Stora klädtråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by zeraien » 01 Dec 2012 01:11

abacaxi wrote:ok jag fortsätter prata med mig själv ett tag då. någon som har tips på vattentäta shorts? har ett par i rätt tjock nylon som skyddar mot lite regn men några timmars rövspray rår de inte på. cyklade faktiskt lite i galonbyxor i somras det var ju sjukt skönt, men man svettas ju ihjäl i dem. :-) något i stil med goretexbyxor för utförsåkning fast shorts och för cykel kanske?
Endura humvee shorts (jag har en 3/4 variant) är inte helt vattentäta, men mina tights var torra i runt 20-40 minuters åk i spöregn, tack vare shortsen. Massa bra fickor, och ser helt okej ut av cykeln också.

Dessa har jag: http://www.endura.co.uk/Product.aspx?de ... rod_id=212
Med ett par enkla joggingtights under, har dessa funkat i allt mellan 5 till -2 grader, regn, snö å vatten - no probs. Har inte haft tillfälle att testa i kallare väder än.... Funkar bra både med och utan blöjshorts.

PS: såg inte din "några timmars", vet faktiskt inte om de jag har tipsat om håller så länge, men endura har vattentäta byxor också verkar det som på sajten.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by zeraien » 01 Dec 2012 02:03

abacaxi wrote:tack, ska kolla upp. nästa fråga: merino-t-shirt som ser ut som en vanlig tee och inte som ett underställ? tänker mig att man kan pendla med den utan att nödvändigtvis behöva byta om. hittade den här men finns bara kvar i small. köptips till dig som är liten till växten. bra pris med.

Image
Rapha e som bekant lite dyrt, men om man köper 3-pack är det inte superfarligt faktiskt. Riktigt bra skit är det också!

http://www.rapha.cc/vneck-base-layer-3pack

eller dessa med kortärmat http://www.rapha.cc/base-layer-3-pack

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 01 Dec 2012 08:05

svaret på min t-shirtfråga är tydligen som vanligt on one: Image
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Stora klädtråden

Post by pjocke » 03 Dec 2012 13:55


abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 03 Dec 2012 14:46

^ bästa nyheten på länge. can't wait, fast man får väl räkna med att bli besviken...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by zeraien » 03 Dec 2012 14:51

“We are thrilled to be making this collection with Brick Lane Bikes. Cycling is a global phenomenon, with so many men choosing to cycle both to commute and for pleasure. This men’s collection has all the utility and function riders need, combined with a great sense of style,” says Petter Klusell, designer at H&M.
Kvinnor cyklar inte alltså? Konstigt ordval...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 03 Dec 2012 15:03

zeraien wrote:Kvinnor cyklar inte alltså? Konstigt ordval...
onekligen, men egentligen inte konstigare än att de inte gör klänningar för män. det är ju sjukt får tjejer som cyklar fixed eller på annat sätt är en del av den "subkultur" de anser att målgruppen är. simona får kavla upp herrbyxorna helt enkelt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by zeraien » 03 Dec 2012 15:08

abacaxi wrote:
zeraien wrote:Kvinnor cyklar inte alltså? Konstigt ordval...
onekligen, men egentligen inte konstigare än att de inte gör klänningar för män. det är ju sjukt får tjejer som cyklar fixed eller på annat sätt är en del av den "subkultur" de anser att målgruppen är. simona får kavla upp herrbyxorna helt enkelt.
Jag tycker inte att det är konstigt att de gör kläderna bara för män, det är kanske inte så konstigt. Jag refererade mest till ordvalet "with so many men choosing to cycle".
Jag hade nog sagt "with so many people choosing to cycle"... Låter fuffens bara...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora klädtråden

Post by Fredde » 03 Dec 2012 16:25

Orka, det är väl en serie herr-kläder de har tänkt prångla ut.

Krakel
Posts: 47
Joined: 30 May 2012 01:00

Re: Stora klädtråden

Post by Krakel » 03 Dec 2012 16:26

Postar väl klippet här också, då samma diskussion förs i "Fixed i media"-tråden

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora klädtråden

Post by AndreasVH » 03 Dec 2012 22:19

^^ Nån som med säkerhet vet om kollektionen ens kommer till Sverige?

Edit: Såg ett nyhetsbrev på svenska nu, så det kanske dyker upp här ändå. Tvivlar dock på att det kommer sälja, men blir gärna motbevisad.
Pflanzgarten stole my virginity

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Stora klädtråden

Post by K-dregg » 04 Dec 2012 10:14

Halva min "cykel garderob" kommer redan från H&M så jag tycker det är en bra idé..

patchedkid
Posts: 332
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by patchedkid » 09 Dec 2012 19:13

zeraien wrote:
abacaxi wrote:
zeraien wrote:Kvinnor cyklar inte alltså? Konstigt ordval...
onekligen, men egentligen inte konstigare än att de inte gör klänningar för män. det är ju sjukt får tjejer som cyklar fixed eller på annat sätt är en del av den "subkultur" de anser att målgruppen är. simona får kavla upp herrbyxorna helt enkelt.
Jag tycker inte att det är konstigt att de gör kläderna bara för män, det är kanske inte så konstigt. Jag refererade mest till ordvalet "with so many men choosing to cycle".
Jag hade nog sagt "with so many people choosing to cycle"... Låter fuffens bara...
trots att den ständiga PK debatten alltid ligger och lurar tänker jag ändå hålla med dig. tråkigt ordval, oavsett om dem ska sälja enbart herrkläder eller inte.
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Stora klädtråden

Post by ravelax » 09 Dec 2012 20:30

patchedkid wrote:
zeraien wrote:
abacaxi wrote:
zeraien wrote:Kvinnor cyklar inte alltså? Konstigt ordval...
onekligen, men egentligen inte konstigare än att de inte gör klänningar för män. det är ju sjukt får tjejer som cyklar fixed eller på annat sätt är en del av den "subkultur" de anser att målgruppen är. simona får kavla upp herrbyxorna helt enkelt.
Jag tycker inte att det är konstigt att de gör kläderna bara för män, det är kanske inte så konstigt. Jag refererade mest till ordvalet "with so many men choosing to cycle".
Jag hade nog sagt "with so many people choosing to cycle"... Låter fuffens bara...
trots att den ständiga PK debatten alltid ligger och lurar tänker jag ändå hålla med dig. tråkigt ordval, oavsett om dem ska sälja enbart herrkläder eller inte.
+1

User avatar
backspinsimo
Posts: 222
Joined: 08 Mar 2010 13:30
Location: Stockholm Sweden
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by backspinsimo » 25 Dec 2012 23:33

jag måste säga att jag ser inte problemet.

Jag köper killkläder i storlek small eller xs, det funkar. Nu är inte jag en sån tjej tjej men kurvor, tuttar o långa ben men även om man ser ut så så finns ingen anledning till speciella cykeltjejkläder o sen ärligt talat det går att cykla i vanliga tjejkläder också.

Jag har cyklat tusen ggr i klänning och kjol på mina olika cyklar från bullitt till fixie inc peacemaker utan problem. Pratar vi storlekar så finns DZR skor från 36 och de passar hurbra som helst till ett par tights o en klänning.

va jag saknar är schyssta kläder som inte ser cykelnördiga ut men som funkar. allmänt.
DZR har löst skoproblemet för mig, kläderna kräver fortfarande mer innovation.
:: http://www.bavabici.com ::

Chris King - White Industries - Mission Workshop - DZR shoes - CINELLI - ESI Grips - Fendor Bendor - FREIGHT - MKS - Fyxation - Paul Components Engineering - Phil Wood - BLB - Kashimax - Nitto ... you name it!

Fv02
Posts: 92
Joined: 23 Aug 2009 22:25

Re: Stora klädtråden

Post by Fv02 » 26 Dec 2012 13:59

Jag har inte följt tråden slaviskt, så det jag säger kan nog redan vara sagt...
Med den disclaimern vill jag bara säga att jag är toknöjd med levis commuter brallor...

Jag skaffade skeptiskt ett par först (lila/plommon) och blev glatt överraskad över hur grymma de va. Klarar av väder och vind svinbra, lätta att borsta av om man skulle köra i skitväder. Reflex på insidan av benen när man viker upp benen.

Tycker de uppfyller just det du nämnde backspinsimo, går att kötta till jobbet, hoppa av cykeln och dra rakt in i ett möte typ.
(Slutade med att jag skaffade ett ex av varje modell)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 30 Jan 2013 00:19

alltså hittade en bild på h&m/blb:s vindjacka, hur kan man sätta stora säckiga framfickor på en cykeljacka och värför är själva jackan så säckig in the first place? nä mitt pepp börjar svalna såhär på slutspurten...

Image
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Stora klädtråden

Post by K-dregg » 30 Jan 2013 07:51

Det är väl tänkt att vara vardagskläder med viss cykelfunktion? Konceptet är lite luddigt men det kommer knappast röra sig om snabba tights etc..

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Stora klädtråden

Post by Ronny » 30 Jan 2013 08:29

Man kan fråga sig hur man ska definiera vindjacka egentligen? Litet luftmotstånd eller mycket? Inom cykling har det alltid varit aero som är konceptet.
Мясо это убийство

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 30 Jan 2013 08:47

K-dregg wrote:Det är väl tänkt att vara vardagskläder med viss cykelfunktion? Konceptet är lite luddigt men det kommer knappast röra sig om snabba tights etc..
Jag jämför inte med lycra jag jämför med andra kläder som sägs vara för cykel, kontoret och puben, typ swrve, levi's, chrome. Och stora framfickor är ju direkt cykelfientligt, att göra platta fickor och/eller sätta dem bak hade väl inte förstört plaggets normala funktion? Dock är detta provkollektionen som blb fick tycka till om så de kanske ändrar lite, fast det brukar väl inte ske så mycket på sluttampen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply