Fråga Ronny

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by rallykalle » 27 Oct 2012 19:46

Oraklet Ronny, eller någon som känner sig manad att delge sig av sin kunskap. Hur pass mycket påverkar egentligen en buckla en stålram. Surfade lite ebay och såg den här ramen med en bula i.
Image
Den ser oroväckande ut för en som inte riktigt vet. Men finns det några riktlinjer alls för vad som är ok och vad som inte är det i sådana sammanhang? Det känns som just denna är placerad på ett ställe som borde göra ramen mer ömtålig, ganska mycket så faktiskt.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 28 Oct 2012 08:34

rallykalle wrote:Oraklet Ronny, eller någon som känner sig manad att delge sig av sin kunskap. Hur pass mycket påverkar egentligen en buckla en stålram. Surfade lite ebay och såg den här ramen med en bula i.
Image
Den ser oroväckande ut för en som inte riktigt vet. Men finns det några riktlinjer alls för vad som är ok och vad som inte är det i sådana sammanhang? Det känns som just denna är placerad på ett ställe som borde göra ramen mer ömtålig, ganska mycket så faktiskt.
Stålramar tål mycket men toppröret är ingen bra plats för en buckla. Men i överlag är många alltför oroliga för sådana här skador när dem inte förvärrars genom normalt användande. Om det vore en stel mtb ram men denna skada skulle jag varit tveksam om jag hade för avsikt att köra hård terränkörning med den. Men här en banram som säkert komma fisa fram i behagligt tempo. Sen ifall skadan förvärras vid en ev. krock vem bryr sig? Det är ju inte säkerheten i någon bil det handlar om. Ta alla dessa banramar med skador efter styrena i olika grad, inte verkar de gå av på mitten. Man bör dock vara observant att ramen inte är sned när de har fått slag på rören.
Мясо это убийство

Tjejn
Posts: 95
Joined: 29 Mar 2011 14:29
Location: Nacka

Re: Fråga Ronny

Post by Tjejn » 28 Oct 2012 10:39

Ronny wrote:^En del säljare avsäger sig kontaktformuläret på enskilda auktioner men det går fortfarande komma i kontakt med säljaren. Klicka på profilen där det finns kontaktformulär. Man kan välja antingen auktionsnr eller ej angående en auktion. Välj det senare när du annars hamnar på samma ruta igen.
När jag prövar att göra det så handlar frågan ändå om just den auktionen även fast jag först är inne på profilen och sen klickat på contact member. Jag har gått in på andra auktioner från samma säljare och jag får inte tag i säljaren genom dom heller.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 28 Oct 2012 14:34

Tjejn wrote:
Ronny wrote:^En del säljare avsäger sig kontaktformuläret på enskilda auktioner men det går fortfarande komma i kontakt med säljaren. Klicka på profilen där det finns kontaktformulär. Man kan välja antingen auktionsnr eller ej angående en auktion. Välj det senare när du annars hamnar på samma ruta igen.
När jag prövar att göra det så handlar frågan ändå om just den auktionen även fast jag först är inne på profilen och sen klickat på contact member. Jag har gått in på andra auktioner från samma säljare och jag får inte tag i säljaren genom dom heller.
Såg det och jag fick gå till feedback profilen sen kolla under Member quick links uppe till höger och kontakta honom på den länken, jävla bökigt och dumt att ha så här. http://feedback.ebay.com/ws/eBayISAPI.d ... world=true
Мясо это убийство

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Fråga Ronny

Post by Huliganen » 01 Dec 2012 20:18

Det här med banramar och sadelstolpens offset/setback..
Ska köpa en ny stolpe till min Histogram och har sneglat på Thomsons Elite-stolpe. Verkar vara rätt många som kör den på sina Mashar, men iom att de flesta mashägare är idioter tänker jag mig att det inte säger så mycket. Är orolig för att jag ska komma alldeles för långt fram över vevpartiet om stolpen inte har någon setback, då sadelröret är rätt brant på Mashen (76 grader). Vad säger Ronny om behovet av setback?
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga Ronny

Post by abacaxi » 01 Dec 2012 20:48

^ It's the law, men du kanske inte hade tänkt tävla med den? :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fråga Ronny

Post by ravelax » 01 Dec 2012 20:52

Det finns Thomson-stolpar med setback, fast de har en ful böj.

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Fråga Ronny

Post by Huliganen » 01 Dec 2012 21:00

de kommer inte på fråga. asfula är de.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Fråga Ronny

Post by pse » 01 Dec 2012 21:22

Inte är dom väl byggda för komfort. Lid.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 01 Dec 2012 21:37

Huliganen wrote:Det här med banramar och sadelstolpens offset/setback..
Ska köpa en ny stolpe till min Histogram och har sneglat på Thomsons Elite-stolpe. Verkar vara rätt många som kör den på sina Mashar, men iom att de flesta mashägare är idioter tänker jag mig att det inte säger så mycket. Är orolig för att jag ska komma alldeles för långt fram över vevpartiet om stolpen inte har någon setback, då sadelröret är rätt brant på Mashen (76 grader). Vad säger Ronny om behovet av setback?
Jo dem är ju det förutom dig som har funnit denna sanningens tråd;-)
Nej, jag skulle inte börja mixtra med seatback när det motverkar syftet med ramens geometri. Branta sadelrör är typiskt även för modern tempo och triathlon fast här många gånger drar man betydligt högre utvxl samt lägre kadens.
Vad som är gemensamt är att muskelgrupperna reagerar olika på hur pass mycket bakåt eller framåt man sitter i relation till vevpartiet. Hamstring och sätesmuskler arbetar mycket när man sitter långt fram (sprinter).
Histogramen är tänkt som en ram man ska hålla en hög kadens till och den bör givetvis byggas med en utvxl. som är anpassad till cyklistens. Jag vet att du gillar stora kedjehjul och visst ser det snyggt ut men i slutändan är det alltid en fråga om hur pass tränad man är att kunna hantera utvxl. och cykeln rätt. Det är lätt att se hur otränade hamnar lite märkligt på cykeln och kör på utvxl. som inte är anpassade till dem som gör dem till väldigt långsamma ineffektiva cyklister. Detta gäller lika mycket fixie som någon vxl. hoj.
En svag cyklist med fel utvxl. skulle säker föredra mer seatback på en Histogram för att kunna få en bättre position då lårmusklerna tar mycket jobb. Medan en som är van att hålla hög kadens till sin anpassade utvxl. kör utan någon seatback. Tränade cyklister kan simulera olika sadelpositioner genom att flytta sig på sadeln vilket jag själv använder mig av vid träning. Visst är det plågsamt ibland när sadeln inte känns bekväm men en mycket bra träning som gör att de olika muskelgrupperna anpassar sig vid olika kadens och mjölksyretålighet.
Så mitt råd blir att skit i seatback utan behåll den som den är och anpassa utvxl. så du kan hålla en högre snitt kadens än vad jag tror du kan för tillfället.
Мясо это убийство

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga Ronny

Post by abacaxi » 01 Dec 2012 23:12

följdfrågan är väl vad som är ett lämpligt avstånd från sadelnos till vev på en relativt sprintinriktad bancykel för gatubruk (hipster)? jag tycker precis som du säger att det passar bättre att sitta längre fram ju mer man ligger på och jag flyttar också rätt mycket i sadeln, men cruisar man utan setback så känns det ju som om man ska ramla framåt eftersom man inte trycks tillbaka av kraften i nedtrampet. på min banhoj för gatubruk kör jag någon sorts mellanting med 5-6cm jämfört med kanske 3cm mer på lvg, gör det mig långsammare än nödvändigt?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Fråga Ronny

Post by Huliganen » 02 Dec 2012 03:14

Ronny wrote:
Huliganen wrote:Det här med banramar och sadelstolpens offset/setback..
Ska köpa en ny stolpe till min Histogram och har sneglat på Thomsons Elite-stolpe. Verkar vara rätt många som kör den på sina Mashar, men iom att de flesta mashägare är idioter tänker jag mig att det inte säger så mycket. Är orolig för att jag ska komma alldeles för långt fram över vevpartiet om stolpen inte har någon setback, då sadelröret är rätt brant på Mashen (76 grader). Vad säger Ronny om behovet av setback?
Jo dem är ju det förutom dig som har funnit denna sanningens tråd;-)
Nej, jag skulle inte börja mixtra med seatback när det motverkar syftet med ramens geometri. Branta sadelrör är typiskt även för modern tempo och triathlon fast här många gånger drar man betydligt högre utvxl samt lägre kadens.
Vad som är gemensamt är att muskelgrupperna reagerar olika på hur pass mycket bakåt eller framåt man sitter i relation till vevpartiet. Hamstring och sätesmuskler arbetar mycket när man sitter långt fram (sprinter).
Histogramen är tänkt som en ram man ska hålla en hög kadens till och den bör givetvis byggas med en utvxl. som är anpassad till cyklistens. Jag vet att du gillar stora kedjehjul och visst ser det snyggt ut men i slutändan är det alltid en fråga om hur pass tränad man är att kunna hantera utvxl. och cykeln rätt. Det är lätt att se hur otränade hamnar lite märkligt på cykeln och kör på utvxl. som inte är anpassade till dem som gör dem till väldigt långsamma ineffektiva cyklister. Detta gäller lika mycket fixie som någon vxl. hoj.
En svag cyklist med fel utvxl. skulle säker föredra mer seatback på en Histogram för att kunna få en bättre position då lårmusklerna tar mycket jobb. Medan en som är van att hålla hög kadens till sin anpassade utvxl. kör utan någon seatback. Tränade cyklister kan simulera olika sadelpositioner genom att flytta sig på sadeln vilket jag själv använder mig av vid träning. Visst är det plågsamt ibland när sadeln inte känns bekväm men en mycket bra träning som gör att de olika muskelgrupperna anpassar sig vid olika kadens och mjölksyretålighet.
Så mitt råd blir att skit i seatback utan behåll den som den är och anpassa utvxl. så du kan hålla en högre snitt kadens än vad jag tror du kan för tillfället.
Tack för bra svar Ronny. Kontentan av detta blir alltså att jag köper en Thomson Elite utan setback och fortsätter kadensträna och knäböja. :P

Kanske får det bli lite mer bencurls också så slipper jag vara rädd för att gå ner i dropsen varje gång lårmusklerna blir lite trötta :D
Du är fan en klippa Ronny!
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Fråga Ronny

Post by olebole » 02 Dec 2012 11:09

Huliganen wrote:
Tack för bra svar Ronny. Kontentan av detta blir alltså att jag köper en Thomson Elite utan setback och fortsätter kadensträna och knäböja. :P

Kanske får det bli lite mer bencurls också så slipper jag vara rädd för att gå ner i dropsen varje gång lårmusklerna blir lite trötta :D
Du är fan en klippa Ronny!
Att benen blir trötta botar du genom att träna på cykeln, inte i gymmet. Bencurls skulle jag hålla mig borta från öht. Vill du träna benen för cykling så kör tunga "riktiga" övningar typ knäböj, frivändningar och marklyft.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fråga Ronny

Post by Jonatan F » 02 Dec 2012 16:23

Beror väll lite på vad man vill göra med. Vill man dra långt så är det bara negativt att träna explosivitet vad jag hört. Och vice verca.

Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Fråga Ronny

Post by johan e » 02 Dec 2012 16:29

Jonatan F wrote:Beror väll lite på vad man vill göra med. Vill man dra långt så är det bara negativt att träna explosivitet vad jag hört. Och vice verca.

Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
https://toppfysik.box.net/shared/h4ks0t6kjs

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Fråga Ronny

Post by olebole » 02 Dec 2012 23:38

Jonatan F wrote:Beror väll lite på vad man vill göra med. Vill man dra långt så är det bara negativt att träna explosivitet vad jag hört. Och vice verca.

Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
Negativt är nog att ta i, det kan ju vara bra att vara lite explosiv om man vill vinna en klungspurt efter 10+ mils hårdkörning.
30 reps låter som bortkastad tid tycker jag. Är det styrka som i rejält slätdrag á tony martin du är ute efter, och eftersom detta är ronnytråden, så är det helt klart vettigare att dra en "Ronny" och mata på lite längre(10+ min) intervaller på tunga växlar i motvinden. Gärna på en grusväg med en ss mtb med utväxlingen 55/17 om du skall vara riktigt kosher :)

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Fråga Ronny

Post by Karateklubben » 03 Dec 2012 10:53

Huliganen wrote:Kontentan av detta blir alltså att jag köper en Thomson Elite utan setback och fortsätter kadensträna och knäböja. :P
Image

Lägg ner Elite köp Masterpiece med en gång Snålverner! 8)
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fråga Ronny

Post by Jonatan F » 03 Dec 2012 11:51

olebole wrote:
Jonatan F wrote:Beror väll lite på vad man vill göra med. Vill man dra långt så är det bara negativt att träna explosivitet vad jag hört. Och vice verca.

Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
Negativt är nog att ta i, det kan ju vara bra att vara lite explosiv om man vill vinna en klungspurt efter 10+ mils hårdkörning.
30 reps låter som bortkastad tid tycker jag. Är det styrka som i rejält slätdrag á tony martin du är ute efter, och eftersom detta är ronnytråden, så är det helt klart vettigare att dra en "Ronny" och mata på lite längre(10+ min) intervaller på tunga växlar i motvinden. Gärna på en grusväg med en ss mtb med utväxlingen 55/17 om du skall vara riktigt kosher :)
Som jag har förstått det handlar spurtare i lvg inte så mycket om att vara explosiv som att över huvud taget ha någon ork kvar att pressa pedalerna lite. Som jag förstått det utvecklas vita muskelceller "på bekostnad av" (väldigt förenklat!!) av röda (förmåga att lagra etc). Därmed är det helt kontraproduktivt att träna explosivitet. Däremot är det såklart bra att ha styrkan att öka hastigheten men att köra några få knäböj med skivstång är nog inte så praktiskt.

Ronnys teori tror jag stenhårt på! Då får man styrka men inte lika mycket explosivitet. Dessutom får man trampteknik etc.

Sedan kan jag i stort sett inte träna benstyrka nu pga. överansträngd vad så det är mest överkropp jag kör. Och målet med den träningen är ju lång längdskidåkning (3-4 mil +), långpaddling kajak etc.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 03 Dec 2012 13:38

abacaxi wrote:följdfrågan är väl vad som är ett lämpligt avstånd från sadelnos till vev på en relativt sprintinriktad bancykel för gatubruk (hipster)? jag tycker precis som du säger att det passar bättre att sitta längre fram ju mer man ligger på och jag flyttar också rätt mycket i sadeln, men cruisar man utan setback så känns det ju som om man ska ramla framåt eftersom man inte trycks tillbaka av kraften i nedtrampet. på min banhoj för gatubruk kör jag någon sorts mellanting med 5-6cm jämfört med kanske 3cm mer på lvg, gör det mig långsammare än nödvändigt?
Det där känslan att ramla framåt kan bero på hur cykeln är komponerad. Att man ev. har för mycket vikt tryckande framtill. Man brukar ha som tumregel en viktdistribution på 55/45 men finns givetvis variationer och oftast med mer vikt bak. På de gatukörda fixies är det nog ofta en för kort styrstam kombinerat med riser som ställer till med inte en optimal körposition om man ser till viktdistribution och få de optimala köregenskaperna hos cykeln.
Sen en lägre kadens trycker en bakåt och motsatsen drar en framåt. Själv gillar jag inte att flytta omkring sadeln oavsett cykeltyp utan flyttar mig blott på sadeln.
Den enda ändringar jag gör är att justera vinkeln på sadeln beroende på model.
De olika positionerna beroende på ¨disciplin¨ gör en självklart inte långsammare.
Мясо это убийство

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Fråga Ronny

Post by Huliganen » 03 Dec 2012 13:49

Karateklubben wrote:
Huliganen wrote:Kontentan av detta blir alltså att jag köper en Thomson Elite utan setback och fortsätter kadensträna och knäböja. :P
Image

Lägg ner Elite köp Masterpiece med en gång Snålverner! 8)
Äh, bara onödigt. 30g liksom..
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

Post Reply