Navval

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Navval

Post by RZ-1 » 30 Jan 2013 11:19

OT, men. Alltså tills vi kan äta/dricka pengar är det iaf som jag ser det vettigt att handla lite, hållbart och begagnat när det går. Lever jag alltid efter det? Nej, och jag vill inte heller säga hur andra ska leva.

Men mina däck brukar hinna spricka och få andra skador innan kontaktytan är nedsliten trots att jag skiddar en del... Har dock både vevlager och nav som är 40 år+ men rullar som nya.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Navval

Post by ravelax » 30 Jan 2013 12:17

Otto wrote:Gäller samma resonemang på att skidda slut på däck också?
Egentligen, ja. Sen är det nog mer resursintensivt att tillverka ett kullager än ett däck, men principiellt är det lika dumt att slita ner saker i förtid pga. ovarsam användning oavsett hur resurskrävande de är att tillverka.

Vill inte framstå som något helgon men tanken slog mig och jag tycker att det kan vara värt att ha i åtanke.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Navval

Post by Fredde » 30 Jan 2013 14:33

abacaxi wrote:^^ fortare och enklare är två olika ord, men det kanske du visste redan? ;-)
Visst men ett lagerbyte går ju fort för att det är enkelt att utföra så orden relaterar ju till varandra. Du tycker antagligen tvärt om ;)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 30 Jan 2013 15:21

Fredde wrote:Visst men ett lagerbyte går ju fort för att det är enkelt att utföra så orden relaterar ju till varandra. Du tycker antagligen tvärt om ;)
det krävs färre kunskaper och verktyg för att göra något som är enkelt. jag tycker det är ganska enkelt att ta blod ur lårartären i ljumsken, eventuellt tycker du inte det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Navval

Post by K-dregg » 30 Jan 2013 15:42

Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Navval

Post by klasolsson » 30 Jan 2013 15:58

Äh, båda har ju sina uppenbara för- och nackdelar!

Maskinlager:
+"underhållsfria"
+få lösa delar
+håller länge
+hyllvara hos ex Momentum
+inget smörjande
-kan va trixiga att byta om man inte vet va man håller på med
-inte så "coola" som gammaldags lager

Kula&kona
+lätt att göra rent
+"coola" ;)
+håller lääänge (med underhåll)
-kan va trixigt att hitta rätt kulor (om dessa måste bytas)
-pilligt underhåll

Mina fem cents

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 30 Jan 2013 16:02

klasolsson wrote:-kan va trixiga att byta om man inte vet va man håller på med
what he said. jag krånglade till min förklaring lite väl kanske, haha.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Navval

Post by klasolsson » 30 Jan 2013 16:16

abacaxi wrote:
klasolsson wrote:-kan va trixiga att byta om man inte vet va man håller på med
what he said. jag krånglade till min förklaring lite väl kanske, haha.
Precis! I ett sånt läge (när jag inte vet va ja ska göra) så brukar jag googla det. 9 av 10 ggr hamnar jag på Freddes blogg... ;)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Navval

Post by ravelax » 30 Jan 2013 18:46

Jag gillar att tvätta och smörja lager! Perfekt grej att göra en regnig dag när man inte har något bättre för sig.

snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Re: Navval

Post by snajgel » 31 Jan 2013 16:40

Här händer det grejer! :)

Vad tror ni om Surly Ultra New-naven?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Navval

Post by Fredde » 31 Jan 2013 17:05

abacaxi wrote:
Fredde wrote:Visst men ett lagerbyte går ju fort för att det är enkelt att utföra så orden relaterar ju till varandra. Du tycker antagligen tvärt om ;)
det krävs färre kunskaper och verktyg för att göra något som är enkelt. jag tycker det är ganska enkelt att ta blod ur lårartären i ljumsken, eventuellt tycker du inte det.
Det där låter ju lite motsägelsefullt, du tycker ju att det är enkelt för att du har den kunskapen det krävs inte för att det inte krävs någon/färre kunskap?

Enkelt behöver ju inte vara ett givet tillstånd utan en relation mellan två saker. Ena saken är enklare än den andra. Kan man byta ett maskinlager är det enkelt att justera ett lager.

Det är betydligt enklare :) att svara på frågan:
Hur långe håller ett maskinlager?

Än:
Hur länge kan jag köra innan jag behöver justera mitt kopp och kona lager?

När ett kopp och kona-lager är slut är det ju bara att slänga hela hjulet, det kan ju inte vara så miljövänligt.

