projekt på gång
projekt på gång
Hej, jag är ny här på forumet, köpte idag en begagnad världsmästarcykel från 86'.
En sån här för att vara exakt http://www.cykelhobby.com/competition.html
Har läst lite om fauber vevpartien och att man inte kan byta dom som man vill, har inte riktigt förståt vad som gäller ang. det?
(vet inte ens om jag har ett, hur ser man det?)
Sen undrar jag om jag bör byta hela bakhjulet för att göra om det till fixie, det jag har ser väldigt fräscht ut. Tror ni det pallar trycket?
Är nybörjare inom detta område
Tack på förhand!
Bilder kommer inom kort
En sån här för att vara exakt http://www.cykelhobby.com/competition.html
Har läst lite om fauber vevpartien och att man inte kan byta dom som man vill, har inte riktigt förståt vad som gäller ang. det?
(vet inte ens om jag har ett, hur ser man det?)
Sen undrar jag om jag bör byta hela bakhjulet för att göra om det till fixie, det jag har ser väldigt fräscht ut. Tror ni det pallar trycket?
Är nybörjare inom detta område
Tack på förhand!
Bilder kommer inom kort
Last edited by rezorex on 27 Jun 2012 23:49, edited 1 time in total.
Re: nytt projekt på gång
Om det verkligen är den modell du länkar till (många gamla Crescent ser snarlika ut) verkar det inte vara Fauber-vev på den, isf behöver du inte oroa dig för just det (men däremot för franskgängat vevlager). Ett Fauber-vevparti känns igen på att vevarmarna liksom fortsätter in i själva vevlagret, det är en hel enhet (i motsats till "vanliga" vevpartier där armarna tydligt sitter separat monterade).
Fauber-vev:
ttp://www.cs.helsinki.fi/u/maxsalmi/album/tunturi/fauber.jpg
"Vanlig":
http://farm4.staticflickr.com/3470/3372 ... da75_z.jpg
Bakhjulet måste du däremot byta oavsett, om du vill göra fixie av cykeln, eftersom du behöver en annan sorts nav för det.
Fauber-vev:
ttp://www.cs.helsinki.fi/u/maxsalmi/album/tunturi/fauber.jpg
"Vanlig":
http://farm4.staticflickr.com/3470/3372 ... da75_z.jpg
Bakhjulet måste du däremot byta oavsett, om du vill göra fixie av cykeln, eftersom du behöver en annan sorts nav för det.
Tack för ditt svar, har kollat på cykeln och det ser ut som om det inte är ett fabuer vevhus.
Hur tar jag nu reda på om det är franskgängat eller inte?
Vad gör det för skillnad med ett nytt vevlager? Jag behöver väl inte byta det för att byta vevarna, mina är nämligen hiskliga!
Tänkte även lacka om cykeln och har hittat nya fräscha dekaler att sätta på, men funkar det bra att klarlacka över dekaler? eller ska jag sätta dom ovanpå klarlacken?
Hur tar jag nu reda på om det är franskgängat eller inte?
Vad gör det för skillnad med ett nytt vevlager? Jag behöver väl inte byta det för att byta vevarna, mina är nämligen hiskliga!
Tänkte även lacka om cykeln och har hittat nya fräscha dekaler att sätta på, men funkar det bra att klarlacka över dekaler? eller ska jag sätta dom ovanpå klarlacken?
-
- Posts: 21
- Joined: 16 Mar 2011 22:41
- Location: Göteborg
Re: nytt projekt på gång
Det där är inget fauber!
Mvh
Mvh
Re: nytt projekt på gång
Det ser ut som ett vanligt fyrkantsaxel-lager.
Crescent hade länge franska gängor på vevlager och annat. Så länge vevlagret är fräscht är det inga problem, du kommer nog att kunna använda det du har. Om det däremot är utslitet måste du antingen gänga om vevhuset till engelsk gänga, eller jaga rätt på ett gammalt franskt vevlager (inte alltid det lättaste). Snurrar vevarna mjukt utan hack och skrap borde det inte vara några problem.
Ang. dekalerna så hade jag lackat över dem, annars skrapas de bort illa kvickt.
Crescent hade länge franska gängor på vevlager och annat. Så länge vevlagret är fräscht är det inga problem, du kommer nog att kunna använda det du har. Om det däremot är utslitet måste du antingen gänga om vevhuset till engelsk gänga, eller jaga rätt på ett gammalt franskt vevlager (inte alltid det lättaste). Snurrar vevarna mjukt utan hack och skrap borde det inte vara några problem.
Ang. dekalerna så hade jag lackat över dem, annars skrapas de bort illa kvickt.
Re: nytt projekt på gång
Jamenvisst e det MCBs Faubersvar på fyrkant...satt på många 10växlade Positron/Världsmästare
Ramen du refererarar till på cykelhobby e nog inte samma, kolla gaffel,sadelklämma och växelöra. Misstänker att det e en 307.
Mät bredden på axeln(har förmig att den e för bred),för det kan vara svårt att hitta vevparti och få rätt kedjelinje.
Eventuellt kan kedjelinjen bli vettig om du kör på den inre klingan - mät.
Ang hjulet bak så är det nog troligen gängad frikrans så det går sätta på SS-krans.
Fixerat blir däremot svårt dådetej finns gängor för låsring, fulfixerat är inget jag rekomenderar....
Lycka till med bygget och kör hårt med frågorna
Mvh
Ramen du refererarar till på cykelhobby e nog inte samma, kolla gaffel,sadelklämma och växelöra. Misstänker att det e en 307.
Mät bredden på axeln(har förmig att den e för bred),för det kan vara svårt att hitta vevparti och få rätt kedjelinje.
Eventuellt kan kedjelinjen bli vettig om du kör på den inre klingan - mät.
Ang hjulet bak så är det nog troligen gängad frikrans så det går sätta på SS-krans.
Fixerat blir däremot svårt dådetej finns gängor för låsring, fulfixerat är inget jag rekomenderar....
Lycka till med bygget och kör hårt med frågorna
Mvh
Re: nytt projekt på gång
Vevlagret känns ok så kan jag byta vevarna utan problem, eller måste jag hitta några sköna kransar som kommer göra kedje linjen okej... ?
Har ännu inte mätt axeln kommer göra det imorgon...
Har ännu inte mätt axeln kommer göra det imorgon...
Re: nytt projekt på gång
Slänger in ett litet köptips på ett fixerat bakhjul till salu i Stockholm: http://happymtb.org/annonser/index.php? ... w&id=76416
The concept of time has been revised and improved...
Re: nytt projekt på gång
Detta hjul finns i själva verket i Göteborg, vilket upptäcktes efter ett telefonsamtal med säljaren, han råkade välja fel stad när han la upp annonsen. Kan vara bra att veta om man är intresserad!Eskiboi wrote:Slänger in ett litet köptips på ett fixerat bakhjul till salu i Stockholm: http://happymtb.org/annonser/index.php? ... w&id=76416
Re: nytt projekt på gång
Och här har du ett nytt franskgängat vevlager till bra pris om du behöver byta:
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ps-26.html
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ps-26.html
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Fastrostad sadelstolpe
Hej igen, vart upptagen med mycket skola, men hade lite tid att fixa med cykeln igår... eller försöka i alla fall.
Tröttnat lite på sadelhöjden och hur taskig själva sadeln är, den vrider sig bakåt om man sitter långt bak och vise versa. Så jag tänkte höja sadeln och byta sadel idag, MEN den satt ju fast som berget. Vet att det finns massa trådar här, men jag har inte verktyg som blåslampa och sånt för att värma upp och så som jag har läst.
