Mercier 60/70-tals cykel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 25 Apr 2012 14:08

Hej,
Jag bestämde mig en dag för att renovera min gammla Franska cykel. Till en början försökte jag få tillbaks orginal lacken efter en misshandel utav svart oljefärg, jag fick iaf reda på att rammen är en Mercier med orginalfärgen rosa. Då det inte gick vägen att få tillbaks orginallacken bestämde jag mig för att skicka in rammen på blästring och lackering.

Problemet nu var att efter ett antal 40-50 sommrar och vintrar har rammen på något mystiskt sätt blivit angripen av rost. Styrstammen sitter som berget. Helst vill jag bevara det orginala utseendet med aluminium styrstammen men den verkar inte gå att rädda.

Nu till mitt första problem: Jag har ett pedalvev med namnet Stronglight och siffran 53 inprintad. Detta vev verkar vara lite svårare att få bort än andra. Då jag lämnade in cykeln till en cykelmeck för att få bort vevet fick jag ett samtal om att de inte hade rätt verktyg för att få bort det.
Är det någon som vet vart jag kan få tag i detta verktyg och om det är något annat jag behöver tänka på då jag plockar ner min Franska cykel?

Image
Image
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 25 Apr 2012 16:01

Bor du i Stockholm? I så fall kan du få låna min Stronglight-avdragare.

Jag gissar att det är en 70-talare, av veven att döma (modellen heter 105 och introducerades 1975 om jag inte minns fel). Siffran 53 på yttre klingan anger att den har 53 tänder.

Styrstammen borde gå att få loss med lite tålamod och mycket 5-56, eller starkare rostlösningssprej om 5-56 inte gör jobbet. Du kan också polera upp stammen när du fått loss den, samma med vevpartiet.

Generellt sett med äldre franska cyklar är det många mått som är annorlunda. Styrstammen är 22mm istället för standard 22.2mm, bra att veta ifall du vill byta. Vevlagret och pedalerna har andra gängor än standard, men det går att gänga om om det kniper. Fransmännen hade också en egen dimension för gängorna på nav och frihjul, bra att veta om du behöver byta frihjul. Även frihjulet kan kräva en speciell avdragare, jag har en för Maillard-frihjul som jag kan låna ut om du behöver. Sist men inte minst, om växlarna som satt på i original är av märket Simplex, så har växelörat på bakgaffeländen där växeln satt inga gängor, vilket är viktigt att veta ifall du skulle vilja byta till t.ex. modernare växlar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by abacaxi » 25 Apr 2012 16:04

du får säkert ur stammen om du skruvar tillbaka bulten ett par varv och slår på den. det brukar bara vara expandern eller kilen som rostat fast. veven tar du bort med en universalavdragare, finns trådar om det. lycka till.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 25 Apr 2012 19:38

Tack så hemskt mycket för all info. Jag har förståt att det är lite extra meck med en fransk cykel men vill inte ge upp hoppet då jag tycker att den är charmig (inte just nu med den fula färgen dock).

Jag skulle jätte gärna låna avdragaren för veven då jag tänkte lacka om den och ja, jag bor i Stockholm. Jag har dränkt hela stammen i 5-56 och tagit till slägga men den rör sig inte en millimeter. Jag läste om att man skulle slå på bulten men det fungerade inte då kilen redan hade åkt ner en bit (den satt löst), Cykelmecken föreslog att såga av övre delen och sedan sätta på en modern extra stav ut till styret (kommer inte ihåg namnet). Jag har ingen lust att förstöra cykelns originalitet så drastiskt...

Cykelmecken hade även inte de verktyg som krävdes för att få bort mitt vev vilket verkar underligt tycker jag om det nu går att få bort med ett universalverktyg.

Vet ni om man lackar cykeln med stammen fortfarande på om framgaffeln fastnar, eller måste alla kullager bort innan man lackar om den? Jag får testa med lite mer anti-rostspray, vet ni om det är bra om man värmer på stålet och sedan sprayar eller spelar det ingen roll?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 25 Apr 2012 22:05

Uppvärmning har det tipsats om tidigare i samband med styrstammar, sadelstolpar o.dyl. som fastnat riktigt rejält, så det är nog värt att prova.

Universalavdragaren det snackas om antar jag är en sån här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-203402/

Verkar funka minst lika bra som en vanlig vevarmsavdragare, kan vara en bra investering om du tänkt behålla Stronglight-veven, så att du kan demontera den när helst du vill eller behöver. Plus att den ju kan användas till massa annat!

Anledningen till att cykelmekanikern inte har verktyget är att den franska gängstandarden är utdöd sen drygt 20 år tillbaka. De som haft verktyg har ofta gjort sig av med dem. Man kan hitta verktyg på eBay ibland, men t.ex. min avdragare kostade ungefär lika mycket som Biltema-verktyget ovan, så det är nog egentligen bättre att hålla tillgodo med ett sådant.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by Mr Vintage » 25 Apr 2012 23:03

Såga av!!

Såga av den , ta loss framgaffeln ur styrlagret och spänn upp stumpen i ett skruvstäd.

Fram med gasolbrännaren och värm!

Ganska ordentligt , och sen kan man börja vrida försiktigt på gaffeln.

Pass på så du inte pajjar gaffeln när du vrider.

Sen är det bara ut på köp och sälj och hitta en liknande som passar.
Ang Cykelmekens ide...
A-head styrlagertappar eller nått? Glöm det!

Lycka till!!

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 26 Apr 2012 09:12

ravelax wrote: Anledningen till att cykelmekanikern inte har verktyget är att den franska gängstandarden är utdöd sen drygt 20 år tillbaka. De som haft verktyg har ofta gjort sig av med dem. Man kan hitta verktyg på eBay ibland, men t.ex. min avdragare kostade ungefär lika mycket som Biltema-verktyget ovan, så det är nog egentligen bättre att hålla tillgodo med ett sådant.
Borde de inte ha en universalavdragre? :)

Jag köper nog hem en universalavdrager och ser om det går för sig. Sen blir det nog som ni säger att såga av stammen och hitta en ny. Problemet är bara att måttet är annorlunda som allt annat på denna cykel från helvetet :P

Jag fick även ett tips om att köpa en sådan här Länk och denna ska tydligen fungera för min stronglight vev och det kostar £4.5 + frakt £4. Det jag fick som svar då jag frågade om det skulle passa min vev var detta: "it fits to remove Delta, 107 an 52 cranksets from Stronglight. What is the measurement of your crank thread? I think this is for approximately 22.3mm."

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by RZ-1 » 26 Apr 2012 09:47

Sandpapper + tålamod på en standardstyrstam...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 26 Apr 2012 10:47

Biltema-verktyget är ju ett bilverktyg så cykelmeken har antagligen inte kommit på tanken. Verktyget du länkar till kommer inte passa eftersom det är till för standardgängor (som Stronglight bytte till på 80-talet). Dina vevarmar behöver en avdragare med 23.35x1mm gänga. Jag tycker du ska köra på Biltema-avdragaren, det går nog galant!

Passande styrstammar hittar man titt som tätt på eBay, särskilt franska eBay. 22mm är diametern du ska ha.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 26 Apr 2012 14:29

Sandpapper + tålamod på en standardstyrstam...
Jag har inte fått av styrstammen, måste få bort den för att använda sandpappret hehe.

Tack så mkt återigen, varför ska Fransmännen alltid vara så jäkla special! Jag ska köpa ett extra verktyg till cykelmecken och gå ner och sälja den för 1000kr till dem.

