fjohan wrote:Tack Abacxi. Ska göra så imorgon och får väl släpa mig mot röntgen också. Hade varit roligare att cykla i regnet.
Hoppas på att hitta kvittot på kinaramen och att engelsmännen kan skicka ett annat saknat kvitto (tror de skippade det) på handbyggda hjulen. Annars får jag väl hoppas på det bästa.
Kvitton behövs inte. Men omnämn den som: entusiastcykel och förklara att den verkligen inte är någon dussincykel utan exklusiva delar som du lagt ner många timmar på att hitta på internet. Vissa delar såsom ramen är specialbeställt från Asien, troligtvis Japan, du minns inte riktigt. Hjulen är specialbyggda i england och har väldigt lång väntetid.
Ring handläggaren efter lunchen, helst 13.30 när denne är mätt och belåten och var överdrivet trevlig och var inte blyg för att avrunda beloppen uppåt. Ring inte kring 14.30-15.30 eller strax innan 17. Helst torsdagar men ej måndagar men det är väl självklart.
Inled med att förklara hur tråkigt det är att din cykel är trasig och att du verkligen sett fram emot sommaren och våren och att olyckan varit väldigt psykiskt påfrestande. Ring gärna när det är fint väder (vilket du givetvis påtalar) och förklara att du fått ta bussen för att din cykel är trasig.
Förbered en saklig lista på alla delarna med dyraste priserna du hittar samt en länk. Glöm inte frakt och tull. Dokumentera alla skador med foto som du kan maila över snabbt och smidigt.
Arbetstid? Ja självklart ska du ha betalat för den tid som det kommer ta att skruva ihop din nya cykel, minst ett par timmar. Bjäffsar dom om att du ska lämna in den så förklara att du är en entusiast har all kunskap du behöver och vill helst mecka själv med din ögonsten.
Är det delar som är fullt användbara delar (men tex skrapade) så dealar du bara till så att du får behålla dem, givetvis inte för att ha till någon cykel utan enbart av nostalgiska skäl eller rent av köra dem till skroten för att underlätta för f-bolaget. Fast egentligen kanske dina nav är helt funktionsdugliga.
Alla skadade delar prefixar du med skrot-, skrothjulen, skrotstyret osv.
Nu kanske jag låter som en ohederlig person, det är jag inte men jag tycker att försäkringsbolag är riktigt gnidna och de i sin tur kommer försöka göra allt för att de ska blir så billigt som möjligt för dem.