Byggtråd Basso
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Byggtråd Basso
Som de minnesgoda säkerligen minns så hämtade jag upp en stillig Basso från Eskilstuna för styvt en månad sedan.
Tanken är så klart att det skall bli en klar träningsmaskin så småningom. Jag har egentligen sagt till mig själv och min fru att det är ett projekt för nästa vinter, men kan inte riktigt hålla mig från att smyga igång det redan nu.
Jag stod länge och velade mellan om den skulle få komponenter från Mavic eller Campagnolo. Mavic-grejerna är snygga på ett ganska hårt sätt, enkla och hårda linjer och dessutom färger på sina dischjul som skulle passa. Campagnolo är å andra sidan allt snyggts moder (George Clooney möjligen undantagen). För att den inte skall känna sig ensam i källaren så vann i alla fall Campagnolo, känns det som just nu. Vad jag kan avgöra på följande bilder så har den tidigare körts med just Campagnolo.
Även om den sista bilden inte är av högsta kvalité så ser det ändå ut som om den är utrustad med c-record.
Och om det nu skall bli campagnolo så är frågan vad för sorts grupp, eller blandning. C-record är så klart porr vad gäller utseende, samma sak gäller Chorus monoplaner-bromsarna. Jag är också svag för Victory-gruppen.
Tanken är att det skall bli en relativt tidstrogen, men användbar cykel. Och sjävklart snygg. Har själv inga som helst problem med att blanda och ge lite vad gäller komponenter, bara det går att ana en viss röd tråd i det. Disc bak och någon form av lågprofil fram är det enda som känns klart för närvarande. Så fritt fram för förslag, nämn bara inte ordet shi****.
Tanken är så klart att det skall bli en klar träningsmaskin så småningom. Jag har egentligen sagt till mig själv och min fru att det är ett projekt för nästa vinter, men kan inte riktigt hålla mig från att smyga igång det redan nu.
Jag stod länge och velade mellan om den skulle få komponenter från Mavic eller Campagnolo. Mavic-grejerna är snygga på ett ganska hårt sätt, enkla och hårda linjer och dessutom färger på sina dischjul som skulle passa. Campagnolo är å andra sidan allt snyggts moder (George Clooney möjligen undantagen). För att den inte skall känna sig ensam i källaren så vann i alla fall Campagnolo, känns det som just nu. Vad jag kan avgöra på följande bilder så har den tidigare körts med just Campagnolo.
Även om den sista bilden inte är av högsta kvalité så ser det ändå ut som om den är utrustad med c-record.
Och om det nu skall bli campagnolo så är frågan vad för sorts grupp, eller blandning. C-record är så klart porr vad gäller utseende, samma sak gäller Chorus monoplaner-bromsarna. Jag är också svag för Victory-gruppen.
Tanken är att det skall bli en relativt tidstrogen, men användbar cykel. Och sjävklart snygg. Har själv inga som helst problem med att blanda och ge lite vad gäller komponenter, bara det går att ana en viss röd tråd i det. Disc bak och någon form av lågprofil fram är det enda som känns klart för närvarande. Så fritt fram för förslag, nämn bara inte ordet shi****.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: Byggtråd Basso
På fotona är det första generationens C-Record med Super Record bromsar.
Bromshandtagen kan antingen vara aero Super Record som var en version som blott proffstallen hade tillgång till. De finns i olika utföranden beroende på cykeln de sitter på.
Det kan även vara C-Record/Cobalto handtag.
Tycker definitivt att Victory inte hör hemma på en sådan här ram utan den kräver något par snäpp uppåt. Gillar heller inte tanken på Chorus bromsar vilket jag tycker är fula.
En FIR eller Mavic disk sen en profilfälg i fram och DT aero eker.
C-Record andra generationens har en mer ekomiskt prisbild än första och är vad jag skulle valt om Mavic var borta ur bilden.
Bromshandtagen kan antingen vara aero Super Record som var en version som blott proffstallen hade tillgång till. De finns i olika utföranden beroende på cykeln de sitter på.
Det kan även vara C-Record/Cobalto handtag.
