Krockad gaffel moterfucker

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Krockad gaffel moterfucker

Post by abacaxi » 10 Jun 2012 21:34

Kraschade lite häromdagen, cykelbanan tog plötsligt slut och jag var tvungen att svänga in i busken. Tvärstopp och flygtur, men det gick bra jag lever med lite skrubbsår på händerna. Vad värre är tror jag gaffeln blev lite stukad. Inget jag hade märkt om jag inte tittat efter pga misstanke men tar man ur gaffeln och jämför röret med benen så är inte vinkeln exakt rak, och om jag anstränger mig tror jag mig se lite sprickor i färgen på gaffelkronan.

Så till frågan, ska jag böja tillbaka, skita i det, eller byta gaffel? Skulle säga att det handlar om att raken minskat med kanske 2-3 mm och det påverkar ju cykeln en del. Och om jag ska böja, hur gör jag? Tänker mig att jag sätter fast styrrör och mitten av kronan i lämplig träbit på ett bord med tvingar och sedan antingen försöker bända på nåt sätt, eller bara lägger en träbit över benen och bankar?

Ja, jag är helt medveten om att alla normala personer kommer säga att jag behöver bättre tandförsäkring om jag inte byter gaffel och yadda yadda, men låt oss säga att jag är en våghalsig idiot som Gillar fulmeck och i alla fall vill testa.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by TalliDan » 11 Jun 2012 08:10

Pga det sista du skriver hade jag sagt att du redan bestämt dig. Är gaffeln i Alu eller ngt annat konstigare material hade jag dock funderat över fulmecks- lösningen en gång till.

(jag har gjort det på ett par hojar- än så länge rullar de...)
Lycka till!
...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by abacaxi » 11 Jun 2012 09:15

tack, jo jag har nog bestämt mig för att jag vill testa, men undrar ändå lite vad oddsen är att jag lyckas och vad jag ska tänka på. ska jag bända, banka eller både och? har googlat lite och alla säger mindre än en cm, böj tillbaka, mer än så släng. bra ballpark känns det som.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by kingbuxton » 11 Jun 2012 11:20

Jag brukar använda tvingar när jag ska rätta ut en skev ram. Nu vet jag inte hur ditt mek-space ser ut eller vad du har för verktyg osv men jag skulle börja med att spänna fast gaffelns rör i något, sedan sätta på ett löst framnav (du har säkert något skitnav liggandes), då kan man börja trycka/dra i navets mitten så att trycket blir jämt fördelat. Om du har en tving kan du fästa den runt navet och något som sitter jävligt fast så är det bara att sätta igång och spänna tvingen försiktigt i önskad riktning.

Har också rättat ut gafflar med en hammare, det blir inte lika bra (verkligen inte lika bra faktiskt) men det är roligt :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by abacaxi » 11 Jun 2012 11:38

Förstås så, tack. Nu tänker jag lägga gaffeln på bänken, längs med kanten, en bunt brädlappar tjockt som raken plus lite till under (och över) gaffelröret och så en fet tving, sen ett fulnav som du säger och sen en tving runt det och bordskanten med, sen skruva tills det blir rakt. Hur mycket flexar stål innan det böjer sig, en hel del va. Testar. Måste bara ta cykeln till vettigare mekspace än köket först.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by kingbuxton » 11 Jun 2012 11:45

Måste bara ta cykeln till vettigare mekspace än köket först.
Haha :)

Ja man kan böja en hel del faktiskt, och det är mer elastiskt än man skulle kunna tro också. Du får säkert böja gaffeln för mycket så att den kan flexa tillbaka dit du vill ha den.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by abacaxi » 11 Jun 2012 12:13

Tack. Ska till mina föräldrar i helgen, där finns mekspace deluxe, med svarv, svets och dynamit (!) om det behövs. Ska väl bli nånting i alla fall.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by Patrik T » 11 Jun 2012 14:50

Har du tillgång till ett skruvstäd sätt gaffelröret där, gärna mellan ett par träklossar med någon typ av spår i. Sedan tar man tag i och böjer ett ben i taget.
Det går att böja rätt mycket.
Har du tillgång till en tillräckligt stor svarv sätt gaffelröret i chucken, svarvar är stabila, och böj i den.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by abacaxi » 11 Jun 2012 17:33

Ett i taget för att det kräver mindre kraft eller andra fördelar? Borde vara lättare att få det rakt med ett nav i?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by Patrik T » 11 Jun 2012 18:29

Jag har aldrig själv testat att böja bägge benen med ett nav monterat, men det kan säkert fungera. Ska testa det någon gång.
Det blir väl rätt tungt att böja och ofta är en krökt gaffel inte deformerad helt symmetriskt, och man får antagligen finjustera ett enskilt gaffelben och även korrigera fel i sidled.
Men det finns så klart inte bara ett sätt att göra det på.
En klar fördel med att böja med handkraft är dock att man får en känsla för hur mycket kraft man lägger på och hur mycket stålet flexar och när det deformeras.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Krockad gaffel moterfucker

Post by abacaxi » 24 Jun 2012 23:53

Jag satte gaffeln i skruvstädet med brädlappar emellan, tog tag i vardera gaffelbenet och drog, det gick utmärkt. Var tvungen att dra utav bara helvete, men som sagt man känner ju när det ger istället för att bara flexa så det var inte så stor risk att dra för hårt. Upptäckte att gaffeln också var en aning sned, inte bara bakåtböjd, så jag fixade det med. Det märks faktiskt att cykeln spårar rakare när jag säpper styret nu. Blodad tand, nästa projekt får bli att banka bort raken från nån gammal lvg-gaffel. :-)

Tack så jättemycket för hjälp och råd alla!
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply