Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by olletrens » 08 Sep 2012 11:51

Den 22:a september kommer man demonstrera på cykel i Götet för lite alla möjliga cykelrelaterade frågor. Det skall tydligen finnas en förslagslåda på gustaf-adolfs torg där man kan föreslå förbättringar vad gäller cykelbanor och leder. Min tanke var att man kan skriva ner sina åsikter här, och att den som åker till förslagslådan med en lapp kanske även nämner andras problem för att på så vis öka trycket en smula.

Top of mind för mig är Stigbergsliden som precis fixats till på sämsta möjliga vis med segment av kullersten. Uppdaterar man en cykelbana ser jag det som naturligt att göra den slätare och inte tvärt om. Skulle vilja göra det till praxis med endast asfalt på cykelbanorna.

Jag kommer förmodligen lämna en lapp och tar gärna upp även andras angelägenheter!

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by kjellsnell » 08 Sep 2012 12:40

Bra initiativ!
Det som stör mig mest är oförmågan att hänvisa till alternativa vägar vid ombyggnation. Ta övre husargatan som exempel. Helt vansinne... Jag har börjat benytta mig av bilvägen i stället.
/Lars

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by ravelax » 08 Sep 2012 13:07

Vi borde styra nåt liknande i Stockholm..

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by atomlab » 08 Sep 2012 14:31

Cykelvägarna i Sthlm är utmärkta och håller världsklass.







Allt enligt taxiåkande politiker!
Image

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by olletrens » 08 Sep 2012 15:57

atomlab wrote:Cykelvägarna i Sthlm är utmärkta och håller världsklass.







Allt enligt taxiåkande politiker!

Precis vad jag tänkte. Hör ju alltid att Stockholm har så episkt cykelnät. Vore förresten roligt om det kunde komma lite cykelexibitionister till demonstrationen. Skulle kombinera nytta och nöje för mig om jag fick vila ögonen på något vackert under turen.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by d'epoca » 08 Sep 2012 16:06

Cykelbanorna i Göteborg är så korkat planerade att man rådnar. Dock skall sägas att när man väl befinner sig på ett stråk och enbart cyklar längs detta (och utom korsningar mm) så är det naturligtvis hög i-landskomfort.

Det finns en rörelse som kallar sig Copenhagenize. Vilket förmodligen syftar på att inspireras välrdens bästa lösning för hur det ska gå till.
http://www.copenhagenize.com

Platz ist ja genug - Mobilität in der Bielefelder Innenstadt



Sinnloser Radweg | EXTRA 3 | NDR




Auch in den Niederlanden sind die Radwege nicht vom Himmel gefallen
http://www.zukunft-mobilitaet.net/7230/ ... rsanlagen/

Junction design the Dutch - cycle friendly - way



Dutch junction design - safer for cyclists

Yesterday's Technology Today

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by Orwar » 08 Sep 2012 16:23

Jag är lite kluven till cykelbanor överhuvudtaget, självfallet fungerar de bra på vissa ställen men ganska ofta känns det som en sunkig lösning som bara gör det sämre för alla som cyklar snabbare än Anneli Hultén. Friggagatan var t.ex. alldeles förträfflig att cykla på för några år sedan, tvåfilig och fin stadsgata där man kunde cykla i behagligt tempo och bilar kunde köra om utan att behöva bli irriterade.
Nu efter ombyggnaden är den enfilig med tillhörande cykelbana, där man i vanlig ordning får byta sida ett par gånger om man vill hålla sig på den i övrigt rötna cykelbanan. Trots det tror människan som ligger bakom säkerligen att han/hon förbättrat gatan för cyklister. Så tills cykelbanor börjar planeras av folk som faktiskt cyklar är jag hellre utan och cyklar med bilarna, där det känns som att det finns lite tanke bakom hur det hela ska rinna på.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by olletrens » 08 Sep 2012 17:19

http://forslagsladan.nu/wp-comments-post.php

Gör kanske tråden överflödig, om man inte skattar analogt före digitalt, men nu vet ni i alla fall var ni kan spamma OCH få folk att lyssna.

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by Motorcity » 09 Sep 2012 09:51

Om man inte har en heldämpad mtb är vasagatan med sina kratrar en riktigt otrevlig upplevelse. Dessutom råder det stor och farlig oklarhet om vem som ska cykla/köra eller inte göra det i vissa av korsningarna. Där cyklar jag alltid hellre på körbanan.

En annan sak som verkligen förvånar mig som relativt nyinflyttad i göteborg är det ständiga bytet av sida när man cyklar på cykelbanorna. Varför känner man att det är en bra lösning att cyklar och bilar ska korsa varandras väg flera gånger per raksträcka? Friggagatan nämndes ovan, och det finns så många fler exempel.

Kommer nog lämna en liten lapp själv den 22a.

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by hycken » 09 Sep 2012 13:24

Kanske bränna ut den här och lägga i lådan. Cph är en fantastisk stad att cykla i.
Gbg´s cykelbanor suger tyvärr mestadels. Borde lära av vår granne...
Last edited by hycken on 09 Sep 2012 18:38, edited 1 time in total.

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by unk » 09 Sep 2012 16:56

Bra initativ, önskar all lycka och framgång.

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by hycken » 19 Sep 2012 13:11

Liten påminnelse...
Image

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Demonstration på cykel för bättre cykelbanor i Göteborg.

Post by zeraien » 08 Oct 2012 19:45

Orwar wrote:Jag är lite kluven till cykelbanor överhuvudtaget, självfallet fungerar de bra på vissa ställen men ganska ofta känns det som en sunkig lösning som bara gör det sämre för alla som cyklar snabbare än Anneli Hultén. Friggagatan var t.ex. alldeles förträfflig att cykla på för några år sedan, tvåfilig och fin stadsgata där man kunde cykla i behagligt tempo och bilar kunde köra om utan att behöva bli irriterade.
Nu efter ombyggnaden är den enfilig med tillhörande cykelbana, där man i vanlig ordning får byta sida ett par gånger om man vill hålla sig på den i övrigt rötna cykelbanan. Trots det tror människan som ligger bakom säkerligen att han/hon förbättrat gatan för cyklister. Så tills cykelbanor börjar planeras av folk som faktiskt cyklar är jag hellre utan och cyklar med bilarna, där det känns som att det finns lite tanke bakom hur det hela ska rinna på.
Skönt att se att det finns andra som delar min åsikt. Jag har råkat ut för några olyckor på hojjen, och alltid när jag betett mig som cyklister ska... Dvs använt cykelbanan (prejjad av hojjen av en buss), eller hållt mig till höger (påkörd av en bil som tänkte svänga höger).

Numera gör jag mitt bästa för att köra mitt på vägen och av cykelbanorna, men de idiotiska "reglerna" gör ju det svårt att köra avslappnat då alla idioter som måste fram till nästa rödljus ska alltid hålla på tjafsa.

Post Reply