Keirin-broms vs. carbongaffel?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Hallisar » 22 Mar 2012 13:29

Nån som har erfarenhet av detta? Efter åratal av bromsfritt börjar jag överväga bromsnärvaro på årets Giro, men kruxet är att det känns lite halvrisky med kombinationen keirinbrake och cocos. Nu är det ju främst en nödbroms och det finns gott om skidkräm kvar i dom gamla knäna, men tänker att dom ska få åldras med värdighet ändå. Det är något sånt här jag funderar på:

Image

Såhär ser gafflen ut:

Image
Image
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Bratt » 22 Mar 2012 15:37

Jag har kört ett giro på just den bromsen. Funkade finfinfint. Men då satt den på en bangaffel (runda rör). Den kommer inte att passa på någon coccosgaffel. När dom skriver att den passar för ovala gafflar menar dom gamla landsvägsgafflar i stål. Du får nog byta gaffel... :(

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Koyo » 22 Mar 2012 17:12

Vad är det för form på gaffeln? Jag köpte en Dia Compe keirin-broms till min hoj och fick leta ett tag innan jag hittade en som passade. Min gaffel är dock inte kokos utan stål, fast varken oval eller rund utan "aero". Men ja, det finns även för den typen av gafflar är det jag försöker säga. Har dock ingen erfarenhet av om det eventuellt skulle vara något krångel med just kolfiber och clamp-on. :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by ArvidSvensson » 22 Mar 2012 21:09

Det är förvånansvärt lätt att mosa kokos. Speciellt oval kokos. Visst, väldigt löst åtdragen och bara som nödbroms dårå men då skulle jag vara nojjig att den skulle skaka sig lös och spontanbromsa istället.

Har du inte funderat på keirinbroms bak istället?

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Muffat Stål » 22 Mar 2012 22:08

Såg att 8pilgrim8 har ett gäng bakbgromsar till salu just nu. Billigt, blixtsnabb frakt från japanland.

http://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-SHIM ... 220wt_1017
The thigh's the limit

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Koyo » 22 Mar 2012 23:43

Muffat Stål wrote:Såg att 8pilgrim8 har ett gäng bakbgromsar till salu just nu. Billigt, blixtsnabb frakt från japanland.

http://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-SHIM ... 220wt_1017
+1 på blixtsnabbt, har köpt både från 8pilgrim8 och phil_the_power_taylor på eBay och skickar de med EMS brukar jag har det inom fyra dagar.

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Hallisar » 15 May 2012 13:48

Tack för alla kommentarer! Jag hann inte ta tag i detta så det bidde bromslöst på girot i år också, men tänkte satsa på en bakmonterad (enda lösningen känns det som) keirinbroms till hösten.
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Hallisar » 17 Mar 2013 19:49

Jaha, då var det snart SmutsGiro igen och dags att sparka liv i den gamla japanbroms-tråden. Tänkte att i år åker det på broms på banhojen

Funderar lite på "DIY-varianten" som Erik tipsade om – alltså den som handlar om två aluplattor, ett bromshål och ja, en broms. Där bak. Hur tjock aluplatta behöver man? räcker 3 mm? 5 mm? Vart köper man alustuvar? Hur sågar man enklast i dom? Min erfarenhet med alu och bågfil är rätt långt från MVG.

Den andra är helt enkelt bakmonterad Keirinbroms - och undrar således vart man köper detta till bra pris, men utan att riskera leveranstider beyond rimligt för att få hem i lagom tid till UGDSS 2013.

Och sist, va rek. ni för bromshandtag? (31.8)

Anledningen att jag vill ha bakmonterat är för att jag tänkte resten av säsongen smäcka på tempopinnar på styret och sätta broms på (höger) tempopinne. Dessutom känns det inte helt safe att borra hål i cocosgaffel för bromsmontering (annat än nödbroms).
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by wastegård » 17 Mar 2013 20:12

Hallisar wrote:Jaha, då var det snart SmutsGiro igen och dags att sparka liv i den gamla japanbroms-tråden. Tänkte att i år åker det på broms på banhojen

Funderar lite på "DIY-varianten" som Erik tipsade om – alltså den som handlar om två aluplattor, ett bromshål och ja, en broms. Där bak. Hur tjock aluplatta behöver man? räcker 3 mm? 5 mm? Vart köper man alustuvar? Hur sågar man enklast i dom? Min erfarenhet med alu och bågfil är rätt långt från MVG.

Den andra är helt enkelt bakmonterad Keirinbroms - och undrar således vart man köper detta till bra pris, men utan att riskera leveranstider beyond rimligt för att få hem i lagom tid till UGDSS 2013.

Och sist, va rek. ni för bromshandtag? (31.8)

Anledningen att jag vill ha bakmonterat är för att jag tänkte resten av säsongen smäcka på tempopinnar på styret och sätta broms på (höger) tempopinne. Dessutom känns det inte helt safe att borra hål i cocosgaffel för bromsmontering (annat än nödbroms).

Bra tajmat av dig!
Mätte nämligen ett par för några dagar sedan då jag tänkte tillverka plattorna till tjejens cykel när hon ska köra tjejvättern. Dom är 4mm tjocka!
Kommer nog låta en mekanisk verkstad göra jobbet då jag har lite andra prylar som ska fixas där.

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by arla-haren » 17 Mar 2013 20:13

Lånar tråden lite, hoppas det är okej. Tror ni att det är en dålig idé på en aluminiumgaffel också?

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Hallisar » 17 Mar 2013 20:48

wastegård wrote:Bra tajmat av dig!
Mätte nämligen ett par för några dagar sedan då jag tänkte tillverka plattorna till tjejens cykel när hon ska köra tjejvättern. Dom är 4mm tjocka!
Kommer nog låta en mekanisk verkstad göra jobbet då jag har lite andra prylar som ska fixas där.
Makes sense. Körde du kort eller medium caliper?

Yes? No? http://www.wiggle.co.uk/dia-compe-track-brake-rear/
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Hallisar » 17 Mar 2013 20:51

arla-haren wrote:Lånar tråden lite, hoppas det är okej. Tror ni att det är en dålig idé på en aluminiumgaffel också?
Menar du borra egna caliperhål?
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Kiliam » 17 Mar 2013 20:56

Jag vet inte om du har planer på att alltid köra broms men om du tänkte det så skulle du kunna borra i gaffeln. "Chain of strength" här på forumet borrade sin mashgaffel och det håller bra.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by ravelax » 17 Mar 2013 20:58

Varför inte bara borra gaffeln? Kommer se bättre ut än en klumpig fästanordning för keirinbroms, och vill man ta av bromsen är det ju bara att typ ha nån liten plugg eller bit eltejp framför hålen, om man nu tycker de är ett problem.

Keirinbroms känns mest nödvändigt när man har en fin stålram som kan vara värd att bevara i ursprungsutförande av t.ex. historiska eller värdemässiga anledningar. På en bruksfixie ser jag ingen anledning till att inte borra gaffeln.

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Hallisar » 17 Mar 2013 21:08

ravelax wrote:Varför inte bara borra gaffeln? Kommer se bättre ut än en klumpig fästanordning för keirinbroms, och vill man ta av bromsen är det ju bara att typ ha nån liten plugg eller bit eltejp framför hålen, om man nu tycker de är ett problem.

Keirinbroms känns mest nödvändigt när man har en fin stålram som kan vara värd att bevara i ursprungsutförande av t.ex. historiska eller värdemässiga anledningar. På en bruksfixie ser jag ingen anledning till att inte borra gaffeln.
Som sagt, ja tycker det känns lite osafe att borra upp cocosgaffel som inte är tänkt att ha broms. Och visst, jag har ju bromsar på min cocosracer så varför inte här också liksom? Dn andra anledningen är tempopinnebromsprojektet, känns extra nosafe att ha frambroms ihop med barendbrake på tempopinnar, men visst ja köper ditt argument om att det kommer se klumpigt ut och "värdemässiga anledningar". Kanske bara behöver lite lugnande ord och kanske något solskensexempel på borrad (Dolan) gaffel (Klas?!?!) för att bli lugn o köra på det. Löser dock inte tempogrejen känner jag spontant... Villrådig helt enkelt...
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Kiliam » 17 Mar 2013 21:19

Som sagt, mashgafflarna som är i kolfiber håller för att bli bromsade.

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Hallisar » 17 Mar 2013 21:29

Kiliam wrote:Som sagt, mashgafflarna som är i kolfiber håller för att bli bromsade.
Börjar bli mer och mer övertygad om att det ändå är rätt safe att borra upp cocosgafflen. Det är ju mest för nödfall och lite good-to-have i långa etapper om tröttheten sätter in. Har ju klarat mig prima utan broms överhuvudtaget i många år nu.

En lösning är att först o främst fixa en frambroms - funderar då på vanliga bromsreglage VS. barend. Här är en lösning med samma styre jag har:

Image

Åsikter? Vanligt bromsreglage? Bar end? Ja skulle påstå att jag håller längst ut på styret 88% av tiden på landsväg, och det är främst det jag cyklar med denna hojen.

De gånger jag vill ut o cykla långt OCH ha tempopinnar jag jag ju ha endbrake förmonterat på tempopinnarna + keirinkitbroms (för bak) så tar det bara några minuter att montera skiten...
Svart Katt
R.I.P.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Muffat Stål » 17 Mar 2013 21:44

Jag får la slå ett slag för den här lösningen för bakbroms, så slipper du borra i den stackars gaffeln:

Image
The thigh's the limit

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Kiliam » 17 Mar 2013 21:48

Om det görs smidigt och med lite finkänsla så håller det med all sannolikhet bra. Sen hade jag kört ett BMX bromshandtag så nära stammen som det går men, om du håller där ute så ofta så är det nog värt att satsa på ett barend-handtag.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by ravelax » 17 Mar 2013 22:45

Yes, kör bar-end, blir mest tempo på det viset! Vanliga reglage hade blivit lite för gammaldags tror jag.

Ang. gaffeln, jag tror inte det blir några problem. Jämförelsen med Mash-gafflarna är visserligen inte helt rätt eftersom de är förberedda för att borras, men borrad Dolankolgaffel har ju som sagt funkat för Klas, och såvitt jag vet för flera andra runt om i världen också. Konstruktionen lär ju inte skilja sig särskilt mycket från deras landsvägsgafflar av motsvarande modell, bortsett från rake.

Post Reply