Detta forum är toppen, folk är väldigt trevliga och hjälpasamma, tack så mycket för all hjälp. Jag kommer troligtvis att återkomma snart igen med lite mer frågor :)

Ingen som råkar ha en fransk styrstam till övers? ;)

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 27 Apr 2012 09:56

Nästa fråga :)

Jag vet inte vad det heter på svenska men på engelska är det Bottom Bracket och det är den som pedalveven sitter fast på. Behövs det special verktyg för att få bort dessa också och tror ni att den kommer sitta som satan den också?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by RZ-1 » 27 Apr 2012 11:17

"Vevlager". Förmodligen fransk gänga, dvs lossas moturs på båda sidorna. Beroende på hur den ser ut kan du behöva specialverktyg, min 70-talsfransos hade ett suginolager, haknyckel (mejsel/hammare funkar) till låsringen och till kopparna dessa gamla Campagnoloverktyg: Image

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by RZ-1 » 27 Apr 2012 11:32

I all välmening: Personligen hade jag försökt få bort mer av det svarta färglagret och putsat upp den schysst slitna rosa originalfärgen istället för att lacka om. Min Gitane var jäkligt rostig, var rädd att det skulle vara genomrostat så jag slipade ner hela skiten, fast det visade sig vara bara ytrost. Det blev schysst efter lackering men så här lagom efterklokt hade jag ju hellre behållt lacken original med snygg djuphavspatina. :)

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 27 Apr 2012 13:19

RZ-1 Tack för all info.

Jag försökte med färgbortagningsmedel till en början och skrapa försiktigt bort den svarta färgen men då det var ganska svårt att avgöra hur länge man skulle låta färgborttagningsmedlet vara på så försvann det en del utav underlacken också vid första försöket. Jag minskade tiden som borttagninsmedlet satt på och fick bort nästan bara den svarta färgen. Under den svarta ytan var det en väldigt solblek rosa ojämn färg som var kvar. Jag beslutade därför att lackera om hela cykeln. Tanken var att få tillbaks orginalfärgen, men tyvärr.

Tur var att jag fick fram vilket märke det var på cykeln och andra dekaler som man kanske ville återskapa. Jag har faktist därefter kontaktat en dekalfirma i England som kommer återskapa Mercier trycket samt övriga dekaler :D

Status update: Jag har nu lyckats få bort styrstammen, jag sågade av toppdelen och kom sedan på att skjuta ut stången från andra hållet vilket kunde gjorts innan och därför behållt stammen intakt. Men men nu har jag sågat sönder den och fått ut styrstammen! Ett steg närmare...

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 28 Apr 2012 19:46

Styrstam borttagen, vevparti borttaget med en "universal"borttagare från Jula för 79kr och vevlager borttaget. KÖP borttagare och försök inte med en kofot som min far tyckte var en bra ide och bucklade till rammen en gnutta :(

Det verkar vara en plastdel som sitter inne runt vevlagret som mötts mot bussarna där kulorna för "kullagret" sitter är detta något man ska ta bort eller är det bara låta det sitta?

Blir att tvätta rent alla delar och skicka rammen på lackering.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by abacaxi » 28 Apr 2012 20:00

plasten är nog ett smutsskydd. gör rent och låt sitta om du ska sätta i samma lager igen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by ravelax » 28 Apr 2012 20:38

Bucklan, om den inte är allvarlig, är bara att spackla innan du lackar om ramen! Men trist att det blev en. Plasten ska du behålla, men passa på att tvätta rent den från gammalt fett och smuts när du gör rent resten av vevlagret.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 29 Apr 2012 09:01

Bra ide... Ska iväg till en lackeringsfirma på måndag och se vad de kan erbjuda. Vad brukar det kosta att få en cykelram lackerad? Jag fick ett pris på 800-1000kr för blästring och lackering, men jag behöver fortfarande köra en vända klarlack efter då dekalerna är på.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by RZ-1 » 29 Apr 2012 09:48

Tror det är ett bra pris.

Det är förmodligen omöjligt att hitta franskt gängverktyg (chasing tool) till vevlagerhuset, och gängorna brukar behöva uppfräschning efter lackering.

Kan funka att få rent där med en stålborste, men annars är det kanske ett lämpligt tillfälle att kolla upp möjligheten att gänga om vevlagerhuset till brittisk gänga, om du är intresserad av det.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Mercier 60/70-tals cykel

Post by scarboni » 02 May 2012 13:01

Någon som vet vad det är för mått för sadelstolpen på mina gamla cykel bara sådär eller föredras det att jag mätter den själv?

Får hem min nylackade ram ikväll :)

Post Reply