Bängen trålar...

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Bängen trålar...

Post by Eskiboi » 16 Nov 2012 18:58

På Skeppsbron i Gamla Stan (Sthlm), eller de delar åtminstone handgripligen ut information om att man ska ha reflexer och dylikt.
The concept of time has been revised and improved...

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Bängen trålar...

Post by salta_killen » 16 Nov 2012 19:31

hur är det med relexer, kan en få böter för att inte ha det eller räcker det med lyse? har lite för dålig koll på trafiklagarna om jag ska va helt ärlig...

edit: kollade runt lite på nätet för att läsa på, hittar den här gobiten på transportstyrelsens infosida:

Får man sätta klistermärken på hjälmar eller förstörs hjälmens skyddsegenskaper då?

Som privatperson ska man inte göra det, eftersom detta kan försämra hjälmens skyddsegenskaper.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar...

Post by Fredde » 16 Nov 2012 19:45

salta_killen wrote:hur är det med relexer, kan en få böter för att inte ha det eller räcker det med lyse? har lite för dålig koll på trafiklagarna om jag ska va helt ärlig...

edit: kollade runt lite på nätet för att läsa på, hittar den här gobiten på transportstyrelsens infosida:

Får man sätta klistermärken på hjälmar eller förstörs hjälmens skyddsegenskaper då?

Som privatperson ska man inte göra det, eftersom detta kan försämra hjälmens skyddsegenskaper.
Men det går alltså bra om man kör eget. :)

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 01 Dec 2012 02:32

Fredde wrote:
salta_killen wrote:hur är det med relexer, kan en få böter för att inte ha det eller räcker det med lyse? har lite för dålig koll på trafiklagarna om jag ska va helt ärlig...

edit: kollade runt lite på nätet för att läsa på, hittar den här gobiten på transportstyrelsens infosida:

Får man sätta klistermärken på hjälmar eller förstörs hjälmens skyddsegenskaper då?

Som privatperson ska man inte göra det, eftersom detta kan försämra hjälmens skyddsegenskaper.
Men det går alltså bra om man kör eget. :)
lulz!

Ungefär lika "bra" info som lagen om ringklocka!

Frans
Posts: 78
Joined: 05 Aug 2010 16:48
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar...

Post by Frans » 04 Dec 2012 16:34

Bängen trålar inte, men de och deras volontärer står och stöldmärker cyklar gratis på Stortorget i Lund.
Sammarbete med Falk. Man får cykeln med i deras register i tio år utan avgift.
De står där fram till klockan 1800.
Jag har redan registrerat två cyklar :-)

Trevligt initiativ i en stad med så mycket cykelstölder som Lund.

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Bängen trålar...

Post by Xorgproirl » 04 May 2013 19:39

Diskret klädd länsman med tillhörande civil mc på Nordensköldsgatan (gbg) kl 20.00.
West Coast Ridaz #babfcgfta

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 07 May 2013 06:58

Götgatan/ringvägen (skanstull) stort, cykelinriktat

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Bängen trålar...

Post by Kiliam » 07 May 2013 08:13

De brukar plocka allt och alla som gör minsta lilla fel så var försiktiga. Vi hade en i Lund i höstas och alla utan lampa, ringklocka, reflexer osv vinkades in så pass på.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bängen trålar...

Post by ravelax » 07 May 2013 08:15

Reflexer och lampa behöver man bara ha monterat i mörkret, enligt lagtexten. Det kan man hänvisa till om de gnäller om just det.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Bängen trålar...

Post by Kiliam » 07 May 2013 08:18

ravelax wrote:Reflexer och lampa behöver man bara ha monterat i mörkret, enligt lagtexten. Det kan man hänvisa till om de gnäller om just det.
Tänkte inte på det. Här körde de en hel kväll i november så mörkret var ett faktum.

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by Slowie » 07 May 2013 08:23

Tack för tipset! Tar en alternativ väg till jobbet idag.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Bängen trålar...

Post by ana » 07 May 2013 08:47

Ja de stod utanför McDonalds på Götgatan, men det var bara att svänga ut i bilvägen så slapp man dem. :D Var nån polis som kollade lite surt efter mig...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bängen trålar...

Post by abacaxi » 07 May 2013 08:48

ta tunneln slowie, där lär de ju inte stå.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Bängen trålar...

Post by Karateklubben » 07 May 2013 09:14

Jag drog rödljuset Götgatan/Ringvägen. Då kom jag precis efter att plitarna stått och håvat in diverse syndare....mo ha ha ha! 8)

Image

(Gjorde som du ANA drog bilvägen.)
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar...

Post by MatKar » 07 May 2013 09:16

zeraien wrote:Götgatan/ringvägen (skanstull) stort, cykelinriktat
Måste ha missat precis... Stod en lirare och försökte ge mig frukost men ingen farbror blå

User avatar
emdo
Posts: 49
Joined: 25 Mar 2013 23:55
Location: Stockholm, Hägersten

Re: Bängen trålar...

Post by emdo » 07 May 2013 11:45

Hade flyt utan dess like, såg dem inte förrän det var försent, men gled bara förbi då de var upptagna med något annat eller om de började lägga ner för dagen typ. Då jag jag varken har reflex lyse elr bromsar, sparade jag nog några slantar :lol:

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Bängen trålar...

Post by MatKar » 07 May 2013 18:02

När solen skiner och korvmojarna har uteservering så är ju konstaplarna ute i grupp..
Ni som hojat i stan längre än jag, hur om alls reagerar poliser som inte uppenbart är ute på cyklistkontroll, typ patrullerande eller olika former av polisbilar/bussar om man hamnar jämte dom vid exempelvis ett rödljus och inte uppfyller kraven för "Säker Cykel 1977"?
Jag får riktigt gammaldags snutnoja...

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Bängen trålar...

Post by Xorgproirl » 07 May 2013 18:36

MatKar wrote:När solen skiner och korvmojarna har uteservering så är ju konstaplarna ute i grupp..
Ni som hojat i stan längre än jag, hur om alls reagerar poliser som inte uppenbart är ute på cyklistkontroll, typ patrullerande eller olika former av polisbilar/bussar om man hamnar jämte dom vid exempelvis ett rödljus och inte uppfyller kraven för "Säker Cykel 1977"?
Jag får riktigt gammaldags snutnoja...
Vet inte hur det är i sthlm men i Göteborg är det relativt lugnt. Såvida inte polisen aktivt letar efter cyklister - vilket de sällan gör. Jag har blivit jagad en gång efter att jag cykla mot enkelriktat och körde mot rött.
West Coast Ridaz #babfcgfta

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 07 May 2013 21:52

MatKar wrote:När solen skiner och korvmojarna har uteservering så är ju konstaplarna ute i grupp..
Ni som hojat i stan längre än jag, hur om alls reagerar poliser som inte uppenbart är ute på cyklistkontroll, typ patrullerande eller olika former av polisbilar/bussar om man hamnar jämte dom vid exempelvis ett rödljus och inte uppfyller kraven för "Säker Cykel 1977"?
Jag får riktigt gammaldags snutnoja...
om inte du gör några galna regelbrott framför dem så har jag aldrig haft några problem eller frågor. "snygg cykel" har jag fått höra nån gång.

det är dock viktigt med lampor i mörker, det har jag hört att de kan jiddra om..då kan ju andra företeelser plötsligt dyka upp... (lamptyp inte så viktigt bara det lyser).

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 07 May 2013 21:55

MatKar wrote:När solen skiner och korvmojarna har uteservering så är ju konstaplarna ute i grupp..
Ni som hojat i stan längre än jag, hur om alls reagerar poliser som inte uppenbart är ute på cyklistkontroll, typ patrullerande eller olika former av polisbilar/bussar om man hamnar jämte dom vid exempelvis ett rödljus och inte uppfyller kraven för "Säker Cykel 1977"?
Jag får riktigt gammaldags snutnoja...
men jag skille ljuga om jag sa att jag inte får lite snutnoja ibland :-/
men som sagt, det har aldrig blivit nåt

Post Reply