Vevlager frågor

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Vevlager frågor

Post by Bankmannen » 24 Mar 2013 17:16

Har införskaffat en Mongoose ram med ett modernt vevlager som är ca 103mm tror jag.
Problemet är att jag vill slänga dit ett vevparti (campa) eller ev ngt annat som passar på äldre vevlager, gissar att de är 113 eller 122mm??

Hur gör jag... passar ett 113mm i ramen? Känns sannolikt men vill inte göra det i onödan. Har förstått att det finns lite olika standarder och så. Ett 122 kanske blir helt fel i kedjelinjen och så?

Mycket frågor, tacksam för svar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vevlager frågor

Post by abacaxi » 24 Mar 2013 17:45

längden spelar ingen roll för om det passar ramen bara det är rätt gänga. däremot finns det iso och jis, ska du ha campa är det iso som gäller. sen längden för rätt kedjelinje är ju en hel vetenskap. finns en databas på lfgss eller så läser man bara vad tillverkaren säger. 111 ska det vara till nya campa record i alla fall. kolla min tråd i ämnet nedan.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Vevlager frågor

Post by Bankmannen » 03 Apr 2013 10:06

Tack för svar!

Är det engelsk gänga på min ram tror du? Hur ser man om det är iso eller jis? Står det på vevarna?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vevlager frågor

Post by ravelax » 03 Apr 2013 10:23

Det är med all sannolikhet engelsk gänga. ISO eller JIS kan man inte se skillnad på, men det är i princip bara Campagnolo som använder sig av ISO-axel så risken för förväxling är liten.

Är det ett Campagnolo-vevparti du vill ha är det enklast att köpa ett Campagnolo-vevlager i rätt längd så vet du att det passar. Det finns andra tillverkare som har vevlager med ISO-axel också, men de brukar ha samma modell i JIS version och risken för ta fel blir större.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Vevlager frågor

Post by ArvidSvensson » 03 Apr 2013 10:57

ravelax wrote:...men det är i princip bara Campagnolo som använder sig av ISO-axel så risken för förväxling är liten.
...
Samt Phil Wood, Miche och några till.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Vevlager frågor

Post by Eskiboi » 03 Apr 2013 11:45

ArvidSvensson wrote:
ravelax wrote:...men det är i princip bara Campagnolo som använder sig av ISO-axel så risken för förväxling är liten.
...
Samt Phil Wood, Miche och några till.
Inklusive NJS-stämplade vevar...
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vevlager frågor

Post by ravelax » 03 Apr 2013 15:11

NJS hade jag koll på, men inte Miche faktiskt. Klantigt.

Min poäng var väl att det finns fler JIS-vevar och det är större risk att stöta på dem. Phil Wood lär t.ex. knappast vara aktuellt för det här bygget, känns det som.

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Vevlager frågor

Post by Bankmannen » 11 Apr 2013 21:34

Problemet för mig är att jag inte vet hur lång axeln ska vara... börjar slita mitt hår snart.

Har läst på överallt men fattar fortfarande inte hur lång den behöver vara. Står 68-SS-120 eller 70-SS-120 på orignal vevlagret. Vevpartiet jag vill ha på cykeln är Campagnolo Triomphe.

Verkar dock inte stå någonstans hur lång axeln behöver vara?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vevlager frågor

Post by ravelax » 11 Apr 2013 23:00


User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Vevlager frågor

Post by måns » 12 Apr 2013 08:05

ravelax wrote:Kika här:
http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... 5&AbsPos=4

Borde stämma.
...Faaaast, borde inte inte 114mm gälla för landsvägsbruk med dubbelklinga och 126mm bak? Tänker mig att man borde kunna smala ner lite även om man kör klingan inåt iom. att gaffeländarna inte är lika breda som på en landsvägsram. Eller fila ner klackarna och köra utanpå.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Vevlager frågor

Post by Eskiboi » 12 Apr 2013 08:49

Men skall snubben köra växlat, singlespeed eller fixed?
The concept of time has been revised and improved...

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Vevlager frågor

Post by Bankmannen » 12 Apr 2013 09:03

Jag ska köra fixed är tanken med den minsta klingan på. Är dock fortfarande förvirrad...

Kan 114 mm vara svaret?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vevlager frågor

Post by abacaxi » 12 Apr 2013 09:09

klingan på insidan brukar ge korrekt kedjelinje med landsvägsvev och passande lager. vill du ha den på utsidan får du skaffa ett lager som är ca 1 cm kortare, men då är det ju risk för att något tar i någonstans istället. jag skulle köra insida eller skaffa en banvev helt enkelt, båda sätten har funkat utmärkt för mig. :-)

EDIT: ser att du har ett 103mm, testa med det och om inte veven slår i ramen borde du få ganska perfekt kedjelinje så.
Last edited by abacaxi on 12 Apr 2013 10:15, edited 1 time in total.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Vevlager frågor

Post by måns » 12 Apr 2013 09:16

Eskiboi wrote:Men skall snubben köra växlat, singlespeed eller fixed?
Sant iofs, missade den lilla detaljen. ;) Bara utgick från att det var en maurice.

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Vevlager frågor

Post by frank.h » 12 Apr 2013 11:03

Gör det enkelt och som Måns säger. Fila ner klackarna, eller gör det ännu enklare, köp ett nytt, blb, miche, sram eller annat bra vevparti med rätt vevlager. Så kommer allt funka prima.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Vevlager frågor

Post by Bankmannen » 12 Apr 2013 12:55

abacaxi wrote:klingan på insidan brukar ge korrekt kedjelinje med landsvägsvev och passande lager. vill du ha den på utsidan får du skaffa ett lager som är ca 1 cm kortare, men då är det ju risk för att något tar i någonstans istället. jag skulle köra insida eller skaffa en banvev helt enkelt, båda sätten har funkat utmärkt för mig. :-)

EDIT: ser att du har ett 103mm, testa med det och om inte veven slår i ramen borde du få ganska perfekt kedjelinje så.
Alright, tror för tillfället att klingan sitter på utsidan, men tyvärr tar vevarmen i ganska kraftigt i ramen så måste nog hitta ett bredare vevlager. Ska testa ett 113 mm billigt vevlager om det funkar och gör de inte det så får jag nog göra som frank.h säger dvs skaffa ett nytt lager+vevparti.

Har fixat i princip allt annat så är himla sugen på att skruva ihop den här cykeln nu när våren står runt hörnet!

Post Reply