Tycker definitivt att Victory inte hör hemma på en sådan här ram utan den kräver något par snäpp uppåt. Gillar heller inte tanken på Chorus bromsar vilket jag tycker är fula.
En FIR eller Mavic disk sen en profilfälg i fram och DT aero eker.
C-Record andra generationens har en mer ekomiskt prisbild än första och är vad jag skulle valt om Mavic var borta ur bilden.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd Basso
Basson kan du använda som glidarhoj en varm sommarkväll,rallykalle wrote:Tanken är så klart att det skall bli en klar träningsmaskin så småningom..
för träningsändamål kan du köpa en kinakokos ram + shimano 105 växlar.
Last edited by Indurain on 16 Apr 2012 15:16, edited 1 time in total.
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Byggtråd Basso
Googlade det och fann en ännu en Laser:Ronny wrote: -"- Bromshandtagen kan antingen vara aero Super Record som var en version som blott proffstallen hade tillgång till. -"-
http://www.raydobbins.com/misc/Laser/mo ... levers.htm
Yesterday's Technology Today
Re: Byggtråd Basso
Sitter identiska på Sönkes AIR Laser. Var nog Moser som var först med aeroversionen av SR.d'epoca wrote:Googlade det och fann en ännu en Laser:Ronny wrote: -"- Bromshandtagen kan antingen vara aero Super Record som var en version som blott proffstallen hade tillgång till. -"-
http://www.raydobbins.com/misc/Laser/mo ... levers.htm
Мясо это убийство
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Med träning menade jag nog mer att jag vill ha en jonne som jag utan att tveka kan använda, således går saker som är för dyra (likt 1:a generationens c-rekord) eller för fina (genomgående NOS) bort. För bruksträning har jag en fin växlad redan.Indurain wrote:Basson kan du använda som glidarhoj en varm sommarkväll,rallykalle wrote:Tanken är så klart att det skall bli en klar träningsmaskin så småningom..
för träningsändamål kan du köpa en kinakokos ram + shimano 105 växlar.
Efter ett par utsökta flaskor Chianti Classico i lördags insåg jag direkt att du har rätt vad beträffar Victory, det får helt enkelt bli ett annat projekt. Din missbedömning av chorus-bromsarana är beklaglig, du kanske blir förståndigare med åldern... FIR, Mavic och C-record är alltihop trevligt. Kanske skulle jag tänka en gång till vad gäller Mavic, kan fransmännen slå italienarna vad gäller vin, vilket de onekligen kan, har de kanske en möjlighet att konkurrera på andra plan med.Ronny wrote:...
Tycker definitivt att Victory inte hör hemma på en sådan här ram utan den kräver något par snäpp uppåt. Gillar heller inte tanken på Chorus bromsar vilket jag tycker är fula.
En FIR eller Mavic disk sen en profilfälg i fram och DT aero eker.
C-Record andra generationens har en mer ekomiskt prisbild än första och är vad jag skulle valt om Mavic var borta ur bilden.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Kanske skall komplettera med denna från blocket:
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Fick en present från England idag, efter några veckors väntande på det kungliga engelska postverket.
Är ett kompletterande bakhjul med, får se hur pass väl använt det blir.
Är ett kompletterande bakhjul med, får se hur pass väl använt det blir.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: Byggtråd Basso
Grymt! Etiketten på fälgarna matchar ju dessutom ramen. Bonus!
Re: Byggtråd Basso
Om du behöver en C Record-stolpe så hojta. För den vill ha 27,2?
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Japp, självklart helt uttänkt och inte en slump.ravelax wrote:Grymt! Etiketten på fälgarna matchar ju dessutom ramen. Bonus!
Nej, skall bli disk bak, men priset var så bra att jag tänkte att det kunde vara praktiskt med ett ekrat bakhjul med, för blåsiga dagar.Ronny wrote:Klassiskt sent 80-tals tempohjul. Blir det ekrat i bak?
