Sandblästra alu frame

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Fv02
Posts: 92
Joined: 23 Aug 2009 22:25

Sandblästra alu frame

Post by Fv02 » 15 Sep 2012 21:24

Har gått i funderingarna på att sandblästa en svart aluframe jag har för att få fram den råa alu looken om jag skulle bli uttråkad i vinter.

Finns det något att tänka på gällande sandblästring, något speciellt i samband med just aluminium?

Har ni något bra tipps på person/ställe i sthlm området som kan göra en bra blästring?

Borde jag på något sätt lackera/skydda aluminiumet på något sätt efter den blivit blästrad?

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Sandblästra alu frame

Post by Nibbe » 15 Sep 2012 22:47

Sand äter ganska mycket på aluminium när man blästrar, hade glasblästrat istället. Testat sandblästra en alufälg till bilen och den ytan var inte kul efteråt, då tog jag det ändå försiktigt. Annars går det väl med färgborttagningsmedel också.
I My Honda
Flickr
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Sandblästra alu frame

Post by Fredde » 15 Sep 2012 23:00

Glasblästra.

Men se till att täta igen hålen vid gaffel och vev med något rejält (inte tejp eller liknande) eller låt ett gammalt vevlager sitta monterat. Sätt skruvar i alla hål och är det ingen gänga så gänga så du får i en skruv. Annars har du garanterat massa glasbitar kvar i ramen och det är ju inte så trevligt för lagerna som ibland är öppna innåt i ramen.

s
Posts: 78
Joined: 05 May 2009 18:42

Re: Sandblästra alu frame

Post by s » 16 Sep 2012 09:04

Fredde wrote: Men se till att täta igen hålen vid gaffel och vev med något rejält (inte tejp eller liknande) eller låt ett gammalt vevlager sitta monterat. Sätt skruvar i alla hål och är det ingen gänga så gänga så du får i en skruv. Annars har du garanterat massa glasbitar kvar i ramen och det är ju inte så trevligt för lagerna som ibland är öppna innåt i ramen.
Är detta specifikt för glas? Frågar eftersom jag själv tänkt låta blästra min (stål)ram, och ej har maskat inför detta förut.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Sandblästra alu frame

Post by Fredde » 16 Sep 2012 10:25

s wrote:
Fredde wrote: Men se till att täta igen hålen vid gaffel och vev med något rejält (inte tejp eller liknande) eller låt ett gammalt vevlager sitta monterat. Sätt skruvar i alla hål och är det ingen gänga så gänga så du får i en skruv. Annars har du garanterat massa glasbitar kvar i ramen och det är ju inte så trevligt för lagerna som ibland är öppna innåt i ramen.
Är detta specifikt för glas? Frågar eftersom jag själv tänkt låta blästra min (stål)ram, och ej har maskat inför detta förut.
Gäller för all blästring förutom med kolsyreis, men det biter dåligt nog dåligt på färg. :)

Visst, det beror ju lite på hur petig man är och vilka möjligheter man har att blåsa rent med tryckluft och liknande. Men det är ju ganska enkelt fixat att täppa till öppningarna. Och bryr man sig inte kan man ju strunta i det.

Fv02
Posts: 92
Joined: 23 Aug 2009 22:25

Re: Sandblästra alu frame

Post by Fv02 » 16 Sep 2012 13:54

Tack för alla svar!

Så det är glasblästring som jag borde spana upp då?
Vet ni något bra ställe i sthlm som kan ta hand om en ram med omtanke?

Post Reply