Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 12 Feb 2012 21:33

atomlab wrote:
J2000E wrote:Ultraljud
Hur fungerar den? Använder du bara vatten, såpa eller kalkrent?
Har kollat lite och gillar vad jag ser. Även en avfettningtvätt är jag sugen på.
En sådan ultraljudstvätt som jag har, för amatörbruk, kostar runt 1000-1500 och fungerar perfekt till att göra rent klocklänkar, klockdelar, moppeförgasare, smycken och andra småprylar. Torr ingrodd smuts måste blötläggas en stund i förväg för att det skall fungera. För fett- och oljesmuts brukar jag först spruta på avfettning en stund i förväg. Sedan lite Yes i vattnet och kör. Det ultraljudet gör är att skapa mikrobubblor som imploderar och som då "spränger" bort smutsen. Jag är mycket nöjd med min och en fördel är att bubblorna kommer åt överallt - även inne i oåtkomliga utrymmen i förgasare o klocklänkar. Framför allt slår det att stå där med lacknafta och en tandborste och gnugga. Ett avsevärt miljövänligare alternativ.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 12 Feb 2012 21:40

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:16, edited 3 times in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 12 Feb 2012 21:51

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:17, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

Sluggo
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2009 15:01

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Sluggo » 13 Feb 2012 09:19

Det här är den enda jag har för tillfället - årtal 1970 (första året med årtalsmärkning) och med Cobra/Omas lättningssats. Som du ser är även snabbkopplingen av Cobra/Omas.
Ok! Tack! Ser ut som omas. jag har för mig att cobra brukade märka sina prylar. omas gjorde många fina delar. jag har ett vevlager från omas, titanaxel och aluminiumkoppar, kopparna är ställbara också. måste vara det lättaste vevlagret som tillverkats. dom gjorde väldigt fina "big glide" nav också.

Ville bara kolla om den var fabrikslättad, campa lättade också vissa delar.

Sluggo
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2009 15:01

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Sluggo » 13 Feb 2012 09:22

Ja det är ju möjligt att det är en utlänsk cykel som är målad i Monarks färger..... igen.
Det är säkert en monarkram från tidigt 60-tal. ommålad och med utbytt gaffel efter krocken. den ser faktiskt ut att ha varit med om en rejäl smäll.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 13 Feb 2012 23:21

Just det Omas var namnet, fast lika kul det.

Hur mycket prylar har du i gömmorna J2000E?
Behöver du någonsin köpa något för till projekt? :)

Och mycket vaket av dig att förstog kvaliteten på delarna trots att marknaden tillfälligt svek dem. Det gäller att ha känsla för feeling.
Last edited by d'epoca on 20 Feb 2012 18:58, edited 1 time in total.
Yesterday's Technology Today

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 14 Feb 2012 00:16

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:17, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Mr Vintage » 14 Feb 2012 13:21

Absolut!!

Jag började själv tävlingscykla -88 som 13åring.
Första 2 cyklarna var äldre, först en monark med Nouvo , sen uppdaterade min "gamla" cresent från 600 arabisque till Utegra växlar inför -90 . För att under
-90 köpa en Romani med full ultegra under semestern i Tyskland.
Vi köpte några cyklar från en handlare mellan köln och koblenz..
Mkt bra pris mot hemma, och vi fick det senaste index shimano systemet, som ingen trodde på hemma..
Var så kul , då min bror , med en ny cykel efter semestern -89, blev hånad av de äldre elitcyklisterna..
Shimano, vilket skräp...

Året efter körde de sponsrade med Peugeot och just Ultegran... Då var det hur bra som helst..

Men åter igen..

Jag har bara sålt en cykel av alla dem jag hade på racersidan..
Och det var cresenten till en klubbkompis som inte hade det så fett..

Sen har delarna vandrat runt , till min mor och fars racer..
De var ju tvugna att ha racer de med..

Min bror därimot, han blev påkörd med den första, fick en Bianchi med Max ram , hatade färgen , sålde den och köpte en Cyclepro spectrum med max ram.
Den har en annan polare köpt och kört några vätternrundor med..

Resten av alla grejer ligger hos mig.
Har också samlat på mig ganska mkt.
Kanske inte lika mkt högkvalitativt som J2000E , men jag var några år för sent på den bollen..

Men har en hel del cresent och Monark, några rossin och TT noname , en massa peugeot och massor av andra enklare träningsracer. En kanonfin Alan och några lite äldre.. Samt massor av hjul och delar.
Hade ett uppvärmt skyddsrum på typ 100kvm i typ 15 år.
Det blev en del att gå igenom när jag fick tömma inför renoveringen av denne fastigheten..

Tur att jag hade köpt ett stort lantställe.

För när man varit cykelintresserad i största allmänhet och hängt mkt i olika verkstäder.. Då samlar man lätt på sig en del.

Sluggo
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2009 15:01

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Sluggo » 27 Feb 2012 14:31

Ja det är ju möjligt att det är en utlänsk cykel som är målad i Monarks färger..... igen.
Oops. Såg att jag glömde lite av mitt svar.

Monark målade också sina ramar i andra färger. Jag har en monarkram som GP hade 1973 som TT ram. Den var ursprungligen guldmålad, kanske hade han den under vm, den som köpte den av GP målade om den röd, men man ser på många ställen där den röda färgen krakelerat att originalfärgen är guld. Liknar ingen annan monarkram som jag sett, lödd med campa drops utan öglor för skärmar, sex hål urtagna under vevlagerhylsan och den saknar dom hål som monark brukade borra på framtuben för sitt märke.

garvey
Posts: 45
Joined: 13 Dec 2011 20:59

Re: Feta killar behöver växlar

Post by garvey » 28 Feb 2012 01:25

Sluggo wrote: Monark målade också sina ramar i andra färger. Jag har en monarkram som GP hade 1973 som TT ram. Den var ursprungligen guldmålad, kanske hade han den under vm, den som köpte den av GP målade om den röd, men man ser på många ställen där den röda färgen krakelerat att originalfärgen är guld. Liknar ingen annan monarkram som jag sett, lödd med campa drops utan öglor för skärmar, sex hål urtagna under vevlagerhylsan och den saknar dom hål som monark brukade borra på framtuben för sitt märke.
Intressant. Vad gör dig så säker att det är en Monark ram? Kan den inte vara Italiensk? Gösta var proffs i Italien från 70-74 och då cyklade han på Italienska cyklar målade i Monarks färger. Som proffs fick han väl inte ställa upp i VM så 1973 låter konstigt men den kanske är från före eller efter proffs tiden. Också möjligt att Monark specialtillverkade ramar till bröderna när de som proffs tex kom hem och tävlade i Sverige. Foton vore smarrigt och kanske kan du få kommentarer från som kan hjälpa dig pussla ihop cykelns historia.

Sluggo
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2009 15:01

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Sluggo » 28 Feb 2012 10:00

Intressant. Vad gör dig så säker att det är en Monark ram? Kan den inte vara Italiensk? Gösta var proffs i Italien från 70-74 och då cyklade han på Italienska cyklar målade i Monarks färger. Som proffs fick han väl inte ställa upp i VM så 1973 låter konstigt men den kanske är från före eller efter proffs tiden. Också möjligt att Monark specialtillverkade ramar till bröderna när de som proffs tex kom hem och tävlade i Sverige. Foton vore smarrigt och kanske kan du få kommentarer från som kan hjälpa dig pussla ihop cykelns historia.
Jo, jag är säker på att det är en monarkram, jag skall se om jag kan fixa en bild. Jag har den uppbyggd som min lastcykel för närvarande.

Det med vm har du givetvis rätt i.

Jag vet inte vad det var som styrde om dom cyklade på monarkmålade eller teammålade cyklar när dom var proffs.

Det finns en nice film på youtube, inget ljud men man ser ju cyklarna

Jag har en masi special från 1969 också som är köpt från GP.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 28 Feb 2012 22:22

Är det någon som har det avsnittet av SVT Stopptid?

Historien bakom loppet är minst sagt komprometterande för Italien, som allt för ofta tyngs av nepotism.
http://www.svd.se/sport/bada-hjulen-sma ... 867309.svd
Yesterday's Technology Today

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 01 Mar 2012 15:35

Hej hopp. Detta blir ett långt och svamligt inlägg tror jag. Jag skulle i alla fall vilja ha några goda råd om nav och hjul, både estetiskt och funktionellt. Jag har ju fått hem en holländsk racer från 1983 med SL-ram och lite blandade komponenter - NR växlar, hatta swan styrlager, 3ttt styrkombo, modolo bromsar, Sugino vevar (NR look-alike). Hjulen är mavic open sup ceramic 32h med någon form av athena eller chorusnav, från tidigt 90-tal om man får tro velobase:
Image

Men jag fick även med ett tubhjulpar med mavic cd4 + c-record fram och record bak, samt ett record framnav och ett chorus baknav. Alla dessa är 36 h. Bilderna är från velobase, ni vet väl hur de ser ut men ändå.

Image
c-record
Image
record
Image
chorus

Ok, till saken. Baknavet (athena) är rätt fult på utsidan men såg helt nytt ut inuti när jag rev det och byggde ihop igen, och beter sig väldigt fint. Framnavet (athena/chorus?) har däremot dåliga lagerbanor och det blir inte schysst hur jag än finjusterar. Jag har redan bestämt att jag inte orkar limma tub utan kanttråd får det bli som jag är van vid.
Jag två olika tänkbara lösningar.
Antingen letar jag upp ett bättre athena/chorus/victory/triomphe framnav och ekrar in det i samma fälg och med samma ekrar som det dåliga framnavet, och säljer resten av grejerna på ebay (billigast, enklast).
Eller så bygger jag ett nytt kanttrådspar av de extra naven. Och ska jag då välja recordnaven fast med nya fälgar (mest tidsenligt a la 1983), eller ska jag leta upp ett c-record baknav och göra ett par av dem? Mindre "original" men mer bling-bling. Både record och c-record nav är fina på ut- och insida.

Vad tycker ni?? Den lösa planen för övrigt med cykeln på sikt är väl att uppnå lite mer enhetlighet med komponenter. Bromsarna gillar jag men vevpartiet hade gärna fått vara NR eller gipiemme chrono sprint eller nåt.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by måns » 01 Mar 2012 19:59

Edit; Brainfart, kan uppenbarligen inte läsa..

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 02 Mar 2012 08:06

Tack för erbjudandet, men jag tänkte ha låg profil på fälgarna.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 23 Mar 2012 12:47

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:18, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Feta killar behöver växlar

Post by hagard » 23 Mar 2012 13:29

Fin! Skulle vara intressant att prova en sådan där någon gång. De amerikanska gubbcyklisterna ropar ju amazzzing till höger och vänster, men de är ju också kända för sin brist på måttfullhet. Och angående gnället gäller det bara att fästa sin uppmärksamhet länge nog på något så börjar man antingen älska eller irritera sig på det. Godtycke och ihärdighet rekommenderas sålunda. MEN.... hur var det nu med hemlighetsmakericykeln? Är det förhalning förklädd till försiktighet vi ser prov på, eller vad?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 23 Mar 2012 15:39

Ruggit snygg den där! Jag har också nummerplåtshållare på min Batavus!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 25 Mar 2012 18:42

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:19, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 27 Mar 2012 19:24

Vilken skillnad en röd ring kan göra....

Image
Grön våg för grå man...

Post Reply