Jag kör frambroms på höger handtag.. Min förklaring är = Bekvämare, men det är bara mitt tycke.klasolsson wrote:Jag har sett en del bilder på crosshojar som har frambromsen dragen till höger bromshandtag. Hur kommer detta sig och hör det till någon speciell skola eller vad?
// Nyfiken
Stora cyclocrosstråden
Re: Stora cyclocrosstråden
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
Re: Stora cyclocrosstråden
Oftast så bromsar man ju med frambromsen mest när man kör landsväg, pga bromskraften. Men på cross så bromsar man ju mycket mer med bakbromsen och då är det många som tycker att det är bekvämare att ha den bromsen man bromsar mest med på vänsterreglaget.frank.h wrote:Jag kör frambroms på höger handtag.. Min förklaring är = Bekvämare, men det är bara mitt tycke.klasolsson wrote:Jag har sett en del bilder på crosshojar som har frambromsen dragen till höger bromshandtag. Hur kommer detta sig och hör det till någon speciell skola eller vad?
// Nyfiken
Re: Stora cyclocrosstråden
Frambroms på höger sida = "motostyle" eftersom man alltid har det så på moto-x.
(MTB)
Det är vanligt med "motostyle" i England och Australien men jänkare ofta kör icke-motostyle. Det sägs att detta skulle ha med vänstertrafik att göra men jag fattar inte varför?
Personligen föredrar jag bromsen i första hand på höger sida för jag är högerhänt och är det två så föredrar jag bakbromsen på höger sida eftersom den är svårare att portionera än frambromsen (mindre vikt på och längre slang).
Med bock + skivbroms blir vajerdragningen inte lika snäv med moto-style.
Peace!
Edit: har man bock + bakväxel verkar det logiskt att ha sin "primära" broms på motstående sida. För att slippa bromsa och växla ner på samma gång.
(MTB)
Det är vanligt med "motostyle" i England och Australien men jänkare ofta kör icke-motostyle. Det sägs att detta skulle ha med vänstertrafik att göra men jag fattar inte varför?
Personligen föredrar jag bromsen i första hand på höger sida för jag är högerhänt och är det två så föredrar jag bakbromsen på höger sida eftersom den är svårare att portionera än frambromsen (mindre vikt på och längre slang).
Med bock + skivbroms blir vajerdragningen inte lika snäv med moto-style.
Peace!
Edit: har man bock + bakväxel verkar det logiskt att ha sin "primära" broms på motstående sida. För att slippa bromsa och växla ner på samma gång.
Re: Stora cyclocrosstråden
Jag skulle vilja ha en cross (med växlar...) som man enkelt skulle kunna landsvägskitta, vad ska jag ha då? Inget fancy campa-nos utan mer brukscykel som tål. Jag är runt två meter och väger därefter.
Re: Stora cyclocrosstråden
^^ Vad sägs om någon av Rose-hojarna med skivor och ett extra hjulpar med lvg-däck? Lätt att byta från cx till lvg.
Pflanzgarten stole my virginity
Re: Stora cyclocrosstråden
angående cross frambromssida så kan det väl också ha o göra med vilken sida man vanligvis hoppar av på inför hinder. Samtidigt som man hoppar av kniper man frambromsen hårt o får därigenom hjälp med lyftet till axeln då cykeln stegrar frammåt och smidigt kan fångas av andra handen, allt i samma rörelse.. var det inte här i tråden den tekniken beskrevs?
Re: Stora cyclocrosstråden
Sitter nu och väntar på mitt force vevparti som har utväxlingen 39/53.
39 är den jag använder. Vad skulle ni använda för utväxling på bakdrevet? Det är ett White industries som kommer att köpas. Och samma med bash. Har inte hittat några riktigt sköna som är snygga. Tips?
Beställde även ett kit Tufo Flexus Cubus idag. Känns bra än så länge.
39 är den jag använder. Vad skulle ni använda för utväxling på bakdrevet? Det är ett White industries som kommer att köpas. Och samma med bash. Har inte hittat några riktigt sköna som är snygga. Tips?
Beställde även ett kit Tufo Flexus Cubus idag. Känns bra än så länge.
Re: Stora cyclocrosstråden
Här: http://www.bbgbashguard.com/ har du vrålbilliga bash-guards och även "ersättning" för innerklingan/kedjestyrare om du kör 1-by-? billigt, reko kille.atomlab wrote:Sitter nu och väntar på mitt force vevparti som har utväxlingen 39/53.
39 är den jag använder. Vad skulle ni använda för utväxling på bakdrevet? Det är ett White industries som kommer att köpas. Och samma med bash. Har inte hittat några riktigt sköna som är snygga. Tips?
Beställde även ett kit Tufo Flexus Cubus idag. Känns bra än så länge.
Re: Stora cyclocrosstråden
Nu har jag bytt Dugasttuberna mot Tufo-diton. Följde rådet jag fick av Daniel på GoVest och förlimmade däck och fälg och monterade sedan däcken med Tufos tubtejp. Blev skitbra och sägs vara helt omöjligt att få av när det är dags för däckbyte.
-
- Posts: 159
- Joined: 09 Nov 2009 05:51
- Location: Stockholm, Solna
Re: Stora cyclocrosstråden
Snyggt! De där köper jag billigt av dig mot hösten då du säkert vill ha nånting fetarepjocke wrote:Nu har jag bytt Dugasttuberna mot Tufo-diton. Följde rådet jag fick av Daniel på GoVest och förlimmade däck och fälg och monterade sedan däcken med Tufos tubtejp. Blev skitbra och sägs vara helt omöjligt att få av när det är dags för däckbyte.
[img]GoVest[/img]
Ok nu efterlyser jag en bit film som filmades på Ymercrossen av undertecknad på likadant vis och med likadan kamera som i detta klipp. Hur går det, Markus? Gymnasieungdomarna måste väl ha sina betyg?
/Olof
Re: Stora cyclocrosstråden
Menar du tjockare? UCI gränsen är numera 33mm, därför fick han dugastarna till ett bra pris.
Re: Stora cyclocrosstråden
Tror han menar att om några månader så måste Pjocke inhandla ett par feta Lightweight Ventoux hjul att köra cross på istället för dom däringa GoVest hjulen.Patch wrote:Menar du tjockare? UCI gränsen är numera 33mm, därför fick han dugastarna till ett bra pris.
--------->>><<<<--------------
Re: Stora cyclocrosstråden
Livsfarlig Ledning wrote:
Ok nu efterlyser jag en bit film som filmades på Ymercrossen av undertecknad på likadant vis och med likadan kamera som i detta klipp. Hur går det, Markus? Gymnasieungdomarna måste väl ha sina betyg?
/Olof
En massa bilder blev det också, tydligen.
Fram med allt nu, Markus!
-
- Posts: 159
- Joined: 09 Nov 2009 05:51
- Location: Stockholm, Solna
Re: Stora cyclocrosstråden
Exakt! Det var hjulen i synnerhet jag syftade på. Lite förvirrande uttryckt av mig kanske.Andye wrote:Tror han menar att om några månader så måste Pjocke inhandla ett par feta Lightweight Ventoux hjul att köra cross på istället för dom däringa GoVest hjulen.Patch wrote:Menar du tjockare? UCI gränsen är numera 33mm, därför fick han dugastarna till ett bra pris.
Pjocke, mätte du dugast-tuberna? Jag antar att de var 34or. De är ofta smalare än vad som står skrivet på. Mina vittoria 34or är 33mm breda.
Re: Stora cyclocrosstråden
Haha, det är på gång, de har inte bara en enda kurs vet niSebbeK wrote:Livsfarlig Ledning wrote:
Ok nu efterlyser jag en bit film som filmades på Ymercrossen av undertecknad på likadant vis och med likadan kamera som i detta klipp. Hur går det, Markus? Gymnasieungdomarna måste väl ha sina betyg?
/Olof
En massa bilder blev det också, tydligen.
Fram med allt nu, Markus!
Jag såg en preview i förra veckan och det såg bra ut! Ska pressa dem lite.
Re: Stora cyclocrosstråden
Kom på ett litet problem idag vad gäller Fram klingan.
Vart hittar man en Svart 1 1/8 klinga med 130bcd och 39T?
Vart hittar man en Svart 1 1/8 klinga med 130bcd och 39T?
Re: Stora cyclocrosstråden
1 1/8 får du svårt att hitta tror jag. Men du kan lika gärna köra en 3/32, har jag gjort på min retaardhoj med 1 1/8 kedja utan problem. Stronglight bygger 3/32 som passaratomlab wrote:Kom på ett litet problem idag vad gäller Fram klingan.
Vart hittar man en Svart 1 1/8 klinga med 130bcd och 39T?
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... ssesDouble
Re: Stora cyclocrosstråden
Super. Självklart så är 3/32 lika fint.
Hittade dock en som också lär duga.
http://www.velodromeshop.net/index.php? ... ct&id=1266
Hittade dock en som också lär duga.
http://www.velodromeshop.net/index.php? ... ct&id=1266
Re: Stora cyclocrosstråden
Vad rekommenderas av den samlade expertisen för storlek på snigelklingan om man kör 12-28 bak? Det vore fint att vara lika cool som ni andra.
Re: Stora cyclocrosstråden
Jag kör 42 med en 11-26. Men en 28 bak har jag svårt att tänka mig att du skulle behöva mindre än så fram.pjocke wrote:Vad rekommenderas av den samlade expertisen för storlek på snigelklingan om man kör 12-28 bak? Det vore fint att vara lika cool som ni andra.