Det skulle så klart passa fint.413 wrote:Om du behöver en C Record-stolpe så hojta. För den vill ha 27,2?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
- Kristoffer T
- Posts: 301
- Joined: 03 Dec 2009 12:35
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Snubblade över denna på pignonfixe.com. Känns dock som att din ram är något mer aggressiv, eller är det kanske bara en synvilla?
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Tror det är en synvilla faktiskt, ser ut att vara en på pricken likadan ram. Fin minsann, gillar färgen på styrlindan.Kristoffer T wrote:Snubblade över denna på pignonfixe.com. Känns dock som att din ram är något mer aggressiv, eller är det kanske bara en synvilla?
[img]uppbyggd[/img]
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
- Kristoffer T
- Posts: 301
- Joined: 03 Dec 2009 12:35
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Den gula/guldiga Benotton är grym. Jag kan däremot tycka att den gröna är ännu snyggare till din ram. Den här snubben verkar ha dem alla
http://www.ebay.de/itm/NIB-Handlebar-Ta ... 221wt_1165
http://www.ebay.de/itm/NIB-Handlebar-Ta ... 221wt_1165
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Tål att tänkas på, har en svart cinelli-linda hemma som jag tänkt använda. Men grönt kanske blir än bättre.Kristoffer T wrote:Den gula/guldiga Benotton är grym. Jag kan däremot tycka att den gröna är ännu snyggare till din ram. Den här snubben verkar ha dem alla
http://www.ebay.de/itm/NIB-Handlebar-Ta ... 221wt_1165
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: Byggtråd Basso
Likadan ram och synvilla som sagt när blott en betydligt större ram ser ut att slutta mer.rallykalle wrote:Tror det är en synvilla faktiskt, ser ut att vara en på pricken likadan ram. Fin minsann, gillar färgen på styrlindan.Kristoffer T wrote:Snubblade över denna på pignonfixe.com. Känns dock som att din ram är något mer aggressiv, eller är det kanske bara en synvilla?
[img]uppbyggd[/img]
Cykeln på bilden är f.ö. indurains och har varit med tidigare här.
Мясо это убийство
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Lite test för att se hur den kommer att se ut när den väl är klar.
Stammen är provisorisk, likaså bromsarna. Stammen skall så småningom ersättas med en svart. Vad gäller bromsarna var jag tvungen att testa med dessa då jag tycker de är rysligt snygga.
Bromsarna är Weinmann NRB 499, otroligt fina men kommer nog att falla på att de som synes drar lite åt det grafitgråa hållet, vilket inte riktigt passar. Lite synd då jag som sagt verkligen gillar dem både för utseendet och det rent mekaniska.
För övrigt var jag lite förvånad över hur liten den känns när man står vid den, beror sannolikt på min väldigt begränsade erfarenhet av cyklar med 650 fram. Är för tillfället väldigt sugen på att testa den, men blir lite tråkigt att leda den runt kvarteret.
Stammen är provisorisk, likaså bromsarna. Stammen skall så småningom ersättas med en svart. Vad gäller bromsarna var jag tvungen att testa med dessa då jag tycker de är rysligt snygga.
Bromsarna är Weinmann NRB 499, otroligt fina men kommer nog att falla på att de som synes drar lite åt det grafitgråa hållet, vilket inte riktigt passar. Lite synd då jag som sagt verkligen gillar dem både för utseendet och det rent mekaniska.
För övrigt var jag lite förvånad över hur liten den känns när man står vid den, beror sannolikt på min väldigt begränsade erfarenhet av cyklar med 650 fram. Är för tillfället väldigt sugen på att testa den, men blir lite tråkigt att leda den runt kvarteret.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: Byggtråd Basso
Är styrlagret också tillfälligt monterat? Ser inte ok ut vid gaffeln.
Kommer du kapa eller köra full längd på styret?
Kommer du kapa eller köra full längd på styret?
Мясо это убийство
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd Basso
Ja, styrlagret är provisoriskt, måste bytas ut innan den går att köra. Har inte bestämt styret än, måste få provsitta innan jag vet. Men lutar just nu åt att kapa det lite. Är styret på lasern kapat, och i sådant fall hur mycket?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.