Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Hudson
Posts: 11
Joined: 26 May 2012 21:35

Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by Hudson » 30 May 2012 22:12

Haloj!

Hade ni betalat 9500kr för denna?
Svar från tråden NEJ

Globe Roll 1
http://www.specialized.com/se/en/globe/ ... name=Globe

Jag är en nybörjare inom fixed-gear cyklar. Just nu cyklar jag minst 15km om dagen delvis i stadsmiljö. I mer än ett år har jag fått använda min fars 20 år gamla racer av märket Centurion . Den fungerar utan större problem men jag är sugen att köpa mig en fixed-gear.

Det jag söker med cykeln är att den ska vara stilren, hållbar och att styret ska vara en riser bar.

Jag gillar designen på Globes Roll 1 som är länkad ovan. Dock kostar den 9500kr på cykloteket.

Jag har även kollat upp andra alternativ från den britiska hemsidan evanscycles och den danska cykelbanditten.dk.

Globe Roll 1 Evans cycles(gillar ej de gråa däcken):
http://www.evanscycles.com/products/glo ... e-ec020355

GT Gutter Ball:
http://www.cykelbanditten.dk/racer--fix ... -ball.html

De andra är betydligt billigare i grundpris. Dessutom är vevpartiet på Roll 1 från evanc cycle av märket Sugino. Vilket jag kopplar med en god hållbarhet om jag har rätt?

Vad kan frakt och tullkostnader hamna på om jag beställer från Danmark eller England?

Jag uppskattar alla möjliga svar och alternativa förslag :)

/Hudson
Last edited by Hudson on 31 May 2012 20:27, edited 1 time in total.

Ridler
Posts: 2
Joined: 30 May 2012 21:12

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by Ridler » 30 May 2012 22:29

Ingen tull inom EU.
Basta!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by RZ-1 » 30 May 2012 22:39

JAG hade inte betalat 9500:- för en komplett hoj då min själ säger DIY och jag gillar att leta upp och plocka ihop roliga/beg delar, inte minst för att man lär sig hur saker fungerar. Detta är dock både tids & tålamodskrävande och blir säkert dyrare om man räknar tid + alla kombinationer som man hinner plöja igenom innan man vill räkna bygget som klart. Plus att det sällan stannar vid EN komplett cykel :)

Men för mig har fixandet blivit minst halva intresset. :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by abacaxi » 30 May 2012 23:06

Vad ska du ha den till? Tycker Globen ser rätt trist ut i geometrin om man gillar korta och snärtiga cyklar, och är rätt ful, så nej jag skulle inte betala det. Gtn ser roligare ut i så fall. Khs flite 100 verkar vara en av de skönaste fabriksfixiesarna och dessutom nån tusenlapp billigare än dina, men jag har försökt köpa en själv och den är svår att få tag på i Europa (khs mailade till och med brittiska distributören med mig cc:ad och skrev "can you help this guy out" men nada). Bianchi pista är också en skön hoj i din prisklass. Skit i vad det är för styre, det kan du ju byta lätt. Riser kostar 69:- på biltema.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by Glassbåt » 30 May 2012 23:09

Ovärd.

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=12381
den kom just upp i säljes, kolla in den.

Edit: Håller annars med alla andra om att du ska bygga en själv istället. Behöver inte kosta så mycket alls. Det tar däremot lite längre tid att sitta å jaga delar men det är det värt.
Last edited by Glassbåt on 31 May 2012 00:27, edited 1 time in total.

aseth
Posts: 10
Joined: 29 Mar 2012 05:57

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by aseth » 31 May 2012 00:15

Kolla om du kan hitta en sån i Sverige istället: http://surlybikes.com/bikes/steamroller

Likadan stil, likadan kvalitet, mycket bättre pris. Det enda problemmet med Surly är att dekalerna är fula som fan, men de går lätt att ta bort.

Men jag håller med RZ-1. Skaffa en snygg ram och bygg den själv. Det är roligare.

Lycka till!

-a

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by Koyo » 31 May 2012 00:22

RZ-1 wrote:JAG hade inte betalat 9500:- för en komplett hoj då min själ säger DIY och jag gillar att leta upp och plocka ihop roliga/beg delar, inte minst för att man lär sig hur saker fungerar. Detta är dock både tids & tålamodskrävande och blir säkert dyrare om man räknar tid + alla kombinationer som man hinner plöja igenom innan man vill räkna bygget som klart. Plus att det sällan stannar vid EN komplett cykel :)

Men för mig har fixandet blivit minst halva intresset. :)
+1

Jag var med inne på en komplett för min första fixed men valde att bygga en istället. Jag tycker såhär, för 9500 får du jävligt mycket cykel om du skruvar ihop den själv. Man lär sig dessutom massor och kan få det precis som man vill ha det, och att sedan cykla på en hoj man byggt själv är en sjukt skön känsla. :)

Hudson
Posts: 11
Joined: 26 May 2012 21:35

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by Hudson » 31 May 2012 00:27

Tack för svaren!

Jag kommer att ha den som främsta transportmedel. Just nu cyklar jag överallt i alla väderlekar. Så länge alkohol inte är inblandat. Den kommer alltså att bli min bästa vän. Jag är verkligen ingen hipster eller någontign i den stilen. Jag är endast gedigen intresserad av friheten att kunna cykla var jag vill i Stockholmsstad.

först tänkte jag bygga ihop min egen. Dock är det tiden som ställer till det. Jag jobbar omkring 150 % under hela sommaren. Därför köper jag hellre en komplett och utgår från den för att sedan bygga med nya delar. Jag har sett KHS cyklarna och de är schyssta, men som du säger är den svår att få tag på. När det gäller styret får jag hålla med om att det inte spelar någon roll.

Gtn kvarstår som kandidat. Dock känns den inte klockrent på grunt av den transformersaktiga färgkombinationen.

Vad skulle ni säga om en fuji feather black?
http://www.cykelbanditten.dk/cykler/404 ... ather.html
Jag tvekar på delarna då jag inte vet hur hållbar fujis vevparti är osv.

Om jag ska vara ärlig känner jag inte för bianchi pista. Jag köper hellre en Specialyzed Langster steel som är lite billigare.

Glassbåt wrote:Ovärd.

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=12381
den kom just upp i säljes, kolla in den.
Tack! Ramstorleken var tyvärr för liten för mig. Jag försöker att hålla koll på sälj så mycket jag kan.

Det verkar som de flesta utav er rekommenderar mig att bygga min egen. Jag ska hålla kvar den tanken och kolla runt några schyssta ramar för att se om jag har ngt att utgå ifrån.

Ni är grymt hjälpsamma, tack så mycket! :)

JBrolin
Posts: 6
Joined: 28 May 2012 17:24

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by JBrolin » 31 May 2012 00:47


abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by abacaxi » 31 May 2012 00:58

Hudson wrote: Om jag ska vara ärlig känner jag inte för bianchi pista. Jag köper hellre en Specialyzed Langster steel som är lite billigare.
alltså anledningen till att jag frågade vad du skulle ha den till är att skillnaden mellan dessa två cyklar inte i första hand är färg, märke och pris, eller ens komponentvalet, utan att bianchin har mycket kortare hjulbas och brantare vinklar. Detta ger en kvickare cykel men samtidigt en stötigare. Samma resonemang kan föras när det gäller dina andra kandidater. Globen verkar till exempel vara en riktig beach cruiser i sammanhanget, positivt om det är det du vill ha, annars inte.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Hudson
Posts: 11
Joined: 26 May 2012 21:35

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by Hudson » 31 May 2012 08:16

abacaxi wrote:
Hudson wrote: Om jag ska vara ärlig känner jag inte för bianchi pista. Jag köper hellre en Specialyzed Langster steel som är lite billigare.

alltså anledningen till att jag frågade vad du skulle ha den till är att skillnaden mellan dessa två cyklar inte i första hand är färg, märke och pris, eller ens komponentvalet, utan att bianchin har mycket kortare hjulbas och brantare vinklar. Detta ger en kvickare cykel men samtidigt en stötigare. Samma resonemang kan föras när det gäller dina andra kandidater. Globen verkar till exempel vara en riktig beach cruiser i sammanhanget, positivt om det är det du vill ha, annars inte.


Alright, då är jag med. Så nybörjare som jag är hade jag inte tagit det i åtanke. Jag är inte ute efter en beach cruiser. Alltså kan Globes roll ettan uteslutas. Har du några synpunkter på en fuji feather?

Jennie, tack men det lutar allt mindre gentemot en Globe

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by abacaxi » 31 May 2012 08:55

nej, khs:en och bianchin har jag cyklat på, de andra läser jag bara geometrispecen på. ballpark: om det är en bancykelliknande historia du vill ha ska styrrörets och sadelrörets vinkel vara minst 74° och gaffelns rake i alla fall under 40mm. någon däremot?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by frank.h » 31 May 2012 09:07

nej
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

vilden
Posts: 145
Joined: 07 Jun 2010 19:05

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by vilden » 31 May 2012 11:19

Hudson wrote:Hade ni betalat 9500kr för denna?
No chance in hell.
För dom pengarna får du sååå mycket mer cykel om du köper en bättre begagnad.

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by frank.h » 31 May 2012 11:55

SONS OF SATAN - Fista Stockholm

Hudson
Posts: 11
Joined: 26 May 2012 21:35

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by Hudson » 31 May 2012 18:59

Abacaxi: Vi är nog inne på samma spår när det gäller en banecykel. Synd att ingen har provat en Fuji.

Frank.H: Jag såg Boffes cykel. Dock skulle jag hellre bygga min egen förre att köpa en begagnad. På något sätt känns det som att köpa någons left over om du förstår vad jag menar? Att köpa en komplett ny känns som något helt annat. Har du erfarenhet av forumköpta begagnade cyklar?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by RZ-1 » 31 May 2012 19:07

I princip alla här har nog också handlat prylar på forumet. Det är varken prisvärt eller speciellt hållbart att handla nya grejer...

Har själv köpt 2 ramar, ett hjulpar, styrlager, styrstam, fälgar, nav, däck bland annat (listan blir lång) genom forumet.

Hudson
Posts: 11
Joined: 26 May 2012 21:35

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by Hudson » 31 May 2012 20:25

RZ-1 wrote:I princip alla här har nog också handlat prylar på forumet. Det är varken prisvärt eller speciellt hållbart att handla nya grejer...

Har själv köpt 2 ramar, ett hjulpar, styrlager, styrstam, fälgar, nav, däck bland annat (listan blir lång) genom forumet.



Thx för tiden ni har lagt ned att besvara mina frågor. Jag får ta en stund och fundera på de olika alternativen som är att bygga en själv, köpa en begagnad eller köpa en ny. Ni har i vilket fall övertygat mig om att de nya är varken prisvärda eller hållbara.

Jag postar här vad det blev för beslut och cykel!

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by frank.h » 01 Jun 2012 11:23

Hudson wrote:Abacaxi: Vi är nog inne på samma spår när det gäller en banecykel. Synd att ingen har provat en Fuji.

Frank.H: Jag såg Boffes cykel. Dock skulle jag hellre bygga min egen förre att köpa en begagnad. På något sätt känns det som att köpa någons left over om du förstår vad jag menar? Att köpa en komplett ny känns som något helt annat. Har du erfarenhet av forumköpta begagnade cyklar?
"left over" ??? Whaaaaaat! Jag har köpt allt från ekrar till nästan kompletta grejer, och utgått från det för att bygga "mitt".
Köp bara ramen då? Om det nu är Boffes smutsiga fingrar som sticker i ögonen.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är denna Globe Roll 1 prisvärd?

Post by abacaxi » 01 Jun 2012 11:36

nä precis, bygga med begagnade delar är ju bara coolt. tror han menade någon annans beggade fabrikscykel och det tycker jag också är trist, speciellt som folk ofta vill ha fantasipriser för dem. ny pratar jag alltså absolut inte om boffe, märk väl.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply