En vintercykel blir vintercykel
En vintercykel blir vintercykel
Så här såg den ut. Min första seriösa hoj:
Det är en kul story bakom.
Jag lämnade min gamla trotjänare, omlackerad och ReBadgead med namnet "Vampyr 200" i lackerade bokstäver av stål, med ett hänglås runt kedjan. När jag kom tillbaka till stan var den såklart borta. Precis som jag hade planerat. Dags att skaffa ny hoj.
Enväxlat och lätt med en bekväm sittställning var mina önskemål. Men eftersom jag inte kan göra något halvhjärtat så skulle här gås till botten med grundlig research.
Eftersom jag bodde och verkade inne i stan så skulle det bli en stadscykel. Den ultimata stadscykeln.
Hmm.. Hur tar jag reda på hur den ultimata stadscykeln är uppbygd? Efter funderande så kom jag på. Ahh.. Cykelbuden!
Fram med gula sidorna. Jag ringde runt. Hittade och ringde första samtalet till Box Delivery.
- Box Delivery.
- Hallå! Jag heter Petter och tänkte köpa en cykel, tänkte att cykelbuden måste ha lite tips på den ultimata stadscykeln.
Jag undrar om man kan komma ner till ert kontor och fråga lite folk vad de cyklar på för nåt?
- Nej, tyvärr det går inte. ( Det var någonting med att de som cyklade inte var där inne i deras lokaler om jag minns rätt)
- Nä hä, vad synd, finns det något annat sätt att få reda på det jag vill veta?
- Ja, när de har rast brukar de hänga på ett ställe, du kan ju gå dit och fråga.
- Okej, schysst. Tack. Hej då.
- Hej då.
Lägger på och promenerar iväg till den utpekade platsen. Oj, här står det några cyklar utanför. Hm. Lite olika varianter. Jag går in. Var ju lite nervöst på nåt vis. Var kan de vara? Där! Bakom en gigantisk krukväxt satt det tre stycken och pausade. En med mototcykel och två med cyklar utanför.
- Hej!
- Tja!
- Får man fråga er lite grejer?
- Ja, det går väl bra.
- Jag tänkte skaffa en cykel och funderar på vilken som är den ultimata stadscykeln?
De var trevliga och berättade om lite olika cyklar som fanns. Den ena körde på en helstel mtb och den andra på en helt annan cykel, en röd Motobecane med rakt styre. Nån här på forumet som känner igen sig?
I slutet av pratstunden, som innehöll allt jag behövde veta, sa motobecaneägaren att Cykellabbet på Kocksgatan kunde nog bygga ihop en Singlespeed för sådär 5-6000kr, vilket var inom min budget.
Promenerade vidare till söder och klev in i Cykellabbets lilla butik. Helvete! Det visade sig att man kunde välja i princip varenda komponent. Det blev många beslut, självklart hittade man ju dyrare grejer än vad som var tänkt från början.
Cantileverbromsar, plats för vinterdäck och horisontella gaffeländar visade sig vara svårt att hitta på samma ram.
Till slut blev det den på de första bilderna. En gammal Alan i kolfiber/aluminium med stålgaffel. Även styre och sadelstolpe i kolfiber. Lett och Mumzig. Nokian 32mm dubbdäck. Rigidafälgar och Campagnolo record nav. Stronglightvevar och framklinga i aluminium. 48/16.
Tyvärr så krånglade den en hel del. Krånglet pågick konstant, dagligen, i flera månader ända tills ramen byttes ut till en styvare ram i stål. En fruktansvärt skön men med riktigt sliten lack. Tyvärr så gick jag i och med rambytet miste om sadelstolpen och mitt fina Stonglight styrlager och fick risiga no name saker istället. Jag blev förbannad men sket till slut i det, och njöt av att ha en superskön hoj som äntligen funkade kanon.
Köper ny (beg) styrstam och sadelstolpe i ett försök att få tillbaka hojens forna elegans. På med vårdäcken.
Ursäkta sadelvinkeln.
Kapar styret lite av nån anledning. Gissar att jag börjar få smak för en viss estetik...
Vad är det här för rör? Har fortfarande inte sett dem på nån annan hoj.
Den röda Motobecanen som jag nämnde var en fixed gear. Verkade kul. Började se lite hojar här och där. Stannade och frågade en kille en gång som stod parkerad utanför Wennergren center. Han berättade litegrann och rekommenderade www.fixed.se och www.happymtb.org Han visade sig senare heta Pontus och pocka hem alla pokaler.
Började surfa gärnet, missade massa alleycats och race. Första jag gick på blev Riddarholmsracet.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/582817
Hade frihjul, så det blev inget åka av, jag kände ingen heller, men det var kul.
Nån månad senare fick jag prova själv ett par dar. Tack Erik! (Solomon) Och ytterligare några månader senare hade jag byggt den här:
Sen var man igång.
En galning på youtube bränner nerför backarna i SF med en brakeless freewheelhoj. Det måste testas. Plockar själv bort bromsarna...
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Som sagt. Igång.
Måste bygga lite mer. Oj, inga pengar. En kompis tar över mina hjul. Fixerat är För kul.
Bort med lacken. Här kommer en ny hoj.
Forts. Följer...
Det är en kul story bakom.
Jag lämnade min gamla trotjänare, omlackerad och ReBadgead med namnet "Vampyr 200" i lackerade bokstäver av stål, med ett hänglås runt kedjan. När jag kom tillbaka till stan var den såklart borta. Precis som jag hade planerat. Dags att skaffa ny hoj.
Enväxlat och lätt med en bekväm sittställning var mina önskemål. Men eftersom jag inte kan göra något halvhjärtat så skulle här gås till botten med grundlig research.
Eftersom jag bodde och verkade inne i stan så skulle det bli en stadscykel. Den ultimata stadscykeln.
Hmm.. Hur tar jag reda på hur den ultimata stadscykeln är uppbygd? Efter funderande så kom jag på. Ahh.. Cykelbuden!
Fram med gula sidorna. Jag ringde runt. Hittade och ringde första samtalet till Box Delivery.
- Box Delivery.
- Hallå! Jag heter Petter och tänkte köpa en cykel, tänkte att cykelbuden måste ha lite tips på den ultimata stadscykeln.
Jag undrar om man kan komma ner till ert kontor och fråga lite folk vad de cyklar på för nåt?
- Nej, tyvärr det går inte. ( Det var någonting med att de som cyklade inte var där inne i deras lokaler om jag minns rätt)
- Nä hä, vad synd, finns det något annat sätt att få reda på det jag vill veta?
- Ja, när de har rast brukar de hänga på ett ställe, du kan ju gå dit och fråga.
- Okej, schysst. Tack. Hej då.
- Hej då.
Lägger på och promenerar iväg till den utpekade platsen. Oj, här står det några cyklar utanför. Hm. Lite olika varianter. Jag går in. Var ju lite nervöst på nåt vis. Var kan de vara? Där! Bakom en gigantisk krukväxt satt det tre stycken och pausade. En med mototcykel och två med cyklar utanför.
- Hej!
- Tja!
- Får man fråga er lite grejer?
- Ja, det går väl bra.
- Jag tänkte skaffa en cykel och funderar på vilken som är den ultimata stadscykeln?
De var trevliga och berättade om lite olika cyklar som fanns. Den ena körde på en helstel mtb och den andra på en helt annan cykel, en röd Motobecane med rakt styre. Nån här på forumet som känner igen sig?
I slutet av pratstunden, som innehöll allt jag behövde veta, sa motobecaneägaren att Cykellabbet på Kocksgatan kunde nog bygga ihop en Singlespeed för sådär 5-6000kr, vilket var inom min budget.
Promenerade vidare till söder och klev in i Cykellabbets lilla butik. Helvete! Det visade sig att man kunde välja i princip varenda komponent. Det blev många beslut, självklart hittade man ju dyrare grejer än vad som var tänkt från början.
Cantileverbromsar, plats för vinterdäck och horisontella gaffeländar visade sig vara svårt att hitta på samma ram.
Till slut blev det den på de första bilderna. En gammal Alan i kolfiber/aluminium med stålgaffel. Även styre och sadelstolpe i kolfiber. Lett och Mumzig. Nokian 32mm dubbdäck. Rigidafälgar och Campagnolo record nav. Stronglightvevar och framklinga i aluminium. 48/16.
Tyvärr så krånglade den en hel del. Krånglet pågick konstant, dagligen, i flera månader ända tills ramen byttes ut till en styvare ram i stål. En fruktansvärt skön men med riktigt sliten lack. Tyvärr så gick jag i och med rambytet miste om sadelstolpen och mitt fina Stonglight styrlager och fick risiga no name saker istället. Jag blev förbannad men sket till slut i det, och njöt av att ha en superskön hoj som äntligen funkade kanon.
Köper ny (beg) styrstam och sadelstolpe i ett försök att få tillbaka hojens forna elegans. På med vårdäcken.
Ursäkta sadelvinkeln.
Kapar styret lite av nån anledning. Gissar att jag börjar få smak för en viss estetik...
Vad är det här för rör? Har fortfarande inte sett dem på nån annan hoj.
Den röda Motobecanen som jag nämnde var en fixed gear. Verkade kul. Började se lite hojar här och där. Stannade och frågade en kille en gång som stod parkerad utanför Wennergren center. Han berättade litegrann och rekommenderade www.fixed.se och www.happymtb.org Han visade sig senare heta Pontus och pocka hem alla pokaler.
Började surfa gärnet, missade massa alleycats och race. Första jag gick på blev Riddarholmsracet.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/582817
Hade frihjul, så det blev inget åka av, jag kände ingen heller, men det var kul.
Nån månad senare fick jag prova själv ett par dar. Tack Erik! (Solomon) Och ytterligare några månader senare hade jag byggt den här:
Sen var man igång.
En galning på youtube bränner nerför backarna i SF med en brakeless freewheelhoj. Det måste testas. Plockar själv bort bromsarna...
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Som sagt. Igång.
Måste bygga lite mer. Oj, inga pengar. En kompis tar över mina hjul. Fixerat är För kul.
Bort med lacken. Här kommer en ny hoj.
Forts. Följer...
En burk Stripper Extra Strong gjorde susen.
Ännu en ny styrstam och ett nytt styre. Tyvärr åkte även de iväg till min kompis som tog över hjulen.
Nästa steg.
Vår vän Svennelainen sätter gaffeln i tänderna, eller tänderna i gaffeln
Passar det?
Joå då.
Helt jävla klockrent på millimetern
Här kan man se att rören från sadelstolpen ner till bakgaffeln har blivit förlängda.
Och på nästa bild att rören från vevlagerhuset har blivit varmbockade för att pricka in dropoutsens nya position.
Hela baktriangeln är också tilltightad en smula.
Bearbetningen ledde även till högre vevlagerhus i förhållande till marken, samt lite aggressivare rake i o m att hela ramen lutar mer framåt. Jäkligt lite, men ändå.
Skönt det skall bli.
Bort med flaskställshålen. Jag behöver tydligen inte dricka medan jag hojar.
Klar!!!
Kemisk metall luktar gott och är härligt att få på fingrarna.
Här har vi en annan lackborttagare:
Vi gör slut på Strippern tillsammans. Jag slänger med ett hjul i ångorna.
Nu får pryttlarna sova i sin plast. Fortsättning nästa dag.
Knatar iväg till Lackeringsfirman. Aerospöket får följa med. Svart svart svart ska det bli. Svart som vinternatten.
Inlämnat och klart.
Forts. följer...
Ännu en ny styrstam och ett nytt styre. Tyvärr åkte även de iväg till min kompis som tog över hjulen.
Nästa steg.
Vår vän Svennelainen sätter gaffeln i tänderna, eller tänderna i gaffeln
Passar det?
Joå då.
Helt jävla klockrent på millimetern
Här kan man se att rören från sadelstolpen ner till bakgaffeln har blivit förlängda.
Och på nästa bild att rören från vevlagerhuset har blivit varmbockade för att pricka in dropoutsens nya position.
Hela baktriangeln är också tilltightad en smula.
