Velodrome i skåne ...

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
pista
Posts: 2
Joined: 08 Apr 2008 19:35

Velodrome i skåne ...

Post by pista » 08 Apr 2008 19:45

Image

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 08 Apr 2008 21:09

Ah! Den mytomspunna Trelleborgsvelodromen..?
Har bara läst och hört om den och sett den på eniros satelitbild..
Cykelklubben Röda Möllan(http://cykelklubbenrodamollan.blogspot.com) sägs ha övertigit ansvaret för underhållet den och ska fixa upp den så gott dom kan nu i vår/sommar.

När det är klart så blir det officiel invigning i velodromen med race & bbq.
Eller det är åtminstone vad ryktet säger...

Bekräftas? Dementeras?

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Post by Abolf » 08 Apr 2008 23:10

Fan vad gott! äntligen här på forumet, det kommer nog att köras ett par varv i vansinnigt tempo i vår

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 09 Apr 2008 16:59

Någon annan än jag som tycker att den påminner om den i Manchester :roll:
Amores bicis!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 14 Apr 2008 00:44

VELODROMSÖNDAG

Vädret var fett och vi var peppade på en långtur så vi styrde hojarna till Trelleborg för att klämma några varv i velodromen..
Efter att ha lämnat min kamera i pant så gick en granne med på att låna ut en kvast så vi kunde sopa bort det värsta glaskrosset och sopa fram en ren sträcka genom den sandhög som låg i ena kurvan.
Eftersom vi hade ca 3,5-4 mil att cykla hem igen sen så var det ingen som pallade köra hårt i det sista glaskrosset vi inte fick bort, men några varv blev det i alla fall..
Nästa gång får jag slänga på mina track drops..
Image

Image

Image

Image

Image

Image
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 14 Apr 2008 08:44

Det där ser ruskigt härligt ut.
Hur var dom doserade kurvorna då ??

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Post by Tommypistolen » 14 Apr 2008 08:57

umh... det ser ju ut som en riktig velodrom. gick det snabbt?
...Damn the man, save the empire...

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 14 Apr 2008 14:14

Hur var dom doserade kurvorna då ??
Skulle tippa på att kurvorna har en vinkel på runt 45°.
umh... det ser ju ut som en riktig velodrom. gick det snabbt?
Det är en riktig velodrom. Enligt "myten" så ska sonen till någon som var högt uppsatt i Trelleborgs kommun, varit riktigt intresserad av velodromcykling. Så farsan fick igenom ett velodrombygge.
Det gick inte så jätte snabbt. Jag vågade inte pressa max med tanke på att det fortfarande var massa glas kvar + att asfalten inte längre var i det skick den en gång varit. Ena kurvan var rätt så slät och fin, några sprickor som man inte vill kör ner i bara, men den andra kurvan var ganska läskig med ännu fler sprickor + att ytan börjar bli knölig så hjulen studsar lite + att det ligger en sandhög som man måste väja unda för..
Jag kör 47/17 och tog aldrig ut växlingen till max..
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Post by Tommypistolen » 14 Apr 2008 14:36

som gammal skateboardåkare tänker ju jag direkt att "det är väll bara att fixa till den då" & "lite cement brukar ju göra susen" men det kanske inte är så enkelt. eller? det kanske skulle vara nåt för trelleborg att satsa på. det åker ju folk härifrån gbg till halden i norge för att cykla på en liknande velodrom... http://club.kometbicycles.se/
...Damn the man, save the empire...

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 14 Apr 2008 23:49

tågge wrote:som gammal skateboardåkare tänker ju jag direkt att "det är väll bara att fixa till den då" & "lite cement brukar ju göra susen" men det kanske inte är så enkelt. eller?
Jag är precis inne på samma spår. Man borde kunna fylla gropar och sprickor med cement eller något liknande. Det största problemet verkar dock vara "guppen" som skapats av rötter som pressar upp underifrån.
Någon som har ett bra förslag på hur man kan få ner sådana knölar?
I Dalarnas djupa skogar..

pista
Posts: 2
Joined: 08 Apr 2008 19:35

Post by pista » 15 Apr 2008 09:39

Var där och cyklade på knölarna förra sommaren... hade med en hammare för att testa "banka" tillbaka knölarna, de rörde sig inte en millimeter... men jag fick ett asfaltkorn i ögat... Funderade på om man kan ta en stor slägga men jag är skeptisk... kanske måste man hacka bort knölen och sedan mura igen hålet... Eller tänk om det gick att få ett helt nytt ytskikt. Alltså ny asfalt över hela... om intresset för velodromen blir stort framöver så kanske ...

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Post by Tommypistolen » 15 Apr 2008 11:50

fet borde intev vara några problem att spätta bort den knöliga asfalten och fylla igen den men ny, eller med budgetalternativet cement...

en ny yta skulle förstås vara bäst.
är det någon som vet hur lång den är?
...Damn the man, save the empire...

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 15 Apr 2008 13:40

Jag tycker det är hög tid för CKRM att ta sitt ansvar och börja sin utlovade upprustning...

Den känns ganska kort. Den är nog under 250m. Fast jag har svårt för avståndsbedömning...
I Dalarnas djupa skogar..

Post Reply