Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 24 Jan 2012 19:53

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:23, edited 4 times in total.
Grön våg för grå man...

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Mr Vintage » 24 Jan 2012 20:55

Halloj!

Jag har själv lite erfarenhet av det där...
Just med ointresset av att ha med gamla cyklar att göra..

Frågade en gammal landslagscyklist och Fd anställd på en av de svenska argenturerna om lite av de cyklar som ordnades fram till klubben under den tid som han jobbade med dessa.
Han var en träningsansvarig för oss en tid, och det ordnades speciella träningshelger och upplägg..

Vet några gånger man efter ett antal timmar på sadeln blivit uppjagad i en backe med denne man hängandes ur rutan ur VW bussen, bara för att man råkade bli lite trött..

Jaja.

Men jag frågade denne lite när vi träffades på Cykel Vm sist.
Men han hade inte en aning vad det var för grejer eller vem som de kom ifrån.
Vi hade 3 och 4 ekers "Rysshjul" och några onamnade vita temporamar av columbus cromor..
Nu har jag samlat på mig några av dessa, men vet inte riktigt historien bakom.

Cykletillverkaren är såld till Cykelringen och alla gamla är borta..

Det är ju mycket riktigt så!
Andra cyklister jag pratat med kommer knappt ihåg färgen på sina gamla cyklar.
Man bytte ju inför nästan varje år , Elitcyklisterna var sponsrade , så de behövde aldrig bry sig!

Men jag ska själv börja rota lite...
Jag började cykla året innan en viss berömd fd världmästarinna..
Tanken slog mig precis, jag har ju köpt/samlat på mig många av de gamla nybörjarcyklarna vi hade i klubben..
Vi var ett härligt gäng på den tiden det begav sig. under ungdomsåren hade vi en mycket givande och rolig träning. Både grabbar och tjejer..
Dax att kolla gamla bilder.

PS, jag har själv en gammal hoj som din monark.. Min första egna racer..
Utan historia dock , men den hade samma lätta härligt hålborrade sadel..

Vet bara inte vart den tog vägen... Sadeln alltså...

Mer mer mer... Vintage växlat!!

Kom på en sak!

Det finns en tok till! Inge Henningsson i Limmared.
Han kan massor , efter många år som landslagsmek och företagare inom cykelkbranschen..
Träffade Han igen för några år sen , då jag gick min utbildning via SCF med honom, på en konkursutförsäljning av en anrik gammal racerbutik.
Han köpte på sig nos/nib Mavic och hade planer på att bygga upp en likadan hoj som en av sina gamla elithojar..

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 27 Jan 2012 10:58

Hallå, hoppar in i den här tråden för lite goda råd. Jag är inte så jättefet (än) men gillar växlar, så den här tråden är ju bra. Här verkar rymmas en hel del geniknölar! Nu letar jag stålracer, mest för att det är snyggt och för att jag tror att det kan vara en träningsform som passar mig. Jag vet inte jättemycket om gamla hojar och nu har jag två alternativ på gång och vill ha era synpunkter.

Nr1: Biemezeta som jag hittat i Borås. Säljarcitat: "Ramen är tillverkad av Raynolds-501 rörsats. Ramen är extra lätt och rören är silverlödda i Cinellis microfusionsmuffar. Chromad fram och bakgaffel. En fullblodracer, med andra ord. Ramen väger endast 1450g och gaffel 750g. Utrustningen är Shimano 600 ULTEGRA (Shimanos nästbästa) och i ett mycket bra skick. Har kostat drygt 16000kr. Säljes nu för endast 4500kr.

Image
Image

Nr2: Batavus professional från lfgss köpåsälj. 250 pund + okänd frakt.
Columbus SL tubing, Campagnolo dropouts, Chrome Columbus fork(one side blistered)
Gipiemme Chrono: headset, seatpin (KNWU panto'd), crankset Panto'd
Gipiemme Exploit: Fr/rear derailleur
Campagnolo Record: BB, hubs/QR
Simplex shifters
Cinelli bars
Selle San Marco saddle
Mavic GP4 tubular rims

KNWU is the Dutch cycling association, AMEV sponsored the National team

Image
Image

Jahapp, vad sägs om dessa??

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Viggen » 27 Jan 2012 11:22

Columbus SL över Reynolds 501/531, varje dag. Det är sash som säljer från lfgss va? Om inte så är det väl SimplexNL :) Bra att ha å göra med vilken av dom det än är, sen är det alltid kul med lite roligare lacker som team-lack osv. Tycker Batavusen är bra mycket trevligare och kul med Gipiemme växlar också!

Köpte min Jan Janssen från lfgss (från SimplexNL) från just Holland. Inte många pund i frakt därifrån så du kommer nog billigare undan än den något överprisade blocket-annonsen.

Mina två cent.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Gustav » 27 Jan 2012 11:25

russ_meyer wrote:Hallå, hoppar in i den här tråden för lite goda råd. Jag är inte så jättefet (än) men gillar växlar, så den här tråden är ju bra. Här verkar rymmas en hel del geniknölar! Nu letar jag stålracer, mest för att det är snyggt och för att jag tror att det kan vara en träningsform som passar mig. Jag vet inte jättemycket om gamla hojar och nu har jag två alternativ på gång och vill ha era synpunkter.

Nr1: Biemezeta som jag hittat i Borås. Säljarcitat: "Ramen är tillverkad av Raynolds-501 rörsats. Ramen är extra lätt och rören är silverlödda i Cinellis microfusionsmuffar. Chromad fram och bakgaffel. En fullblodracer, med andra ord. Ramen väger endast 1450g och gaffel 750g. Utrustningen är Shimano 600 ULTEGRA (Shimanos nästbästa) och i ett mycket bra skick. Har kostat drygt 16000kr. Säljes nu för endast 4500kr.



Nr2: Batavus professional från lfgss köpåsälj. 250 pund + okänd frakt.
Columbus SL tubing, Campagnolo dropouts, Chrome Columbus fork(one side blistered)
Gipiemme Chrono: headset, seatpin (KNWU panto'd), crankset Panto'd
Gipiemme Exploit: Fr/rear derailleur
Campagnolo Record: BB, hubs/QR
Simplex shifters
Cinelli bars
Selle San Marco saddle
Mavic GP4 tubular rims

KNWU is the Dutch cycling association, AMEV sponsored the National team


Jahapp, vad sägs om dessa??
Hej,
4500:- för 501-ram med 600 får anses vara mycket, då får du mer cykel för pengarna* på SL-ramen med tjusiga & rara komponenter. Nu har jag också andrahandsvärde i åtanke. Förutom att jag har en fäbless för Gipiemme så smäller italienskt stål högre, inte bara för dess bättre kvalitet i detta fall.
Du uppgav också att du ville ha en snygg cykel. Say no more.

*Vad som väger för Biemezetan är dess senare grupp, förmodligen med indexerad växling. Shimano är ju för all del pålitligt, inte för att Gipi inte är det iofs.

Hugg Batavusen, det är ett bra pris!
Last edited by Gustav on 27 Jan 2012 11:40, edited 1 time in total.
Image

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 27 Jan 2012 11:28

Nä det är ingen av de två, men jag har sett båda i köpåsälj. Den här heter christhomas1983 och han har haft den i ett år efter att ha köpt den av "rih", en holländare... Tycker också det lutar åt Batavusen men inväntar några röster till :)

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Viggen » 27 Jan 2012 11:36

Gustav wrote: Hej,
4500:- för 501-ram med 600 får anses vara mycket, då får du mer cykel för pengarna* på SL-ramen med tjusiga & rara komponenter. Nu har jag också andrahandsvärde i åtanke. Förutom att jag har en fäbless för Gipiemme så smäller italienskt stål högre, inte bara för dess bättre kvalitet i detta fall.
Du uppgav också att du ville ha en snygg cykel. Say no more.

*Vad som väger för Biemezetan är dess senare grupp, förmodligen med indexerad växling. Shimano är ju för all del pålitligt, inte för att Gipi inte är det iofs.

Hugg Bataviusen, det är ett bra pris!
Det som är fint med friktionsväxlar är ju att dom sällan till aldrig strular, det är bara dra i spaken så kommer växlandet. Nu har jag aldrig riktigt cyklat med tidiga indexerings-system så jag vet inte hur klockrena 600/ultegra serien var och är efter många år. Men som sagt Shimano bygger bra grejer dom med, ingen av systemen är dåliga på något sätt :)

Sen, är precis som Gustav säger, italienskt alltid italienskt.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 27 Jan 2012 12:13

Ursäkta kort svar - är inte vän med pekskärmen. Säger som min första cykelmentor, Håkan på Cykelcity i Lund, - köp ramen och hjulen - resten är lullull. Om det är.gamla.501 så var väl det inte något top-level rör.direkt.
Upprepar mantrat - ramen och hjulen - resten är lullull.
Mvh JE
Grön våg för grå man...

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by klasolsson » 27 Jan 2012 12:58

SimplexNL köpte jag min Batavus av för lite mer än ett år sedan. Bra säljare tycker jag, precis som Viggen nämnde.

Batavusen skulle jag knipit i ditt fall, roligare hoj tycker jag och SL är la bättre än 501 så det är väl inte mycket att tänka på? :wink:

Mina 0.05$

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 27 Jan 2012 13:21

Hoppla, hoppla vilken enighet! :) Jag har gjort ett försök att paxa Batavusen nu, få se om killen svarar. Verkar osugen på att packa och skicka men å andra sidan fått sänka priset så...

J2000E- ok att allt utom ram och hjul är lullull men det finns ju olika lullull liksom? Fattar inte riktigt hur du menar, men har iaf bestämt mig för att du röstar för italienaren :)

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 27 Jan 2012 14:57

Det blir lätt lite svårtolkat när man svarar kort. Nu har jag riktigt tangentbord igen.

Vad jag menade var att - välj helt utifrån vilken ram du vill ha. Sedan hjulen. Sist kringutrustning. Det är lätt att bländas av balla komponenter men det är som sagt var bara utanverk. Det som är av väsentlighet för att ta tillvara nedlagd energi är kvalitén på ram och hjul. Man cyklar inte snabbare med en ball växelgrupp eller snyggt styre.

Det var väl det Håkan på Cykelcity försökte få mig att förstå (för hundra år sedan) när jag hade skaffat en vattenledningsram och ville köpa fina prylar att utrusta den med. "Satsa pengarna på en riktig ram och ett par välbyggda hjul - Då har du grunden. Resten kan du byta ut vartefter du har råd men har du börjat i fel ände blir det aldrig bra"

Bestäm dig för vilken ram som passar ditt syfte. 501-rör satt på halvbleka cyklar men är inget skitrör - tvärt om. Columbus SL är en klassiker. Du kommer dock inte känna någon skillnad. Av större vikt är däremot storlek, geometri samt kanske lödda detaljer mm. Fästen är intressant att fundera kring - själv dricker jag vatten som en galning när jag cyklar och vill därför ha fästen för två ställ.

Jag rekommenderar således den ram som passar dina syften. Tänk bort allt utom ramen och välj sedan. Resten går att byta ut vartefter.

Mvh
JE
PS Det slutade med (mitt besök på Cykelcity i Lund i början på 80-talet alltså) att jag specialbeställde en Concorde Astore, i metallic-grått, utan dekaler och med vajerstoppar under överröret istället för ringar på ovansidan. Till det blev det mavic 500 eller 501 nav med Mavic MA2 och DT ekerar. Resten blev ihopplock vartefter. Jag sålde ramen många år senare och det har jag ångrat sedan dess.
Grön våg för grå man...

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Gustav » 27 Jan 2012 15:06

^Intressant läsning. Dock vill jag på fullaste allvar motsäga mig "Man cyklar inte snabbare med en ball växelgrupp eller snyggt styre". Det är högst så klart personligt; jag cyklar alla gånger snabbare med sånt som blänker lite extra.

Vidare undrar jag hur väl det här med hjul är applicerbart på 25-30 år gamla cyklar? Se det med fördel som en fråga.

Åter till ämnet!? :D
Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Mr Vintage » 27 Jan 2012 17:34

Japp!!

Reynolds 501 rör är kvalitetsrör , inget mer.
skulle säga att den är ungefär mitt imellan Columbus Aelle och cromor och 531 är typ som SL.
Ungefär så räknade vi förr, sen om det är rätt??

Men det är nästan för fina komponeter för 501 ramen..
600 ultegra är en riktigt bra stryktålig grupp , tävlade själv på denne under några år..
Men , kedjan , kransen och framklingorna är slut!
Det syns på långt håll , kolla hur spetsiga framklingorna är..
Sen är det inte säkert att man kan få ihop bakkransen igen..
Det beror på om den är komplatibel med HG kassetterna.
Annars får man leta efter en kasset och dela denna och behålla det nedre gängade drevet.
Detta för att SIS , den fasta växlingen , är känslig om kedjan är slut.
Jag hade själv försökt pruta 1000:- pga detta...

Dubbla flaskställ är bra.
Men jag fick själv köra med klammer på min Romani med 531 rör.
Denne hade inte heller dubbla fästen!

Gå på känsla annars , det är fortfarande en bit till våren.


Håkan på Cykelcity i Lund..
En av de bättre.
Vi körde ofta ner bara för att han var så förbaskat mycket trevligare och bättre på kundbemötande än den snorkiga attityden hos racerspecialisten hemma i stan.

Image
110925 Cykel WM 210 by 90q20v, on Flickr

Sprang på han nere i köpenhamn i höstas!

Man är oftast i Göteborg nu när brorsan flyttat dit.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Streamliner » 27 Jan 2012 22:36

Ja det är tur att vi har Håkan & Co på Cykelcity i Lund, de byggde mina hjul, väldigt bra dessutom. Fixerat är däremot inte deras grej, men det är ju en annan femma. Kul tråd! 8)
Loch Ness is Deep.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Ronny » 29 Jan 2012 09:20

Gustav wrote:^Intressant läsning. Dock vill jag på fullaste allvar motsäga mig "Man cyklar inte snabbare med en ball växelgrupp eller snyggt styre". Det är högst så klart personligt; jag cyklar alla gånger snabbare med sånt som blänker lite extra.

Vidare undrar jag hur väl det här med hjul är applicerbart på 25-30 år gamla cyklar? Se det med fördel som en fråga.

Åter till ämnet!? :D
Bra hjul är lika applicerbart då som nu. Det beror givetvis vad det är för cyklist en sk. motionär som inte utvecklar nämnvärd styrka eller kör mycket eller en ¨stark¨ typ duktig tempocyklist. Vissa hjulkoncept som användes förr var inte starka i längden men de brukades främst vid tempo.
Мясо это убийство

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 29 Jan 2012 09:56

Tusen tack för alla svar! Även om det nu inte blir en av dessa två cyklar så har jag fått många bra grejer att tänka på innan jag slår till. Tack Mr Vintage för det där om att klingor och kedja är kassa på bmz:n. Väntar fortfarande på svar från han med batavusen...

Vad säger ni om friktionsväxlat kontra indexerat då? Jag har bara haft moderna växelsystem, aldrig testat friktion. Men jag gillar att nörda med gamla prylar, har tex ett bisarrt gammalt fotogenkök i båten och vägrar byta fast det krånglar ofta.

MarcAd
Posts: 69
Joined: 05 Dec 2010 17:05
Location: Kronoberg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by MarcAd » 29 Jan 2012 11:22

De som är indexerat går oftast ställa om till friktion genom att vrida på "ringen" vid höger växelreglage.
Personligen gillar jag friktion vid nöjestripper men när man tränar så e indexerat snabbare.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 29 Jan 2012 22:11

Ursäkta många poster här men jag har ju köplust kopplad till viss samtidig ångest. Vad säger ni om Columbus Matrix i förhållande till SL då? Jag fann en Carrera från 94 med sådana rör i ramen och campa veloce-grupp. Samma pris som batavusen ovan ungefär. Tänker att indexerat inte vore så dumt ändå. Har googlat och Matrix verkar vara nån slags mittemellankvalitet men eftersom jag behöver typ 60 cm ram sägs det att så stora ramar inte ofta gjordes av SL pga hållfasthetsproblem?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 29 Jan 2012 22:32

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:23, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Feta killar behöver växlar

Post by viktor » 30 Jan 2012 14:12

Masin blir väldigt vacker. Min gamla Miyata börjar kännas allt risigare...
/Viktor

Post Reply