Såg nog samma snubbe i regnet förra veckan (onsdags?). Gick med nedböjd blick för att skydda mig från regnet när ett par orange:a deep-V's flög upp framför ansiktet på korsningen djurgårdsgatan-drottninggatan.SirUlrich wrote:Den råkar inte ha orangea hjul?Holm wrote:Nej, den råkar vara svart.SirUlrich wrote:Du råkar inte ha en rödaktig fixie?Holm wrote:Idag gör vi ett nytt försök. 18.00 är tiden, platsen St Lars kyrka.
Calling LKPG!
Re: Calling LKPG!
Re: Calling LKPG!
Precis, deep-V´s.lugosi wrote:Såg nog samma snubbe i regnet förra veckan (onsdags?). Gick med nedböjd blick för att skydda mig från regnet när ett par orange:a deep-V's flög upp framför ansiktet på korsningen djurgårdsgatan-drottninggatan.SirUlrich wrote:Den råkar inte ha orangea hjul?Holm wrote:Nej, den råkar vara svart.SirUlrich wrote:Du råkar inte ha en rödaktig fixie?Holm wrote:Idag gör vi ett nytt försök. 18.00 är tiden, platsen St Lars kyrka.
Såg ännu en ljusblå fixie med ägare som stod och gassade längst upp på ågatan, mot kyrkan.
Faan, vill ju få min första fg-member spot:).
Re: Calling LKPG!
Någon som är sugen på en torsdagsrunda?
Re: Calling LKPG!
I senaste laget men jag kan tänka mig en tur, förutsatt skapligt lugnt tempo; min kropp är något trött efter diverse olämpligheter under gårdagen.
Delge tid och plats om det forfarande är aktuellt...
Delge tid och plats om det forfarande är aktuellt...
Re: Calling LKPG!
Aj då, missade Men det blir troligtvis en lördagsrunda. Tror att vi är 4 än så länge. Tid vet jag inte. Förslag?
Re: Calling LKPG!
Ändrade planer! Lördagsturen uteblir.
-
- Posts: 42
- Joined: 27 Aug 2010 10:19
- Location: Lkpg
Calling LKPG!
Någon som är sugen på en runda imorgon?
-
- Posts: 42
- Joined: 27 Aug 2010 10:19
- Location: Lkpg
Calling LKPG!
Vi avvaktar pga skitväder!
-
- Posts: 10
- Joined: 01 May 2011 00:44
Re: Calling LKPG!
Hej!
Min ram gick sönder, jag fick en ny av tillverkaren, och nu måste jag få över vevarmar och styrlager till den nya ramen. Skurkarna på västra cykelaffären ville ha 600 spänn. Löjligt. Någon som vill lära mig hur man gör?
Kram
Petter
Min ram gick sönder, jag fick en ny av tillverkaren, och nu måste jag få över vevarmar och styrlager till den nya ramen. Skurkarna på västra cykelaffären ville ha 600 spänn. Löjligt. Någon som vill lära mig hur man gör?
Kram
Petter
Re: Calling LKPG!
Va är det för cykel då?petterandfriends wrote:Hej!
Min ram gick sönder, jag fick en ny av tillverkaren, och nu måste jag få över vevarmar och styrlager till den nya ramen. Skurkarna på västra cykelaffären ville ha 600 spänn. Löjligt. Någon som vill lära mig hur man gör?
Kram
Petter
Re: Calling LKPG!
Misstänker att Sheldonbrown.com har bra, utförliga guider även på det. Annars kan man (faktiskt) med fördel söka sig fram på videor på youtube (ex. "how to remove cranks").
Verktyg hittar du billigast på Biltema. En insexnyckel samt denna pedalarmsavdragare får lätt bort vevarna.
Beroende på hur vevlagret ser ut kan du antingen använda en sådan här haknyckel alternativt en vevlagerdragare. Glöm inte att fetta in gängor och axlar innan du installerar det på nya ramen!
Verktyg hittar du billigast på Biltema. En insexnyckel samt denna pedalarmsavdragare får lätt bort vevarna.
Beroende på hur vevlagret ser ut kan du antingen använda en sådan här haknyckel alternativt en vevlagerdragare. Glöm inte att fetta in gängor och axlar innan du installerar det på nya ramen!
Re: Calling LKPG!
Lite sent kanske men, men...
När du tar isär styrlagret, håll bara koll på hur delarna sitter och tänk på att gaffeln släpper när du lossar den övre lagerbanan samt att kulorna kan ramla ut om det inte är ett kapslat lager. Rengör och som lugosi skriver; glöm inte att fetta in innan du smackar ihop det igen.
Om vevarmarma är fästa med en vanlig sexkantsbult, så använd en rörhylsa (med exempelvis en skruvmejsel som hävarm) ifall du inte kommer åt med en vanlig. Kan ju vara ganska tajt på vissa armar...
Ifall gängorna på vevarmarna är slitna rekommenderar jag en pedalarmsavdragare modell dyrare. Jag hade ett par rätt illa behandlade vevar som en billigare avdragare bara förvärrade, men som denna lyckades få bort. Var noggrann med att avdragaren går in rakt i vevens gängor innan du skruvar in den helt och börjar dra loss veven.
När du tar isär styrlagret, håll bara koll på hur delarna sitter och tänk på att gaffeln släpper när du lossar den övre lagerbanan samt att kulorna kan ramla ut om det inte är ett kapslat lager. Rengör och som lugosi skriver; glöm inte att fetta in innan du smackar ihop det igen.
Om vevarmarma är fästa med en vanlig sexkantsbult, så använd en rörhylsa (med exempelvis en skruvmejsel som hävarm) ifall du inte kommer åt med en vanlig. Kan ju vara ganska tajt på vissa armar...
Ifall gängorna på vevarmarna är slitna rekommenderar jag en pedalarmsavdragare modell dyrare. Jag hade ett par rätt illa behandlade vevar som en billigare avdragare bara förvärrade, men som denna lyckades få bort. Var noggrann med att avdragaren går in rakt i vevens gängor innan du skruvar in den helt och börjar dra loss veven.
Re: Calling LKPG!
Absolut.nog ger wrote:Torsdagsrunda!?
Re: Calling LKPG!
Denna torsdag är jag gärna med. Har dock ett sår i handen som är ömt så hakar så länge jag står ut med handen. Hur långa rundor kör ni och var bär det?
/Viktor
-
- Posts: 42
- Joined: 27 Aug 2010 10:19
- Location: Lkpg
Re: Calling LKPG!
Javisst!nog ger wrote:Torsdagsrunda!?
Re: Calling LKPG!
Va ute en sväng efter jobbet och stötte på bröderna S, får se om dom dyker upp på torsdag. Men det blev en riktigt schyst tur idag.
Blir lite olika. Några förslag?viktor wrote:Denna torsdag är jag gärna med. Har dock ett sår i handen som är ömt så hakar så länge jag står ut med handen. Hur långa rundor kör ni och var bär det?