Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Hej
Vi är ett gäng positiva dårar som sedan i slutet på sommaren filat på denna förening.
http://www.malmovelodromsallskap.se/
Idén är alltså att skapa uppmärksamhet för sporten i stort och jobba på att försöka få en riktig velodrom till regionen. Detta eftersom att vi fått hintar från olika håll om att ett sådant projekt inte skall vara helt omöjligt att jobba fram, speciellt om det finns ett intresse utifrån. Det är där vi tänker komma in i bilden och därför försöker vi nu samla ett så stort antal medlemmar som möjligt för att visa att det verkligen finns ett rejält intresse för velodromcykling och cyklingsporten i stort.
Se hemsidan för mer info, eller kolla gruppen på facebook: http://www.facebook.com/groups/422963544427944/
Så alla ni som vill ha en "riktig" velodrom Sverige, se till att gå med i Malmö Velodromsällskap!
Vi är ett gäng positiva dårar som sedan i slutet på sommaren filat på denna förening.
http://www.malmovelodromsallskap.se/
Idén är alltså att skapa uppmärksamhet för sporten i stort och jobba på att försöka få en riktig velodrom till regionen. Detta eftersom att vi fått hintar från olika håll om att ett sådant projekt inte skall vara helt omöjligt att jobba fram, speciellt om det finns ett intresse utifrån. Det är där vi tänker komma in i bilden och därför försöker vi nu samla ett så stort antal medlemmar som möjligt för att visa att det verkligen finns ett rejält intresse för velodromcykling och cyklingsporten i stort.
Se hemsidan för mer info, eller kolla gruppen på facebook: http://www.facebook.com/groups/422963544427944/
Så alla ni som vill ha en "riktig" velodrom Sverige, se till att gå med i Malmö Velodromsällskap!
Last edited by olebole on 04 Jan 2013 11:00, edited 1 time in total.
Re: Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Kul initiativ och lycka till. Ni kanske kan gräva upp lite smutts på Ilmar Reepalu och skicka ett sånt där snygg brev med utklippta bokstäver.
Falun? Eller är den för liten och söt?olebole wrote:Så alla ni som vill ha en riktig velodrom Sverige, se till att gå med i Malmö Velodromsällskap!
Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Det var mest en liten pik med tanke på tidigare diskussion här där jag tror det var Otto som uttryckte sin önskan om en "riktig" arena att flexa lårmusklerna påBratt wrote:Kul initiativ och lycka till. Ni kanske kan gräva upp lite smutts på Ilmar Reepalu och skicka ett sånt där snygg brev med utklippta bokstäver.
Falun? Eller är den för liten och söt?olebole wrote:Så alla ni som vill ha en riktig velodrom Sverige, se till att gå med i Malmö Velodromsällskap!
La till citattecken i min text för att visa att vi inte ser ner på Falunvelodromen på något vis!
Sen tror jag att vi ska, iaf till en början, försöka vara snälla mot politikerna för att försöka få föreningens vilja igenom
Re: Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Skickar ett litet bidrag. Lycka till!
Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Ett sånt här initiativ måste ju stödjas.
Har just blivit medlem och önskar er all lycka med projektet.
Har just blivit medlem och önskar er all lycka med projektet.
Re: Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Extremt bra initiativ! All velodromfrämjande verksamhet ska uppmuntras och stödjas! Saknas bara att vi bildar en filial i sthlm...
Re: Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Har för mig att det finns en i stockholm redan. kolla med Janne på Norvelo. tror han är med i någonting sådant
Re: Ny förening: Malmö Velodromsällskap
The Danish national track team (funded by Team Danmark) complains about too little training time available at Ballerup Super Arena. The reason behind this is that BSA is a multiarena with sports and concerts.
I think you can gain tailwind involving the DK National track team and the goverment bodies regarding the "Øresund-trans-bridge"-municipal-development-planning.
This article presents the paradox that the national track team needs to train on a velodrome in Italy, because they can't book sufficient training time on BSA, and the long term negative consequences for the track team.
http://www.feltet.dk/nyheder/landstraen ... _paa_sigt/
GOGOGO!!
I think you can gain tailwind involving the DK National track team and the goverment bodies regarding the "Øresund-trans-bridge"-municipal-development-planning.
This article presents the paradox that the national track team needs to train on a velodrome in Italy, because they can't book sufficient training time on BSA, and the long term negative consequences for the track team.
http://www.feltet.dk/nyheder/landstraen ... _paa_sigt/
GOGOGO!!
Re: Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Damn detective hatten!
Re: Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Detta är ju supergrym information som vi säkert kan ha god användning av!JA-hatten wrote:The Danish national track team (funded by Team Danmark) complains about too little training time available at Ballerup Super Arena. The reason behind this is that BSA is a multiarena with sports and concerts.
I think you can gain tailwind involving the DK National track team and the goverment bodies regarding the "Øresund-trans-bridge"-municipal-development-planning.
This article presents the paradox that the national track team needs to train on a velodrome in Italy, because they can't book sufficient training time on BSA, and the long term negative consequences for the track team.
http://www.feltet.dk/nyheder/landstraen ... _paa_sigt/
GOGOGO!!
Re: Ny förening: Malmö Velodromsällskap
Lycka till, verkligen!
Ja var nyligen i Ghent, Belgium vilket avundsvärt har inte bara en utom två stycken inomhus velodromar. Jag fick inte ser 't Kuipke velodromen inuti, men den är använt till sexdagstävlingar och förmodligen konserter och annat. Den är väldigt kort och brant (167m, 52 grad) men saknar helt pelare eller annat takstöd i innerplanen och fungerar bra för ändamålet, som arena till åskådare.
Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx är en f.d. utomhus velodrom byggt till UCI standard (250m, 45 grad) som fick tak för sex år sedan, och nu används som multisport arena, med innerplan uthyrt till bl.a gymnastik och volleyboll träning.
Denna konstruktionen var ganska ekonomiskt utförd, och taket spanar inte över hela arena, utom har stöd av pelare i innerplanen. Själva banan var en riktig nöja att köra på, lutningen är inte lika extrem som i Falun och underlaget var fin och jämt, och bredd! Denna velodrom fungerar som national arenan (jag såg BM i Derny under besöket) i cykel-tokig Belgien, men var ändå en på många sätt en väldigt begränsad lösning. Och man skulle inte kunna kommer undan med en lika billig konstruktion i Sverige, det var alltför många brister med tillgängligheten och liknande som skulle får problem här. Och dessutom måste man räknar med driftkostnader, som även i Malmö lär har högre uppvärmningskostnader än Vlaanderen.
Det jag försöker kommer åt är att jag själv har börjat ifrågasätta idealen med en 250m inomhus bana. Detta krävs en större och mer komplicerad konstruktion, speciellt om man räknar med läkterna på långsidorna, och volymen gör att driftskostnader måste subventeras med andra aktiviteter på innerplanen. Dessutom är en 250m bana kanske inte lika åskadar-vänlig som en intim liten bana på under 200m. Denna artikeln dra ungefär samma slutsats:
http://www.classiclightweights.co.uk/ex ... acing.html
Ja var nyligen i Ghent, Belgium vilket avundsvärt har inte bara en utom två stycken inomhus velodromar. Jag fick inte ser 't Kuipke velodromen inuti, men den är använt till sexdagstävlingar och förmodligen konserter och annat. Den är väldigt kort och brant (167m, 52 grad) men saknar helt pelare eller annat takstöd i innerplanen och fungerar bra för ändamålet, som arena till åskådare.
Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx är en f.d. utomhus velodrom byggt till UCI standard (250m, 45 grad) som fick tak för sex år sedan, och nu används som multisport arena, med innerplan uthyrt till bl.a gymnastik och volleyboll träning.
Denna konstruktionen var ganska ekonomiskt utförd, och taket spanar inte över hela arena, utom har stöd av pelare i innerplanen. Själva banan var en riktig nöja att köra på, lutningen är inte lika extrem som i Falun och underlaget var fin och jämt, och bredd! Denna velodrom fungerar som national arenan (jag såg BM i Derny under besöket) i cykel-tokig Belgien, men var ändå en på många sätt en väldigt begränsad lösning. Och man skulle inte kunna kommer undan med en lika billig konstruktion i Sverige, det var alltför många brister med tillgängligheten och liknande som skulle får problem här. Och dessutom måste man räknar med driftkostnader, som även i Malmö lär har högre uppvärmningskostnader än Vlaanderen.
Det jag försöker kommer åt är att jag själv har börjat ifrågasätta idealen med en 250m inomhus bana. Detta krävs en större och mer komplicerad konstruktion, speciellt om man räknar med läkterna på långsidorna, och volymen gör att driftskostnader måste subventeras med andra aktiviteter på innerplanen. Dessutom är en 250m bana kanske inte lika åskadar-vänlig som en intim liten bana på under 200m. Denna artikeln dra ungefär samma slutsats:
http://www.classiclightweights.co.uk/ex ... acing.html