Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
FabianK
- Posts: 96
- Joined: 02 Jun 2010 11:19
Post
by FabianK » 19 Dec 2011 19:15
Fixen wrote:Snart klar? Verkar ju som alla delarna är inne.
Nja, snart!
Idag kom sadel, stolpe och dammkapslar till baknavet.
Gillar hur sadeln ser ut, dock är den nog inte jätteskön att cykla på, bara plast och läder.
Last edited by
FabianK on 10 Jun 2012 09:51, edited 1 time in total.
-
Muffat Stål
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Post
by Muffat Stål » 19 Dec 2011 20:18
Fin sadel, och jag tror den är skitskön att cykla på! Ser ut som en kopia av den klassiska Unicanitor. Kört 20 mil i sträck på en sån utan några bakproblem alls. Dämpning är överflödigt så länge formen är den rätta!
The thigh's the limit
-
FabianK
- Posts: 96
- Joined: 02 Jun 2010 11:19
Post
by FabianK » 20 Dec 2011 19:44
Muffat Stål wrote:Fin sadel, och jag tror den är skitskön att cykla på! Ser ut som en kopia av den klassiska Unicanitor. Kört 20 mil i sträck på en sån utan några bakproblem alls. Dämpning är överflödigt så länge formen är den rätta!
Låter bra, upp till bevis i vår!
Installerade styrlagret idag. Efter att ha fått lagerbanan bankad på plats på Cykellabbet. Något stämmer inte - återkommer till det. Har provmonterat lite delar. Det fick bli svartvitt för att dölja stöket hemma.
Styrlagret. Det är ett par millimeter över när jag skruvat fast den översta delen. Innebär detta att gaffeln är lite för lång för lagret, att det suttit något med högre höjd innan?
edit: bildlänkar
Last edited by
FabianK on 10 Jun 2012 09:51, edited 1 time in total.
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 20 Dec 2011 19:54
Kan ha suttit ett annat lager sen inte alls ovanligt att cyklister förr justerade med distanser i lagret. Antingen kapar du gaffeln eller justerar med distans alt. kollar upp andra styrlager.
Мясо это убийство
-
Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Post
by Streamliner » 20 Dec 2011 22:19
Har haft samma problem en gång och ville inte fila på röret så jag satte en 1 mm spacer i aluminium till A-head emellan, funkar helt perfekt och syns inte ett dugg.
Loch Ness is Deep.
-
Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Post
by Streamliner » 20 Dec 2011 22:23
FabianK wrote:Det fick bli svartvitt för att dölja stöket hemma.
Svartvitt är verkligen effektivt när man vill skala bort en dimension, bra tips
Loch Ness is Deep.
-
Muffat Stål
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Post
by Muffat Stål » 20 Dec 2011 22:39
Fila ner gaffeln! Rätt ska va rätt, och det är ju ett fint lager du har där. Ingen risk att gaffeln blir för kort, om du inte tabbar dig rejält.
The thigh's the limit
-
måns
- Posts: 1017
- Joined: 12 Jun 2009 14:34
- Location: sthlm
Post
by måns » 20 Dec 2011 23:26
Hmm, kan ju vara en optisk illusion, men ser ut som att du har lite slope framåt på toppröret, kan det vara så att nåt är snett med nedre lagerbanan som gör att gaffeln hamnar högre upp?
-
yerai
- Posts: 469
- Joined: 01 Sep 2010 00:18
Post
by yerai » 20 Dec 2011 23:57
oj var trött igår märkte jag
Last edited by
yerai on 21 Dec 2011 07:34, edited 1 time in total.
-
TJ Mackey
- Posts: 750
- Joined: 20 Apr 2010 17:39
- Location: Gbg
Post
by TJ Mackey » 20 Dec 2011 23:59
Yerai! Nu är du allt ute och cyklar i fel tråd!
-
Fixen
- Posts: 2841
- Joined: 21 Aug 2009 09:08
Post
by Fixen » 23 Feb 2012 15:16
Jag kickar igång mitt projekt nu när marken är torr, hur går det för Nagon?
-
FabianK
- Posts: 96
- Joined: 02 Jun 2010 11:19
Post
by FabianK » 23 Mar 2012 11:01
Nu är våren plötsligt här, måste bli klar med detta så man kan ta ut och testköra!
Saknar kedjehjul och drev. Hade tänkt mig 46-47 och 17t för stadskörning i lagom fart. Om någon har ett campa record 1/8" 46-47t att bli av med, hör av dig! Eller tips på var man kan hitta till ett rimligt pris...
-
FabianK
- Posts: 96
- Joined: 02 Jun 2010 11:19
Post
by FabianK » 24 Mar 2012 14:10
Har fått napp på 47t kedjehjul. Monterat ihop delar idag.
Kolla lutningen på toppröret. Jag kommer inte på någon bra förklaring. Har det suttit en annan högre gaffel tidigare? Det är en colnagostämplad gaffel, kanske inte är original? För jag har iaf inte sett en sån här liten lutning på den här typen av ram.
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 24 Mar 2012 15:34
Den är byggd med sluttande topprör och det finns fler Colnago pista med den konstruktionen men det är inte vanligt.
Мясо это убийство
-
FabianK
- Posts: 96
- Joined: 02 Jun 2010 11:19
Post
by FabianK » 24 Mar 2012 15:52
Jaså minsann! Det var skönt att höra.
-
FabianK
- Posts: 96
- Joined: 02 Jun 2010 11:19
Post
by FabianK » 26 Mar 2012 15:19
Det förklarar också varför jag alltid tyckt den har så kort styrrör för att vara 60 cm ram...
-
RZ-1
- Posts: 1498
- Joined: 27 Jul 2011 01:45
- Location: Uppsala
Post
by RZ-1 » 26 Mar 2012 16:33
Har för mig att jag läst någon anledning till att inte köra udda/udda tänder på dreven men kommer inte ihåg anledningen. Nån?
(btw, jag kör 47/16 och tycker att det är en aning lätt - på en lätt pistaram med snabba hjul. Åtminstone med bock...)
-
FabianK
- Posts: 96
- Joined: 02 Jun 2010 11:19
Post
by FabianK » 26 Mar 2012 17:55
Jag tar det ganska försiktigt när jag cyklar, kommer iaf göra det nu i början, har inte kört sen i höst. Så jag går ner i antal tänder där bak om jag tycker det är för lätt senare. 17 ger många delar av däcket att skidda på, om man nu gör det mycket.
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 26 Mar 2012 18:02
FabianK wrote:Det förklarar också varför jag alltid tyckt den har så kort styrrör för att vara 60 cm ram...
Troligen är ramen byggd åt en specifik cyklist som kanske ville ner mer med överkroppen än vad som gick med konventionell geometri. Eller kanske ett försök att göra ramen mer styv.
Mycket av vad de gjorde förr är för oss många gånger inkonsekvent och svårtolkat.
Мясо это убийство