Ett paket kom på posten idag.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by frank.h » 04 Feb 2012 13:45

Håkan wrote:
Nils wrote:Är inte 29er samma sak som 700c?
Jo eller nästan. Enligt Mr. Brown är skillnaden att 29er är marknadsföringsterm för breda 700c-däck.
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#decimal
Word. Fälgarna är brutalt breda.. Annars är det som sagt samma. Men med 2.2 däck så blir hjulen ruggigt höga. Där av grejen med "29'er".
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Koyo » 06 Feb 2012 13:24

Crown race till styrlagret jag fortfarande inte fått.. just nu gör den ju extremt mycket nytta, kan ju ha den som.. ring? :roll:

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by RZ-1 » 06 Feb 2012 18:39

Cinelli 67 Pista :)

Nån som vet var man kan finna Cateye bomullslinda?

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by wellpapp » 06 Feb 2012 21:02

Mumma!
Image

Image

Ingen post men kan man så bör man, så det fick bli:
Image
SOLAFIX

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Muffat Stål » 06 Feb 2012 22:10

Hur var det nu Wellpapp, ärdet där ett C record eller inte? Du postade något för ett tag sen som fick min idé om c record-dtyrlager att ändras. Jag trodde nämligen att de kan se ut som det du har här?
The thigh's the limit

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by wellpapp » 06 Feb 2012 23:03

Muffat Stål wrote:Hur var det nu Wellpapp, ärdet där ett C record eller inte? Du postade något för ett tag sen som fick min idé om c record-dtyrlager att ändras. Jag trodde nämligen att de kan se ut som det du har här?
Haha! Stämmer bra det, jag ratade det men då visste jag inte heller att det fanns en pista-variant med en förträfflig stack height. Hittade ett sådant och slog till. Nu sitter det som handen i hansken, väldigt nöjd!
SOLAFIX

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by klasolsson » 07 Feb 2012 08:10

wellpapp wrote:Mumma!
Image
Ah! Du hittade såna asså! Hittade du originalmuttrarna också?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Ronny » 07 Feb 2012 09:11

Muffat Stål wrote:Hur var det nu Wellpapp, ärdet där ett C record eller inte? Du postade något för ett tag sen som fick min idé om c record-dtyrlager att ändras. Jag trodde nämligen att de kan se ut som det du har här?
c-record har perforerad ¨krage¨ men sen om det är första eller andra (senare) generationens modell ser man bla. på lagerbanan.
Мясо это убийство

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Ett paket kom på posten idag.

Post by viktor » 07 Feb 2012 12:27

klasolsson wrote:
wellpapp wrote:Mumma!
Image
Ah! Du hittade såna asså! Hittade du originalmuttrarna också?
vad är det för något?
/Viktor

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by klasolsson » 07 Feb 2012 12:37

viktor wrote:
klasolsson wrote:
wellpapp wrote:Mumma!
Image
Ah! Du hittade såna asså! Hittade du originalmuttrarna också?
vad är det för något?
Det är skydd för de små hålen som sitter i mitten på vissa (äldre) nav. I hålen fyller du på med fett för smörjning. Voila!

Image

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by wellpapp » 07 Feb 2012 17:00

klasolsson wrote:
wellpapp wrote:Mumma!
Image
Ah! Du hittade såna asså! Hittade du originalmuttrarna också?
Jepp, fanns på bukten. Det var bra skönt å hitta dom med.
Hoppas kunna få hjälp av LBS vad gäller muttrar istället för att köpa nya!
Ronny wrote:
Muffat Stål wrote:Hur var det nu Wellpapp, ärdet där ett C record eller inte? Du postade något för ett tag sen som fick min idé om c record-dtyrlager att ändras. Jag trodde nämligen att de kan se ut som det du har här?
c-record har perforerad ¨krage¨ men sen om det är första eller andra (senare) generationens modell ser man bla. på lagerbanan.
Hur skiljer sig lagerbanorna då, bla?
Både Record och Chorus (Croce d' Aune) har ju perforerad krage i katalogen fr 88, dom verkar var identiska (som atomlab postat i C-Record-tråden). De har båda 3/16" kulor. Mitt har 5/32" kulor och ingen skyddskrage på crownrace och har bara låsringen gemensam med Strada-varianten enligt serienumren. Mitt har en stack på 38,5mm istället för ca 42mm som hade varit knappt i mitt fall. Dom känns inte allt för vanliga heller och dök upp i rättan tid. Sjuk tur och grymt nöjd.
Jag har inte sett att det finns någon Pista variant senare under C-record-eran. Antar att dom nöjde sig med ett Record-lager då.
SOLAFIX

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Muffat Stål » 07 Feb 2012 18:03

Det här är ju news! Finns det ett C record pista-lager alltså? Har aldrig hört talas om det. Har två lager hemma som ser ut som ditt, blir till att kolla närmare på dem. Lagret på bild 1 har den formen som i en annan tråd påstods vara äkta C-record-lager. Dvs med en fasning på den övre lagerbanan. Jag har dock alltid trott att även lagret på bild 2 är C record. Chorus & athena har väl alltid sitt namn graverat och fulare form, lagret på bild 3?

Image

Image

Image
The thigh's the limit

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by atomlab » 07 Feb 2012 20:18

Muffat Stål wrote:c-record
Enligt din lista så är det enligt mig och det jag har i mina lådor bild 1 : polerad chorus
bild 2: C-record.


Här är c-record till vänster och chorus till höger. Notera den lilla fasningen som syns på Chorus och som återses på din bild 1.
Image
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Ronny » 07 Feb 2012 20:35

wellpapp wrote:
klasolsson wrote:
wellpapp wrote:Mumma!
Image
Ah! Du hittade såna asså! Hittade du originalmuttrarna också?
Jepp, fanns på bukten. Det var bra skönt å hitta dom med.
Hoppas kunna få hjälp av LBS vad gäller muttrar istället för att köpa nya!
Ronny wrote:
Muffat Stål wrote:Hur var det nu Wellpapp, ärdet där ett C record eller inte? Du postade något för ett tag sen som fick min idé om c record-dtyrlager att ändras. Jag trodde nämligen att de kan se ut som det du har här?
c-record har perforerad ¨krage¨ men sen om det är första eller andra (senare) generationens modell ser man bla. på lagerbanan.
Hur skiljer sig lagerbanorna då, bla?
Både Record och Chorus (Croce d' Aune) har ju perforerad krage i katalogen fr 88, dom verkar var identiska (som atomlab postat i C-Record-tråden). De har båda 3/16" kulor. Mitt har 5/32" kulor och ingen skyddskrage på crownrace och har bara låsringen gemensam med Strada-varianten enligt serienumren. Mitt har en stack på 38,5mm istället för ca 42mm som hade varit knappt i mitt fall. Dom känns inte allt för vanliga heller och dök upp i rättan tid. Sjuk tur och grymt nöjd.
Jag har inte sett att det finns någon Pista variant senare under C-record-eran. Antar att dom nöjde sig med ett Record-lager då.
Från 84 till 86 ser lagerbanorna ut som de två fotona. De är utan de stötdämpade ¨selform¨ som skulle förhindra att kulorna slår märken i lagerbanan.
Sedan finns det ingen tätningsring på lagersätet som förekommer senare. Under dessa år är även Strada och Pista samma lager. Du har rätt om perforeringen!

Image
Image
Last edited by Ronny on 07 Feb 2012 21:04, edited 1 time in total.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Ronny » 07 Feb 2012 20:39

atomlab wrote:
Muffat Stål wrote:c-record
Enligt din lista så är det enligt mig och det jag har i mina lådor bild 1 : polerad chorus
bild 2: C-record.


Här är c-record till vänster och chorus till höger. Notera den lilla fasningen som syns på Chorus och som återses på din bild 1.
Image
Fasningen finns även hos c-record som på bild1 det beror vilket år styrlagret är ifrån.
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Gustav » 07 Feb 2012 21:05

Exakt! Bara med lupp kan man med säkerhet fastställa modell. Detta gäller iofs inte för Chorus från 2-17 maj 1988, för att skilja dessa från C Record behövs ett elektronmikroskop. (OBS: ej de identiska med perforeringdimater 4,37mm - de är Athena-prototyper, tillverkade mitt på natten på plan 2).

Kan vi inte kalla alla styrlager för Schlurp så slipper vi anala ner oss till stenåldern?

Image
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Ronny » 07 Feb 2012 21:31

Muffat Stål wrote:Det här är ju news! Finns det ett C record pista-lager alltså? Har aldrig hört talas om det. Har två lager hemma som ser ut som ditt, blir till att kolla närmare på dem. Lagret på bild 1 har den formen som i en annan tråd påstods vara äkta C-record-lager. Dvs med en fasning på den övre lagerbanan. Jag har dock alltid trott att även lagret på bild 2 är C record. Chorus & athena har väl alltid sitt namn graverat och fulare form, lagret på bild 3?



Image

Image
Bild 2 är Prollys eddy som han påstår ha ett lager som heter c-record contax men något sådant existerar inte. Finns ett chorus contax och hör till dem där ¨hybrid¨ styrlagren som användes även till mtb (även stål lager). Prollys är ett c record.
Bild 3 med linjegravering runt skålen är inte c-record utan någon senare omkring 90 kanske chorus. Jag tror inte namnen fanns graverade under 80-talet på något styrlager.
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Muffat Stål » 07 Feb 2012 21:45

Gustav wrote:Exakt! Bara med lupp kan man med säkerhet fastställa modell. Detta gäller iofs inte för Chorus från 2-17 maj 1988, för att skilja dessa från C Record behövs ett elektronmikroskop. (OBS: ej de identiska med perforeringdimater 4,37mm - de är Athena-prototyper, tillverkade mitt på natten på plan 2).

Kan vi inte kalla alla styrlager för Schlurp så slipper vi anala ner oss till stenåldern?

Image
+1, nu går vi vidare. Dock ett tack till alla för bidragen i detta ack så intressanta ämne.
The thigh's the limit

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by hlafk » 08 Feb 2012 19:47

En liten fest ifrån Japan!
Image
Presto Solution 525 C-T
Nitto Jaguar Styrstam
Ariake Jaguar II Sadel
samt tre små överraskningar :)
-HKK Kedja
-Kashimax Five Gold Sadel
-NJS Jaguar Sadelstolpe

...och Tullen nöjde sig med 67 spänn!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Andye » 09 Feb 2012 14:39

Så dök äntligen ramen från Burls ner brevlådan.

Image
Untitled by Andyee, on Flickr
Härligt tunga svetsfogar , rysk kvalitet. Vad nu det egentligen är men dög fabriken åt Ernesto Colnago tidigare så duger det gott åt mig.
--------->>><<<<--------------

Post Reply