-sverige
Mycket möjligt, men det stoppade inte dem från att genomföra en trafikkontroll tidigt på morgonen. :-P

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar...

Post by MatKar » 14 May 2013 11:05

peteholmberg wrote:Mycket poliser på stan idag, men de är nog mer intresserade av att hålla stan säker från terrorister än cyklister utan bromsar.

http://www.dn.se/nyheter/usas-utrikesmi ... er-sverige
Har kapitulerat och skruvat på en broms. Nu fattas bara en tuta med gummiboll så är raketen gatulaglig

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 14 May 2013 11:22

MatKar wrote:Har kapitulerat och skruvat på en broms. Nu fattas bara en tuta med gummiboll så är raketen gatulaglig
Jag misstänker ändå att om man inte har cyklat mot rött eller gjort nå annat dumt (typ inga lysen i mörker) så är man rätt säker även utan broms, har iaf aldrig blivit stoppad.

Finns det någon som har blivit stoppad/bötfälld på senare tid just för att du inte hade broms?

Eller är det snutnoja som är ordet? (inte immun, puh!)

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: Bängen trålar...

Post by franck » 14 May 2013 18:58

zeraien wrote:
MatKar wrote:Har kapitulerat och skruvat på en broms. Nu fattas bara en tuta med gummiboll så är raketen gatulaglig
Jag misstänker ändå att om man inte har cyklat mot rött eller gjort nå annat dumt (typ inga lysen i mörker) så är man rätt säker även utan broms, har iaf aldrig blivit stoppad.

Finns det någon som har blivit stoppad/bötfälld på senare tid just för att du inte hade broms?

Eller är det snutnoja som är ordet? (inte immun, puh!)
jag har inte torskat för bromslöst cyklande sen sommaren 2011 nu, åkte på 500 spänn för bromsen då, inget för ringklocka osv. tror som du säger att man framförallt torskar för rödljus. rödljus = blåljus så att säga hehe. förövrigt är det en bra idé för ens egen skull att stanna vid rödljus, iaf i innerstan. risken att bli påkörd ökar ju markant när man inte följer trafiklagarna liksom..

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Bängen trålar...

Post by pettermagnus » 14 May 2013 19:27

franck wrote:förövrigt är det en bra idé för ens egen skull att stanna vid rödljus, iaf i innerstan. risken att bli påkörd ökar ju markant när man inte följer trafiklagarna liksom..
Det vanligaste sättet att dö på cykel i stockholms innerstad är, om jag inte är ouppdaterad nu, ju att bli prejad av tungt högersvängande fordon efter grönt i korsning, en olycka man sluppit om man trotsat rödlyset. Statistiskt sett så finns ju inget som tyder på att rödljuskörning ökar olycksrisken som cyklist.
Jag stannar i regel för rött i rusningstid för annars tycker jag man som cyklist stör trafikflödet (ofta) plus att det ger ett tillfälle att förfina ens trackstand och "intervallträning" :) när man är ute och cyklar under lågtrafik och har hyfsad uppmärksamhet runt omkring sig så känns det inte alltid motiverat att stå och vänta på grönt vid ett tomt övergångsställe ...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bängen trålar...

Post by ravelax » 14 May 2013 19:54

Att påstå att det är ofarligt att cykla mot rött är ju rätt korkat med tanke på att trafiksituationen kan se ganska ordentligt olika ut beroende på vilket rödljus man snackar om. Prova att köra rakt fram mot rött i korsningen Vasagatan/Kungsgatan eller vid Fridhemsplan. Ingen olycksrisk alls, eller?

Råkar det vara ett tugnt fordon i närheten när man ska svänga höger är det ju bara att chilla lite och vänta bakom så att det kan svänga först. Försöker man klämma sig förbi får man ju räkna med risken att bli mos.

Det värsta problemet i min erfarenhet är folk som u-svänger lite spontant överallt. Det har kostat mig en ram och ett hjul.

Post Reply