VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by john the man » 04 Mar 2012 21:27

pse wrote:Paul Milnes? :wink:
:lol: :lol: :lol:
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Indurain » 04 Mar 2012 21:35

Den vart bra , men som alltid finns det något att gnälla på :D , ett äldre bullhorn skulle passa bättre & ett framhjul liknande den på Masi:n
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Muffat Stål » 05 Mar 2012 08:43

När Ronny säger bockstyre och Indurain säger gamla tjurhorn börjar man ju undra. En måste ha "fel" :o Vi får se hur det blir med den saken, känns bra som det är nu i alla fall. Och Ronny, kedjan ska nog längas lite som du säger. Körde den valiga tumregeln men tack vare monsterklingan där fram och det korta cc-avståndet blir det inte perfekt. Tror förresten inte att Paul själv lödade sina ramar men allt tyder ju på att det är en galen engelsman som hållt i lågan..
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 05 Mar 2012 09:15

Muffat Stål wrote:När Ronny säger bockstyre och Indurain säger gamla tjurhorn börjar man ju undra. En måste ha "fel" :o Vi får se hur det blir med den saken, känns bra som det är nu i alla fall. Och Ronny, kedjan ska nog längas lite som du säger. Körde den valiga tumregeln men tack vare monsterklingan där fram och det korta cc-avståndet blir det inte perfekt. Tror förresten inte att Paul själv lödade sina ramar men allt tyder ju på att det är en galen engelsman som hållt i lågan..
Den där grejen med sk. bullhorn på cyklar med 700C är lite inkonsekvent vilket man kan se på denna ¨conversion¨ Rossin med pista stam. Styrena var tänkta för cyklar med mindre hjul i fram men på 80-talet experimenterade man vilt. Masin skiljer sig från din och Rossinen när den har sänkt topprör och troligen är den kort vilket gör den lämplig för bullhorn när ett sådant styre pekar från dig och inte mot dig som ett bockstyre.

Lite kul bilder och info. http://www.rossinbikes.it/it/p/azienda/#titolo
Image
Мясо это убийство

makkan
Posts: 58
Joined: 27 May 2008 13:40
Location: Rödeby

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by makkan » 05 Mar 2012 13:51

Har sådana diskhjul hemma. Dock har jag ett litet framhjul eftersom de sitter på min gamla tempocykel,

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 05 Mar 2012 16:22

makkan wrote:Har sådana diskhjul hemma. Dock har jag ett litet framhjul eftersom de sitter på min gamla tempocykel,
Lägg upp ett foto på den vilket vore kul att se.
Мясо это убийство

User avatar
OsteN
Posts: 107
Joined: 03 Dec 2008 11:08
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by OsteN » 05 Mar 2012 22:36

Muffat Stål wrote:Tror förresten inte att Paul själv lödade sina ramar men allt tyder ju på att det är en galen engelsman som hållt i lågan..
Jo visst är det så.... Väldigt lik MKM Ultimate.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Mr Vintage » 05 Mar 2012 23:40

Hej alla!

Nu fyller vi på med lite mer ur gömmorna..

En st av mina sk "Cresent" .
Jag undrar fortfarande varför man ser så många olika ramar i samma färger och dekaler?? En del gamla cyklister säger att det hade med klubbsponsring mm att göra.. När jag började tävla hade klubben äldre låne/prova på hojar för nybörjare att hyra i en och samma röda färg.
Man hade lackat om dem så man kände igen sina egna...

Men här kommer en Zeus 2000 med nästan full Zeus 2000 titanium utrustning.
Någon har fläskat på ett Dura ace vevparti... felfelfel..
Vem vet mer om dessa hojar??
Växlarna skulle vara en kopia av Campagnolo och lättare än super record, men vad jag har hittat var de något gram tyngre...
Allt skulle vara Made in Spain.
Image

Och så slår vi till med 2 Bottecchia , fin fem fel...
Image
Image
Jag låter er suga på karamellen tills i morgon..

makkan
Posts: 58
Joined: 27 May 2008 13:40
Location: Rödeby

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by makkan » 06 Mar 2012 10:56

Ronny wrote:
makkan wrote:Har sådana diskhjul hemma. Dock har jag ett litet framhjul eftersom de sitter på min gamla tempocykel,
Lägg upp ett foto på den vilket vore kul att se.
Fixar det när jag kommer hem. Sitter utomlands just nu.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Gustav » 06 Mar 2012 11:08

Den där Crescenten var lite av en ulv i fårakläder.
SL(?) med 600/Ultegra, gipistolpe och mistralvevar och den där lackningen som brukar vara exklusiv för Bottecchias låg/mellansegment... Mycket utbytt på den, skulle sitta bra med japanskt hela vägen. Synd att den är så risig. Plus för den andra som bara har fel handtag och är utan kedja, däck och majskolv. Samt en rejäl omgång puts & tvätt :wink:
Är det för att sänka förväntningarna till nästa post som du gör så här mot oss, Mr Vintage :D
Image

User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by alvinstraight » 06 Mar 2012 19:26

Image

Äntligen klar! Bättre bild kommer.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Mr Vintage » 06 Mar 2012 21:49

Gustav wrote:Den där Crescenten var lite av en ulv i fårakläder.
SL(?) med 600/Ultegra, gipistolpe och mistralvevar och den där lackningen som brukar vara exklusiv för Bottecchias låg/mellansegment... Mycket utbytt på den, skulle sitta bra med japanskt hela vägen. Synd att den är så risig. Plus för den andra som bara har fel handtag och är utan kedja, däck och majskolv. Samt en rejäl omgång puts & tvätt :wink:
Är det för att sänka förväntningarna till nästa post som du gör så här mot oss, Mr Vintage :D
Halloj!

