Skillnader mellan horisontala dropouts?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
addefast
Posts: 57
Joined: 14 Feb 2012 10:38

Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by addefast » 21 Feb 2012 08:28

Yo.

Finns det skillnader, för-och nackdelar, mellan de olika typer av horisontala dropouts som finns? De jag känner till är "sliding dropouts", de som har öppningen framåt och bakåt (trackend?).

Ha de!

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by pse » 21 Feb 2012 10:14

Image

Om du ska köra fastnav så behövs/föredras en ram med horisontella/semihorisontella dropouts. Du bör kunna flytta hjulet i sidled för att justera kedjespänningen.

Det går att få en bra kedjespänning med vertikala dropouts med, men då får man laborera med olika storlekar på kedjehjul och ibland halvlänkar.

Tänker du köra Singlespeed så finns det enkla kedjespännare att köpa.

addefast
Posts: 57
Joined: 14 Feb 2012 10:38

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by addefast » 22 Feb 2012 22:47

pse wrote:Image

Om du ska köra fastnav så behövs/föredras en ram med horisontella/semihorisontella dropouts. Du bör kunna flytta hjulet i sidled för att justera kedjespänningen.

Det går att få en bra kedjespänning med vertikala dropouts med, men då får man laborera med olika storlekar på kedjehjul och ibland halvlänkar.

Tänker du köra Singlespeed så finns det enkla kedjespännare att köpa.
Jo, jag vet detta. Kanske uttryckte mig otydligt. Va mer intresserad av för-och nackdelar mellan de olika typer av horisontala dropouts som finns. Finns det någon tanke med att ha öppningen fram eller bak, eller de av typen "sliding dropouts"?

Peace.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by abacaxi » 23 Feb 2012 00:00

fördelen framåt är att de är just dropouts, du kan ta bort hjulet utan att ta av kedjan. fördelen bakåt är att du kan ha spänna kedjan med en skruv. du kan också knöka i hjulet i en tajtare ram utan att ta ur luften. säkert nåt mer också. fyll på.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by RZ-1 » 23 Feb 2012 00:39

Fördel dropout (öppning fram/ned): Skärmar. Det är småjobbigt att behöva ta av bakskärmen för att få loss hjulet, som man behöver med gaffelände (öppning bakåt).

addefast
Posts: 57
Joined: 14 Feb 2012 10:38

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by addefast » 23 Feb 2012 15:46

Ah, intressanta detaljer=) Mera!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by Fredde » 23 Feb 2012 23:43

Allt det där med tajthet och skärmkrångel löser man genom att ha insexor in i navet istället för en genomgående axel.

DennisR
Posts: 157
Joined: 27 Sep 2011 21:04
Location: Göteborg,414.

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by DennisR » 02 Mar 2012 19:45

Lånar din tråd lite, hoppas det är ok!


Jag fick idag en Crescent 2320 Race alu, ifrån milleniumskiftet plus minus några år.

Och den ligger inne på de dropouts som är längst upp till höger på bilden som postades ovan, och mina tankar går i att byta till dem längst upp till vänster på bilden.

Några åsikter ? Är det dödfött ?

Själva delarna går väl att hitta på ebay, och inom svets har jag bra kontakter så såsätt är det inget problem, men jag funderar på ramen överlag, är det värt det och framförallt, kommer det funka? Kanske är det så att det bör lödas på plats?

Tack på förhand

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by RZ-1 » 03 Mar 2012 00:10

Har inte testat själv, men det ska väl gå ändå;
http://eehouse.org/fixin/fixmeup.php

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by abacaxi » 03 Mar 2012 00:36

klart du kan byta och har du folk som göra det åt dig är det väl bara att köra. dock har jag ingen aning om ifall din ram lämpar sig för detta eller inte. generellt brukar det vara enklare att helt enkelt köpa en trackram om det är det man vill ha. eller en racer med horisontella dropouts om man har ont om pengar. eller magic gear om man verkligen vill köra fixed på sin vertikaldropram.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

DennisR
Posts: 157
Joined: 27 Sep 2011 21:04
Location: Göteborg,414.

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by DennisR » 03 Mar 2012 09:13

abacaxi wrote:klart du kan byta och har du folk som göra det åt dig är det väl bara att köra. dock har jag ingen aning om ifall din ram lämpar sig för detta eller inte. generellt brukar det vara enklare att helt enkelt köpa en trackram om det är det man vill ha. eller en racer med horisontella dropouts om man har ont om pengar. eller magic gear om man verkligen vill köra fixed på sin vertikaldropram.

yo!

Ja, jo jag känner lite så också att det egentligen bara är att köra.

Då jag har fått ramen,kan fixa bra svetsare, och vad kostar ett par nya drops? 25USD tops? Det blir inga större utlägg för att se om det fungerar, i värsta fall får man väl bara köpa en annan ram ... Hjulparen går ju(förhoppningsvis) att flytta med till nästa ram.

Det får helt enkelt bära eller brista. tack för input! :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by ArvidSvensson » 03 Mar 2012 16:11

Ska du svetsa fast dem i en alu-ram måste gaffeländarna också vara alu. Inte helt lätt att hitta lösa gaffeländar i alu. Jag har aldrig stött på några iaf. Dessutom ska/bör legeringen vara kompatibel också. En del legeringar måste härdas om efter svetsning dessutom. Kolla med din svetsare att han/hon har koll på läget innan du sågar av bakgaffeln.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by Fredde » 03 Mar 2012 16:17

Köp ett par spillbitar alu och såga/fila upp skråan för axeln. Svetsa på. Det har funkat på flera hojar för mig.

Om du ändå går i planer på att såga bort dropouten så kan du ju börja med att fila lite i dem om det finns plats. Faktum är att det ofta är löjligt lite man behöver fila för att kunna spänna. Ett par mm räcker.

DennisR
Posts: 157
Joined: 27 Sep 2011 21:04
Location: Göteborg,414.

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by DennisR » 04 Mar 2012 13:09

yepp, tack för inputs gubbar.

Skall träffa svetsarn på måndag så han får kolla över den, och hans svar blir väl lite det som avgör ifall det blir av eller ej!

DennisR
Posts: 157
Joined: 27 Sep 2011 21:04
Location: Göteborg,414.

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by DennisR » 04 Mar 2012 17:11

Livet leker,ramen var av stål och inte aluminium!

Jag fick för mig att jag såg rost lite här och var när jag rev ner cykeln och tänkte att kanske gaffeländar och muffar var av stål då, men det kändes konstigt så jag kunde inte släppa det, så jag åkte in till jobbet nu och testade att se ifall ramen var magnetisk.
Mycket riktigt, det var den, vilket tyder på att det inte är aluminium.
Undra varför det står alu på toppröret isåfall?

Så detta gör allt betydligt enklare då jag kan ordna allt med hjälp av en arbetskamrat på verkstaden, egentligen skall det väl lödas för att bli enhetligt med resten av ramen men det struntar jag i denna gången, så nog fan skall det bli horisontellt. Nu behöver jag bara fundera på vilken färg jag skal lacka den i. :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by ArvidSvensson » 04 Mar 2012 17:26

Ett vanligt misstag vid byte av gaffeländar är att hjulet kommer för högt upp och tar i bromsbryggan. Mät, mät och mät igen så att axeln hamnar på samma höjd i de nya ändarna.

DennisR
Posts: 157
Joined: 27 Sep 2011 21:04
Location: Göteborg,414.

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by DennisR » 04 Mar 2012 17:36

ArvidSvensson wrote:Ett vanligt misstag vid byte av gaffeländar är att hjulet kommer för högt upp och tar i bromsbryggan. Mät, mät och mät igen så att axeln hamnar på samma höjd i de nya ändarna.

Absolut, tack för tips!

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Skillnader mellan horisontala dropouts?

Post by wastegård » 06 Mar 2012 20:23

DennisR wrote:
ArvidSvensson wrote:Ett vanligt misstag vid byte av gaffeländar är att hjulet kommer för högt upp och tar i bromsbryggan. Mät, mät och mät igen så att axeln hamnar på samma höjd i de nya ändarna.

Absolut, tack för tips!
Alternativet är att du flyttar bryggan också. Då kan du få den hur tight du vill!

Post Reply