Hej, jag har länge haft en skrotig Biria paketcykel i källaren som min bror hittade i bedrövligt skick på en skrothög bakom brädgården vid Värnhem där fragglarna höll till innan de blev bortforslade och ett stängsel sattes upp.
I alla fall så har jag haft stora planer för den här oslipade diamanten, och nu har jag börjat skrida till verket.
Det satt ett SRAM p5 nav på den, som så många andra behövde grundlig service, så istället bestämde jag mig för att bygga ett nytt hjul på fälgen jag hade, det var även så att någon fraggel hade lyckats dra på fel mutter på axeln på det tidigare navet så gängorna var körda.
Nu har jag inhandlat Sturmey SC2 nav och transportekrar, för sammanlagt 800kr, ekrat upp hjulet och fått det ganska bra, riktning ska göras mer ordentligt.
Men när jag monterat det nya hjulet i ramen så sitter det långt åt helvete till höger, en hel centimeter närmare bestämt, jag anade att pundarna som haft cykeln innan försökt använda den som studsmatta, så jag körde snörtricket för att se om ramen var rak och det var den så vitt jag kunde se.
Det är ett ganska stort glapp när hjulet inte är fastspänt, men fattar inte varför, satte kedjespännarna på insidan ramen för att jäman ut glappet lite.
Värt att nämna är även att för att få kedjelinjen rak så var jag tvungen att flytta in klingan så långt in det var möjligt, så tajt nu att klingan nästan slickar kedjestaget. Kan inte vara rätt.
Någon som har någon idé eller har varit med om något liknande?
Framhjulet var även det fel i spårningen, men det lyckades jag korrigera någorlunda med att dra hjulmuttrarna sida för sida ett halvt varv i taget.
Spectro-naven är väl inte förskjutna i sin centrumlinje? Alltså det är väl samma avstånd mellan cykel och hjul på båda sidor?
Verkar förövrigt omöjligt att hitta den här hojen på internet, finns bara på cykelkliniken och de kallar den för transbike handy, men det tror jag inte den heter, tänkte att jag skulle kolla upp specs på den men är ju svårt när man inte ens vet vad modellen är, och Biria verkar ju också vara ett uppköpt märke för "varumärkespiraterna" så man verkar inte kunna kontakta dem.