VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hagard » 07 Mar 2012 14:22

Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 07 Mar 2012 15:14

hagard wrote:Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?
Ja den behöver gå nedanför ca:3-4cm och på en del senare Moser ramar från 90-talet finns det markering på sadelstolpsröret. Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram och eftersom jag inte hade någon korrekt stolpe och ej heller lust att punga ut 1000:- så snittade jag ramen och monterade ett fäste. Nackdelen med original stolpen är att den inte sluter tätt ovanför expandern och vatten ställer sig gärna där.
F.ö. mycket snyggt bygge alvinstraight!

Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Мясо это убийство

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 07 Mar 2012 15:25

Bompet wrote: Jo, WCS grafiken är snygg, men på rätt cykel och med rätt styre. Flera av Ritcheys kolfiberstyren har inte WCS grafiken, t.ex. mitt.

Och styrbyte blir det inget med! Är nöjd med mitt Ritchey SuperLogic Logic II Carbon UD. Faktum är att en av anledningarna till att jag kom igång med Damocles bygget var att jag provkörde en Willier Cento 1 Di2 med ovan nämda styre, och tyckte det var väldigt bekvämt. Jag lyckades nypa ett billigt på bukten och hux flux var bygg-bollen var i rullning...

Alltså ytterligare en anledning till stambytet. (Har svårt att tro att jag just skrev detta. Det här är fel, så fel...)
Nu måste jag ju krypa till korset och erkänna att min i övrigt väldigt välmatchade cross sportar en Pro-stolpe mitt i all WCS-matchymatch (styre, sadel och stam)... Jag borde skämmas, fast du kanske vill köpa den för att "övermatcha" Ridley:n? ;)

Älskar för övrigt att du byggt en cykel kring ett skönt styre med ett galet namn. Själv är en inte sämre än att jag inte ens provcyklade mitt Ritchey WCS Classic utan bara såg det på Anton:s Colnago och det såg så skönt ut att jag köpte ett rakt av.

Man har gått ner sig ganska hårt i det här med att matcha saker/serier.

User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by alvinstraight » 07 Mar 2012 19:12

Ronny wrote:
hagard wrote:Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?
Ja den behöver gå nedanför ca:3-4cm och på en del senare Moser ramar från 90-talet finns det markering på sadelstolpsröret. Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram och eftersom jag inte hade någon korrekt stolpe och ej heller lust att punga ut 1000:- så snittade jag ramen och monterade ett fäste. Nackdelen med original stolpen är att den inte sluter tätt ovanför expandern och vatten ställer sig gärna där.
F.ö. mycket snyggt bygge alvinstraight!

Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!

Tack! Skönt att den blev klar. Jag är faktiskt på jakt efter en annan stolpe för aero-stolpen låter sig inte sänkas ner längre i sadelröret utan att man riskerar att deformera det. Så en DA7410 skulle sitta perfekt om det är någon som har en sådan i gömmorna.

User avatar
Kristian
Posts: 176
Joined: 05 Sep 2010 20:21
Location: Malmø 214

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kristian » 07 Mar 2012 22:47

Ronny wrote:Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Det stämmer bra det, köpte den av Olebole för ett år sedan ungefär och äntligen blev den klar. Mycket nöjd med bygget så tack för det.
TB-14 fälgarna är ljuvliga och tillsammans med ramen blir det en rolig kombination, kvick & lite nervös :-)
Last edited by Kristian on 24 Apr 2012 22:38, edited 1 time in total.

User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by alvinstraight » 07 Mar 2012 23:06

Ronny wrote: Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram...

Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Sker det någon Moser-import till Sverige som inte går genom dig Ronny ? :wink:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 08 Mar 2012 08:31

alvinstraight wrote:
Ronny wrote: Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram...

Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Sker det någon Moser-import till Sverige som inte går genom dig Ronny ? :wink:
Tror inte det sen har vi kjellsnells också. Tyvärr sålde jag en tidig rosa dröm till en idiot i USA som sedan ljög om ramrören och sålde den vidare.
Har en ny AX leader på g...
Мясо это убийство

User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by alvinstraight » 08 Mar 2012 09:06

Lite OT men angående AX Leader så hittade jag denna bild från 1993:
Image
Verkar som att Jolly teamet körde på AX Leader 1993-94.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hagard » 09 Mar 2012 09:56

Mitt källarlödningsprojekt är tillbaka från lackeraren. Med dekalerna uppochner, men man kan ju alltid säga att det ska vara så, pretentiös som man är:) Ska bli spännande att få på lite komponenter och testköra!
Image
Last edited by hagard on 09 Mar 2012 10:40, edited 1 time in total.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Otto » 09 Mar 2012 10:27

hagard wrote:Mitt källarlödningsprojekt är tillbaka från lackeraren. Med dekalerna uppochner, men man kan ju alltid säga att det ska vara så, pretentiös som man är:) Ska bli spännande att få på lite komponenter och testköra!
Image
Va bra det blev, synd på dekalerna. Skall som sagt bli kul att se den med komponenter. (Det går inte att länka från Happy MTB)

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Elmer » 09 Mar 2012 12:05

Hågård, du måste ju visa sadelstagen bakifrån!

Oggster
Posts: 18
Joined: 26 May 2011 09:31

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Oggster » 09 Mar 2012 15:45

Image
Äntligen färdig med min retro racer från 82. Gruppen är bytt mot en chorus 9speed ,som är ombyggd till 10speed. Hjulen har mavic open pro fälgar och chorus nav med en shimano body (gjort den själv:). Kör med en ultegra kassette och 105 kedja, funkar hur bra som helst! Vevparti och vevlager är nuevo record orginal. Tight och skön geometri med schyssta reynolds 531 sl rör, den går som ett spjut.
Så här såg den ut orginal.
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hagard » 09 Mar 2012 16:24

Elmer wrote:Hågård, du måste ju visa sadelstagen bakifrån!
Jag är inte nödbedd:) Som bonus blir det också en bild på rostfri polerad styrhuvudbesmyckning!

Image
Image

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Koyo » 09 Mar 2012 16:43

Fantastiskt snyggt! :D

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Gustav » 09 Mar 2012 16:59

Härligt hantverk! Ingen du slängt ihop på kafferasten kan man ana. Vore såklart kul att se byggbilder.
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by hagard » 12 Mar 2012 21:06

Tack för komplimangerna! Nu är den i princip färdig. Nu har den skärmar, och ska få en frampakethållare plus väska så småningom. Men kan också få vara en renodlad räser om det känns så efter ett tag. Den har mer av en komforträsergeo än en randonneurdito.
Komponenterna är huvudsakligen ett hopplock från källaren, med inslag av shimano 600AX, Campa chorus, Record, Ultegra och Araya gold. Hyfsat lättviktig utan skärmar tyckte jag den blev, på 8,7 kg.
Image
Image

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by pse » 12 Mar 2012 21:24

Riktigt fin!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Andye » 12 Mar 2012 21:38

pse wrote:Riktigt fin!
+1 Mycket fint hantverk
--------->>><<<<--------------

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan S » 12 Mar 2012 22:57

Superfint!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 12 Mar 2012 23:11

Tjusig!

Post Reply