Finns Bullit som fixed?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Finns Bullit som fixed?

Post by Speedman » 20 Sep 2012 08:49

Eller nån som känner till nån som testat fixera den?
Sjuka habegär på den cykeln, men efter 5år utan frihjul är man liksom inte så sugen på att börja rulla igen.

Andyy
Posts: 390
Joined: 06 Jan 2011 22:48
Location: Stockholm

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by Andyy » 20 Sep 2012 09:19

Någon får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Simona"bavabici" här på forumet har en bullit som är fixed.


User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by svennelainen » 20 Sep 2012 10:38

Vad krångliga ni är. Jag ger det enkla svaret:
JA.

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by frank.h » 20 Sep 2012 14:54

Speedman wrote:Eller nån som känner till nån som testat fixera den?
Sjuka habegär på den cykeln, men efter 5år utan frihjul är man liksom inte så sugen på att börja rulla igen.
Ja och jag har cyklat den fixed. Tyvärr inget att rekommendera.. :(
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by Speedman » 20 Sep 2012 15:39

frank.h wrote:
Speedman wrote:Eller nån som känner till nån som testat fixera den?
Sjuka habegär på den cykeln, men efter 5år utan frihjul är man liksom inte så sugen på att börja rulla igen.
Ja och jag har cyklat den fixed. Tyvärr inget att rekommendera.. :(
Intressant! Utvecka gärna!

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by calavera » 20 Sep 2012 16:31

Båda Ronins Bulllitts var fixed från början, men efter hand så sattes frihjul på den ena. Jag jobbade endast på den som hade frihjul, provade den fixerade nångång. Hade lite problem med att trackstanda och skidda med den. Man får tänka om lite helt enkelt. Jag är sjukt sugen på en egen och jag kommer nog i så fall att ha den med växlar i så fall. Du kan nog få en Bullitt med vad du vill. Från fixed, SS, planetväxlar, utanpåliggande till elmoppevarianten ifall du är lagd åt det hållet. Den som Cycleville bloggen hade var väl växlad från start men fixerades, sen stals... Du gör det du själv känner för. Se dock upp lite ifall du måste skaffa ett ENO-nav eller liknande lösning beroende på Bullitt-modell, den ena har horisontella drop-out den andra inte. Om jag inte minns fel. Känner du för en fixed Bullitt så tycker jag att du ska skaffa en!

@ Arvid, jag hade för mig att Steve hade frihjul?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by ArvidSvensson » 20 Sep 2012 18:44

calavera wrote:...

@ Arvid, jag hade för mig att Steve hade frihjul?
Du har säkert rätt. Jag försökte lista ut hur det var och visste att Ronins var fixerade och tänkte att Steve (ex-Ronin Bullitten) fortfarande var det.

Ryssen kör med växlat Alfine-nav och den funkar enl. uppgift KANONBRA!!

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by frank.h » 20 Sep 2012 20:32

ArvidSvensson wrote:
calavera wrote:...

@ Arvid, jag hade för mig att Steve hade frihjul?
Du har säkert rätt. Jag försökte lista ut hur det var och visste att Ronins var fixerade och tänkte att Steve (ex-Ronin Bullitten) fortfarande var det.

Ryssen kör med växlat Alfine-nav och den funkar enl. uppgift KANONBRA!!
Den har jag också cyklat på! Jag flyttade från Södermalm till stora essingen på bullit.. Cyklade då med två olika, en fixerad och den från ryssen.

För att summera det hela: Fixerad = fick leda upp cykeln, fullpackad, för sista backen mot essingen. Ryssens = Han gick all the way honey!!!
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by jp » 20 Sep 2012 22:15

Jag föreställer mig att den är en tung jävel o dra igång fixed, lastad ska vi inte tala om, ska du ha låda fram har du helt plötsligt massa extra motvind också.. jag har växlar på min o skulle inte drömma om o köra den fixed, jag är rätt stark i benen och gillar att köra tung utväxling men varje gång jag glömmer dra ner till låg växel innan rödljus svär jag lite när man ska igång igen.. just sayin, det kan bli tungt! till den grad att det blir en tråkig cykel.. tjusningen med den är ju att trots sin godstågsfaktor är så livlig och kvick, tror man mister det lite om man måste trampa trögt jämt. Fast nu gissar jag bara. 8)

Som sagt får du tänka på hur den ska kittas i förväg, ramarna är olika på dropoutsen, men också sadelröret beroende om du ska ha externa eller navväxlar.

Sen ifall du ska ha växlar så förstår jag inte riktigt tjusningen med alfine, att sluta trampa för att växla är i mitt tycke sjukt irriterande, så himla mycket mer skötsel kräver inte externa varianten att det är motiverat, ifall det nu är därför man väljer det..?
Image

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by svennelainen » 21 Sep 2012 08:58

jp wrote:...
Sen ifall du ska ha växlar så förstår jag inte riktigt tjusningen med alfine, att sluta trampa för att växla är i mitt tycke sjukt irriterande, så himla mycket mer skötsel kräver inte externa varianten att det är motiverat, ifall det nu är därför man väljer det..?
Jag kör Alfine och inte slutar jag trampa när jag växlar. Skulle snarare påstå att jag lättar mer på trampet med vanliga växlar än vad jag gör på Alfine-pendlaren. Och då cyklar jag rätt hårt med Alfine-navet.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by jp » 21 Sep 2012 18:04

svennelainen wrote: Jag kör Alfine och inte slutar jag trampa när jag växlar. Skulle snarare påstå att jag lättar mer på trampet med vanliga växlar än vad jag gör på Alfine-pendlaren. Och då cyklar jag rätt hårt med Alfine-navet.
Ok, då finns det olika varianter, det jag testat bytte först växel när trycket från kedjan upphörde. Men varför lättar du på trampet med vanliga växlar om man får fråga? Det fungerar ju utmärkt o kötta i en växel med allt man har om man vill det..?
Image

pj
Posts: 36
Joined: 07 Dec 2008 17:29

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by pj » 21 Sep 2012 19:56

Tycker att du har svaret i din egen text om vad som är tjusningen med Alfine eller varför det är nice med navväxel på lite tyngre cyklar. Bara man inte kombinerar det med fotbroms, då blir det ofta tok.
jp wrote:Sen ifall du ska ha växlar så förstår jag inte riktigt tjusningen med alfine
jp wrote: varje gång jag glömmer dra ner till låg växel innan rödljus svär jag lite när man ska igång igen..

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by mjaou » 21 Sep 2012 20:18

Stämmer in i Alfinehyllningskören, navväxel och skivbromsar är grymt på bullitt

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by dtb » 21 Sep 2012 23:08

Har jobbat en del på fixerad bullit. kul på nått sätt är det ju men föredrar nog växlar :)

Kör du fixed så tänk på att ha lätt utväxling...

En annan bra sak är ju att ha en välfungerande skivbroms bak. Särskilt när en bullit är tungt lastad och det är blött på marken (vilket blir svårare att lösa när man kör den fixed). Vad som händer när man inte har det är ju att framhjulet bara sladdar när man försöker bromsa, även när man är lätt på bromsen. Mycket obehagligt!

Det enda fina jag kan se är ju att det blir mindre effektförlust samt fin kadensträning :) Men jag föredrar nog ändå växlar på en bullit

User avatar
backspinsimo
Posts: 222
Joined: 08 Mar 2010 13:30
Location: Stockholm Sweden
Contact:

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by backspinsimo » 22 Sep 2012 19:58

ja jag har en fixed bullitt sen drygt ett år tillbaka. Jag kör 39x18 och har en 180mm skivbroms fram (Hope, det jag hade hemma när jag byggde den)

Det funkar bra men visst, förra vintern med last det var tungt. Nu känns det lite grann så att jag har bevisat mig själv nåt o behöver inte en vinter till med fixed, men eftersom mina ben och min estetiska sinne vill ha fixed det kommer att bli en Sturmey Archer SFX30 fixed nav 3-speed.

Men som med alla mina planer det händer inte imorgon så om nån vill testa en runda med fixed bullitt det är bara att höra av sig så möts vi upp nånstans.
:: http://www.bavabici.com ::

Chris King - White Industries - Mission Workshop - DZR shoes - CINELLI - ESI Grips - Fendor Bendor - FREIGHT - MKS - Fyxation - Paul Components Engineering - Phil Wood - BLB - Kashimax - Nitto ... you name it!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Finns Bullit som fixed?

Post by Speedman » 23 Sep 2012 00:24

Oj oj oj vad mycket mumsig läsning. Tack för alla svar. Precis vad jag ville höra. Så bra med en grundlig rundkoll innan man tar steget att prova de olika varianterna som finns.

Post Reply