Navval
Sv: Navval
OT, men. Alltså tills vi kan äta/dricka pengar är det iaf som jag ser det vettigt att handla lite, hållbart och begagnat när det går. Lever jag alltid efter det? Nej, och jag vill inte heller säga hur andra ska leva.
Men mina däck brukar hinna spricka och få andra skador innan kontaktytan är nedsliten trots att jag skiddar en del... Har dock både vevlager och nav som är 40 år+ men rullar som nya.
Men mina däck brukar hinna spricka och få andra skador innan kontaktytan är nedsliten trots att jag skiddar en del... Har dock både vevlager och nav som är 40 år+ men rullar som nya.
Re: Navval
Egentligen, ja. Sen är det nog mer resursintensivt att tillverka ett kullager än ett däck, men principiellt är det lika dumt att slita ner saker i förtid pga. ovarsam användning oavsett hur resurskrävande de är att tillverka.Otto wrote:Gäller samma resonemang på att skidda slut på däck också?
Vill inte framstå som något helgon men tanken slog mig och jag tycker att det kan vara värt att ha i åtanke.
Re: Navval
Visst men ett lagerbyte går ju fort för att det är enkelt att utföra så orden relaterar ju till varandra. Du tycker antagligen tvärt omabacaxi wrote:^^ fortare och enklare är två olika ord, men det kanske du visste redan?
Re: Navval
det krävs färre kunskaper och verktyg för att göra något som är enkelt. jag tycker det är ganska enkelt att ta blod ur lårartären i ljumsken, eventuellt tycker du inte det.Fredde wrote:Visst men ett lagerbyte går ju fort för att det är enkelt att utföra så orden relaterar ju till varandra. Du tycker antagligen tvärt om
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Navval
Äh, båda har ju sina uppenbara för- och nackdelar!
Maskinlager:
+"underhållsfria"
+få lösa delar
+håller länge
+hyllvara hos ex Momentum
+inget smörjande
-kan va trixiga att byta om man inte vet va man håller på med
-inte så "coola" som gammaldags lager
Kula&kona
+lätt att göra rent
+"coola"
+håller lääänge (med underhåll)
-kan va trixigt att hitta rätt kulor (om dessa måste bytas)
-pilligt underhåll
Mina fem cents
Maskinlager:
+"underhållsfria"
+få lösa delar
+håller länge
+hyllvara hos ex Momentum
+inget smörjande
-kan va trixiga att byta om man inte vet va man håller på med
-inte så "coola" som gammaldags lager
Kula&kona
+lätt att göra rent
+"coola"
+håller lääänge (med underhåll)
-kan va trixigt att hitta rätt kulor (om dessa måste bytas)
-pilligt underhåll
Mina fem cents
Re: Navval
what he said. jag krånglade till min förklaring lite väl kanske, haha.klasolsson wrote:-kan va trixiga att byta om man inte vet va man håller på med
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Navval
Precis! I ett sånt läge (när jag inte vet va ja ska göra) så brukar jag googla det. 9 av 10 ggr hamnar jag på Freddes blogg...abacaxi wrote:what he said. jag krånglade till min förklaring lite väl kanske, haha.klasolsson wrote:-kan va trixiga att byta om man inte vet va man håller på med
Re: Navval
Jag gillar att tvätta och smörja lager! Perfekt grej att göra en regnig dag när man inte har något bättre för sig.
Re: Navval
Här händer det grejer!
Vad tror ni om Surly Ultra New-naven?
Vad tror ni om Surly Ultra New-naven?
Re: Navval
Det där låter ju lite motsägelsefullt, du tycker ju att det är enkelt för att du har den kunskapen det krävs inte för att det inte krävs någon/färre kunskap?abacaxi wrote:det krävs färre kunskaper och verktyg för att göra något som är enkelt. jag tycker det är ganska enkelt att ta blod ur lårartären i ljumsken, eventuellt tycker du inte det.Fredde wrote:Visst men ett lagerbyte går ju fort för att det är enkelt att utföra så orden relaterar ju till varandra. Du tycker antagligen tvärt om
Enkelt behöver ju inte vara ett givet tillstånd utan en relation mellan två saker. Ena saken är enklare än den andra. Kan man byta ett maskinlager är det enkelt att justera ett lager.
Det är betydligt enklare att svara på frågan:
Hur långe håller ett maskinlager?
