En timme asfalt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Gustav » 12 Jan 2012 00:06

Måste tillägga att "favela"-konceptet borde vara bärande i det här, alltså att de reglerna som satts upp är gällande samt att schweiziska mätningar och standardiserade bansträckningar inte bör få för stort utrymme. Bättre är att alla känner att det är kul! Almåsa Öppna är ju en given referens.

Sjöbobanan och Scania i Södertälje verkar göttit, med reservation att Sjöbofältet är för långt?
Image

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: En timme asfalt

Post by jp » 12 Jan 2012 01:15

Gustav wrote:med reservation att Sjöbofältet är för långt?
Jag google-earthade det. 1 varv = 4,5 km. 8)
Image

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 12 Jan 2012 01:42

jp wrote:
Gustav wrote:med reservation att Sjöbofältet är för långt?
Jag google-earthade det. 1 varv = 4,5 km. 8)
Ingen har kört något försök än, och inga regler är skrivna i sten. Bättre att töja på reglerna och säga 5 km? Vad säger ni?
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Fredde » 12 Jan 2012 11:49

pärspektiv wrote:
jp wrote:
Gustav wrote:med reservation att Sjöbofältet är för långt?
Jag google-earthade det. 1 varv = 4,5 km. 8)
Ingen har kört något försök än, och inga regler är skrivna i sten. Bättre att töja på reglerna och säga 5 km? Vad säger ni?
Det kanske räcker att start/mål är på samma plats och minst 1 varvning så är det ju en rundbana.

Vi körde ju faktiskt en liknande träning för typ tre år sen då vi var ett gäng som nötte runt FRA-öglan en halv dag (6-7km/varv).

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 12 Jan 2012 12:28

Fredde wrote:
pärspektiv wrote:
jp wrote:
Gustav wrote:med reservation att Sjöbofältet är för långt?
Jag google-earthade det. 1 varv = 4,5 km. 8)
Ingen har kört något försök än, och inga regler är skrivna i sten. Bättre att töja på reglerna och säga 5 km? Vad säger ni?
Det kanske räcker att start/mål är på samma plats och minst 1 varvning så är det ju en rundbana.

Vi körde ju faktiskt en liknande träning för typ tre år sen då vi var ett gäng som nötte runt FRA-öglan en halv dag (6-7km/varv).
Ja, det är ju en tanke. För att på ett rimligt sätt kunna räkna ut timsträckan måste man ju dessutom köra hela varv, och därefter sätta snitthastigheten som resultat. Så det kommer ju att reglera sig självt, eftersom ingen vill ha för lång potentiell extrasträcka att köra.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by klasolsson » 12 Jan 2012 13:29

Ok, när samlas vi alla i SJöbo? Valfri cykel eller vad? Could well be epic.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: En timme asfalt

Post by jp » 12 Jan 2012 15:04

klasolsson wrote:Ok, när samlas vi alla i SJöbo? Valfri cykel eller vad? Could well be epic.
Ojojoj, du läser mina tankar :twisted:
Image

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: En timme asfalt

Post by jp » 12 Jan 2012 15:11

pärspektiv wrote:För att på ett rimligt sätt kunna räkna ut timsträckan måste man ju dessutom köra hela varv, och därefter sätta snitthastigheten som resultat.
Tar du inte den långa vägen till lösningen nu? Det är ju hundra gånger enklare att mäta med cykldator eller gpstelefon/cykel/löpar-app än o räkna varv..
Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: En timme asfalt

Post by Andye » 12 Jan 2012 15:46

jp wrote:
pärspektiv wrote:För att på ett rimligt sätt kunna räkna ut timsträckan måste man ju dessutom köra hela varv, och därefter sätta snitthastigheten som resultat.
Tar du inte den långa vägen till lösningen nu? Det är ju hundra gånger enklare att mäta med cykldator eller gpstelefon/cykel/löpar-app än o räkna varv..
Byråkratiskt så det förslår , jag är helt inne på din linje JP med cykeldator eller gps.
--------->>><<<<--------------

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: En timme asfalt

Post by abacaxi » 12 Jan 2012 16:06

gps är härligt, ibland säger den att jag cyklat typ 13000 km/h och tagit vägen över boston. fast man kanske måste visa banan som registrerats på karta också för att rekordet ska godkännas? :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 12 Jan 2012 17:27

Andye wrote:
jp wrote:
pärspektiv wrote:För att på ett rimligt sätt kunna räkna ut timsträckan måste man ju dessutom köra hela varv, och därefter sätta snitthastigheten som resultat.
Tar du inte den långa vägen till lösningen nu? Det är ju hundra gånger enklare att mäta med cykldator eller gpstelefon/cykel/löpar-app än o räkna varv..
Byråkratiskt så det förslår , jag är helt inne på din linje JP med cykeldator eller gps.
Det är så stor felmariginal på en gps om man snurrar runt på ett litet varv. Däremot är det ju ganska enkelt att mäta ett varv hyggligt exakt, och sedan, som sagt, ha någon som räknar varv åt en.
Cykeldator är ju bra om den är ordentligt inställd, och det är faktiskt ganska pilligt. 10 meter fel per kilometer blir ju ganska mycket på en timme.
Jag vill ju inte göra det krångligare än nödvändigt för folk, men en viss mån av exakthet skadar väl inte?
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 12 Jan 2012 17:30

Google earth är ju faktiskt också bra att mäta sträcka i, om man zoomar in ordentligt.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Bratt » 12 Jan 2012 17:57

Om nu en cykeldator som står fel på 10m/km inte duger borde då inte en mätning på google earth vara en katastrof?

10m/km, går dom verkligen så fel? Tänker på att på många datorer ställs omkretsen på hjulen in i mm... Måste ta fram papper och penna här känner jag.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Fredde » 12 Jan 2012 19:13

Näää klart det är varv x varvlängd + sträcka sista varvet så man kan tjäna på att ha en snygg linje! :) ...eller förlora på att ha en dålig.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: En timme asfalt

Post by Muffat Stål » 12 Jan 2012 20:15

Stannade till vid detta övergivna flygfält utanför Vinninga i västergötland i somras. Blev sjukt sugen på tempo, men tänkte aldrig timmen. Ca 2 km lång raka med parallellt sidospår och vida kurvor. Banan är i skarvad betong. Hade ingen cykel med och var svårt att få känsla för hur jobbiga skarvarna var men tror det skulle funka. Inte heller möjlighet att kolla om banan var intakt hela vägen som i så fall skulle vara ca 4,5 km. TiIll våren blir det en sväng hit. Sjukt mäktigt att stå på en raka med måtten 30 x 2000 m. Nära för dig Ronny!

Image
The thigh's the limit

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 12 Jan 2012 21:25

Jag gör genast en regeländring för banan då. Fri längd, men minst en varvning. Hela antal varv gäller fortfarande. Det vore ju synd att missa chansen på alla fina galma flygfält!
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: En timme asfalt

Post by Ronny » 13 Jan 2012 16:44

Muffat Stål wrote:Stannade till vid detta övergivna flygfält utanför Vinninga i västergötland i somras. Blev sjukt sugen på tempo, men tänkte aldrig timmen. Ca 2 km lång raka med parallellt sidospår och vida kurvor. Banan är i skarvad betong. Hade ingen cykel med och var svårt att få känsla för hur jobbiga skarvarna var men tror det skulle funka. Inte heller möjlighet att kolla om banan var intakt hela vägen som i så fall skulle vara ca 4,5 km. TiIll våren blir det en sväng hit. Sjukt mäktigt att stå på en raka med måtten 30 x 2000 m. Nära för dig Ronny!

[img]dragstrip[/img]
Jo den där banan känner jag till och ska kolla in den. Säg till om du drar dit till våren.
Мясо это убийство

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: En timme asfalt

Post by Eskiboi » 14 Jan 2012 01:46

Annars vore ju den här Autodromen någonting...

Image

http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =111&lang=
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: En timme asfalt

Post by Ronny » 14 May 2012 17:26

Vad händer hos folk?
Мясо это убийство

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: En timme asfalt

Post by ravelax » 14 May 2012 18:21

Eskiboi wrote:Annars vore ju den här Autodromen någonting...

Image

http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =111&lang=
Gruppresa?! :D Lär vara hur fett som helst att cykla i den där!

Post Reply