Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Tjena forumet!
Kort Bakgrund:
Jag är ny på forumet, och har sedan juni månad cyklat fixed till jobbet 10 km enkel resa. Detta efter att först velat ha en racer från chainreactioncycles. Frakten blev för bökig och jag fattade tycke för fastnavskulturen!
Mina frågor:
Jag har nu "tränat upp" mina ben med nuvarande utväxling 46-15 och känner att det är för lätt. Jag snittar runt en 25-30 km/h och när jag tar i som mest klarar jag precis under 45 km/h innan jag stupar haha
1. Vad är smidigast/Bäst att byta ut med tanke på min utväxling? Kedjekreansen vid pedalerna eller bakdrevet?
2. Hur många steg ska man öka med vid ett byte? (syftar på om jag bara ska sänka/höja med en tand på kransen innan jag vänjer mig eller går det bra med fler?)
Jag är ganska stark och uthållig i benen så tror att ett steg kan bli för lite, men ni får gärna hjälpa till! Vägen till jobbet är mestadels rak, sen har jag såklart den förbaskade tranebergsbron på vägen
Tack för all hjälp, ser fram emot att få hänga med på en torsdagsrunda!
/ Bo5anac
Kort Bakgrund:
Jag är ny på forumet, och har sedan juni månad cyklat fixed till jobbet 10 km enkel resa. Detta efter att först velat ha en racer från chainreactioncycles. Frakten blev för bökig och jag fattade tycke för fastnavskulturen!
Mina frågor:
Jag har nu "tränat upp" mina ben med nuvarande utväxling 46-15 och känner att det är för lätt. Jag snittar runt en 25-30 km/h och när jag tar i som mest klarar jag precis under 45 km/h innan jag stupar haha
1. Vad är smidigast/Bäst att byta ut med tanke på min utväxling? Kedjekreansen vid pedalerna eller bakdrevet?
2. Hur många steg ska man öka med vid ett byte? (syftar på om jag bara ska sänka/höja med en tand på kransen innan jag vänjer mig eller går det bra med fler?)
Jag är ganska stark och uthållig i benen så tror att ett steg kan bli för lite, men ni får gärna hjälpa till! Vägen till jobbet är mestadels rak, sen har jag såklart den förbaskade tranebergsbron på vägen
Tack för all hjälp, ser fram emot att få hänga med på en torsdagsrunda!
/ Bo5anac
Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
46/15 borde ge ca 27 km/h vid kadens 70 och ca 39 km/h vid kadens 100 (pm du kör med 28" hjul). Men vill du inte träna på kadensen så köp dig en 49-klinga.
Fast nu blir det snart vinter så köp dig istället ett par dubbdäck så ska du nog se att det blir tyngre.
Fast nu blir det snart vinter så köp dig istället ett par dubbdäck så ska du nog se att det blir tyngre.
The concept of time has been revised and improved...
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Tack för ditt svar Eskiboi! Det stämmer att jag kör 28" hjul, och kadensen kollade jag upp. 49 klinga låter vettigt, kommer hålla mig till kollektivtrafiken över vintern.Eskiboi wrote:46/15 borde ge ca 27 km/h vid kadens 70 och ca 39 km/h vid kadens 100 (pm du kör med 28" hjul). Men vill du inte träna på kadensen så köp dig en 49-klinga.
Fast nu blir det snart vinter så köp dig istället ett par dubbdäck så ska du nog se att det blir tyngre.
2 på jobbet cyklade omkull idag pga halkan. Formulerade mig lite dåligt med "att det var för lätt" men det jag syftade på var att jag ville ha en högre hastighet men trampa lika "lugnt" (dvs samma kadens) precis som du påpekar med 49-klingan.
Vad har du som är rutinerad och möjligtvis även mekkar själva för utväxling?
(Antar att du provat dig fram till något som passar just dig)
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Har du bra knän? Sliter mer att köra tyngre. Tycker du inte att det är lugnt, skönt och bekvämt med en kadens på 80 tycker jag du ska kadensträna. Bättre för knäna och sannolikt mer ekonomiskt. Själv kör jag 47/16 och brukar ha ett bekvämt cruisetempo på ~32 km/h.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.
Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Tjena! Knäna är hur bra som helst skulle jag vilja påstå (mångårig träning och skadefri). Däremot har jag förstått vikten av hög kadens precis som du säger för att hålla skador borta.abacaxi wrote:Har du bra knän? Sliter mer att köra tyngre. Tycker du inte att det är lugnt, skönt och bekvämt med en kadens på 80 tycker jag du ska kadensträna. Bättre för knäna och sannolikt mer ekonomiskt. Själv kör jag 47/16 och brukar ha ett bekvämt cruisetempo på ~32 km/h.
Jag har aldrig haft ont efter cyklingen (fick en bikefit på köpet för att sitta så bra som möjligt). När jag kört raksträckor i toppfart har jag bara känt lårmusklerna belastas precis som det ska, men har alltid varit försiktig och "planerat energin" på väg till jobbet för att vara så effektiv som möjligt i tex lutningar.
Jag tycker det känns klumpigt med för hög kadens, pulsen/flåset kan jag kontrollera men gillar inte att det blir så vingligt så får se hur jag gör. 46x14 ger mig ca 3 km/h mer vid 70rpm men det är nog bäst som du säger att träna lite mer på kadens innan jag ökar
Last edited by Bo5anac on 26 Oct 2012 17:56, edited 1 time in total.
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
alltså öka på fan, man gör som man vill, jag tänkte bara ge dig lite food for thought. själv har jag tvåväxlat på dagiscykeln och då kostar jag på mig en skön överväxel för glidraksträckorna, när det är svagt utför och medvind trampar man ju ur nästan hur höga växlar som helst i ren glädje.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.
Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Sant haha jag börjar nog med 46x14 och känner efter hur det går. Ni kör rundorna även i snöoväder kan jag tänka mig? Vilka kungar hahaabacaxi wrote:alltså öka på fan, man gör som man vill, jag tänkte bara ge dig lite food for thought. själv har jag tvåväxlat på dagiscykeln och då kostar jag på mig en skön överväxel för glidraksträckorna, när det är svagt utför och medvind trampar man ju ur nästan hur höga växlar som helst i ren glädje.
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
vinterrundorna har varit sådär på men i år finns det nån sorts pakt. jag har kört två vinterstrategier som funkat utmärkt: minicykel för med 20-tumshjul och låg tyngdpunkt gör det inget om man sladdar lite. och med premiär i vintras dubbdäck, ramlade noll gånger jämfört med tre i somras, bra statistik va?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Låter väl igenomtänkt måste jag säga!abacaxi wrote:vinterrundorna har varit sådär på men i år finns det nån sorts pakt. jag har kört två vinterstrategier som funkat utmärkt: minicykel för med 20-tumshjul och låg tyngdpunkt gör det inget om man sladdar lite. och med premiär i vintras dubbdäck, ramlade noll gånger jämfört med tre i somras, bra statistik va?
Vet inte om du sett den, men nån la upp en bild på en torsdagsrunda i somras där en av cyklisterna körde en sådan cykel med grill framme på styret. Fick den bilden framför mig där du grillar korv för att hålla värmen
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Dubbdäck så slipper man vurpaBo5anac wrote:Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.
Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Den ena hade tydligen det, men dem är nog bara ostabila klantar :pFredde wrote:Dubbdäck så slipper man vurpaBo5anac wrote:Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.
Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Dubbdäck blir halt om det inte är is. Precis nu runt nollan sådär är det lite lurigt men om några veckor när iskristallerna fastnar i näsan och den kalla luften fyller lungorna, jag då är det fintBo5anac wrote:Den ena hade tydligen det, men dem är nog bara ostabila klantar :pFredde wrote:Dubbdäck så slipper man vurpaBo5anac wrote:Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.
Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Håll en lägre utväxling och högre kadens så kommer du att orka köra längre än 10 km när andan faller på
Det handlar om att lära sig trampa snabbare, vilket kan kännas lite obekvämt i början.
Mina 2 cent är att du redan kör för tungt för att trampa effektivt.
Det handlar om att lära sig trampa snabbare, vilket kan kännas lite obekvämt i början.
Mina 2 cent är att du redan kör för tungt för att trampa effektivt.
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Ja jag märkte det när jag körde bil till matbutiken idag, fick köra som en kärringFredde wrote:Dubbdäck blir halt om det inte är is. Precis nu runt nollan sådär är det lite lurigt men om några veckor när iskristallerna fastnar i näsan och den kalla luften fyller lungorna, jag då är det fintBo5anac wrote:Den ena hade tydligen det, men dem är nog bara ostabila klantar :pFredde wrote:Dubbdäck så slipper man vurpaBo5anac wrote:Blir nog kollektivt i vinter :/ *kackel* fegar ur pga 2 kollegor idag som vurpade, men 14 låter bra!Fredde wrote:Håller med Eskiboi, släng upp dubbdäck och cykla i vinter.
Annars kan du ju testa med 14 kugge bak, billigt och går snabbt att byta.
Är det bara jag som gillar luften under vinterhalvåret mer än sommaren?
Re: Byta ut kedjekransen eller bakdrevet? (utväxling)
Får väl vänja mig precis som du säger vad gäller distansen så är 10 km inte något problem, däremot kan jag hålla med om att det blir det om jag ska trampa snabbare hahaeiskall wrote:Håll en lägre utväxling och högre kadens så kommer du att orka köra längre än 10 km när andan faller på
Det handlar om att lära sig trampa snabbare, vilket kan kännas lite obekvämt i början.
Mina 2 cent är att du redan kör för tungt för att trampa effektivt.
Brukar på raksträckorna egentligen bara "ta i lite" utöver pedalens rotation och sedan trampa på i motlut. Nuvarande rekord ligger på 29 minuter för 11 km men då tar jag inte i så att jag dör. Ska nog prova lite till innan jag mekkar. Har väl mest slappat egentligen eftersom jag inte cyklat på 2 år, runt 700 km på fixien sedan köpet i juni.