OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: OT-tråden

Post by J2000E » 09 May 2013 04:18

Det är sällan jag blir riktig förbannad eller låter mig provoceras. Det är bara någon vecka sedan jag tänkte att - den här sidan verkligen är trevlig – att det är en avspänd site där man kan låta sig fly vardagen lite och umgås med trevliga människor.

Så du dum jag var. Fixedgear är precis som samhället i övrigt. Den består av ett antal individer med olika inriktning och agendor. Det vill säga att det förutom trevliga människor även finns otrevliga människor.

Jag är inte naiv. De som känner mig skulle nog säga att jag är raka motsatsen. Tiden har gjort mig mer och mer cynisk. Ändå trodde jag lite mer om just cyklister – och faktiskt just på denna sida. Har tänkt och trott att fixiekulturen på något sätt var lite bättre än samhället i övrigt. Yngre, mer förlåtande.

Nu är jag dock riktigt förbannad – och då menar jag inte lite så där ”nätförbannad” utan på riktigt. Min första tanke var att lägga ned helt, att sluta delta här. Det är en ganska naturlig tanke när man stöter på obehagliga människor – på fritiden. Sedan kom jag fram till att den här platsen är värd att kämpa för.

Atomlab – antingen kommer du här med en mycket bra förklaring till vad du menar med dina bildinlägg eller så ses vi i verkligheten och du får förklara dem för mig, ansikte mot ansikte.

Det klankas ofta på bilister här. Med all rätt. Många bilister är övermodiga när de sitter inneslutna i sina ton av metall. De gör och säger saker som de normalt inte skulle våga göra. Detsamma kan sägas om en del människor på nätet. De tror sig kunna bete sig som de vill utan konsekvenser.

Så är det inte.
JE
Grön våg för grå man...

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

OT-tråden

Post by Hampan » 09 May 2013 06:03

J2000E wrote:Det är sällan jag blir riktig förbannad eller låter mig provoceras. Det är bara någon vecka sedan jag tänkte att - den här sidan verkligen är trevlig – att det är en avspänd site där man kan låta sig fly vardagen lite och umgås med trevliga människor.

Så du dum jag var. Fixedgear är precis som samhället i övrigt. Den består av ett antal individer med olika inriktning och agendor. Det vill säga att det förutom trevliga människor även finns otrevliga människor.

Jag är inte naiv. De som känner mig skulle nog säga att jag är raka motsatsen. Tiden har gjort mig mer och mer cynisk. Ändå trodde jag lite mer om just cyklister – och faktiskt just på denna sida. Har tänkt och trott att fixiekulturen på något sätt var lite bättre än samhället i övrigt. Yngre, mer förlåtande.

Nu är jag dock riktigt förbannad – och då menar jag inte lite så där ”nätförbannad” utan på riktigt. Min första tanke var att lägga ned helt, att sluta delta här. Det är en ganska naturlig tanke när man stöter på obehagliga människor – på fritiden. Sedan kom jag fram till att den här platsen är värd att kämpa för.

Atomlab – antingen kommer du här med en mycket bra förklaring till vad du menar med dina bildinlägg eller så ses vi i verkligheten och du får förklara dem för mig, ansikte mot ansikte.

Det klankas ofta på bilister här. Med all rätt. Många bilister är övermodiga när de sitter inneslutna i sina ton av metall. De gör och säger saker som de normalt inte skulle våga göra. Detsamma kan sägas om en del människor på nätet. De tror sig kunna bete sig som de vill utan konsekvenser.

Så är det inte.
JE
Jag var bara tvungen att quota det här innan du börjar ändra eller försöker ta bort det.. Jeeez.

Synd att självdistans inte går att köpa för pengar.
_____________
Fista STHLM

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: OT-tråden

Post by mille » 09 May 2013 06:42

Jag älskar folk som köper "värsta" prylarna, för då kan jag köpa deras prylar när de tröttnat till vettiga priser.
Så jag tackar alla dessa medelålers personer som köper High-End produkter oavsett om det gäller cyklar, bilar eller Hi-Fi... :D

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 09 May 2013 07:44

Jo men vänta nu, vem, behöver självdistans egentligen?

Om man inte kan se en nybörjare på kolfiberhoj utan att slänga förolämpningar omkring sig kanske man ska göra en egen insättning på sitt distanskonto.

OT-tråden var från börjar lite av en friggebod för saker som inte platsade i cykelgaraget men nu börjar det lukta mer och mer utedass om den.

Fixedgear är inte en plattform för att hacka på sina medcyklister oavsett politisk ideologi, hudfärg, kostvanor eller inkomst.

Hampan, om man har en vettig motivering kan man få sina inlägg raderade om man kontaktar någon av oss admins.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

OT-tråden

Post by Hampan » 09 May 2013 08:35

Vänta nu här Fredde, hold your admin-horses, vad har jag sagt förutom att jag tycker det är roligt med överviktiga weight weenies (och att man dessutom ska låta dom hållas) och att jag anser att JE's hetsande och förtäckta hot om att han ska söka upp folk för en drygrolig bilds skull, tyder på dålig självdistans? Två åsikter som jag står för och som jag då rakt inte tycker är ett sånt övertramp att admin måste steppa in.
Däremot tycker jag att du borde ta i hårdare varje gång nån hotar med våld i verkligheten, något som jag sett dig släppa ett flertal gånger den senaste tiden. Det om något är ett övertramp som det inte ska ses med blida ögon på. Små gliringar och munhuggandet kommer alltid finnas kvar, det är trots allt ett internetforum.
_____________
Fista STHLM

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 09 May 2013 10:31

Hampan, inlägget var inte riktat till dej personligen, jag fan bara resonemanget i tråden småkomiskt, antagligen för att jag själv är för fet för mina cyklar ;)

När inlägg rapporteras in så PMar vi admins ihop oss och ev röstar om det ska delas ut varningar eller avstängningar. Men hela grejen bygger på att någon rapporterar och skriver en kort motivering annars får det vara, om det inte är något helt uppenbart.

Vissa har högre toleransnivå än andra men det som rapporteras bör vi ju faktiskt göra något åt.

Målet är ju att de som gillar att gnabbas och munhuggas kan göra det, samtidigt som de som inte vill göra det ska slippa det. Men det får ju bygga på lite ge och ta. Det är ett misslyckande när medlemmar blir förbannade och slutar posta.

Forumet har inte haft några som helst problem tidigare och därför har det inte funnits speciellt uppstyrda regler men det håller vi på att skriva ihop, tills vidare kör vi med en varning innan avstängning samt att vi på ett tidigt stadium försöker lägga oss i.

Tycker du att jag eller någon annan admin gör fel så bara dra iväg ett PM. :)

Edit: en omkörning av en dyr cykel är alltid tillfredsställande. :)

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: OT-tråden

Post by Fixen » 09 May 2013 10:50

^ Gott.

User avatar
detsamma
Posts: 165
Joined: 20 Oct 2012 08:56
Location: Malmö

Re: OT-tråden

Post by detsamma » 09 May 2013 10:55

Utan att ta någon sida i diskussionen eller uttrycka någon specifik åsikt kopplat till ämnet; jag hoppas att du stannar kvar på forumet JE. Jag uppskattar verkligen ditt cykel- och klockkunnande och fortsätter gärna se bilder på och texter om dina fina samlingar.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

OT-tråden

Post by olebole » 09 May 2013 10:56

Det kan ofta vara dumt att göra antaganden angående någons konditionsstatus bara för att man cyklar om någon.
Alla som är någorlunda seriösa med sin träning vet om att det krävs både hög och låg intensitet för att inte gå in i väggen om man tränar mycket. Även proffsen kan spendera så mycket som 80% av sin sadeltid på lågintensiva pass.
Vill man veta vem som är snabb "på riktigt", oavsett utrustning, är det väl bara att ta sig ut till närmsta lokala tävling. Vem som är bäst på att konstant masha på 75% runt stan och kranskommuner är ett ganska dåligt mått på snabbhet :)
Mvh gnällspiken

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: OT-tråden

Post by Fixen » 09 May 2013 11:08

detsamma wrote:Utan att ta någon sida i diskussionen eller uttrycka någon specifik åsikt kopplat till ämnet; jag hoppas att du stannar kvar på forumet JE. Jag uppskattar verkligen ditt cykel- och klockkunnande och fortsätter gärna se bilder på och texter om dina fina samlingar.
+1

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

OT-tråden

Post by ArvidSvensson » 09 May 2013 11:11

Håll igen nu! Onödigt hård stämning här nu. Internet är på riktigt och skämtsamma inlägg landar ofta väldigt fel. Red ut tjafset på något fik eller över PM. Vi flyttar hela tråden till näthatsavdelningen om det inte blir bättring. Om någon känner sig kränkt el.dyl. har vi alla misslyckats. Ni vet precis vad som gäller.

Puss och kram.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 09 May 2013 11:21

Jag tycker att JEs begäran om förklaring från Atomlab är rimlig. Inte för att jag kan säga att Atomlabs video är kränkande eller ej (jag började titta på den och fattade ingenting innan jag sedan stängde fönstret) men för att det är rimligt att man faktiskt kan förklara saker man tycker eller säger till någon här på forumet, särskilt om nån blivit kränkt. Hur relevant det var att bli kränkt är sedan sekundärt eftersom känslor är subjektiva och bör respekteras åtminstonde fram till en förklaring av de egna argumenten så att man åtminstonde ger förståelsen en chans, vilket torde främja forumets sämja och trevnaden i stort. Att undvika ens ett försök till förklaring med anspelning på någons irrationella utspel är undanflykter och inget argument. Givetvis ska sedan också kunna skicka gliringar, ironisera eller kritisera, liksom att man både som sändare och mottagare står sig bättre med lite distans. Men samtidigt ska man alltid ha i åtanke att man kan komma att ses i verkligheten.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 09 May 2013 11:33

Risken för missförstånd är stor om man kommunicerar med .gif bilder. :)

Image

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: OT-tråden

Post by wastegård » 09 May 2013 11:40

Karateklubben wrote:Dagens solbrillor!
Image
Tom Ford, kommer i ett mockafodral som ser ganska påkostat ut.
Som synes ett skönt litet blåmärke efter gårdagens klotning. Hjälmen sprack..... 8)


(Ja, det är frullen som står kvar i bakgrunden. Fotofail......)

Gillar att folk har så dålig splitvision att ni helt missar att Rikard nästan spräckt skallen i en betongsugga. WTF!

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: OT-tråden

Post by Huliganen » 09 May 2013 12:23

pareto wrote:
tolij wrote:Kapitalismen liksom lyckas att förvränga och förstöra allt som har någon koppling till förnyelsebarhet, natur och skönhet.
Image
Läst grundkurs i nationalekonomi, hört om Pareto och blivit en sån där odräglig liberal a-kursare ingen gillar? :lol:
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: OT-tråden

Post by Fixen » 09 May 2013 12:25

Fredde wrote:Risken för missförstånd är stor om man kommunicerar med .gif bilder. :)

Image
Image

pareto
Posts: 12
Joined: 13 Apr 2013 22:50

Re: OT-tråden

Post by pareto » 09 May 2013 12:58

Huliganen wrote:Läst grundkurs i nationalekonomi, hört om Pareto och blivit en sån där odräglig liberal a-kursare ingen gillar? :lol:
Hahah ja det var väl en lite väl djärv förstapost med mitt användarnamn. Har förvisso läst nek men är varken liberal eller a-kursare.. Snarare konservativ och trångsynt - som ingen gillar :shock:

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: OT-tråden

Post by K-dregg » 09 May 2013 13:52

Fixen wrote:
Fredde wrote:Risken för missförstånd är stor om man kommunicerar med .gif bilder. :)

Image
Image
Image

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: OT-tråden

Post by atomlab » 09 May 2013 18:48

J2000E wrote:
Sedan jag slutade fundera på om det var lönehelg eller inte... :)
Svarade jag med denna.

Image

Då jag tycker att det var en extremt fjantig kommentar. Något som Abramovich son knappt skulle kunna vräka ur sig. Och då menar jag inte på ett jantevis. Personen på den rörliga bilder symboliserar en "Yea, im a badass"
J2000E wrote:JE
J2000E wrote:JE
Svarade jag med Image
Hade kunnat förklara om inläggen fanns kvar men vill inte riskera att citera fel.

Och iom att du editerade bort inläggen så postade jag en Video med en person som både säger och de fackto backar iväg. Och exakt så är ju det man gör när man editerar bort inlägg och så du låter en helt bunt med människor så där med inlägg som ser dumma ut.
Image

chrobin

Re: OT-tråden

Post by chrobin » 09 May 2013 19:47

Va fan! När jag går in på ot tråden vill jag se klockor, mopeder, tuffa bilar, J galland's sons trumsolo eller nått om speedmans kosthållning. Inte en massa sånt här....

/ChRobin

Post Reply