Bearbetningen ledde även till högre vevlagerhus i förhållande till marken, samt lite aggressivare rake i o m att hela ramen lutar mer framåt. Jäkligt lite, men ändå.
Skönt det skall bli.
Bort med flaskställshålen. Jag behöver tydligen inte dricka medan jag hojar.
Klar!!!
Kemisk metall luktar gott och är härligt att få på fingrarna.
Här har vi en annan lackborttagare:
Vi gör slut på Strippern tillsammans. Jag slänger med ett hjul i ångorna.
Nu får pryttlarna sova i sin plast. Fortsättning nästa dag.
Knatar iväg till Lackeringsfirman. Aerospöket får följa med. Svart svart svart ska det bli. Svart som vinternatten.
Inlämnat och klart.
Forts. följer...
Last edited by Speedman on 25 Nov 2008 01:39, edited 1 time in total.
en anledning är väl att om bultarna släpper så flyger inte hjulet ur endsen lika lätt, sen kan du sätta hjulet tightare mot sadelröret.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingen aniing, men vist är det coolareLynndån wrote:har någon någonsin vart med om att bultarna släppt och ni tappat bakhjulet?
det är väl koolare med gafflar. men mer praktiskt med vanliga horisontella dropouts.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
Anledningen till att jag svetsade om var att göra en fejkad trackram, nya dropouts och fylla igen alla hål, inkl bromshålen. Nu blev det inte så, utan det blev ett tilltightat vinteråk av den istället.
Skissar lite
Svarta Dodicifälgar får det bli
Bygget är igång
Tänka tänka
Skippar idén med rakt styre. Här kan man se en klatchigare kombination
Det är en sån här lila munsbit som ligger på golvet
Knäcker lite ben i kroppenoch önskar mig en lite bekvämare sittställning. Säljer det gröna styret och beställer ett svart sånt här istället
Pakeeeet!
Här ska beställas mer grejer. Polovevar i silver får det bli
Denna kombination visade sig inte funka. 35/13 i all ära, men kedjan var fööör fet för bashguarden. (Är f.ö. till salu)
nytt pakeeeeeet!
Lyckas hitta ett italienskt vevlager som ger en spiiikrak kedjelinge med polovevarna.
Hmm. Lite handikappad + vinterväglag = Vilka bromshandtag ska jag ha?
Blir till slut ett par blå anodiserade retro bmxhandtag som Sönke letat fram.
Så där. Då var den klar.
Hämtning
Nu ska det byggas ihop
Forts. Följer...
Skissar lite
Svarta Dodicifälgar får det bli
Bygget är igång
Tänka tänka
Skippar idén med rakt styre. Här kan man se en klatchigare kombination
Det är en sån här lila munsbit som ligger på golvet
Knäcker lite ben i kroppenoch önskar mig en lite bekvämare sittställning. Säljer det gröna styret och beställer ett svart sånt här istället
Pakeeeet!
Här ska beställas mer grejer. Polovevar i silver får det bli
Denna kombination visade sig inte funka. 35/13 i all ära, men kedjan var fööör fet för bashguarden. (Är f.ö. till salu)
nytt pakeeeeeet!
Lyckas hitta ett italienskt vevlager som ger en spiiikrak kedjelinge med polovevarna.
Hmm. Lite handikappad + vinterväglag = Vilka bromshandtag ska jag ha?
Blir till slut ett par blå anodiserade retro bmxhandtag som Sönke letat fram.
Så där. Då var den klar.
Hämtning
Nu ska det byggas ihop
Forts. Följer...
-
- Posts: 666
- Joined: 24 Jun 2008 01:53
Ha ha ha Uppmärksamt där!Perrki wrote:Han ska nog göra diskhjul av dem?0range wrote:Hårdslående trummis?
Jag trodde du tog det lugnt med cymbalerna
Nej, de där är hittade i en container och ska falla offer för min nytillverkade cymbalsvarv. Sen ska det spelas så fint och svagt på dem. Det har de nog aldrig upplevt de där stackarna.
Färgborttagningsmedlet köpte jag på Wirströms Järn på Folkungagatan. Men som Andye sa, finns över allt.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact: