OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: OT-tråden

Post by wastegård » 02 May 2013 12:28

Vanderlyle wrote:Återigen kändes det onödigt att starta en ny tråd för en snabb fråga.

På mitt vevlager står det, likt på bilden en L(eft) och R(ight), med en pil åt respektive håll. Det är ju uppenbart att man ska montera från höger och vänster, så mycket förstår jag, men sett från vilket håll? Nu är vevlagret monterat från drivsidan, är det rätta takter?

[img]rätt
korrekt!

Färdriktning.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: OT-tråden

Post by tsarpjotyr » 02 May 2013 12:33

wastegård wrote:
Vanderlyle wrote:Återigen kändes det onödigt att starta en ny tråd för en snabb fråga.

På mitt vevlager står det, likt på bilden en L(eft) och R(ight), med en pil åt respektive håll. Det är ju uppenbart att man ska montera från höger och vänster, så mycket förstår jag, men sett från vilket håll? Nu är vevlagret monterat från drivsidan, är det rätta takter?

[img]rätt
korrekt!

Färdriktning.
Fint, tack för svaret!
Från Norrbotten till Göteborg

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: OT-tråden

Post by J2000E » 03 May 2013 16:06

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 02:07, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

OT-tråden

Post by johan e » 03 May 2013 17:16

Hakar på tematImage

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 03 May 2013 18:21

^^ lol

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: OT-tråden

Post by fjohan » 03 May 2013 18:57

Just påkörd av ännu en till stressad bilist i trafiken. Skippade att stanna och väjningsplikt utan fortsatte rakt ut och välte mig rakt över huven och marken. En veckas nytt hjulsett snett, ramen oklar, handled mest troligtvis sprucken och skrapsår över benen. Det enda som var bra var att en polispiké kom förbi 15 sekunder efter när hennes bil var på cykelbanan med cykeln under och jag på marken. De gillade min svarta kolfibercykel, och bilisten hade inte ett rätt.

SweBender
Posts: 209
Joined: 28 Nov 2011 15:28

OT-tråden

Post by SweBender » 03 May 2013 19:24

Fy fan! Skönt att höra att du är relativt oskadd!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 03 May 2013 19:43

Skönt att du är ok. Var pikén en lacoste, ralph lauren eller nåt annat? :-D

Edit: se till att få ut pengar från bilens försäkring. Den betalar allt inklusive sveda och värk och alla skador på cykel och kläder, utan självrisk och det spelar inte ens någon roll vems fel det var. Krockade själv för ett tag sen och fick precis pengarna. Skönt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: OT-tråden

Post by Indurain » 03 May 2013 20:06

J2000E wrote:Dagens JE-klocka 8
:shock:
Image

Skönt att du klarade dig utan relativt oskadd fjohan!
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: OT-tråden

Post by fjohan » 03 May 2013 20:33

abacaxi wrote:Skönt att du är ok. Var pikén en lacoste, ralph lauren eller nåt annat? :-D

Edit: se till att få ut pengar från bilens försäkring. Den betalar allt inklusive sveda och värk och alla skador på cykel och kläder, utan självrisk och det spelar inte ens någon roll vems fel det var. Krockade själv för ett tag sen och fick precis pengarna. Skönt.
De hade svenska statens blå sporttröjor med guldemblem. Rätt brattiga kotlettfrisyrer i vårsolen också. :)

Tack (alla)! Jag tänkte just fråga lite om någon visste om hur det kan gå till. Vet du om jag ringer min motpart och ber om bolag etc (har reg/namn/tlfn) eller kan jag ordna det på annat vis?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by ravelax » 03 May 2013 20:53

Usch och fy och förbannade helvete. Been there, done that. Att folk har så svårt med den där väjningsplikten... Hoppas det ordnar sig med försäkringen!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 03 May 2013 20:54

du ska prata med bilens trafikförsäkringsbolag. fråga bilisten verkar väl enklast men det går säkert att ringa vilket förskringsbolag som helst typ ditt eget och kolla. jag frågade föraren på plats sen ringde jag bolaget sen fick jag en blankett där jag fick beskriva händelsen, sen fick jag ett brev att jag skulle skicka kvitton och anspråk, sen fick jag pengar. tog en jävla tid men det var inget snack, bara formaliteter. se till att alla skador är dokumenterade av sjukvården, även såna som du tycker är ingenting. se också till att sjukskriva dig från jobbet om möjligt, det ger dig mer sveda och värk-ersättning. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: OT-tråden

Post by fjohan » 03 May 2013 21:39

Tack Abacxi. Ska göra så imorgon och får väl släpa mig mot röntgen också. Hade varit roligare att cykla i regnet.

Hoppas på att hitta kvittot på kinaramen och att engelsmännen kan skicka ett annat saknat kvitto (tror de skippade det) på handbyggda hjulen. Annars får jag väl hoppas på det bästa.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

OT-tråden

Post by ArvidSvensson » 03 May 2013 22:26

Kontakta en seriös cykelbutik och be dem värdera det du saknar kvitto på. Kolla först att försäkringsbolaget också tycker att de är seriösa.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 04 May 2013 06:50

exakt. dock sa bolaget jag dealade med inget om att lbsen skulle vara seriös så jag gick till norvelo. haha, skoja bara de är grymma. hursomhelst behövdes inget kvitto på inköp av cykeln, bara lagningen och de nya delarna.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Lars Grov » 04 May 2013 08:13

Jag behövde inte visa några kvitton alls för pajade prylar efter att en bil smällde in i mig, försäkringsbolaget nöjde sig med polisrapporten och vittnesmålen. Faktum är att försäkringsbolaget ringde upp mig innan jag hann kontakta dem, jag fick lämna en händelsebeskrivning över telefon och blev ombedd att lämna in cykeln till en lbs för skadeutlåtande. De gick igenom hela hojen och skickade fakturan till försäkringsbolaget. Fick schablonersättningen 1500 tror jag det var, för sveda och värk.

Hoppas det går bra med allt fjohan.
Lick my decals off, baby

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 04 May 2013 08:28

Lars Grov wrote:försäkringsbolaget nöjde sig med polisrapporten och vittnesmålen
knappt så det behövs då det räcker med att du krockat med trafikförsäkrat fordon. du kan nog i stort sett köra in i din egen parkerade bil med flit om du behöver ett nytt framhjul eller så. it's the law. jag kontaktade aldrig polisen och hade inga vittnen det gick bra ändå. jag fick bara 600 för sveda och värk btw, tror det är helt baserat på hur många dagar du är sjukskriven. jag var borta fyra.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 04 May 2013 21:39

fjohan wrote:Tack Abacxi. Ska göra så imorgon och får väl släpa mig mot röntgen också. Hade varit roligare att cykla i regnet.

Hoppas på att hitta kvittot på kinaramen och att engelsmännen kan skicka ett annat saknat kvitto (tror de skippade det) på handbyggda hjulen. Annars får jag väl hoppas på det bästa.
Kvitton behövs inte. Men omnämn den som: entusiastcykel och förklara att den verkligen inte är någon dussincykel utan exklusiva delar som du lagt ner många timmar på att hitta på internet. Vissa delar såsom ramen är specialbeställt från Asien, troligtvis Japan, du minns inte riktigt. Hjulen är specialbyggda i england och har väldigt lång väntetid.

Ring handläggaren efter lunchen, helst 13.30 när denne är mätt och belåten och var överdrivet trevlig och var inte blyg för att avrunda beloppen uppåt. Ring inte kring 14.30-15.30 eller strax innan 17. Helst torsdagar men ej måndagar men det är väl självklart.

Inled med att förklara hur tråkigt det är att din cykel är trasig och att du verkligen sett fram emot sommaren och våren och att olyckan varit väldigt psykiskt påfrestande. Ring gärna när det är fint väder (vilket du givetvis påtalar) och förklara att du fått ta bussen för att din cykel är trasig.

Förbered en saklig lista på alla delarna med dyraste priserna du hittar samt en länk. Glöm inte frakt och tull. Dokumentera alla skador med foto som du kan maila över snabbt och smidigt.

Arbetstid? Ja självklart ska du ha betalat för den tid som det kommer ta att skruva ihop din nya cykel, minst ett par timmar. Bjäffsar dom om att du ska lämna in den så förklara att du är en entusiast har all kunskap du behöver och vill helst mecka själv med din ögonsten.

Är det delar som är fullt användbara delar (men tex skrapade) så dealar du bara till så att du får behålla dem, givetvis inte för att ha till någon cykel utan enbart av nostalgiska skäl eller rent av köra dem till skroten för att underlätta för f-bolaget. Fast egentligen kanske dina nav är helt funktionsdugliga.

Alla skadade delar prefixar du med skrot-, skrothjulen, skrotstyret osv.

Nu kanske jag låter som en ohederlig person, det är jag inte men jag tycker att försäkringsbolag är riktigt gnidna och de i sin tur kommer försöka göra allt för att de ska blir så billigt som möjligt för dem.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 04 May 2013 23:43

Fredde wrote:jag tycker att försäkringsbolag är riktigt gnidna och de i sin tur kommer försöka göra allt för att de ska blir så billigt som möjligt för dem.
fast det kan man ju utnyttja till sin fördel. de vill verkligen inte trassla in sig i nåt reparationsträsk om de kan betala ut en klump cash istället.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Lars Grov » 05 May 2013 08:07

^^bra och genomtänkta tips och strategier där. Det här börjar ju bli värsta kunskapsbanken för försäkringsärenden.
Lick my decals off, baby

Post Reply