Var hittar jag sadeltyg?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Var hittar jag sadeltyg?

Post by d'epoca » 22 Jun 2012 12:14

Narvsvärta finns hos välsorterade skomakare och väskförsäljare. Jag köpte en normalstor i en väskaffär. Färgade in en trött Unicanitor, med gott resultat.

Fabrikat: www.roc.dk
Yesterday's Technology Today

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by RZ-1 » 22 Jun 2012 14:46

abacaxi: Då frågar jag dig när du är färdig, den laser som jag just flådde satt extremt hårt under plasten, trasig vit galon-liknande klädsel från början. cykeln den satt på levde nog iofs stora delar av sitt liv under vatten.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by abacaxi » 23 Jun 2012 02:39

jag lämnar rapport. fusklädret jag slet bort satt helt löst under, bara uppvikt. får se vad min nästa byggrej blir, har en klunker att skruva ihop också...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by Fixen » 26 Jun 2012 13:26

Fan, blir ju sugen på att klä en sadel nu! Måste hitta en trött Cinelli crit och klä den.

Svennelainen, du kanske tar beställningar? :D


User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by svennelainen » 03 Jul 2012 21:45

Så här blir det med fejkmocka från Stoff & Stil:

Image

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by scarboni » 05 Jul 2012 14:46

svennelainen wrote: Tänk dock på att vävarna krymper en del vid tvätt, så om du ska göra en sadel så bör du klippa upp bitarna du behöver till sadeln plus en massa centimetrar extra. Kör dem i tvätten och sen klipper du till rätt form.

Kör hårt!

Exempel på engelsk söm (trippel söm med förstärkning på baksidan) gjord i S&S möbelmocka.
Ska man tvätta materialet innan man syr sömmarna, kanske en larvig fråga men jag vet inte ritigt hur det ska göras?

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by scarboni » 09 Jul 2012 17:51

Nu har jag varit och köpt Casca Kontaktlim och tyg med skinlook :) Jag köpte kontaktlimmet på Spånga järn för 108kr och tyget på Sundbyberg tygcenter 100-140kr/meter. Bilder kommer då jag är klart, ska bli att försöka sig på de där engelska sömmarna.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by abacaxi » 09 Jul 2012 18:13

sweet, jag var just i kk och tjackade fusklädret länkat ovan. kommer köra kontaktlim på tub, sån är jag. dock ej biltema.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by svennelainen » 09 Jul 2012 19:32

scarboni wrote:Nu har jag varit och köpt Casca Kontaktlim och tyg med skinlook :) Jag köpte kontaktlimmet på Spånga järn för 108kr och tyget på Sundbyberg tygcenter 100-140kr/meter. Bilder kommer då jag är klart, ska bli att försöka sig på de där engelska sömmarna.
Om du gör trippelsöm med förstärkningsband så behöver du tänka på två saker;

1. Du måste fräsa ur någon millimeter i sadelskummet, lika brett som fållen är på baksidan av sömmen. Gör du inte det kommer du att få en kant runt sömmen som inte är snygg. Kör med Dremel eller liknande.

2. Sy ENDAST raka sömmar! Om skulle göra en söm som är krökt är det ett h***ete att sträcka ner materialet efteråt. Tänk fotboll. Alla våder på bollen har krökta sömmar för att göra en rund boll. Du kan ju alltid roa dig med att klippa upp en fotboll och försöka sträcka ut den...

Jag letade upp några exempel på engelsk och fransk söm (fransk söm kallas vändsöm av gamla tanter). De är kul att göra och det blir snyggt, speciellt engelsk, men ha tålamod när du syr för små fel syns tydligt.




Jag gör inga kläder alls, bara större saker. Just nu lägger jag om hela klädseln i en folkabuss och sen väntar en soffgrupp. Förut gjorde jag en hel del chopper-sadlar men det var länge sen sist. Det är inte värt att göra jobb mot betalning, för mycket jobb och för lite pengar.
Men gillar man pill och baklängestänk så är det en given syssla. :)

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by scarboni » 09 Jul 2012 21:06

Jag har bett min moster fixa med sömmarna då hon har en ordentlig symaskin och syr dagligen :)

Skit bra tips jag tackar för allt!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by RZ-1 » 09 Jul 2012 21:40

Jag blev ju då klar för nån vecka sen, spraylimsmetoden igen + kontaktlim i "fållen". Laser har en svår form. Resultatet blev en överraskning, som vanligt... :) Nosen är knepig att få bra när man improviserar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by abacaxi » 14 Jul 2012 11:51

står med stoff och stils fejkläder i en hand, saxen i andra, och lasern ligger på bordet. återstår bara att fundera ut vilken ledd tyget ska ligga på. det är ju lite mer elastiskt på ena ledden, och jag antar att den ska vara på bredden på sadeln, för det är åt sidorna man kommer behöva stretcha mest för att få det jämt? eller ska man tänka att det är bättre med oelastiskt åt sidorna eftersom det kommer belastas mest där av sittande och trampande? eller spelar det helt enkelt ingen roll alls? :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by svennelainen » 14 Jul 2012 13:09

Elastiskt åt sidorna.
Börja med att sträcka från mitten bak till nosen, sen arbetar du neråt på sidorna.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by abacaxi » 14 Jul 2012 13:46

Tack, då kör vi!!!
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by scarboni » 15 Jul 2012 18:43

Fy vad det vart jobbigt att få ihop allt då man oerfaren som man är tog två sömmar för nära varandra... Men jag är ändå nöjd med resultatet. Vad behövs inte om en Franska flaga på sadeln på en fransk hatad men ändå älskad cykel.

BEFORE:
Image

AFTER:
Image

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by oscarsoderberg » 16 Jul 2012 21:11

Finns det olika tjocklekar på fejkmocka? Jag åkte förbi stoff & stil men hade lite brådis så jag gick bara fram och frågade om en stark fejkmocka. Blev då guidad till en på 50 000 MD. Är den tjockare än de med lägre MD? Det var nämligen fruktansvärt jävla svårt att få till kanterna för att tyget var så tjockt och oelastiskt. Det är dock bara den andra sadeln jag klär om så jag förväntar mig inte topresultat men nu blev det inte ens i närheten av lika snyggt som Svennelainens röda.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by scarboni » 16 Jul 2012 21:31

oscarsoderberg wrote:Finns det olika tjocklekar på fejkmocka? Jag åkte förbi stoff & stil men hade lite brådis så jag gick bara fram och frågade om en stark fejkmocka. Blev då guidad till en på 50 000 MD. Är den tjockare än de med lägre MD? Det var nämligen fruktansvärt jävla svårt att få till kanterna för att tyget var så tjockt och oelastiskt. Det är dock bara den andra sadeln jag klär om så jag förväntar mig inte topresultat men nu blev det inte ens i närheten av lika snyggt som Svennelainens röda.
Det gör det säkert, jag är inte hundra men de fejkläder tyger jag köpte var i lite olika tjocklekar eftersom de skulle passa i färgen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Var hittar jag sadeltyg?

Post by abacaxi » 16 Jul 2012 21:37

Fejklädret finns i alla fall två olika. Jag kommer köra det tjocka nästa gång, det tunna gör att eventuellt lämnade dammkorn på skumgummit syns igenom. :-) lättarbetat men inte 100% bra i alla fall inte på min fullagade sadel.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply