Glappande navaxel?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Glappande navaxel?

Post by alltmojligt » 30 Apr 2012 09:30

Upptäckte nyligen att mitt bakhjul glappar, tar jag tag i den och drar den sidledes så glappar den ca 3-4mm. Den är ordentligt åtdragen (sitter fast i ramen som den ska alltså) så jag misstänkte att det var något med själva navet. Upptäckte att "muttern" där nere vid axeln satt väldigt löst och drog åt den, det slutade glappa och jag tänkte att det var ju enkelt. MEN. Idag upptäckte jag att den börjat glappa igen! Kört max 5 mil sedan jag drog åt den sist.

What to do? Jag vet inte om jag gjort rätt genom att dra åt där nere från första början, kan inte så mycket om navet/axeln. Känns halvläskigt att cykla runt med ett glapp.

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Glappande navaxel?

Post by hycken » 30 Apr 2012 09:50

Inget meckproffs men det finns väl en "lås mutter" på axeln som du okså måste dra till så den låser sig liksom, (typ som styrlagret funkar) annars går den väl upp igen som din gjorde, eller??
//Rätta mig om jag har fel

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Re: Glappande navaxel?

Post by alltmojligt » 02 May 2012 20:15

Tog en titt igen. Och jepp, satt en slags "mutter" framför själva den andra grejen man kunde skruva på. Drog igen allt och var happy happy. Men nu, efter ca 2mil cyklande är skiten lös igen. ARG.

Nån annan som vet vad jag gör fel?

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Re: Glappande navaxel?

Post by alltmojligt » 03 May 2012 08:56

Sammanfattning:

Efter mycket googlande och isärtagande så har jag konstaterat att det nog är så enkelt som att mina axelmuttrar suger. Kan inte hitta något annat fel.

Fonster
Posts: 67
Joined: 17 Aug 2010 11:16
Location: Sthlm

Re: Glappande navaxel?

Post by Fonster » 11 May 2012 14:15

Der är inte glapp i lagret då? Vilket är ganska lätt att justera med två lagernycklar (finns på nästan alla cyckelbutiker). Eller skruvade axelmuttrarna upp sig igen?

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Glappande navaxel?

Post by måns » 11 May 2012 16:08

Du behöver få en viss spänning mellan konan(när du justerat den mot navet/kulorna) och låsmuttern som sitter utanför, annars riskerar du att konan släpper efter att du monterat hjulet. Det kan räcka med att det släpper typ en halv millimeter för att hjulet ska kännas helt glappt. Bara att köpa ordentliga konnycklar(ett nödvändigt ont, mät diametern på konan innan) och testa igen.. :)

Post Reply