( :) )
snajgel wrote: surly new hub
De är skitbra!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Navval

Post by ravelax » 31 Jan 2013 17:11

Fredde wrote: När ett kopp och kona-lager är slut är det ju bara att slänga hela hjulet, det kan ju inte vara så miljövänligt.
Helt riktigt, men det borde ju vara fullt möjligt att konstruera ett nav med utbytbara kopp-och-kona-lager. Tyvärr hade det väl blivit mycket dyrare...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 17:51

ravelax wrote:det borde ju vara fullt möjligt att konstruera ett nav med utbytbara kopp-och-kona-lager
med rätt verktyg och kunskap kan du säkert sätta ihop ett nytt maskinlager med de gamla kulorna. :-)

det jag menade med kunskap och verktyg är att inget av det behövs för att serva ett traditionellt lager, jag gjorde det med skiftnyckel, polygrip och sunt förnuft redan som tonåring. byta maskinlager känns fortfarande jobbigt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Navval

Post by RZ-1 » 31 Jan 2013 17:57

Kopparna är ju det enda outbytbara, borde ju iofs gå att slipa/polera med rätt verktyg ;-)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 18:01

den här snubben svarvar om sitt duomatic. imponerande.

http://snowtire.blogspot.se/2006/08/my- ... d-hub.html
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Navval

Post by Indurain » 31 Jan 2013 18:05

Kopparna går att byta ut, iallafall på dom äldre campagnolonaven.
Fredde wrote:
Hur långe håller ett maskinlager?
Ca 1år, pendling 3mil/dag, 5ggr/vecka
Rule #242 - More is good ... all is better.

snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Re: Navval

Post by snajgel » 31 Jan 2013 18:31

snajgel wrote:Här händer det grejer! :)

Vad tror ni om Surly Ultra New-naven?
Eller kanske Mack...!? :D

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Navval

Post by Fredde » 31 Jan 2013 20:59

abacaxi wrote:
ravelax wrote:det borde ju vara fullt möjligt att konstruera ett nav med utbytbara kopp-och-kona-lager
med rätt verktyg och kunskap kan du säkert sätta ihop ett nytt maskinlager med de gamla kulorna. :-)

det jag menade med kunskap och verktyg är att inget av det behövs för att serva ett traditionellt lager, jag gjorde det med skiftnyckel, polygrip och sunt förnuft redan som tonåring. byta maskinlager känns fortfarande jobbigt.
Nu framgår det inte hur gammal du är och vilka nav du justerade som tonåring :) men om vi tar navet som du nämnde tidigare: shimano XT måste du ha en kon-nyckel för att justera lagerspelet.

Se den inre justermuttern:
Image

Maskinlager däremot behöver bara ett dorn eller en skruvmejsel man inte är rädd om och sen är det bara att kliva på med hammaren.
indurain wrote: Ca 1år, pendling 3mil/dag, 5ggr/vecka
Precis.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 21:44

Fredde wrote:Nu framgår det inte hur gammal du är och vilka nav du justerade som tonåring :) men om vi tar navet som du nämnde tidigare: shimano XT måste du ha en kon-nyckel för att justera lagerspelet.
nu äger jag ju sådana nycklar sen en antal år men jag lovar att det går med skiftnyckel och polygrip också. gamla nav, vi snackar mitten av 80-talet när jag som tonåring gjorde lite som det verkade funka (man kan byta hela bromssystemet på en fiat 127 med skiftnyckel och sunt förnuft också), brukar dock vara lite lättare att få grepp om med fulverktyg. många sachsnav ska man ha nån jävla haknyckel till men då är polygrip avgjort enklare, även om jag faktiskt har en sachsnyckel (den är ca 8 cm lång och har kanter som skär in, bra vridmoment?). jag har för övrigt testat din bankametod på ett nav, det gick inte. känns som om typ ett skruvstäd skulle vara bra, för att ta ett exempel på verktyg som behövs.

(om sanningen ska fram så hade jag en full verkstad med både svarv och svets som tonåring men allt det där kräver mer kunskap än skiftnyckeln)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Navval

Post by Fredde » 31 Jan 2013 22:21

abacaxi wrote: nu äger jag ju sådana nycklar sen en antal år men jag lovar att det går med skiftnyckel och polygrip också
Nej det är en omöjlighet, kanske inte framgår av bilden men mellan justermutter och låsmutter ligger en bricka.

Skruvstäd? Man lutar hjulet mot knäna och slår från andra hållet lite lätt, plopp plopp så trillar lagerna ut, i med nya, klart. :D

Post Reply