Hur funkar kedjor? Hjälp.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Lupp
Posts: 31
Joined: 02 Aug 2010 14:28

Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Lupp » 06 Jul 2012 17:12

Gents!

Jag håller på och semesterfixar med min cykel och undrar lite över vad jag ska beställa för kedja. Och för att komma på det så tänkte jag se om någon vänlig själ kan ge mig lite råd.
Den gamla verkar vara 112 länkar lång (jag har räknat dem). Men hur vet jag om den ska vara 9-del, 10-del, 7/8-del...? Och varför verkar jag bara hitta 114 länkars kedjor?

Det är till min 10-växlade vardagsrumscykel....


/Erik

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 06 Jul 2012 17:34

du ska ha vanlig 3/32" men x-delat funkar sannolikt bra det med, de är också 3/32 men smalare tror jag? har aldrig haft mer än 12 växlar. :-) ang längden plockar du bara bort så många länkar du vill.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Lupp
Posts: 31
Joined: 02 Aug 2010 14:28

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Lupp » 06 Jul 2012 17:36

Det där fick mig att bli ännu mer förvirrad??

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Håkan » 06 Jul 2012 17:38

Köp en 114-länkars kedja för 10-delat och plocka bort 2 länkar så att du får 112 länkar så är du hemma.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by johan e » 06 Jul 2012 17:51

Nja, om du har tio växlar, alltså femdelat bak, ska du inte ha en kedja för tiodelat!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by ravelax » 06 Jul 2012 17:53

Är det tio växlar totalt (dvs fem kuggar bak och två fram) eller är det tio-delat, dvs tio kuggar bak?

Är det det första alternativet går det bra med i princip vilken kedja för växelcyklar som helst, 6-, 7-, 8- eller 9-del spelar ingen roll. Är det däremot alternativ två, dvs du har en kassett bak med tio kuggar, då måste du ha en kedja för 10-delat. 10-delade system kräver smalare kedjor.

Lupp
Posts: 31
Joined: 02 Aug 2010 14:28

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Lupp » 06 Jul 2012 18:35

Det är femdelat bak och två fram. Alltså totalt 10 växlar.
Har jag fattat rätt att jag ska köra på 9-del då?

Lupp
Posts: 31
Joined: 02 Aug 2010 14:28

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Lupp » 06 Jul 2012 18:47

Aaha. Betyder exempelvis 10-växlat att det är 10-delat bak, 11-växlat att det är 11-delat bak och 9-växlat att det är 9-delat bak?
Alltså inte att cykeln har 10 växlar totalt?

Det står ju ibland på kedjor att de är tex 9-speed compatible. Då betyder det alltså att de är för 9-delat bak?

Ljus går upp.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Naugas » 06 Jul 2012 19:47

Är cykeln treväxlad betyder det att den har tre växlar. Är cykeln tioväxlad betyder det att den har tio växlar. En tioväxlad cykel har två klingor fram och ett femdelat frihjul bak: 2x5=10. En cykel som har en tiodelad kassett bak har oftast tjugo eller trettio växlar, beroende på om den har två eller tre klingor fram: 2x10=20, 3x10=30.

Du bör använda en kedja för sjudelat eller en annan 3/32-kedja som är angiven för lägre delning. Risken finns att du även måste byta frihjul - om man inte byter kedja i tid nöts dreven på det så mycket att det inte går att använda en ny kedja.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Håkan » 06 Jul 2012 20:06

johan e wrote:Nja, om du har tio växlar, alltså femdelat bak, ska du inte ha en kedja för tiodelat!
ojfan! Läste 10-växlar som 10-delat. Lyssna på Johan, han har koll på det hela.

En kedja för 7-delat borde väl funka?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Mr Vintage » 06 Jul 2012 20:44

Njae...
Kedjor för gamla och nya system har helt olika funktion.
Primärt ska de driva cykeln framåt, men också ha olika egenskaper.
En kedja för typ 8~10 delat har annan stelhet/flexibilitet i sidled mot en för 5~6 delat.
sedan är det olika bredd på dem och detta påverkar också.
En kedja för 8+ delat indexerad växling måste vara precis i sidled beroende på det minimala avståndet mellan dreven.
En kedja för 5~6 delat är dels bredare för att kunna rida över större avstånd mellan dreven, samt att kunna flexa mer för att växeln ska orka förflytta denna.

Jag har själv köpt sram kedja av enklare modell till 6 delat.
Man kanske inte ska svära i kyrkan, men biltema säljer en kmc kedja för 5~6 delat som gör sitt jobb bra.
Kedja är en slitdel som måste vårdas.
Tvättas torkas, smörjas .
Sköter du din kedja och byter den i tid kan du köra på samma krans bak länge.
Byter man enbart kedja och den kuggar över vid fullt pedaltryck har man kört för länge.
Är det en billigare kedja kan man vänta på att den slits in, men är det en cykel man tränar och tävlar på måste kramsen bytas med.
Sen kan framdreven ta skada av för sliten kedja.

