cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by abacaxi » 02 May 2012 21:30

hej, ska ut till bosön imorgon och måste således cykla genom värtan/ropsten och när jag körde bil där nyligen var det förstås byggkaos. hur är det med cykelvägar? jag kommer antingen från lidingövägen eller frihamnshållet om det är lättare.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by ravelax » 02 May 2012 21:32

Jag var där i höstas och då gick det bra, men det ser säkert annorlunda ut nu.

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Re: cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by Glassbåt » 02 May 2012 21:35

Jag har en väg tror jag, brb ska kolla upp den.

Edit:
Hade tydligen ingen väg. Snackar bara skit.... kriga dig igenom bara, det ser värre ut än vad det är (tror jag) :)

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by Kristoffer T » 02 May 2012 22:26

Vet inte om Lidingövägen är öppen hela vägen men enklast är nog att cykla Lidingövägen förbi Kungliga tennishallen. Tag av vänster mot Hjorthagen vid värmeverket, ta höger efter ca 50 meter och håll sedan höger efter backen. När du passerat Myrorna svänger det nedåt och vänster.
Du har nu nått Ropsten och är typ home free :)

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by Eskiboi » 02 May 2012 22:52

Cykelvägen längs med Lidingövägen är avstängd en bit men jag vet inte hur långt då jag tagit av vid Hjorthagen enligt Kristoffers beskrivning nedan. Man får dock cykla på vägbanan en bit. Men trafiken ut till Lidingö är kanske inte så farlig beroende på vilken tid du skall cykla.

Ett trevligt alternativ är att från Lidingövägen ta vänster precis innan Östermalms IP och köra Fiskartorpsvägen/Gasverksvägen.
The concept of time has been revised and improved...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by abacaxi » 02 May 2012 22:56

Kristoffer T wrote:Vet inte om Lidingövägen är öppen hela vägen men enklast är nog att cykla Lidingövägen förbi Kungliga tennishallen. Tag av vänster mot Hjorthagen vid värmeverket, ta höger efter ca 50 meter och håll sedan höger efter backen. När du passerat Myrorna svänger det nedåt och vänster.
Du har nu nått Ropsten och är typ home free :)
hmm, jag tror jag fattar men har aldrig åkt där och när jag tittar på kartan ser jag bara skog mellan myrorna och ropsten. finns det en cykelväg alltså? lidingövägen är nog öppen men avfarten mot värthamnen är stängd tror jag så man hamnar på "motorvägen" och bilbron = dåligt. bakvägen via gasverket känns ju som ett mysigt alternativ men liten onödig omväg kanske. tack som fan för hjälpen alla. känns som om jag kommer köra fel ändå men det känns alltid bättre om man har ett hum. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by Håkan » 03 May 2012 07:52

Har hört mig för lite på jobbet (jobbar på Stockholms stad) och det ska finnas provisoriska cykelvägar genom Trafikverkets arbetsplats. De flyttas tydligen lite fram och tillbaka beroende var de bygger. Men det ska gå att ta sig igenom. Följ skyltningen är ett hett tips.

Image
Här är cykelvägarna. http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... yklister1/

Annars finns en fin cykelväg längs hela Husarviken som leder fram till Lidingöbron.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Andyy
Posts: 390
Joined: 06 Jan 2011 22:48
Location: Stockholm

Re: cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by Andyy » 03 May 2012 10:49

^Exakt som Håkans bild är det, inga konstigheter, cykla på samma sida som Kungliga tennishallen hela vägen så kan du inte åka fel.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: cykla genom länkbygge ropsten/värtan?!?

Post by abacaxi » 03 May 2012 19:55

tack, körde genom hjorthagen dit och det gick bra, och den provisoriska cykelvägen hem och det gick också bra. imorgon kommer det bli bilvägen fram till den provisoriska cykelvägen som börjar vid avfarten till värmeverket, det blir optimalt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply