Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 11:41

Tjena forumet!

Kort Bakgrund:
Jag är ny på forumet, och har sedan juni månad cyklat fixed till jobbet 10 km enkel resa. Detta efter att först velat ha en racer från chainreactioncycles. Frakten blev för bökig och jag fattade tycke för fastnavskulturen! :D

Mina frågor:
Jag har nu "tränat upp" mina ben med nuvarande utväxling 46-15 och känner att det är för lätt. Jag snittar runt en 25-30 km/h och när jag tar i som mest klarar jag precis under 45 km/h innan jag stupar haha :)

1. Vad är smidigast/Bäst att byta ut med tanke på min utväxling? Kedjekreansen vid pedalerna eller bakdrevet?

2. Hur många steg ska man öka med vid ett byte? (syftar på om jag bara ska sänka/höja med en tand på kransen innan jag vänjer mig eller går det bra med fler?)

Jag är ganska stark och uthållig i benen så tror att ett steg kan bli för lite, men ni får gärna hjälpa till! Vägen till jobbet är mestadels rak, sen har jag såklart den förbaskade tranebergsbron på vägen :)


Tack för all hjälp, ser fram emot att få hänga med på en torsdagsrunda! 8)
/ Bo5anac

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Eskiboi » 26 Oct 2012 12:14

46/15 borde ge ca 27 km/h vid kadens 70 och ca 39 km/h vid kadens 100 (pm du kör med 28" hjul). Men vill du inte träna på kadensen så köp dig en 49-klinga.

Fast nu blir det snart vinter så köp dig istället ett par dubbdäck så ska du nog se att det blir tyngre.
The concept of time has been revised and improved...

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 14:01

Eskiboi wrote:46/15 borde ge ca 27 km/h vid kadens 70 och ca 39 km/h vid kadens 100 (pm du kör med 28" hjul). Men vill du inte träna på kadensen så köp dig en 49-klinga.

Fast nu blir det snart vinter så köp dig istället ett par dubbdäck så ska du nog se att det blir tyngre.
Tack för ditt svar Eskiboi! Det stämmer att jag kör 28" hjul, och kadensen kollade jag upp. 49 klinga låter vettigt, kommer hålla mig till kollektivtrafiken över vintern.
2 på jobbet cyklade omkull idag pga halkan. Formulerade mig lite dåligt med "att det var för lätt" men det jag syftade på var att jag ville ha en högre hastighet men trampa lika "lugnt" (dvs samma kadens) precis som du påpekar med 49-klingan.

Vad har du som är rutinerad och möjligtvis även mekkar själva för utväxling?
(Antar att du provat dig fram till något som passar just dig)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by abacaxi » 26 Oct 2012 15:49

Har du bra knän? Sliter mer att köra tyngre. Tycker du inte att det är lugnt, skönt och bekvämt med en kadens på 80 tycker jag du ska kadensträna. Bättre för knäna och sannolikt mer ekonomiskt. Själv kör jag 47/16 och brukar ha ett bekvämt cruisetempo på ~32 km/h.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Fredde » 26 Oct 2012 17:26

Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.

Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 17:50

abacaxi wrote:Har du bra knän? Sliter mer att köra tyngre. Tycker du inte att det är lugnt, skönt och bekvämt med en kadens på 80 tycker jag du ska kadensträna. Bättre för knäna och sannolikt mer ekonomiskt. Själv kör jag 47/16 och brukar ha ett bekvämt cruisetempo på ~32 km/h.
Tjena! Knäna är hur bra som helst skulle jag vilja påstå (mångårig träning och skadefri). Däremot har jag förstått vikten av hög kadens precis som du säger för att hålla skador borta.

Jag har aldrig haft ont efter cyklingen (fick en bikefit på köpet för att sitta så bra som möjligt). När jag kört raksträckor i toppfart har jag bara känt lårmusklerna belastas precis som det ska, men har alltid varit försiktig och "planerat energin" på väg till jobbet för att vara så effektiv som möjligt i tex lutningar.

Jag tycker det känns klumpigt med för hög kadens, pulsen/flåset kan jag kontrollera men gillar inte att det blir så vingligt så får se hur jag gör. 46x14 ger mig ca 3 km/h mer vid 70rpm men det är nog bäst som du säger att träna lite mer på kadens innan jag ökar :)
Last edited by Bo5anac on 26 Oct 2012 17:56, edited 1 time in total.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by abacaxi » 26 Oct 2012 17:54

alltså öka på fan, man gör som man vill, jag tänkte bara ge dig lite food for thought. själv har jag tvåväxlat på dagiscykeln och då kostar jag på mig en skön överväxel för glidraksträckorna, när det är svagt utför och medvind trampar man ju ur nästan hur höga växlar som helst i ren glädje.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 17:58

Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.

Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 18:02

abacaxi wrote:alltså öka på fan, man gör som man vill, jag tänkte bara ge dig lite food for thought. själv har jag tvåväxlat på dagiscykeln och då kostar jag på mig en skön överväxel för glidraksträckorna, när det är svagt utför och medvind trampar man ju ur nästan hur höga växlar som helst i ren glädje.
Sant haha :lol: jag börjar nog med 46x14 och känner efter hur det går. Ni kör rundorna även i snöoväder kan jag tänka mig? Vilka kungar haha :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by abacaxi » 26 Oct 2012 18:05

vinterrundorna har varit sådär på men i år finns det nån sorts pakt. :-) jag har kört två vinterstrategier som funkat utmärkt: minicykel för med 20-tumshjul och låg tyngdpunkt gör det inget om man sladdar lite. och med premiär i vintras dubbdäck, ramlade noll gånger jämfört med tre i somras, bra statistik va?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 18:35

abacaxi wrote:vinterrundorna har varit sådär på men i år finns det nån sorts pakt. :-) jag har kört två vinterstrategier som funkat utmärkt: minicykel för med 20-tumshjul och låg tyngdpunkt gör det inget om man sladdar lite. och med premiär i vintras dubbdäck, ramlade noll gånger jämfört med tre i somras, bra statistik va?
Låter väl igenomtänkt måste jag säga!

Vet inte om du sett den, men nån la upp en bild på en torsdagsrunda i somras där en av cyklisterna körde en sådan cykel med grill framme på styret. Fick den bilden framför mig där du grillar korv för att hålla värmen :mrgreen:

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Fredde » 26 Oct 2012 20:04

Bo5anac wrote:
Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.

Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!
Dubbdäck så slipper man vurpa :)

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 20:26

Fredde wrote:
Bo5anac wrote:
Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.

Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!
Dubbdäck så slipper man vurpa :)
Den ena hade tydligen det, men dem är nog bara ostabila klantar :p

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Fredde » 26 Oct 2012 20:38

Bo5anac wrote:
Fredde wrote:
Bo5anac wrote:
Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.

Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!
Dubbdäck så slipper man vurpa :)
Den ena hade tydligen det, men dem är nog bara ostabila klantar :p
Dubbdäck blir halt om det inte är is. Precis nu runt nollan sådär är det lite lurigt men om några veckor när iskristallerna fastnar i näsan och den kalla luften fyller lungorna, jag då är det fint :)

User avatar
eiskall
Posts: 110
Joined: 25 Jan 2012 22:25
Location: Göteborg

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by eiskall » 26 Oct 2012 20:52

Håll en lägre utväxling och högre kadens så kommer du att orka köra längre än 10 km när andan faller på :)

Det handlar om att lära sig trampa snabbare, vilket kan kännas lite obekvämt i början.

Mina 2 cent är att du redan kör för tungt för att trampa effektivt.

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 22:16

Fredde wrote:
Bo5anac wrote:
Fredde wrote:
Bo5anac wrote:
Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.

Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!
Dubbdäck så slipper man vurpa :)
Den ena hade tydligen det, men dem är nog bara ostabila klantar :p
Dubbdäck blir halt om det inte är is. Precis nu runt nollan sådär är det lite lurigt men om några veckor när iskristallerna fastnar i näsan och den kalla luften fyller lungorna, jag då är det fint :)
Ja jag märkte det när jag körde bil till matbutiken idag, fick köra som en kärring :)
Är det bara jag som gillar luften under vinterhalvåret mer än sommaren?

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)

Post by Bo5anac » 26 Oct 2012 22:32

eiskall wrote:Håll en lägre utväxling och högre kadens så kommer du att orka köra längre än 10 km när andan faller på :)

Det handlar om att lära sig trampa snabbare, vilket kan kännas lite obekvämt i början.

Mina 2 cent är att du redan kör för tungt för att trampa effektivt.
Får väl vänja mig precis som du säger :) vad gäller distansen så är 10 km inte något problem, däremot kan jag hålla med om att det blir det om jag ska trampa snabbare haha :)

Brukar på raksträckorna egentligen bara "ta i lite" utöver pedalens rotation och sedan trampa på i motlut. Nuvarande rekord ligger på 29 minuter för 11 km men då tar jag inte i så att jag dör. Ska nog prova lite till innan jag mekkar. Har väl mest slappat egentligen eftersom jag inte cyklat på 2 år, runt 700 km på fixien sedan köpet i juni.

Post Reply