Köpa hjul eller laga gammalt.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
willelw
Posts: 102
Joined: 11 Sep 2012 11:27
Location: UÅ/Sthlm

Köpa hjul eller laga gammalt.

Post by willelw » 11 Sep 2012 11:59

Hej!
Jag håller på att bygga om en gammal monark cykel (så kallad "hurtbullecykel" racer utförande men med tyngre stålram) till en singlespeed.

Nu är det så att några ekrar är av på bakhjulet så det har blivit skevt. Ska man satsa på att köpa ett nytt hjulpar till cykel (har kollat på http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std ) eller ska jag ge mig på att räta upp det gamla hjulet med nya ekrar?

Navet på nuvarande hjulen är troligtvis gängat, men har inte lyckats få isär det helt än. Jag har även ett gängat gammalt campognolo nav, är det värt att byta till det?

Är det någon som vet vad det kostar att lämna in ett hjul till verkstad för att få det fixat? Har börjat tröttna på allt pillande med ekrar.


// William

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Köpa hjul eller laga gammalt.

Post by Håkan » 11 Sep 2012 13:57

Om du köper det hjulpar du har länkat till måste du även köpa nytt frihjul eftersom baknavet har splines och inte är gängat... Men det är jäkligt billigt för ett nytt hjulpar!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

willelw
Posts: 102
Joined: 11 Sep 2012 11:27
Location: UÅ/Sthlm

Re: Köpa hjul eller laga gammalt.

Post by willelw » 11 Sep 2012 15:11

Jag ska köpa nytt kugghjul/frihjul i vilket fall som helst.

Om jag förstått det rätt så är det (med gängat nav) bara att skruva på ett kugghjul för att få en fixie alt. skruva på ett bmx-frihjul för att få en singlespeed. Stämmer det?

Vad föredrar man mellan kassett och gängat nav?

User avatar
Meker
Posts: 84
Joined: 03 Sep 2011 18:08
Location: Sthlm

Re: Köpa hjul eller laga gammalt.

Post by Meker » 21 Sep 2012 19:53

Det stämmer till en viss del, du kan inte skruva på ett trackdrev ("fixie kugghjulet") på ett landsvägshjul.
För att du ska kunna montera ett trackdrev måste ditt nav vara "2 gängat" alltså att du har gängor för trackdrevet och sedan gängor åt motsatt håll för låsringen som kommer förhindra trackdrevet att skruva ur sig.
Se bilden nedan, där är det gängat för ett bmxfrihjul på vänstersida och gängat för ett trackdrev och en låsning på höger sida.

Image

Så vill du ha möjligheten att köra fixed så måste du tyvärr ha ett annat bakhjul eller nav för att det ska funka. (det finns en massa lösningar för att kunna fixera navet men personligen tycker jag att det inte är något att ha)

Post Reply