Fråga om peugeot ph11 -85
Fråga om peugeot ph11 -85
Införskaffat mig en sådan här cykel i väldigt fint skick.
Förra ägaren hade satt på bromsar och bromshantag av modernare typ.
Kan inte se vad det är för märke men hade tänkt byta dessa till något snyggare i krom av gammalt stuk eller som ligger i tiden för cykeln. Är ganska ny på racercyklar så jag undrar om det är något speciellt jag bör tänka på med kompabilitet osv eller funkar alla gamla campabromsar mellan 70-80 tal. Någon som har nåt att rekomendera?
Förra ägaren hade satt på bromsar och bromshantag av modernare typ.
Kan inte se vad det är för märke men hade tänkt byta dessa till något snyggare i krom av gammalt stuk eller som ligger i tiden för cykeln. Är ganska ny på racercyklar så jag undrar om det är något speciellt jag bör tänka på med kompabilitet osv eller funkar alla gamla campabromsar mellan 70-80 tal. Någon som har nåt att rekomendera?
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
Googlade hojen, CLB-bromsar verkar ha suttit på i original, mer eller mindre identiska med t.ex. dessa:
http://cgi.ebay.fr/ETRIERS-DE-FREINS-CL ... 2281wt_948
http://cgi.ebay.fr/ETRIERS-DE-FREINS-CL ... 2281wt_948
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
Jag har en precis likadan och använder inte bakbromsen så den kan du få köpa. Har även ett helicomaticnav över om du behöver reservdelar, samt fram och bakväxel och lite annat smått och gott. Att tänka på: styrlagret har lösa kulor. Det hade jag velat veta innan.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
Jag har en liknande - dock från 88. På min satt det ett par Weinmann-bromsar (vita!). Dem finns det massor av på ebay - och dom är avsevärt billigare en samma tidsperiods Campa..
Prövade själv i något skede att sätta på en modernare frambroms (Shimano tiagra eller liknande..) och då var bromsens armar för korta. Så kolla att bromsarna du skaffar har tillräckligt med reach för att nå fälgen.
Prövade själv i något skede att sätta på en modernare frambroms (Shimano tiagra eller liknande..) och då var bromsens armar för korta. Så kolla att bromsarna du skaffar har tillräckligt med reach för att nå fälgen.
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
inte så långt till fälgen på en ph11, det är peugeots sport/standardcyklar som har väldigt mycket clearance. ph11an må ha billiga carboliterör men det är samma geo som de finare racrarna.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
Tack för alla svar!!
Sen är det ju inte bara det estetiska utan även bromsverkan, men antar att det är hyffsade/bra grejer
Jag gillar campagnolos record/super record, är ju inte helt lätta att få tag i.
Har kollat lite på velo-orange.com men vet inget om kvalitet eller hur deras grejer är i jämförelse med gamla begagnade delar. Tex dessa
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... rakes.html
eller dessa.
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... brake.html
Tack för tipset! Dessa CLB ser mycket trevligare ut än det som sitter på nu.ravelax wrote:Googlade hojen, CLB-bromsar verkar ha suttit på i original, mer eller mindre identiska med t.ex. dessa:
http://cgi.ebay.fr/ETRIERS-DE-FREINS-CL ... 2281wt_948
Sen är det ju inte bara det estetiska utan även bromsverkan, men antar att det är hyffsade/bra grejer
Innebär det några begränsningar om styrlagret har lösa kulor? Eller varför är det inte bra? Tack för erbjudanden om broms och nav , ska ha det i åtanke.abacaxi wrote:Jag har en precis likadan och använder inte bakbromsen så den kan du få köpa. Har även ett helicomaticnav över om du behöver reservdelar, samt fram och bakväxel och lite annat smått och gott. Att tänka på: styrlagret har lösa kulor. Det hade jag velat veta innan.
Jag gillar campagnolos record/super record, är ju inte helt lätta att få tag i.
Har kollat lite på velo-orange.com men vet inget om kvalitet eller hur deras grejer är i jämförelse med gamla begagnade delar. Tex dessa
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... rakes.html
eller dessa.
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... brake.html
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
det är säkert bra så länge de stannar på sin plats, men har du inte lagt i fett på några år så räcker det med att lossa lite försiktigt på lagret för att de ska hamna över hela verkstads/garage/köksgolvet.Innebär det några begränsningar om styrlagret har lösa kulor? Eller varför är det inte bra?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
Velo Oranges grejer är i allmänhet av bra kvalitet och snygga. Du skall bara se upp med tullen om du beställer av dem, och kanske göra det från en europeisk förhandlare. Tex. http://www.freshtripe.co.uk
Personligen skulle jag inte sätta £110 bromsar på en sån ram (prisklass på komponenter = prisklass på ram är en bra tumregel). Utan kanske gå för någonting billigare, modernare (bra bromskraft), men som ser passande ut.. kolla t.ex. här på olika alternativ:
http://www.velosolo.co.uk/shoppedal.html
Personligen skulle jag inte sätta £110 bromsar på en sån ram (prisklass på komponenter = prisklass på ram är en bra tumregel). Utan kanske gå för någonting billigare, modernare (bra bromskraft), men som ser passande ut.. kolla t.ex. här på olika alternativ:
http://www.velosolo.co.uk/shoppedal.html
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
Ska bli kul att följa, glöm inte bilder online!
Jag hade exakt en sådan hoj en gång, köpte den ny 1982 måste det ha varit, på det nyöppnade Sportex i Malmö.
Minns att den kostade ganska exakt 1800 kr då!
Min hade också CLB-bromsar, Simplex växlar och en svart Concor-sadel.
Men finast av allt var den originalmonterade Zefalpumpen som hade samma färg på höljet som ramen, dvs metallicsvart med silvrigt handtag och nippelfäste.
En väldigt bra cykel som gav mycket glädje, sålde den för tio år sedan för 1200 kr, något jag bittert ångrar idag. Det var precis före det började bli inne med sådant här igen. Sådana här cyklar var totalt omoderna och stod i högvis i alla cykelkällare medan alla andra cyklade MTB...
Jag hade exakt en sådan hoj en gång, köpte den ny 1982 måste det ha varit, på det nyöppnade Sportex i Malmö.
Minns att den kostade ganska exakt 1800 kr då!
Min hade också CLB-bromsar, Simplex växlar och en svart Concor-sadel.
Men finast av allt var den originalmonterade Zefalpumpen som hade samma färg på höljet som ramen, dvs metallicsvart med silvrigt handtag och nippelfäste.
En väldigt bra cykel som gav mycket glädje, sålde den för tio år sedan för 1200 kr, något jag bittert ångrar idag. Det var precis före det började bli inne med sådant här igen. Sådana här cyklar var totalt omoderna och stod i högvis i alla cykelkällare medan alla andra cyklade MTB...
Loch Ness is Deep.
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
Tack för tipsen! Personligen tycker jag att ramen är snygg och ser inte varför delar av lite finare kvalitet inte skulle fungera. Man kan ju alltid ha dom till en annan "finare" ram i framtiden Utseendemässigt så gillar jag campa record/super record väldigt mycket. Har dock tänkt lite på det där med bromsverkan och det känns som en viktig detalj för mig. Får fundera lite på hur jag ska göra. Bra länkar, fanns mycket fint att titta på därrasnab wrote:Velo Oranges grejer är i allmänhet av bra kvalitet och snygga. Du skall bara se upp med tullen om du beställer av dem, och kanske göra det från en europeisk förhandlare. Tex. http://www.freshtripe.co.uk
Personligen skulle jag inte sätta £110 bromsar på en sån ram (prisklass på komponenter = prisklass på ram är en bra tumregel). Utan kanske gå för någonting billigare, modernare (bra bromskraft), men som ser passande ut.. kolla t.ex. här på olika alternativ:
http://www.velosolo.co.uk/shoppedal.html
Kul att du haft en likadan cykel, ska absolut ta några bilder och posta här. Tyvärr saaknade min pump, originalsadel och originalbromsar men den är i väldigt fint skick.Streamliner wrote:Ska bli kul att följa, glöm inte bilder online!
Jag hade exakt en sådan hoj en gång, köpte den ny 1982 måste det ha varit, på det nyöppnade Sportex i Malmö.
Minns att den kostade ganska exakt 1800 kr då!
Min hade också CLB-bromsar, Simplex växlar och en svart Concor-sadel.
Men finast av allt var den originalmonterade Zefalpumpen som hade samma färg på höljet som ramen, dvs metallicsvart med silvrigt handtag och nippelfäste.
En väldigt bra cykel som gav mycket glädje, sålde den för tio år sedan för 1200 kr, något jag bittert ångrar idag. Det var precis före det började bli inne med sådant här igen. Sådana här cyklar var totalt omoderna och stod i högvis i alla cykelkällare medan alla andra cyklade MTB...
En annan fråga, går det att byta hela vevpartiet till campagnolo nuovo record på en sådan här? Eller kommer jag stöta på problem?
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
En Campa-vev borde passa, kolla bara att du kan hitta en avdragare för den veven du har.
Om du är intresserad av bra bromsverkan är moderna bromsar att föredra framför gamla! Det finns ganska formmässigt lågmälda modeller att hitta.
Om du är intresserad av bra bromsverkan är moderna bromsar att föredra framför gamla! Det finns ganska formmässigt lågmälda modeller att hitta.
Re: Fråga om peugeot ph11 -85
det är nog vanlig avdragare, såvida det inte är stronglight men det tror jag inga ph11 har. dock knasig bcd på 122 om man vill byta klingor.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128