Än:
Hur länge kan jag köra innan jag behöver justera mitt kopp och kona lager?
När ett kopp och kona-lager är slut är det ju bara att slänga hela hjulet, det kan ju inte vara så miljövänligt.
( )
De är skitbra!snajgel wrote: surly new hub
Re: Navval
Helt riktigt, men det borde ju vara fullt möjligt att konstruera ett nav med utbytbara kopp-och-kona-lager. Tyvärr hade det väl blivit mycket dyrare...Fredde wrote: När ett kopp och kona-lager är slut är det ju bara att slänga hela hjulet, det kan ju inte vara så miljövänligt.
Re: Navval
med rätt verktyg och kunskap kan du säkert sätta ihop ett nytt maskinlager med de gamla kulorna.ravelax wrote:det borde ju vara fullt möjligt att konstruera ett nav med utbytbara kopp-och-kona-lager
det jag menade med kunskap och verktyg är att inget av det behövs för att serva ett traditionellt lager, jag gjorde det med skiftnyckel, polygrip och sunt förnuft redan som tonåring. byta maskinlager känns fortfarande jobbigt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Sv: Navval
Kopparna är ju det enda outbytbara, borde ju iofs gå att slipa/polera med rätt verktyg
Re: Navval
den här snubben svarvar om sitt duomatic. imponerande.
http://snowtire.blogspot.se/2006/08/my- ... d-hub.html
http://snowtire.blogspot.se/2006/08/my- ... d-hub.html
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Navval
Kopparna går att byta ut, iallafall på dom äldre campagnolonaven.
Ca 1år, pendling 3mil/dag, 5ggr/veckaFredde wrote:
Hur långe håller ett maskinlager?
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Navval
Eller kanske Mack...!?snajgel wrote:Här händer det grejer!
Vad tror ni om Surly Ultra New-naven?
Re: Navval
Nu framgår det inte hur gammal du är och vilka nav du justerade som tonåring men om vi tar navet som du nämnde tidigare: shimano XT måste du ha en kon-nyckel för att justera lagerspelet.abacaxi wrote:med rätt verktyg och kunskap kan du säkert sätta ihop ett nytt maskinlager med de gamla kulorna.ravelax wrote:det borde ju vara fullt möjligt att konstruera ett nav med utbytbara kopp-och-kona-lager
det jag menade med kunskap och verktyg är att inget av det behövs för att serva ett traditionellt lager, jag gjorde det med skiftnyckel, polygrip och sunt förnuft redan som tonåring. byta maskinlager känns fortfarande jobbigt.
Se den inre justermuttern:
Maskinlager däremot behöver bara ett dorn eller en skruvmejsel man inte är rädd om och sen är det bara att kliva på med hammaren.
Precis.indurain wrote: Ca 1år, pendling 3mil/dag, 5ggr/vecka
Re: Navval
nu äger jag ju sådana nycklar sen en antal år men jag lovar att det går med skiftnyckel och polygrip också. gamla nav, vi snackar mitten av 80-talet när jag som tonåring gjorde lite som det verkade funka (man kan byta hela bromssystemet på en fiat 127 med skiftnyckel och sunt förnuft också), brukar dock vara lite lättare att få grepp om med fulverktyg. många sachsnav ska man ha nån jävla haknyckel till men då är polygrip avgjort enklare, även om jag faktiskt har en sachsnyckel (den är ca 8 cm lång och har kanter som skär in, bra vridmoment?). jag har för övrigt testat din bankametod på ett nav, det gick inte. känns som om typ ett skruvstäd skulle vara bra, för att ta ett exempel på verktyg som behövs.Fredde wrote:Nu framgår det inte hur gammal du är och vilka nav du justerade som tonåring men om vi tar navet som du nämnde tidigare: shimano XT måste du ha en kon-nyckel för att justera lagerspelet.
(om sanningen ska fram så hade jag en full verkstad med både svarv och svets som tonåring men allt det där kräver mer kunskap än skiftnyckeln)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Navval
Nej det är en omöjlighet, kanske inte framgår av bilden men mellan justermutter och låsmutter ligger en bricka.abacaxi wrote: nu äger jag ju sådana nycklar sen en antal år men jag lovar att det går med skiftnyckel och polygrip också
Skruvstäd? Man lutar hjulet mot knäna och slår från andra hållet lite lätt, plopp plopp så trillar lagerna ut, i med nya, klart.