Den första Bottecchian är äkta, sitter faktiskt Dura ace 7403 bromsar och 7400 sti reglage på den.. 105sc bakväxel och ultegra 6400 nav på moderna fälgar.
Jag har orginalbromsar till den , sen tar det slut..
SL ram i ett skick som lämnar en del att önska, men Bottecchia hade inte ryktet om sig att vara topp of the line , som vissa andra tillverkare från samma region..
Cykeln är helkromad under , samma som min gamla Romani från samma tidsperiod.
Den är ganska grov i materialet, mycket ojämnheter innan kromet.
Men det är ju tävlingsredskap och inte utställningsobjekt.
Ofmega utrustningen kan jag inget om , befattade mig inte ens med sådant förr..

Den andra är falsk...
Det är faktiskt dottern till den äkta som hade denna under sina ungdomsår.
De var med i grannstadens cykelklubb , och vi träffades en hel del på träningsläger, distriktstävlingar och dylikt.. utöver de vanliga tävlingarna då..
Det är en Mercier, en fransos i italianoklädsel..
Då både på lack/dekaler samt Campa nouvo record.
Bromshandtagen är fel, men man ville ju ha aero.
Hjulen är inte rätt heller utan ett par mavic 501 med nyare fälgar eftersom man gick ifrån tub till kanttråd på tidigt -90 tal.

de hade bott länge nere i ett källarförråd när jag tog hand om dem.
Nu bor de på ett loft.. Pest eller kolera :D
Lite kuriosa.. De kommer från en familj med stort cykelintresse och anor..
far/farfaren var tysk mästare i cykel på en Opel med dubbla ovanrör och träfälgar.. Det är vad jag fått höra.

Det mesta i min lilla samling består av mer eller mindre kul att ha..
Kvantitet och inte kvalitet som i vissa Herrars samlingar.. Syftar lite åt "mr Laser" och "Den fete" .
Men jag har dem , de är mina och det är kul med retro...

Vi slänger väl upp en till..
Image
Team Raleight , Reynolds 531 med vitusmuffar, Campagnolo gran sport .

Har en lite nyare med, men den kommer senare..

User avatar
Kristian
Posts: 176
Joined: 05 Sep 2010 20:21
Location: Malmø 214

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kristian » 06 Mar 2012 21:50

Ännu en Moser…

Hälsa på Sheriffen.
Hon blev klar i Lördags kl: 15.20 och tog ut henne på en 76.9 km jungfrufärd under söndagen.
Riktigt gott!

Image

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by arla-haren » 06 Mar 2012 21:59

Var det skönheten jag såg utanför Tempo häromdagen? I så fall verkar det som att du har vinklat upp sadeln. ;)

User avatar
Kristian
Posts: 176
Joined: 05 Sep 2010 20:21
Location: Malmø 214

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kristian » 06 Mar 2012 22:12

arla-haren wrote:Var det skönheten jag såg utanför Tempo häromdagen? I så fall verkar det som att du har vinklat upp sadeln. ;)
Ja & ja. Sadeln är i en mer ”korrekt” position nu.

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by arla-haren » 06 Mar 2012 22:13

Retas bara. Den var fin!

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bompet » 06 Mar 2012 23:15

Jag känner mig smutsig...I dag bytte jag styrstam på:
Image

Från en Ritchey WCS 4-Axis - Wet black till en Ritchey Pro 4-Axis 44 - Wet black...
Image
...Bara för att grafiken stämmer bättre ihop med styre och ram på 44:an. Regnbågs färgerna på WCS:en störde mej...Jag behöver hjälp!

I vetenskapens namn passade jag på att noga syna och väga (140g båda två) de två styrstammarna. Jag skiter i vad Tom Ritchey säger. Det är exakt samma stam! Enda skillnaden är att skallarna på insex skruvarna vid gaffelrörsklämman var större på 44:an.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 07 Mar 2012 13:19

Bompet wrote: ...Bara för att grafiken stämmer bättre ihop med styre och ram på 44:an. Regnbågs färgerna på WCS:en störde mej...Jag behöver hjälp!

I vetenskapens namn passade jag på att noga syna och väga (140g båda två) de två styrstammarna. Jag skiter i vad Tom Ritchey säger. Det är exakt samma stam! Enda skillnaden är att skallarna på insex skruvarna vid gaffelrörsklämman var större på 44:an.
Men WCS:ens grafik är ju snyggare än motsvarande Pro! Du skulle ju ha bytt styre istället, hujedamig!

User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by alvinstraight » 07 Mar 2012 13:32

Image

Lite liten lägenhet, eller dåligt utbud av kameralinser beroende på hur man ser på det :D

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bompet » 07 Mar 2012 14:16

Viggen wrote:Men WCS:ens grafik är ju snyggare än motsvarande Pro! Du skulle ju ha bytt styre istället, hujedamig!
Jo, WCS grafiken är snygg, men på rätt cykel och med rätt styre. Flera av Ritcheys kolfiber styren har inte WCS grafiken, t.ex. mitt.

Och styrbyte blir det inget med! Är nöjd med mitt Ritchey SuperLogic Logic II Carbon UD. Faktum är att en av anledningarna till att jag kom igång med Damocles bygget var att jag provkörde en Willier Cento 1 Di2 med ovan nämda styre, och tyckte det var väldigt bekvämt. Jag lyckades nypa ett billigt på bukten och hux flux var bygg-bollen var i rullning...

Alltså ytterligare en anledning till stambytet. (Har svårt att tro att jag just skrev detta. Det här är fel, så fel...)
Image

Post Reply