Jag tror jag kan få loss den, men grejen är att sadelns grepp runt sadelstolpen är så pass dåligt så när den är som hårdast åtdragen kan jag fortfarande vrida på sadeln när jag försöker få loss stolpen. Jag vill inte gå och köpa en ny sadel som kanske kan få loss stolpen, men känns dumt att köpa en schysst sadel och sen inse att stolpen inte går att få loss.
Så min fråga är om någon provat detta eller vet om det funkar att borra hål i sadelstolpen ca. 1cm från toppen på röret och sedan föra in en högkvalitetsskruvmejsel och sedan typ ett rör på den för att få ordentlig hävkraft. Eller kommer sadelstolpen förstöras tro?
Bör nämnas att jag har dragit ner en halv burk 5-56 där det går och försökt slå ned röret för att få lite rörelse och även "bänt" upp skåran därbak för att få loss så mycket som möjligt.
Såhär ser det ut och alla tips är varmt välkomna!
Tröttnat lite på sadelhöjden och hur taskig själva sadeln är, den vrider sig bakåt om man sitter långt bak och vise versa. Så jag tänkte höja sadeln och byta sadel idag, MEN den satt ju fast som berget. Vet att det finns massa trådar här, men jag har inte verktyg som blåslampa och sånt för att värma upp och så som jag har läst.
Jag tror jag kan få loss den, men grejen är att sadelns grepp runt sadelstolpen är så pass dåligt så när den är som hårdast åtdragen kan jag fortfarande vrida på sadeln när jag försöker få loss stolpen. Jag vill inte gå och köpa en ny sadel som kanske kan få loss stolpen, men känns dumt att köpa en schysst sadel och sen inse att stolpen inte går att få loss.
Så min fråga är om någon provat detta eller vet om det funkar att borra hål i sadelstolpen ca. 1cm från toppen på röret och sedan föra in en högkvalitetsskruvmejsel och sedan typ ett rör på den för att få ordentlig hävkraft. Eller kommer sadelstolpen förstöras tro?
Bör nämnas att jag har dragit ner en halv burk 5-56 där det går och försökt slå ned röret för att få lite rörelse och även "bänt" upp skåran därbak för att få loss så mycket som möjligt.
Såhär ser det ut och alla tips är varmt välkomna!
Re: nytt projekt på gång
Borra hål och sticka in mejsel borde funka! Värt ett försök iaf!
Re: nytt projekt på gång
Värmepistol + is + rörtång
Fått loss sadelstolpen och vevpartiet
Hade ledigt från jobbet ett par dar, så jag tog mig tid att försöka igen på den väl fastrostade sadelstolpen. Jag provade min idé som jag nämnt ovan vilket resulterade i att mejseln jag använde knäcktes rakt av på mitten. Lösningen blev att klämma fast hela sadelstolpen i ett skruvstäd, och ta i utav bara H**vete. Vi behövde vara 2 pers för att kunna ta i nog. så här såg det ut när den väl var loss... ser ut som hela var fastrostad i ramen.
Efter den kraftkampen tänkte jag ge mig på vevlagret för att smörja och tvätta det. Men problemet var att vevpartiet OCKSÅ hade grott in sig. Frågade min far om tips och han hade en "avdragare" som man använder till fälgar och dylikt. Provade med det ingen framgång, fick inge bra grepp om vevpartiet för att avdragaren var för stor. Men en tur till clas ohlson och ett inköp av en ny avdragare så kom det loss mer eller mindre smärtfritt. Här är delarna rengjorda, förutom axeln.
Vevlageraxelns längd är 128mm. Kan jag köpa vilket fyrkantsaxelsvevparti som helst för att få en bra kedjelinje. Vad ska jag leta efter, eller är det någon som vet var jag kan hitta sånna?
Funkar detta tro?
http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... t-165.html
Min sista fråga gäller framgaffeln. Det känns som att någon tidigare ägare har smackat in i en vägg och lyckats böja framgaffeln bakåt. Den röda linjen är min spekulation var den skulle vara egentligen.
Efter den kraftkampen tänkte jag ge mig på vevlagret för att smörja och tvätta det. Men problemet var att vevpartiet OCKSÅ hade grott in sig. Frågade min far om tips och han hade en "avdragare" som man använder till fälgar och dylikt. Provade med det ingen framgång, fick inge bra grepp om vevpartiet för att avdragaren var för stor. Men en tur till clas ohlson och ett inköp av en ny avdragare så kom det loss mer eller mindre smärtfritt. Här är delarna rengjorda, förutom axeln.
Vevlageraxelns längd är 128mm. Kan jag köpa vilket fyrkantsaxelsvevparti som helst för att få en bra kedjelinje. Vad ska jag leta efter, eller är det någon som vet var jag kan hitta sånna?
Funkar detta tro?
http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... t-165.html
Min sista fråga gäller framgaffeln. Det känns som att någon tidigare ägare har smackat in i en vägg och lyckats böja framgaffeln bakåt. Den röda linjen är min spekulation var den skulle vara egentligen.
Re: nytt projekt på gång
Om det blir bra kedjelinje eller ej beror på vilken vev och vilket baknav du tänkt använda. Prova på! Det behöver inte vara 100 % spikrakt, men det ska heller inte vara jättesnett.
Re: nytt projekt på gång
Om det står att det rekommenderas ett JIS lager eller så för veven, är det något att ta hänsyn till eller är det bara köpa något som är anpassat för en fyrkantsaxel?
-
- Posts: 71
- Joined: 14 Dec 2011 20:53
Re: nytt projekt på gång
Bara för att klargöra, det är inte ett standard (eller franskt) vevlager och du kommer inte kunna byta ut mot en vanlig fyrkants heller. Det är samma storlek som ett Fauber vevparti.
-
- Posts: 6
- Joined: 12 Jan 2012 15:13
Re: nytt projekt på gång
Angående vevlagret så skulle jag rekommendera att du kolla lite cykelkrafts hemsida
http://www.cykelkraft.se/Modeller/Cykel ... r.aspx#top
Där verkar dom ha diverse fauber-vevar/tillbehör. Observera att jag inte själv har köpt deras fauberprodukter, så bra vore kanske att prata med dom innan.
Annars lycka till!
http://www.cykelkraft.se/Modeller/Cykel ... r.aspx#top
Där verkar dom ha diverse fauber-vevar/tillbehör. Observera att jag inte själv har köpt deras fauberprodukter, så bra vore kanske att prata med dom innan.
Annars lycka till!
Re: nytt projekt på gång
Hallå igen!
Har lyckats polera upp mitt gamla aluminiumstyre idag. Här har ni en före och efter bild!
Har kollat runt lite på hjul nu och är ute efter ett par prisvärda, helst I vitt. Har läst om Halo track och Espresso här på forumet. Kruxet är att min framgaffel mäter 96mm i spacing vilket är 24 millimeter för litet för halo hjulen och 4 millimeter för espresso. Eller har jag missförstått allt, är det axeln som är 120mm(halo)/ 100mm(espresso)?
Tror ni man kan bända isär framgaffeln 4-6 millimeter för att få plats med espresso hjulen eller kommer jag bara förstöra framgaffeln?
Har lyckats polera upp mitt gamla aluminiumstyre idag. Här har ni en före och efter bild!
Har kollat runt lite på hjul nu och är ute efter ett par prisvärda, helst I vitt. Har läst om Halo track och Espresso här på forumet. Kruxet är att min framgaffel mäter 96mm i spacing vilket är 24 millimeter för litet för halo hjulen och 4 millimeter för espresso. Eller har jag missförstått allt, är det axeln som är 120mm(halo)/ 100mm(espresso)?
Tror ni man kan bända isär framgaffeln 4-6 millimeter för att få plats med espresso hjulen eller kommer jag bara förstöra framgaffeln?