Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Petrolhead » 06 Feb 2012 10:02

Snygg hoj, men det var ju det där med vajrarna... kanske bara är som det ser ut men sitter det verkligen ändhylsor i alla ändar...
Slarvigt på gränsen till vårdslöst!

Mvh
Perfektionisten
___________________________________
http://www.petrolheads.se

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 07 Feb 2012 01:17

Bäste puch-mopedist
Den grava vajersynden bor inte i mig ty jag har en rättfardigs rena samvete. Den allsmäktige på Orions cykel och moped talade till mig genom en brinnande buske - och sade, "den som kör puch skola inte skylla annan falskt för dragen vajer ostraffat. Den som skyller osant skola plikta tiofallt och nesligen punktera utan slangpenetrering vid var hjulritt".
J-la mopedist!
Erkänner att en hylsa fattas. Jag är en dålig människa....men jag kan montera en hylsa och därmed komma till himlen. Du är dock redan evigt förtappad och har ingen chans. Du kommer få kapa vajrar i rätt längd på Belsebubs fabrik för Zündapp-kopior till Sixten avlöser dig.
Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Jonathan » 07 Feb 2012 07:41

Bara för att liksom: snabbkopplingsarmarna ska peka bakåt! Allting handlar om att vara aero vet vi ju! ;)
Väldigt fin hojj, blir sugen på att bygga växlat när jag ser den!

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Mr Vintage » 07 Feb 2012 11:17

Jonathan wrote:Bara för att liksom: snabbkopplingsarmarna ska peka bakåt! Allting handlar om att vara aero vet vi ju! ;)
Väldigt fin hojj, blir sugen på att bygga växlat när jag ser den!

Halloj.
Bakre snabbkopplingen ska aldrig monteras bakåt.
Det sitter korrekt.
Om det inte var en tempohoj,dvs..
Anledningen är att bakhjulet inte ska lossna om någon kör in i hojen i tät klungkörning..
Alla som tävlat förr vet hur tight det kan vara.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Håkan » 07 Feb 2012 13:50

Mr Vintage wrote:
Jonathan wrote:Bara för att liksom: snabbkopplingsarmarna ska peka bakåt! Allting handlar om att vara aero vet vi ju! ;)
Väldigt fin hojj, blir sugen på att bygga växlat när jag ser den!

Halloj.
Bakre snabbkopplingen ska aldrig monteras bakåt.
Det sitter korrekt.
Om det inte var en tempohoj,dvs..
Anledningen är att bakhjulet inte ska lossna om någon kör in i hojen i tät klungkörning..
Alla som tävlat förr vet hur tight det kan vara.
Helt enligt regel #41:
http://www.velominati.com/blog/the-rules/#41
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

garvey
Posts: 45
Joined: 13 Dec 2011 20:59

Re: Feta killar behöver växlar

Post by garvey » 07 Feb 2012 23:07

Min snyggaste “Svenska” cykel. Monark från 1962. Den är troligen ommålad någon gång på 60talet. Kanske någon där ute som vet mer om den ovanliga färgen och dekaler? En bula på diagoanalröret tyder på att den varit med om en krock men Campa Record/Gran Sport gruppen från 1963 är i finfint skick och har inte ens putsats. De få komponenter som inte var orginal har jag ersatt med tidsenliga grejer. CLB bromshandtagen är jag lite osäker på om de är från rätt era. Någon som vet?

Notera: 151 BCD vevarmar med kedjekransar på 50 och 47! tänder, NOS Canetti tubdäck vilka ofta användes av Svenska tävlingscyklister på tidigt 60tal, Binda straps med tidiga loggan och mässing spännen, ovanliga första versionen Campa record fram växel, Brooks B17 Competition Standard datum stämplad 61 och matchande Silca pump.

Må många fina racers pryda denna tråd...

Image

Image

Bättre upplösning.
http://i.imgur.com/Oypsp.jpg
Last edited by garvey on 08 Feb 2012 00:18, edited 1 time in total.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Mr Vintage » 07 Feb 2012 23:24

Notera: 151 BCD vevarmar med kedjekransar på 50 och 47! tänder

Hopsan..
Hade samma på min första egna Monark racer som jag köpte -88 som nybörjare..
Tränarna undrade varför det gick så tungt i backarna på träningslägret på Bornholm under påsklovet..

Min var en lite senare..

Vacker!

garvey
Posts: 45
Joined: 13 Dec 2011 20:59

Re: Feta killar behöver växlar

Post by garvey » 08 Feb 2012 11:40

Mr Vintage wrote:Notera: 151 BCD vevarmar med kedjekransar på 50 och 47! tänder
Hopsan..
Hade samma på min första egna Monark racer som jag köpte -88 som nybörjare..
Tränarna undrade varför det gick så tungt i backarna på träningslägret på Bornholm under påsklovet..
Kedjekransar på 50 och 47 verkar inte ha varit så ovanligt då man i gamla tider körde med Halfstep principen. Där skillnaden på fram kransarna var hälften av frihjulets växlar så användes alltså framväxeln för "halvväxlar". Man förstår också varför 151 BCD fungerade bra på gamla tiden med framväxlar som inte klarade stora hopp men byttes ut mot mindre BCD när större skillnader i kedjekransar blev möjliga och populära.
http://sheldonbrown.com/gear-theory.html#halfstep

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 09 Feb 2012 20:18

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:19, edited 3 times in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 09 Feb 2012 20:24

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:20, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Rokkoko » 09 Feb 2012 20:26

Haha! Nöjd med resultatet?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Gustav » 09 Feb 2012 20:35

Hehe, snacka om "fet kille".
Det blir bra det här. Se till att skaka fram en duglig kamera till Masin!
Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 09 Feb 2012 21:36

garvey wrote:Min snyggaste “Svenska” cykel. Monark från 1962. NOS Canetti tubdäck vilka ofta användes av Svenska tävlingscyklister på tidigt 60tal,
Tog en stund - Fin Monark! Skulle vara intressant att veta dess historia. Hade Monark "wrap around seat stay caps"? Jag tror inte det men jag har inte läst in mig så noga på dessa tidigare modeller.

Det som fick mig att gå igång var Canetti-däcken! Var f-n hittade du dem!? Jag letade som en galning i slutet av 80-talet men hittade inte ens ett begagnat.

Mvh
JE
Grön våg för grå man...

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Streamliner » 09 Feb 2012 23:02

J2000E wrote: Som tröst kom min äldste bror och presentade mig en sadel. "Vill du ha den här eller?"

Om det är mer synd om mig kanske jag får resten av cykeln?
En sak är säker; det är INTE synd om dig... :wink:
Vansinnigt snygg variant på den sadeln, tycker synd om MIG faktiskt som inte har en sådan... :cry:
Loch Ness is Deep.

Sluggo
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2009 15:01

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Sluggo » 10 Feb 2012 09:40

Tog en stund - Fin Monark! Skulle vara intressant att veta dess historia. Hade Monark "wrap around seat stay caps"? Jag tror inte det men jag har inte läst in mig så noga på dessa tidigare modeller.
Dessutom är gaffeln inte en monark gaffel, Nej monark hade inga wrap around.


J2000E, kan du inte lägga upp en närbild på bakväxeln på monark/masin?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 10 Feb 2012 10:22

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:20, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 10 Feb 2012 15:55

Tjusigt, undrade vem som låg bakom de svarta delarna.
I cykelsammanhang låter Oma kul på tyska.

Vad fanns det för fabrikat av lättningssatser på 60, 70 och 80-talet?

Utöver Oma har jag sett fabrikatet F.T.
Denna gick på eBay i vintras:
F.T. Zicral - Gruppi Speciali Cicli Corsa
Image
Yesterday's Technology Today

garvey
Posts: 45
Joined: 13 Dec 2011 20:59

Re: Feta killar behöver växlar

Post by garvey » 11 Feb 2012 14:53

Sluggo wrote:
Tog en stund - Fin Monark! Skulle vara intressant att veta dess historia. Hade Monark "wrap around seat stay caps"? Jag tror inte det men jag har inte läst in mig så noga på dessa tidigare modeller.
Dessutom är gaffeln inte en monark gaffel, Nej monark hade inga wrap around.
Ja det är ju möjligt att det är en utlänsk cykel som är målad i Monarks färger..... igen. Nervex vevlagerhylsa har den ( som enligt Kjell på cykelhobby mycket väl kan vara från Monark men precis som Sluggo skrev hadde han aldrig sett en sådan avslutning av sadelstagen mot muffen vid sadelröret. En mycket ljusare blå färg syns vid reporna men även ifall orginal dekalerna finns där bakom så vill man ju inte skrapa. Alltså möjligtvis en utlänsk cykel som blivit målad i Monark färger pga att Monark var klubb sponsor eller kanske ett Varbergs experiement? Jag har inte kollat styrlager men den har Franska gängor på vevlager och pedaler vilket inte utesluter Monark men kanske tyder på en Fransk tillverkare ifall den inte är Svensk.
Bakgaffeländarna är från Campa men det är inte framgaffeländarna. Gaffeln blev kanske utbytt efter krocken.
J2000E wrote:
Det som fick mig att gå igång var Canetti-däcken! Var f-n hittade du dem!? Jag letade som en galning i slutet av 80-talet men hittade inte ens ett begagnat.
Däcken hade jag tur att få köpa av en trevlig kille som varit tävlings cyklist hos Monark då det begav sig. Fick också köpa 2 par Pirelli och 2 par Clement tubdäck från 60talet i begagnat skick av honom. Kommer alltid till pass.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Streamliner » 11 Feb 2012 20:03

garvey wrote:
Däcken hade jag tur att få köpa av en trevlig kille som varit tävlings cyklist hos Monark då det begav sig. Fick också köpa 2 par Pirelli och 2 par Clement tubdäck från 60talet i begagnat skick av honom. Kommer alltid till pass.
Ni talar om äldre däck, såväl nya som använda i bra skick förmodar jag?

För 20 år sedan, när jag cyklade väldigt mycket, var det nästan omöjligt att vinterförvara en racer utan att få en hel del sprickor i däcken under vintern.

Hur är det med det med de här gamla ni talar om här nu? Har ni inte problem med sprickor?

En följdfråga: Hur rekommenderar ni att långtidsförvara nya vikta kanttråd om de ligger i en sval mörk källare? Ihopvikta i originalförpackning eller utvecklade, hängande?
Är inte däck att betrakta som en ganska extrem färskvara som obönhörligen torkar?

(Jag vet att gamla tiders handgjorda tubdäck kunde hänga och "mogna" i en källare i en tre år eller så och nå sin höjdpunkt då, men gäller detta även dagens däck som har modernare blandningar?)

Gärna lite fylliga däcktankar tack :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Feta killar behöver växlar

Post by atomlab » 11 Feb 2012 20:58

J2000E wrote:Ultraljud
Hur fungerar den? Använder du bara vatten, såpa eller kalkrent?
Har kollat lite och gillar vad jag ser. Även en avfettningtvätt är jag sugen på.
Image

Post Reply