Vad är detta för märke?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
nize
Posts: 4
Joined: 17 Aug 2012 12:28
Location: Nora

Vad är detta för märke?

Post by nize » 17 Aug 2012 12:34

Hej!

Ny här och håller precis på att ska renovera upp en gammal cykel till singlespeed. Har hittat ett objekt som jag är sugen på men vet inte vad det är för märke och hoppas någon här kan känna igen den.

Bilder:

Image

Image

Tacksam för all hjälp!

User avatar
Jon_S
Posts: 133
Joined: 22 Apr 2010 14:43
Location: Karlstad
Contact:

Re: Vad är detta för märke?

Post by Jon_S » 17 Aug 2012 12:59

Det är en Daccordi (DBS). Hade en liknande själv för ett tag sen. Norska DBS gjorde cyklar ihop med italienska Daccordi under 80-talet

http://www.cykelhobby.com/dbs1.html
SOLAFIX

BLB

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Vad är detta för märke?

Post by d'epoca » 17 Aug 2012 13:42

Dekalresten liknar den mer ovanliga bland Daccordis logotyper.

Image
NOS 1983 Daccordi Mixte by mrjohan, on Flickr

Jag har inte sett många dubbelmärkta (med både DBS och Daccordi på ramen) särskilt inte bland äldre modeller. http://www.cykelhobby.com/daccordi.htm
Last edited by d'epoca on 17 Aug 2012 14:04, edited 1 time in total.
Yesterday's Technology Today

User avatar
Jon_S
Posts: 133
Joined: 22 Apr 2010 14:43
Location: Karlstad
Contact:

Re: Vad är detta för märke?

Post by Jon_S » 17 Aug 2012 13:44

Den som jag hade var märkt med den daccordidekalen samt ett DBS emblem i fronten, så några finns det allt
SOLAFIX

BLB

nize
Posts: 4
Joined: 17 Aug 2012 12:28
Location: Nora

Re: Vad är detta för märke?

Post by nize » 17 Aug 2012 14:04

Åh, grymt, där är den ju! Tack för hjälpen, alltid skönt att veta lite mer vad det är för grejer man köper :)

Ser ut att vara ganska tight också, precis som jag vill ha det. Misstänkte det när jag såg geometrin men kunde inte testa med kompletta hjul utan bara ögonmåtta med en fälg.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Vad är detta för märke?

Post by Mr Vintage » 17 Aug 2012 14:59

Yes!

Daccordi it is!

Jag skulle vilja påstå Asiatiska daccordi..

Något i stil med att fabrikerna outsorsade tillverkningen av budgetcyklar när efterfrågan blev för stor för dem själva..

Framgaffeln är märkt ishawata eller nått på gaffelröret.
Har renoverat 2 likadana och sålt, samt att jag har en likadan med mustachstyre, skärmar och pakethållare..
Det som skiljt på dessa är att den jag har kvar som växlad brukshoj har andra bromsar/handtag samt annat vevparti.
Racerhojarna hade shimano 105 golden arrow rakt igenom.
Arayafälgar.
Jag har 28mm däck på denna, tight , men fungerar.
Min har DBS märket kvar fram.
Tyvärr är den bara 54cm ram, skulle haft en storlek större.
Annars funkar den perfekt att dra cykelvagnen med barnen i.

Det som jag med grundar mitt antagande om Asienursprung är att det var 1.37x24 , engelsk gänga..
Daccordi borde haft itaniensk , 36x24..

Vilket fall som helst, det är en bra brukshoj, bra och stark ram.
Tar smala skärmar om man önskar.
Lätt att hitta delar som passar iom gängstandarden..

Vevlagret är oftast uppslitet.
68mm och 118 mm axel i 1.37x24.
Rose har bb-un55 för 100:- + 80 i frakt.. Billigare än någon annan stans...

Lycka till!

nize
Posts: 4
Joined: 17 Aug 2012 12:28
Location: Nora

Re: Vad är detta för märke?

Post by nize » 17 Aug 2012 15:18

Tack Mr Vintage för den utförliga informationen! Gick på den ramen mycket för att den hade tredelat vevparti och modernt vevlager vilket borde vara lätt att hitta delar till. Fanns många äldre med endelad vev och stora vevlagret. Har förstått det som att det går att hitta adapters även till dom(?) men det är generellt sett bökigare.

Har tänkt att köra dessa hjul (http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... -nmsw.html) i svart med dessa 23mm däck (http://fixedgearshop.se/product.php?id_product=95) och det bör då alltså få plats?

I övrigt har jag tänkt lacka om ramen i vitt och köra svarta delar med någon detaljfärg på t.ex. styrlagerkoppar, vevlagerkoppar, sadelklämma mm.

Det är dock ett långdraget projekt som fortskrider när det finns utrymme i budgeten.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Vad är detta för märke?

Post by Mr Vintage » 17 Aug 2012 15:33

Hejsan igen.
Behåll orginallacken.
Då har racern fortfarande en själ.
Annars blir den som vilken nyproducerad som helst..
Tvätta rent den med avfettning och varmvatten.
Lite vax på sen..

Med ss hjul och kanske en retrosadel på så gör den sig fint både med bock eller mustashstyre..
Fördelen är att du kan välja vilken styrlinda och vajerhölje som helst av vitt, svart, blått, silvergrå eller rött.

Min förra rullar i stockholm med blå linda , retro michelindäck classic med ljusbrun kant, silvergråa vajerhöljen. Växlat då..

Lycka till

nize
Posts: 4
Joined: 17 Aug 2012 12:28
Location: Nora

Re: Vad är detta för märke?

Post by nize » 17 Aug 2012 16:09

Hade gärna behållt originallacken men tyvärr är den ganska illa genomrostad på vissa ställen. Vet inte om jag lyckas bättra det med stift eller ens hitta ett som passar i färg. Får se hur det blir när jag får hem den och kan kolla lite närmare och montera ner den om det finns hopp.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vad är detta för märke?

Post by abacaxi » 17 Aug 2012 19:09

nize wrote:Hade gärna behållt originallacken men tyvärr är den ganska illa genomrostad på vissa ställen
är den så genomrostad att den inte går att använda som den är hjälper det nog inte att lacka om. klart du ska behålla originallacken.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply