fixiebygge på gång, behöver lite starthjälp

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

fixiebygge på gång, behöver lite starthjälp

Post by joohan » 28 Oct 2008 14:58

Är i fixiebyggartagen med en fyndad rosa mustangram som bas, ska antagligen lackas om, någon som vet ett bra och billigt ställe i malmö? Jag har en alldeles för stor peugeot att slakta för delar men jag behöver ett vettigt baknav. Vad ska jag satsa på? Surly, Phil Wood (känns dyrt, jag är student),Miche, Halos tracknav är jag grymt sugen på, dock inte lila som i senaste kadens... Fler alternativ?

Om någon har lite delar som mest ligger och tar plats hör av er, vet inte hur mycket jag kan ta från peugeoten. Den ramen kommer för övrigt att läggas ut för försäljning om några veckor (62-64 cm C-C, har den inte mätbar för tillfället).

Johan

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Post by eodd » 28 Oct 2008 15:17

Tjena Johan!
Välkommen till klubben.
Är du nybörjare så satsa på nått billigt som du har råd att köra sönder. Åtminstone för min del blev det rätt många vurpor de första milen =) Lacken är väl inte riktigt sig själv längre och en vevarm har gett upp, men huvudsaken är att det är förbannat roligt.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 28 Oct 2008 15:23

Har Surly-nav fram och bak och jag är nöjd. Har inte läst något negativt om dem heller.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 28 Oct 2008 16:30

On one har rätt prisvärda nav, kör på sådana själv och jag har inte upplevt några direkta problem med dom!

http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Rear.html



Du kan ju få testa mina om du vill :D

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 28 Oct 2008 20:22

Phil Wood naven ska tydligen vara väldigt fina men de har väl öppna kullager?
Dyra är de också så jag tycker man kan satsa dem pengarna på andra tillverkare.
Jag har ett hjulpar med Paul Comp. nav som jag är sjukt nöjda med.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 28 Oct 2008 22:27

sancho wrote:Phil Wood naven ska tydligen vara väldigt fina men de har väl öppna kullager?
Dyra är de också så jag tycker man kan satsa dem pengarna på andra tillverkare.
Jag har ett hjulpar med Paul Comp. nav som jag är sjukt nöjda med.
Det är sant att Phil Woods lager som är kapslade ligger rätt öppet, inte så mkt som täcker dom. Men jag har budat på mina i snart 18 månader utan nån direkt service, rengöring etc och dom rullar hur fint som helt. Ok, det var ingen värsting vinter här i sthlm nu sist, men det finns ingen början till glapp eller att dom skulle börja rulla sämre. Har ett White Industries som får väl räknas till dom finare naven också, men det började glappa efter knappt ett år. Tycker det var en väl värd investering.
Paul har jag inte provat men dom är säkert bra dom också.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 29 Oct 2008 13:22

Har kört på de här i ett år:
http://www.benscycle.net/index.php?main ... ts_id=1474

Totalt oservade och perfekt skick efter att ha smiskats ett helt år.

Phil, Paul, White, Dura-Ace, det är kul med lyx. Men på ett första bygge skadar ju inte kombon Billigt och Bra ;-)

joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Post by joohan » 30 Oct 2008 22:15

Nu har jag fått ner Peugeoten så nu måste jag bara hitta tid för att se vad som är användbart och vad måste köpas.

Har lyckats leta fram ett schysst vevparti, ett shimano 105 modell längesen... Tyvärr matchar inte vevarna då det inte är riktig samma årsmodell. Men det får funka tills jag hittar rätt vänstervev.

Nån som har förresten? Shimano 105 vänstervev, modellbeteckning FC-1055, 170 mm fyrkantsaxel. det är den ljusgrå eloxerade (tror jag) varianten, likadan som i den här ebayauktionen
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0265501819

Får se när jag hinner meka lite. Ska försöka komma ihåg att lägga in bilder allt eftersom också.

Johan

Post Reply