yerais köpa å Sälj ram-tråd

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by Prince of the rodeo » 18 Nov 2011 16:10

Det är ju tur att alla har olika uppfattningar om hur man delar upp cyklarna i dom där kategorierna som har skrivits..

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by måns » 18 Nov 2011 16:14

Det var alltså min egen uppfattning vilket jag tror och hoppas det är okej att skriva. Självklart får man tycka precis hur man vill.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by Indurain » 18 Nov 2011 16:42

Köp en Pelizzoli Leggenda V.2 !

Posera på stan: check
Svettas i falun velodromen: check
Träningsaktiviteter: check
Rule #242 - More is good ... all is better.

yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by yerai » 18 Nov 2011 16:52

Men är det inte väldigt lång väntetid på en dom ramarna vad kostar dom?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by Otto » 18 Nov 2011 20:08

yerai wrote:Men är det inte väldigt lång väntetid på en dom ramarna vad kostar dom?
Leveranstiden är nog lika lång som tiden man troligtvis lägger ner på eBay för att; hitta, för att där efter buda och förhoppningsvis vinna för att slutligen få hem en ram.
Tror det går jämt ut.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by viktor » 18 Nov 2011 20:45

Köp en ram du vill ha till ett pris du är beredd att betala. Sen är det klart bra att du frågar så du inte betalar extrema överpriser eller köper en defekt ram men har du pengar och är beredd att betala vad som begärs så kör.
Om priset är saftigt känns det ofta i magen trots att man kanske inte har järnkoll på vilka cyklar som är värda vad.

Om du sen köper en skitfin italienare som är attraktiv hos samlare och bygger upp den med skitkomponenter, låter den stå ute hela vintern och rosta sönder och totalt skiter i dess historiska värde så är det ingen som kan säga nåt om det. Även om många av oss skulle bli lessna i ögat :wink:

Kör så det ryker!
/Viktor

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by Ronny » 18 Nov 2011 22:04

Muffat Stål wrote:En gång för alla - ironi funkar inte på internet. Ok, du kan historien. Vi vet det. Om du vill dela med dig av din kunskap är det trevligt och schysst, men att mästra oss imbeciller leder ingen vart, förutom till en gnutta ilska.

1. Om min post inte gav Yerai en fingervisning om att Cinellin han frågade om låg ute till överpris så fattar jag ingenting.
2. Tommasinin i fråga skulle jag kunna tro var äkta, eller om inte äkta så i alla fall en fin gammal ram av gott hantverk och det såldes för väldigt små pengar. Också där ett försök att ge Yerai ett perspektiv inför sitt ramköp. (läs "köp inte Cinellin")
3. Om detta inte är ett försök av Yerai att skaffa sig information eller lära sig historien om en cykel genom att ställa en fråga på detta forum, vad fan är det då? Vad har vi då detta ställe till? Alla har inte möjlighet att gräva i italienska källare efter originalblueprints och färgrester i gamla trasor. Att diskutera på ett forum känns som en rätt bra väg att gå. Jag värderar inte Yerais tidigare eskapader eller vad han är ute efter med sitt ramköp nu, det är inte min business.



Jag vill verkligen inte tjafsa Ronny!

Peace
Pace è bene amico Cinelli!
Image
Мясо это убийство

yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by yerai » 21 Nov 2011 19:38

Någon som vet något med denna cykel?

http://www.ebay.com/itm/Fausto-Coppi-tr ... 500wt_1359

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by bankiren » 22 Nov 2011 00:26

Prince of the rodeo wrote:" Fast jag är ju en sådan som gillar att man cyklar på sina hojar istället för att dom står och samlar damm..


har inte du en ganska brutal faggin pursuit som samlat damm allt för länge? ;)
@fistasthlm

yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by yerai » 22 Nov 2011 00:33

Den sålde jag var inte så skönt att cykla i den lutningen man skulle ha när man cyklade med den :roll:

Andyy
Posts: 390
Joined: 06 Jan 2011 22:48
Location: Stockholm

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by Andyy » 22 Nov 2011 00:41

Det var nog menat till Prince of the rodeo. :)

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by bankiren » 22 Nov 2011 00:43

Andyy wrote:Det var nog menat till Prince of the rodeo. :)
1+, back to topic!
@fistasthlm

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by Ronny » 22 Nov 2011 09:30

Kan vara vad som helst. Finns inget mer än en självhäftande plastdekal som säger det är en Coppi. Dekalen finns lite varstans att köpa. Borrad framgaffel sen är den i USA. Bättre att leta inom Europa.

yerai wrote:Någon som vet något med denna cykel?

http://www.ebay.com/itm/Fausto-Coppi-tr ... 500wt_1359
Мясо это убийство

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by Streamliner » 27 Nov 2011 00:06

yerai wrote:Den sålde jag var inte så skönt att cykla i den lutningen man skulle ha när man cyklade med den :roll:
Yerai, tycker du ska ta ett steg tillbaka och få lite distans till dina cykeltankar. Det är lätt att ryckas med på ett forum med samlare som är kunniga och kräsna, dessutom har de kanske en annan ekonomi att agera utifrån.

Fundera på vad du vill ha för cykel och hur du ska använda den. Är det så kul att ha en ömtålig raritet stående i hallen, visserligen snygg men när den äntligen är klar så kanske du upptäcker att den t ex inte är skön att cykla på. Det känns som att du famlar efter en dröm men inte riktigt vet vad du vill ha. Ett välkänt samlarmärke är kanske bara att köpa sig status och inte glädje.

Att köpa något på bukten från t ex USA är väldigt riskabelt, det kan finnas massor av fel på en ram som du inte kan besiktiga mer än på några bilder. Den kan vara en aning sned, den kan vara rostig på rörens insidor, den kan vara krockad och spacklad, den kan ha bucklor i ramen som är spacklade, den kan ha sprickor som är svåra att se. Den kan ha lödningar som har fått sprickor, den kan vara ett rent falsarium med nya loggor, den kan ha varit proffscyklad men välvårdad där ramen har mjuknat. Gaffeln kan vara krockad och riktad, det kan ha varit fel lagerkoppar inpressade i styrhuvudet. Ja det kan hända en del med en ram som kanske haft många ägare.

Så till slut står du där med din fina ram för 13.000 kr som verkar ok. Ja det är ju då det börjar, du vill ha de finaste komponenterna som du kan få tag på. Kanske ändar det i en riktig raritet men den har kanske kostat dig 40.000 kr och kanske ännu mer om man räknar in de förluster du gjort på tidigare köp som inte blivit så bra som du önskade dig.

Har du inte funderat på en helt ny ram? Det finns ju en hel del att välja på och du kan få en rolig, personlig cykel som kanske ger mer glädje och mindre ångest.

Ja jag vet inte, ingen har fel och ingen har rätt i en sådan här fråga, därför kan man heller inte få ett svar från andra tycker jag. Man får gå efter sin egen magkänlsa men att fråga är toppen och ett bra sätt att lära sig mer.

Ska bli kul att se vad du fastnar för till slut, hoppas du hittar något som känns rätt och som du vill äga resten av ditt liv, eller ja en massa år åtminstone.
Loch Ness is Deep.

yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by yerai » 27 Nov 2011 00:15

Jo det blev mycket funderande på vad man skulle köpa.
Å fick tips å råd av olika på forumet men jag hittade en cykel nu som jag blev riktigt nöjd med. Varför jag inte har köpt en nya ram är för att jag inte gillar det nya så mycket gillar de gamla klassiska de fina detaljerna. Men alla tips å råd uppskatas.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by atomlab » 27 Nov 2011 00:19

Så vad vart det för ram som du nu lagt vantarna på?
Image

yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by yerai » 27 Nov 2011 00:38

fick tag på en coppi pista

yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by yerai » 19 Dec 2011 18:06

Hej alla skulle kolla om någon på forumet är intresserad av denna ram
Jag hade tänkt att köpa dne själv men det får räka med ett projekt i taget så har denna ram hos en säljare som har en annan ram jag ska köpa . Och ville kolla om någon vill köpa denna ram så blir det bligare att frakt för mig och den andra å så blir det ett bra pris på ramen också :).
Ciocca ramen skulle kosta 3600 å då är det för ramen och frakt till dig i Sverige jag hade tänkt att köpa min ram ni till slutet av december så om du är intresserad så skicka PM till mig


Ciocca pista i från 80 talet storlek 52/54

Image

Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: yerais köpa å Sälj ram-tråd

Post by Otto » 19 Dec 2011 20:17

Ciöcc heter den, inte Ciocca. Vad har du fått det ifrån?

Sen finns det ju numera en del av forumet som inriktar sig på just sälj, samt numera också köp.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: yerais köpa ram-tråd

Post by Muffat Stål » 19 Dec 2011 20:22

yerai wrote:Jag hade tänkt att köpa dne själv men det får räka med ett projekt i taget...Ciocca pista i från 80 talet storlek 52/54
Men du har ju precis köpt en Coppi. Vad du menar är att det får räcka med två projekt i taget? Och som Otto säger, handel ligger bäst i köp/sälj.
The thigh's the limit

Post Reply