Mvh mr vintage

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Jonatan F » 07 Jul 2012 08:54

ravelax wrote:Är det tio växlar totalt (dvs fem kuggar bak och två fram) eller är det tio-delat, dvs tio kuggar bak?

Är det det första alternativet går det bra med i princip vilken kedja för växelcyklar som helst, 6-, 7-, 8- eller 9-del spelar ingen roll. Är det däremot alternativ två, dvs du har en kassett bak med tio kuggar, då måste du ha en kedja för 10-delat. 10-delade system kräver smalare kedjor.
För att förvirra allt mer så heter det inte kuggar.
Jag har iaf 52 respektive 49 kuggar fram och 13-26 bak.

Kugghjul, drev, klingor är en helt annan sak enligt mig.
Har man inget projekt har man inget liv :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 07 Jul 2012 20:36

Jorå, Ordet kuggar används så också så det är inte fel, språket är en levande varelse du vet. Men visst, säger man "tio kuggar" så kan det betyda både och. 6 kuggar kan däremor bara betyda det ena, liksom 24 än så länge bara det andra. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by ravelax » 08 Jul 2012 16:35

Fullt medveten om att det egentligen inte heter kuggar, men det är ju hur man ofta refererar till dreven i dagligt tal utanför inbitna cyklistkretsar, tänkte att det var ett passande ordval i sammanhanget för att inte blanda in alltför mycket fackspråk i tråden och förvirra trådskaparen ännu mer. :)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Otto » 09 Jul 2012 22:34

abacaxi wrote:Jorå, Ordet kuggar används så också så det är inte fel, språket är en levande varelse du vet. Men visst, säger man "tio kuggar" så kan det betyda både och. 6 kuggar kan däremor bara betyda det ena, liksom 24 än så länge bara det andra. :-)
ravelax wrote:Fullt medveten om att det egentligen inte heter kuggar, men det är ju hur man ofta refererar till dreven i dagligt tal utanför inbitna cyklistkretsar, tänkte att det var ett passande ordval i sammanhanget för att inte blanda in alltför mycket fackspråk i tråden och förvirra trådskaparen ännu mer. :)
Nu får jag vara lite spåkpolis. Varför skall man säga fel ord för att folk skall förstå? Det låter ju sjukt motsägelsefullt!? Inte konstigt att folk frågar om efter fel saker och inte fattar vad man skall köpa. Lär om, lär rätt. Det heter drev, ett drev har kuggar. Det är inte fackspråk vi pratar om här.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by RZ-1 » 09 Jul 2012 22:40

Jag säger tänder. Och drev/krans/kedjehjul/klinga. Fel?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 09 Jul 2012 22:47

Det folk säger är det som är rätt, så är svenska språket utformat liksom till exempel engelskan. Andra språk typ franskan är mer styrda på gott och ont. Just kugg vete fan om folk säger men drev är ju helt och hållet vedertaget fast det också är "fel", så det är nog bara en tidsfråga.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by Otto » 10 Jul 2012 00:18

abacaxi wrote:Det folk säger är det som är rätt, så är svenska språket utformat liksom till exempel engelskan. Andra språk typ franskan är mer styrda på gott och ont. Just kugg vete fan om folk säger men drev är ju helt och hållet vedertaget fast det också är "fel", så det är nog bara en tidsfråga.
Drev enligt SAOL betyder drivande kugghjul, så vad du menar "fel" vet jag inte.
Sen vet jag inte riktigt heller vad du menar med levande språk. En gris blir inte en ko för att folk börjar säga fel. Förstår inte varför man förklarar att rätt från början? Istället för att säga fel för att sen i efterhand förklara hur det ligger till.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 10 Jul 2012 00:32

Hur fan autocorrectade den/jag så, jag skulle försås skriva drev, som betyder kugge men används synonymt med drev på engelska, därav min misstanke att svenskan kommer gå samma väg. Sorry. drev wtf?

En gris blir aldrig en ko men börjar man kalla den för det så heter den det sen. det är så det funkar även rent formellt. Språknämnden sitter och läser dagstidningarna och frågar folk på gatan vad de tycker, sen släpper de rekommendationer. Om folk på gatan säger kugg och dn skriver kugg, ja då heter det så. Det finns gott om ord och formuleringar på svenska som började som missuppfattningar men nu är en del av språket.
Last edited by abacaxi on 10 Jul 2012 00:41, edited 2 times in total.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hur funkar kedjor? Hjälp.

Post by abacaxi » 10 Jul 2012 00:33

Ni gjorde den det igen. Det går inte att skriva c.o.g. Tack forumpolisen för att ni får mig verka som en idiot.

EDIT: och det mina damer och herrar var mitt tusende inlägg. Bättre hade man ju kunnat fira...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply