Tips och råd ang ram!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Tips och råd ang ram!

Post by Bankmannen » 01 Sep 2012 20:49

Min story:

Har i sommar byggt klart min första fixie, en av förhoppningsvis många fler! :)
Jag tog ramen från en gammal crescent världsmästarcykel fr -89 med tange cromo rör och kapade/rensade ramen och målade den vit! Köpte nya hjul och andra delar och har nu kört större delen av sommaren!

Har ett par veteran racer cyklar, men har verkligen fastnat för att köra fixed.
Känner suget efter att bygga nästa hoj och vill då ha en ram som är lite mer trick vänlig och lättare. Är novis på ämnet och vill därav ha lite råd och tips på vilka ramar som kan passa? Gärna prisvärda typ Dolan ramen som jag kikat lite på.

Har geometrin någon betydelse? Min cykeln väger 10 kg, kan man bygga med lägre vikt än det utan att lägga mer än låt säga 5000 kr?

Kommer jag känna ngn skillnad med en modern ram när man kör tricks?

Mycket text, men är tacksam för alla svar!

Image

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips och råd ang ram!

Post by abacaxi » 01 Sep 2012 21:07

köp en trickram om du vill "köra trick". styvare, starkare och till och med lättare. ns analog till exempel, kostar 2200 på chain reaction. jag har en med totalvikt (innan jag byggde cross av den) på 8kg trots rätt tunga hjul och komponenter. ja, du kommer märka väldigt mycket skillnad. dolan är bra grejer onekligen, men inte riktigt vad du söker om du i första hand vill ha snygga grejer att tricksa med.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Tips och råd ang ram!

Post by Bankmannen » 01 Sep 2012 21:21

abacaxi wrote:köp en trickram om du vill "köra trick". styvare, starkare och till och med lättare. ns analog till exempel, kostar 2200 på chain reaction. jag har en med totalvikt (innan jag byggde cross av den) på 8kg trots rätt tunga hjul och komponenter. ja, du kommer märka väldigt mycket skillnad. dolan är bra grejer onekligen, men inte riktigt vad du söker om du i första hand vill ha snygga grejer att tricksa med.
ok, låter vettigt! Kikade på den och den ser ju fin ut i svart! Det låter bra med 8 kg, köpte du deras gaffel eller kan man lika gärna ha andra? Spännande, det låter ju lovande! Då skippar jag dolan.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips och råd ang ram!

Post by abacaxi » 01 Sep 2012 21:28

Bankmannen wrote:köpte du deras gaffel eller kan man lika gärna ha andra?
nej, jag hade en trickgaffel liggande. du kan ha vilken som helst med a-c på ca 410mm, vilket innebär att de flesta trick-, dirtjump- och även stela mtb-gafflar passar. men kolla runt lite, finns ju massor av ramar. vill du ha klassisk bangeometri men ändå trickegenskaper ser det ut som leader har en del som går att få billigt på ebay. till exempel.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Tips och råd ang ram!

Post by Bankmannen » 01 Sep 2012 21:41

abacaxi wrote:
Bankmannen wrote:köpte du deras gaffel eller kan man lika gärna ha andra?
nej, jag hade en trickgaffel liggande. du kan ha vilken som helst med a-c på ca 410mm, vilket innebär att de flesta trick-, dirtjump- och även stela mtb-gafflar passar. men kolla runt lite, finns ju massor av ramar. vill du ha klassisk bangeometri men ändå trickegenskaper ser det ut som leader har en del som går att få billigt på ebay. till exempel.
okok. Yes de ska jag göra, hur vet jag att en ram är mer lämpad för trick som du säger?
tack för alla tips!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips och råd ang ram!

Post by abacaxi » 01 Sep 2012 21:57

de brukar helt enkelt heta "trick", "fgfs", "freestyle" eller nåt sånt. och så finns det ju en googlemachine på the internets. use it.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply