Feta killar behöver växlar
- Petrolhead
- Posts: 42
- Joined: 08 Dec 2009 10:10
- Location: Farsta/Sthlm
- Contact:
Re: Feta killar behöver växlar
Snygg hoj, men det var ju det där med vajrarna... kanske bara är som det ser ut men sitter det verkligen ändhylsor i alla ändar...
Slarvigt på gränsen till vårdslöst!
Mvh
Perfektionisten
Slarvigt på gränsen till vårdslöst!
Mvh
Perfektionisten
___________________________________
http://www.petrolheads.se
http://www.petrolheads.se
Re: Feta killar behöver växlar
Bäste puch-mopedist
Den grava vajersynden bor inte i mig ty jag har en rättfardigs rena samvete. Den allsmäktige på Orions cykel och moped talade till mig genom en brinnande buske - och sade, "den som kör puch skola inte skylla annan falskt för dragen vajer ostraffat. Den som skyller osant skola plikta tiofallt och nesligen punktera utan slangpenetrering vid var hjulritt".
J-la mopedist!
Erkänner att en hylsa fattas. Jag är en dålig människa....men jag kan montera en hylsa och därmed komma till himlen. Du är dock redan evigt förtappad och har ingen chans. Du kommer få kapa vajrar i rätt längd på Belsebubs fabrik för Zündapp-kopior till Sixten avlöser dig.
Mvh
J2000E
Den grava vajersynden bor inte i mig ty jag har en rättfardigs rena samvete. Den allsmäktige på Orions cykel och moped talade till mig genom en brinnande buske - och sade, "den som kör puch skola inte skylla annan falskt för dragen vajer ostraffat. Den som skyller osant skola plikta tiofallt och nesligen punktera utan slangpenetrering vid var hjulritt".
J-la mopedist!
Erkänner att en hylsa fattas. Jag är en dålig människa....men jag kan montera en hylsa och därmed komma till himlen. Du är dock redan evigt förtappad och har ingen chans. Du kommer få kapa vajrar i rätt längd på Belsebubs fabrik för Zündapp-kopior till Sixten avlöser dig.
Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Bara för att liksom: snabbkopplingsarmarna ska peka bakåt! Allting handlar om att vara aero vet vi ju!
Väldigt fin hojj, blir sugen på att bygga växlat när jag ser den!
Väldigt fin hojj, blir sugen på att bygga växlat när jag ser den!
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Feta killar behöver växlar
Jonathan wrote:Bara för att liksom: snabbkopplingsarmarna ska peka bakåt! Allting handlar om att vara aero vet vi ju!
Väldigt fin hojj, blir sugen på att bygga växlat när jag ser den!
Halloj.
Bakre snabbkopplingen ska aldrig monteras bakåt.
Det sitter korrekt.
Om det inte var en tempohoj,dvs..
Anledningen är att bakhjulet inte ska lossna om någon kör in i hojen i tät klungkörning..
Alla som tävlat förr vet hur tight det kan vara.
Re: Feta killar behöver växlar
Helt enligt regel #41:Mr Vintage wrote:Jonathan wrote:Bara för att liksom: snabbkopplingsarmarna ska peka bakåt! Allting handlar om att vara aero vet vi ju!
Väldigt fin hojj, blir sugen på att bygga växlat när jag ser den!
Halloj.
Bakre snabbkopplingen ska aldrig monteras bakåt.
Det sitter korrekt.
Om det inte var en tempohoj,dvs..
Anledningen är att bakhjulet inte ska lossna om någon kör in i hojen i tät klungkörning..
Alla som tävlat förr vet hur tight det kan vara.
http://www.velominati.com/blog/the-rules/#41
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Feta killar behöver växlar
Min snyggaste “Svenska” cykel. Monark från 1962. Den är troligen ommålad någon gång på 60talet. Kanske någon där ute som vet mer om den ovanliga färgen och dekaler? En bula på diagoanalröret tyder på att den varit med om en krock men Campa Record/Gran Sport gruppen från 1963 är i finfint skick och har inte ens putsats. De få komponenter som inte var orginal har jag ersatt med tidsenliga grejer. CLB bromshandtagen är jag lite osäker på om de är från rätt era. Någon som vet?
Notera: 151 BCD vevarmar med kedjekransar på 50 och 47! tänder, NOS Canetti tubdäck vilka ofta användes av Svenska tävlingscyklister på tidigt 60tal, Binda straps med tidiga loggan och mässing spännen, ovanliga första versionen Campa record fram växel, Brooks B17 Competition Standard datum stämplad 61 och matchande Silca pump.
Må många fina racers pryda denna tråd...
Bättre upplösning.
http://i.imgur.com/Oypsp.jpg
Notera: 151 BCD vevarmar med kedjekransar på 50 och 47! tänder, NOS Canetti tubdäck vilka ofta användes av Svenska tävlingscyklister på tidigt 60tal, Binda straps med tidiga loggan och mässing spännen, ovanliga första versionen Campa record fram växel, Brooks B17 Competition Standard datum stämplad 61 och matchande Silca pump.
Må många fina racers pryda denna tråd...
Bättre upplösning.
http://i.imgur.com/Oypsp.jpg
Last edited by garvey on 08 Feb 2012 00:18, edited 1 time in total.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Feta killar behöver växlar
Notera: 151 BCD vevarmar med kedjekransar på 50 och 47! tänder
Hopsan..
Hade samma på min första egna Monark racer som jag köpte -88 som nybörjare..
Tränarna undrade varför det gick så tungt i backarna på träningslägret på Bornholm under påsklovet..
Min var en lite senare..
Vacker!
Hopsan..
Hade samma på min första egna Monark racer som jag köpte -88 som nybörjare..
Tränarna undrade varför det gick så tungt i backarna på träningslägret på Bornholm under påsklovet..
Min var en lite senare..
Vacker!
Re: Feta killar behöver växlar
Kedjekransar på 50 och 47 verkar inte ha varit så ovanligt då man i gamla tider körde med Halfstep principen. Där skillnaden på fram kransarna var hälften av frihjulets växlar så användes alltså framväxeln för "halvväxlar". Man förstår också varför 151 BCD fungerade bra på gamla tiden med framväxlar som inte klarade stora hopp men byttes ut mot mindre BCD när större skillnader i kedjekransar blev möjliga och populära.Mr Vintage wrote:Notera: 151 BCD vevarmar med kedjekransar på 50 och 47! tänder
Hopsan..
Hade samma på min första egna Monark racer som jag köpte -88 som nybörjare..
Tränarna undrade varför det gick så tungt i backarna på träningslägret på Bornholm under påsklovet..
http://sheldonbrown.com/gear-theory.html#halfstep
Re: Feta killar behöver växlar
.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:19, edited 3 times in total.
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:20, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Haha! Nöjd med resultatet?
Re: Feta killar behöver växlar
Hehe, snacka om "fet kille".
Det blir bra det här. Se till att skaka fram en duglig kamera till Masin!
Det blir bra det här. Se till att skaka fram en duglig kamera till Masin!
Re: Feta killar behöver växlar
Tog en stund - Fin Monark! Skulle vara intressant att veta dess historia. Hade Monark "wrap around seat stay caps"? Jag tror inte det men jag har inte läst in mig så noga på dessa tidigare modeller.garvey wrote:Min snyggaste “Svenska” cykel. Monark från 1962. NOS Canetti tubdäck vilka ofta användes av Svenska tävlingscyklister på tidigt 60tal,
Det som fick mig att gå igång var Canetti-däcken! Var f-n hittade du dem!? Jag letade som en galning i slutet av 80-talet men hittade inte ens ett begagnat.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Feta killar behöver växlar
En sak är säker; det är INTE synd om dig...J2000E wrote: Som tröst kom min äldste bror och presentade mig en sadel. "Vill du ha den här eller?"
Om det är mer synd om mig kanske jag får resten av cykeln?
Vansinnigt snygg variant på den sadeln, tycker synd om MIG faktiskt som inte har en sådan...
Loch Ness is Deep.
Re: Feta killar behöver växlar
Dessutom är gaffeln inte en monark gaffel, Nej monark hade inga wrap around.Tog en stund - Fin Monark! Skulle vara intressant att veta dess historia. Hade Monark "wrap around seat stay caps"? Jag tror inte det men jag har inte läst in mig så noga på dessa tidigare modeller.
J2000E, kan du inte lägga upp en närbild på bakväxeln på monark/masin?
Re: Feta killar behöver växlar
.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:20, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Tjusigt, undrade vem som låg bakom de svarta delarna.
I cykelsammanhang låter Oma kul på tyska.
Vad fanns det för fabrikat av lättningssatser på 60, 70 och 80-talet?
Utöver Oma har jag sett fabrikatet F.T.
Denna gick på eBay i vintras:
F.T. Zicral - Gruppi Speciali Cicli Corsa
I cykelsammanhang låter Oma kul på tyska.
Vad fanns det för fabrikat av lättningssatser på 60, 70 och 80-talet?
Utöver Oma har jag sett fabrikatet F.T.
Denna gick på eBay i vintras:
F.T. Zicral - Gruppi Speciali Cicli Corsa
Yesterday's Technology Today
Re: Feta killar behöver växlar
Ja det är ju möjligt att det är en utlänsk cykel som är målad i Monarks färger..... igen. Nervex vevlagerhylsa har den ( som enligt Kjell på cykelhobby mycket väl kan vara från Monark men precis som Sluggo skrev hadde han aldrig sett en sådan avslutning av sadelstagen mot muffen vid sadelröret. En mycket ljusare blå färg syns vid reporna men även ifall orginal dekalerna finns där bakom så vill man ju inte skrapa. Alltså möjligtvis en utlänsk cykel som blivit målad i Monark färger pga att Monark var klubb sponsor eller kanske ett Varbergs experiement? Jag har inte kollat styrlager men den har Franska gängor på vevlager och pedaler vilket inte utesluter Monark men kanske tyder på en Fransk tillverkare ifall den inte är Svensk.Sluggo wrote:Dessutom är gaffeln inte en monark gaffel, Nej monark hade inga wrap around.Tog en stund - Fin Monark! Skulle vara intressant att veta dess historia. Hade Monark "wrap around seat stay caps"? Jag tror inte det men jag har inte läst in mig så noga på dessa tidigare modeller.
Bakgaffeländarna är från Campa men det är inte framgaffeländarna. Gaffeln blev kanske utbytt efter krocken.
Däcken hade jag tur att få köpa av en trevlig kille som varit tävlings cyklist hos Monark då det begav sig. Fick också köpa 2 par Pirelli och 2 par Clement tubdäck från 60talet i begagnat skick av honom. Kommer alltid till pass.J2000E wrote:
Det som fick mig att gå igång var Canetti-däcken! Var f-n hittade du dem!? Jag letade som en galning i slutet av 80-talet men hittade inte ens ett begagnat.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Feta killar behöver växlar
Ni talar om äldre däck, såväl nya som använda i bra skick förmodar jag?garvey wrote:
Däcken hade jag tur att få köpa av en trevlig kille som varit tävlings cyklist hos Monark då det begav sig. Fick också köpa 2 par Pirelli och 2 par Clement tubdäck från 60talet i begagnat skick av honom. Kommer alltid till pass.
För 20 år sedan, när jag cyklade väldigt mycket, var det nästan omöjligt att vinterförvara en racer utan att få en hel del sprickor i däcken under vintern.
Hur är det med det med de här gamla ni talar om här nu? Har ni inte problem med sprickor?
En följdfråga: Hur rekommenderar ni att långtidsförvara nya vikta kanttråd om de ligger i en sval mörk källare? Ihopvikta i originalförpackning eller utvecklade, hängande?
Är inte däck att betrakta som en ganska extrem färskvara som obönhörligen torkar?
(Jag vet att gamla tiders handgjorda tubdäck kunde hänga och "mogna" i en källare i en tre år eller så och nå sin höjdpunkt då, men gäller detta även dagens däck som har modernare blandningar?)
Gärna lite fylliga däcktankar tack
Loch Ness is Deep.
Re: Feta killar behöver växlar
Hur fungerar den? Använder du bara vatten, såpa eller kalkrent?J2000E wrote:Ultraljud
Har kollat lite och gillar vad jag ser. Även en avfettningtvätt är jag sugen på.