Finns det någon med ett tränat öga som ser om hjulen är 26 eller 28" (29?) på GT:n? Brukar det gå att få in så stora hjul på MTB's som är byggda för 26"?Orwar wrote:Det är det här som gäller:lugosi wrote:Har länge funderat på att konvertera min gammal barncykel, en GT Outpost Trail-mountainbike till fixed för budget vinterpendlingsyfte
http://happymtb.org/forum/read.php/1/10 ... sg-1149523
VISA DIN CYKEL !
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
VISA DIN CYKEL !
Läckert telefonplan!
Re: VISA DIN CYKEL !
Stor sannolikhet 26" fälgar. Jag mätte upp ett gäng gamla mtb-ramar inför vinterbygget, 25x622 var gränsfall, men då hade jag inte fått på skärmar.
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
VISA DIN CYKEL !
Cool! Då får jag satsa på några feta däck istället, så jag fyller ut ramenRZ-1 wrote:Stor sannolikhet 26" fälgar. Jag mätte upp ett gäng gamla mtb-ramar inför vinterbygget, 25x622 var gränsfall, men då hade jag inte fått på skärmar.
- Telefonplan
- Posts: 448
- Joined: 24 Jan 2008 08:50
- Location: Hägerstensåsen
Re: VISA DIN CYKEL !
Jo, min beställning var med horisontella dropouts. Men...chrobin wrote:En fråga, varför magic gear?
/ ChRobin
Lite bakgrund:
För att få en ram med bra egenskaper för snabb långåkning är det bra med en ram som flexar lagomt mycket. Därför att all kraft som används när man trampar ner inte kan överförs till drivlinan (materialens tröghet kanske man kan kalla det?), men med en ram som flexar lagomt mycket tas en viss mängd av den energin (som inte går till drivlinan) upp av ramen, när man trampar ner, och flexar tillbaka (överför enerign till drivlinan) när trampan är på väg upp, som en fjäder, typ.
För att uppnå rätt typ av flex skall man ha följande förhållande mellan rören: kedjestagen skall vara styvast, nederröret näst styvast och toppröret minst styvt (och rördimensionerna anpassade till ramstorlek och åkarens körstil).
...när rambyggaren har kommit en bit på vägen ringer han och berättar att det är platsbrist. Eftersom jag ville ha feta 42 mm däck och 60 mm breda stänkor och horisontella dropouts, så måste han göra kedjestagen längre än vad vi skissat på tidigare för att jag skall ha plats att föra in hjulet i dropoutsen. Men längre kedjestag påverkar förhållandet mellan rören för att uppnå rätt flex. Övriga vinklar och mått på ramen är väl beprövade och bra för snabb långcykling, så därför ville vi inte frångå dem.
En erfaren fransk rambyggare på 50-talet hade säkert kunnat få till önskade egenskaper på annat sätt, men i dagsläget är kunskaperna om randonneurcyklar låg eftersom det knappt funnits någon efterfrågan de senaste 50 åren, då fokus varit på racers som är optimerade för en annan typ av cykling.
...så efter mycket efterforskningar, dividerande, snackade med andra rambyggare, Jan Heine på Bicycle Quarterly, tittande på gamla bilder lyckades vi inte lösa problemet, då fattade jag beslutet att köregenskaperna var det viktigaste och att kedjespänningen nog skulle lösa sig .
Lång svar, hoppas det är begripligt. Kan ta alla detaljer och turer över en juice och med ett skissblock
/Mattias
Re: VISA DIN CYKEL !
^ Misstänkte att det inte var en slump. Spännande och jag tar gärna en juice och skissar i en Moleskine
Re: VISA DIN CYKEL !
Kul att se något nytt, Effektiv och modern randonneur. Magic kan man ju leva med inte så svårt val om man annars får kompromissa ramen. Själv hade jag ju valt snäppet tanigare däck men det är jag det och jag är slö.Telefonplan wrote:En bild på min måttbeställda 650B Randonneur:
/Mattias
We are 138
Re: VISA DIN CYKEL !
Riktigt fin Telefonplan. Själv halvvägs på ett liknande Randonneurbygge.
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: VISA DIN CYKEL !
Haha! Ja,den var lite udda. Jag gillade den, fick mig glad.vicnor wrote:Pista
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Re: VISA DIN CYKEL !
Yes, tappade pluggarna, tappade nu även korkarna =/ Får bli nåt annat nästa gång!
Ja den kanske är lite udda ! Det enda jag tänker på är de blå fälgarna
Ja den kanske är lite udda ! Det enda jag tänker på är de blå fälgarna
Re: VISA DIN CYKEL !
Läcker! Vad är det för fälgar?vicnor wrote:
Pista
-
- Posts: 168
- Joined: 06 Jul 2011 18:51
- Location: Stockholm
Re: VISA DIN CYKEL !
Klistermärkena ska bort. Hälften har ju redan blivit stulna. Men annars så.
Någon i götet som skulle vilja hjälpa mig med trackends?
Någon i götet som skulle vilja hjälpa mig med trackends?
Re: VISA DIN CYKEL !
Koyo wrote:Läcker! Vad är det för fälgar?vicnor wrote:
Pista
Du det är en bra fråga!
Re: VISA DIN CYKEL !
Ser lite ut som dom här fast utan klistermärken..
http://www.ebay.co.uk/itm/Brev-M-Single ... 595wt_1199
http://www.ebay.co.uk/itm/Brev-M-Single ... 595wt_1199
Re: VISA DIN CYKEL !
men erkännt snabbolebole wrote:Frankensteins monster: