däck till vinterkörning
-
- Posts: 187
- Joined: 14 Oct 2008 07:10
- Location: hägersten
- Contact:
däck till vinterkörning
Hej!
Vill ha bra däck som man utan problem kan klämma runt på med några minusgrader ute. Det ska vara kanttråd o gärna dubbade(kan man dubba själv?). Nu är jag trött på: att behöva ta MTB:n(trög o tung), att inte kunna dra på för fullt nedför liljeholmsbron pga att man inte riktigt vet om det är en isfläck därnere, och framförallt trött på att vurpa när man dragit på lite nedför liljeholmsbron. mina nuvarande däck är i o för sig från 1971(liksom cykeln) så allt annat är en förbättring men:
finns det några optimala vinterdäck för racercykel
alla svar tas i beaktande.
tack!
erik
Vill ha bra däck som man utan problem kan klämma runt på med några minusgrader ute. Det ska vara kanttråd o gärna dubbade(kan man dubba själv?). Nu är jag trött på: att behöva ta MTB:n(trög o tung), att inte kunna dra på för fullt nedför liljeholmsbron pga att man inte riktigt vet om det är en isfläck därnere, och framförallt trött på att vurpa när man dragit på lite nedför liljeholmsbron. mina nuvarande däck är i o för sig från 1971(liksom cykeln) så allt annat är en förbättring men:
finns det några optimala vinterdäck för racercykel
alla svar tas i beaktande.
tack!
erik
there can be only one
Jag har kört på Conti Speed King sedan det blev blött ute i höstas, de är lite trögrullade med greppet har jag ingenting att klaga på, visserligen odubbat så is är fortfarande halt, men snö, slask, blöta löv har hittills gått som en dans. Billiga och bra, 700x35, passar riktigt på bra mina Weinmann DP18.
Har ingen erfarenhet av några andra cross-däck eller dubbdäck.
Har ingen erfarenhet av några andra cross-däck eller dubbdäck.
Med över 200 dubbar kan du räkna med ett bra grepp på is (som idag) 240 / 300 dubbars kan du köra med på blankis. Men rullar avsevärt mycket trögare än odubbade.
108 dubbars duger rakt fram men har sämre förmåga att svänga, men rullar lättare (och är billigare).
Stanna till hos Cykelspecialisten vid hornstull och se vad de har på hyllan. Annars har Cykelcity både 108 och 240, dock inga däremellan.
Du kan ju börja med ett 108 fram om du vill, eller 108 bak och typ 160/180 fram.
Man kan dubba själv om man har en dubbmaskin, det har man inte så - nej!
/Fredde
108 dubbars duger rakt fram men har sämre förmåga att svänga, men rullar lättare (och är billigare).
Stanna till hos Cykelspecialisten vid hornstull och se vad de har på hyllan. Annars har Cykelcity både 108 och 240, dock inga däremellan.
Du kan ju börja med ett 108 fram om du vill, eller 108 bak och typ 160/180 fram.
Man kan dubba själv om man har en dubbmaskin, det har man inte så - nej!
/Fredde
Jag budar min fjärde vinter (om man får räkna förra året) på Schwalbe Scout 700x28 och bortsett från att ha halkat omkull några ggr på blankis*, så är jag nöjd med det grepp dom ger.
* Då funkar bara dubbade varianter.
I år har jag ett Schwalbe CX Pro 700x32 fram och har inget att klaga på där heller, än så länge.
* Då funkar bara dubbade varianter.
I år har jag ett Schwalbe CX Pro 700x32 fram och har inget att klaga på där heller, än så länge.
-
- Posts: 187
- Joined: 14 Oct 2008 07:10
- Location: hägersten
- Contact:
tack
har alltid stått som ett fån o stirrat ner i golvet när ännu en(lite för ren) cykelkille(för det ÄR ju alltid killar) stått o mässat om vad det är som gäller med dubb. först nu har jag kommit till insikt. tack. erik
there can be only one
Re: däck till vinterkörning
Återupplivar en väldigt gammal tråd här...
Jag har bara kört en vinter med dubbdäck och det gick ju bra, men det jag är nyfiken på är hur pass illa det skulle gå att göra det omvända. Avsikten jag har nu är att bygga en vintercykel men utväxlingen på detta bygge gör att den också lämpar sig mycket bättre för t.ex. polo och skogskörning än min nuvarande cykel. Frågan är då, hur pass bra funkar det att köra med dubbat i snöfri terräng och hur mycket asfalt kan man nöta utan att dubbarna far åt skogen?
Så här i sista sekunden innan jag skulle beställa blev jag väldigt tveksam. Jag tänkte att jag istället borde beställa dubbfria däck men som är ännu grövre än dubbdäcken som var aktuella först.
Alt 1 (dubbat)
Alt 2 (utan dubb)
Jag har bara kört en vinter med dubbdäck och det gick ju bra, men det jag är nyfiken på är hur pass illa det skulle gå att göra det omvända. Avsikten jag har nu är att bygga en vintercykel men utväxlingen på detta bygge gör att den också lämpar sig mycket bättre för t.ex. polo och skogskörning än min nuvarande cykel. Frågan är då, hur pass bra funkar det att köra med dubbat i snöfri terräng och hur mycket asfalt kan man nöta utan att dubbarna far åt skogen?
Så här i sista sekunden innan jag skulle beställa blev jag väldigt tveksam. Jag tänkte att jag istället borde beställa dubbfria däck men som är ännu grövre än dubbdäcken som var aktuella först.
Alt 1 (dubbat)
Alt 2 (utan dubb)
Re: däck till vinterkörning
Eller så köper du med mindre mängd dubb, du måste ju inte ha 300...mantono wrote:Återupplivar en väldigt gammal tråd här...
Jag har bara kört en vinter med dubbdäck och det gick ju bra, men det jag är nyfiken på är hur pass illa det skulle gå att göra det omvända. Avsikten jag har nu är att bygga en vintercykel men utväxlingen på detta bygge gör att den också lämpar sig mycket bättre för t.ex. polo och skogskörning än min nuvarande cykel. Frågan är då, hur pass bra funkar det att köra med dubbat i snöfri terräng och hur mycket asfalt kan man nöta utan att dubbarna far åt skogen?
Så här i sista sekunden innan jag skulle beställa blev jag väldigt tveksam. Jag tänkte att jag istället borde beställa dubbfria däck men som är ännu grövre än dubbdäcken som var aktuella först.
Alt 1 (dubbat)
Alt 2 (utan dubb)
Eller köper du tre däck, 300, 100 och odubbat:
300 fram / 100 bak
100 fram / odubbat bak
Re: däck till vinterkörning
men hur blir slitaget på dubbdäck om man kör bara på asfalt? 100 eller 300 spelar ju ingen roll om det är 0 efter några månader. Och det omvända, hur farligt blir det att cykla runt en hel vinter med odubbade däck? Jag förstår ju att blankis är svårt, men i regel blir det ju mest snömodd och slask.
Visst skulle jag kunna ha en dubbel uppsättning däck, men det förstör lite själva syftet med cykeln. Tanken är att jag skall kunna vara någorlunda spontan och inte behöva bekymra mig så mycket om väderlek och underlag utan bara ta cykeln och åka.
Visst skulle jag kunna ha en dubbel uppsättning däck, men det förstör lite själva syftet med cykeln. Tanken är att jag skall kunna vara någorlunda spontan och inte behöva bekymra mig så mycket om väderlek och underlag utan bara ta cykeln och åka.
Re: däck till vinterkörning
Tar ni med frost i beräkningen, eller är det underförstått normalväglag såhär års? Jag halkade till igår morse på en frostfläck och beslöt att avsluta cykelsäsongen. Dubbdäck får jag nog inte plats med på någon av mina cyklar, hur bra funkar dubbfria vinterdäck när det är ordentligt frostigt ute?
Re: däck till vinterkörning
Vad jag har förstått så är det framför allt på isigare partier och när det är frostigt som det verkligen gör skillnad om man har dubbat eller inte. Men som sagt, jag har själv bara kört med dubbdäck på vintern och saknar själv lite referenser. Därav mitt inlägg.ravelax wrote:Tar ni med frost i beräkningen, eller är det underförstått normalväglag såhär års? Jag halkade till igår morse på en frostfläck och beslöt att avsluta cykelsäsongen. Dubbdäck får jag nog inte plats med på någon av mina cyklar, hur bra funkar dubbfria vinterdäck när det är ordentligt frostigt ute?
Re: däck till vinterkörning
Jag har däck av bra kvalitet och har inte märkt att dubben trillar av på asfalt, man får bromsa mjukt med bromsen och inte sladda såklart.mantono wrote:men hur blir slitaget på dubbdäck om man kör bara på asfalt? 100 eller 300 spelar ju ingen roll om det är 0 efter några månader. Och det omvända, hur farligt blir det att cykla runt en hel vinter med odubbade däck? Jag förstår ju att blankis är svårt, men i regel blir det ju mest snömodd och slask.
Visst skulle jag kunna ha en dubbel uppsättning däck, men det förstör lite själva syftet med cykeln. Tanken är att jag skall kunna vara någorlunda spontan och inte behöva bekymra mig så mycket om väderlek och underlag utan bara ta cykeln och åka.
Går såklart inte att säga hur farligt det är utan, du kan klara hela vintern utan incidenter eller bryta benet runt hörnet.
Jag tycker det är givet med dubbdäck på vintern så slipper man noja sig.
Re: däck till vinterkörning
Okej. Då får det bli dubbdäck den här vintern också. Ramlar dubbarna sen av så får de väl göra de, men jag ska försöka köra in däcken försiktigt i alla fall så kanske det klarar det mesta.
Tack Fredde!
Tack Fredde!
Re: däck till vinterkörning
Kolla in cykelcity de brukar ha vettigt pris på Hakkapelitta (bra däck).
På cykla-långt hojen har jag deras 240 fram och 106 (typ) bak. Funkar kalas.
Lycka till!
På cykla-långt hojen har jag deras 240 fram och 106 (typ) bak. Funkar kalas.
Lycka till!
Re: däck till vinterkörning
Måste haka på och låna tråden lite...
Har ni något förslag på ett 23-25 mm däck med bra grövre mönster för grusiga- och allmänt skitiga cykelvägar såhär års?
Snön lär förhoppningsvis inte få fäste i sthlm området, men gruset gör det halt nog ändå.
Har ni något förslag på ett 23-25 mm däck med bra grövre mönster för grusiga- och allmänt skitiga cykelvägar såhär års?
Snön lär förhoppningsvis inte få fäste i sthlm området, men gruset gör det halt nog ändå.
Foto blog » Evilvendingmachine.net
Re: däck till vinterkörning
jag har smygkikat på schwalbe marathon plus, annars verkar vittoria rando vara en forumfavorit som ju dessutom är snorbilliga.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128