Vevlager frågor
-
- Posts: 197
- Joined: 05 Sep 2011 11:29
- Location: Skåneland
Vevlager frågor
Har införskaffat en Mongoose ram med ett modernt vevlager som är ca 103mm tror jag.
Problemet är att jag vill slänga dit ett vevparti (campa) eller ev ngt annat som passar på äldre vevlager, gissar att de är 113 eller 122mm??
Hur gör jag... passar ett 113mm i ramen? Känns sannolikt men vill inte göra det i onödan. Har förstått att det finns lite olika standarder och så. Ett 122 kanske blir helt fel i kedjelinjen och så?
Mycket frågor, tacksam för svar.
Problemet är att jag vill slänga dit ett vevparti (campa) eller ev ngt annat som passar på äldre vevlager, gissar att de är 113 eller 122mm??
Hur gör jag... passar ett 113mm i ramen? Känns sannolikt men vill inte göra det i onödan. Har förstått att det finns lite olika standarder och så. Ett 122 kanske blir helt fel i kedjelinjen och så?
Mycket frågor, tacksam för svar.
Re: Vevlager frågor
längden spelar ingen roll för om det passar ramen bara det är rätt gänga. däremot finns det iso och jis, ska du ha campa är det iso som gäller. sen längden för rätt kedjelinje är ju en hel vetenskap. finns en databas på lfgss eller så läser man bara vad tillverkaren säger. 111 ska det vara till nya campa record i alla fall. kolla min tråd i ämnet nedan.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
-
- Posts: 197
- Joined: 05 Sep 2011 11:29
- Location: Skåneland
Re: Vevlager frågor
Tack för svar!
Är det engelsk gänga på min ram tror du? Hur ser man om det är iso eller jis? Står det på vevarna?
Är det engelsk gänga på min ram tror du? Hur ser man om det är iso eller jis? Står det på vevarna?
Re: Vevlager frågor
Det är med all sannolikhet engelsk gänga. ISO eller JIS kan man inte se skillnad på, men det är i princip bara Campagnolo som använder sig av ISO-axel så risken för förväxling är liten.
Är det ett Campagnolo-vevparti du vill ha är det enklast att köpa ett Campagnolo-vevlager i rätt längd så vet du att det passar. Det finns andra tillverkare som har vevlager med ISO-axel också, men de brukar ha samma modell i JIS version och risken för ta fel blir större.
Är det ett Campagnolo-vevparti du vill ha är det enklast att köpa ett Campagnolo-vevlager i rätt längd så vet du att det passar. Det finns andra tillverkare som har vevlager med ISO-axel också, men de brukar ha samma modell i JIS version och risken för ta fel blir större.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Vevlager frågor
Samt Phil Wood, Miche och några till.ravelax wrote:...men det är i princip bara Campagnolo som använder sig av ISO-axel så risken för förväxling är liten.
...
Re: Vevlager frågor
Inklusive NJS-stämplade vevar...ArvidSvensson wrote:Samt Phil Wood, Miche och några till.ravelax wrote:...men det är i princip bara Campagnolo som använder sig av ISO-axel så risken för förväxling är liten.
...
The concept of time has been revised and improved...
Re: Vevlager frågor
NJS hade jag koll på, men inte Miche faktiskt. Klantigt.
Min poäng var väl att det finns fler JIS-vevar och det är större risk att stöta på dem. Phil Wood lär t.ex. knappast vara aktuellt för det här bygget, känns det som.
Min poäng var väl att det finns fler JIS-vevar och det är större risk att stöta på dem. Phil Wood lär t.ex. knappast vara aktuellt för det här bygget, känns det som.
-
- Posts: 197
- Joined: 05 Sep 2011 11:29
- Location: Skåneland
Re: Vevlager frågor
Problemet för mig är att jag inte vet hur lång axeln ska vara... börjar slita mitt hår snart.
Har läst på överallt men fattar fortfarande inte hur lång den behöver vara. Står 68-SS-120 eller 70-SS-120 på orignal vevlagret. Vevpartiet jag vill ha på cykeln är Campagnolo Triomphe.
Verkar dock inte stå någonstans hur lång axeln behöver vara?
Har läst på överallt men fattar fortfarande inte hur lång den behöver vara. Står 68-SS-120 eller 70-SS-120 på orignal vevlagret. Vevpartiet jag vill ha på cykeln är Campagnolo Triomphe.
Verkar dock inte stå någonstans hur lång axeln behöver vara?
Re: Vevlager frågor
...Faaaast, borde inte inte 114mm gälla för landsvägsbruk med dubbelklinga och 126mm bak? Tänker mig att man borde kunna smala ner lite även om man kör klingan inåt iom. att gaffeländarna inte är lika breda som på en landsvägsram. Eller fila ner klackarna och köra utanpå.
Re: Vevlager frågor
Men skall snubben köra växlat, singlespeed eller fixed?
The concept of time has been revised and improved...
-
- Posts: 197
- Joined: 05 Sep 2011 11:29
- Location: Skåneland
Re: Vevlager frågor
Jag ska köra fixed är tanken med den minsta klingan på. Är dock fortfarande förvirrad...
Kan 114 mm vara svaret?
Kan 114 mm vara svaret?
Re: Vevlager frågor
klingan på insidan brukar ge korrekt kedjelinje med landsvägsvev och passande lager. vill du ha den på utsidan får du skaffa ett lager som är ca 1 cm kortare, men då är det ju risk för att något tar i någonstans istället. jag skulle köra insida eller skaffa en banvev helt enkelt, båda sätten har funkat utmärkt för mig.
EDIT: ser att du har ett 103mm, testa med det och om inte veven slår i ramen borde du få ganska perfekt kedjelinje så.
EDIT: ser att du har ett 103mm, testa med det och om inte veven slår i ramen borde du få ganska perfekt kedjelinje så.
Last edited by abacaxi on 12 Apr 2013 10:15, edited 1 time in total.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vevlager frågor
Sant iofs, missade den lilla detaljen. Bara utgick från att det var en maurice.Eskiboi wrote:Men skall snubben köra växlat, singlespeed eller fixed?
Re: Vevlager frågor
Gör det enkelt och som Måns säger. Fila ner klackarna, eller gör det ännu enklare, köp ett nytt, blb, miche, sram eller annat bra vevparti med rätt vevlager. Så kommer allt funka prima.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
-
- Posts: 197
- Joined: 05 Sep 2011 11:29
- Location: Skåneland
Re: Vevlager frågor
Alright, tror för tillfället att klingan sitter på utsidan, men tyvärr tar vevarmen i ganska kraftigt i ramen så måste nog hitta ett bredare vevlager. Ska testa ett 113 mm billigt vevlager om det funkar och gör de inte det så får jag nog göra som frank.h säger dvs skaffa ett nytt lager+vevparti.abacaxi wrote:klingan på insidan brukar ge korrekt kedjelinje med landsvägsvev och passande lager. vill du ha den på utsidan får du skaffa ett lager som är ca 1 cm kortare, men då är det ju risk för att något tar i någonstans istället. jag skulle köra insida eller skaffa en banvev helt enkelt, båda sätten har funkat utmärkt för mig.
EDIT: ser att du har ett 103mm, testa med det och om inte veven slår i ramen borde du få ganska perfekt kedjelinje så.
Har fixat i princip allt annat så är himla sugen på att skruva ihop den här cykeln nu när våren står runt hörnet!