GODSPEED DELUXEwellpapp wrote:
VISA DIN CYKEL !
Re: VISA DIN CYKEL !
Re: VISA DIN CYKEL !
Så var hittar man en GT ram idag?ivo wrote:Jäklar vad go den blev!wellpapp wrote:
Re: VISA DIN CYKEL !
Har länge funderat på att konvertera min gammal barncykel, en GT Outpost Trail-mountainbike till fixed för budget vinterpendlingsyfte, typ den här fast sätta på ett par 700c och en ny styrstam och styre. Din GT Track var minst sagt inspirerande. Och vintern börjar ju dra ihop sig...
Re: VISA DIN CYKEL !
Kul att ni tycker om den.
Det är Daniel Novikovs gamla ram som är en estnisk bancyklist som tävlade i Beijing som denna var tillverkad åt. Fann den på London Fixed (där finns det grejer) och hade tur att säljaren valde blott mig före en velig en i England. Den har byggts ihop sakta men säkert med delar från hela världen och från vårt kära FG.se.
Det är Daniel Novikovs gamla ram som är en estnisk bancyklist som tävlade i Beijing som denna var tillverkad åt. Fann den på London Fixed (där finns det grejer) och hade tur att säljaren valde blott mig före en velig en i England. Den har byggts ihop sakta men säkert med delar från hela världen och från vårt kära FG.se.
SOLAFIX
Re: VISA DIN CYKEL !
Slängde in den i porr där den hör hemma. På både lfgss och här.
Re: VISA DIN CYKEL !
Höst/vinterpendlaren är färdig. Create-ram med biltema/skrotgömmedelar.
Re: VISA DIN CYKEL !
^^ blev ju skitfin. glad att den hamnade i bra händer.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: VISA DIN CYKEL !
^Tack! Chansade på 26"-modellen av biltemastänkor, blev precis lagom tight över 28mm Conti contact. Man borde dock ha en stadigare skärm fram med en så liten rake på gaffeln... vi får se hur det slutar
Re: VISA DIN CYKEL !
Det är det här som gäller:lugosi wrote:Har länge funderat på att konvertera min gammal barncykel, en GT Outpost Trail-mountainbike till fixed för budget vinterpendlingsyfte
http://happymtb.org/forum/read.php/1/10 ... sg-1149523
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: VISA DIN CYKEL !
(Känner att det blir OT nu, men hoppas folk har överseende!)Orwar wrote:Det är det här som gäller:lugosi wrote:Har länge funderat på att konvertera min gammal barncykel, en GT Outpost Trail-mountainbike till fixed för budget vinterpendlingsyfte
http://happymtb.org/forum/read.php/1/10 ... sg-1149523
Fyfan, det blev ju riktigt nice. Om bara bankkontot höll jämna steg!
Den där ramen är närmare identiskt med min gamla dänga, förutom att min är lila för tillfället.
Känns lätt som om att man skulle kunna klämma in 700c med lite smalare däck. Kanske till och med behålla 650c fram. Nåja, vi får se. Ska kolla på det.
- Telefonplan
- Posts: 448
- Joined: 24 Jan 2008 08:50
- Location: Hägerstensåsen
Re: VISA DIN CYKEL !
En bild på min måttbeställda 650B Randonneur:
Frame & fork: Terraferma Cycles Corsa 650B
Rims: Grand Bois 650B
Tires: Grand Bois Hetre, 42 mm
Front hub: SON Delux 36
Rear hub: Paul Components fixed/free 36
Fenders: Honjo 62 mm
Brakes: Mafac Raid
Brake levers: Shimano BR 600
Light front: SON Edelux
Cranks: TA 175 mm
Bottom bracket: SKF 121 mm JIS 68 mm, (roller bearings)
Chain: DID track chain
Seat post: Dura Ace
Saddle: Selle an-atomica
styrstam: Nitto Pearl
Handle bars: Grand Bois Maes
Headset: Stronglight Delta (roller bearings)
Front rack: Velo orange
Decaleur: Velo orange
Bag: Berthoud
Bottle cage: Velo orange Moderniste
Pedals: Time atac
Pump: Zefal 800
Utväxling 48/17, magic gear.
Lite småfix kvar på den som att ordna ett ordentligt bakljus som drivs an navdynamon och en bättre pakethållare.
Det är inget retrobygge, alla komponenter är valda för att de är lättast/snabbast/hållbarast och gör att det går att cykla snabbt på långa distanser.
/Mattias
Frame & fork: Terraferma Cycles Corsa 650B
Rims: Grand Bois 650B
Tires: Grand Bois Hetre, 42 mm
Front hub: SON Delux 36
Rear hub: Paul Components fixed/free 36
Fenders: Honjo 62 mm
Brakes: Mafac Raid
Brake levers: Shimano BR 600
Light front: SON Edelux
Cranks: TA 175 mm
Bottom bracket: SKF 121 mm JIS 68 mm, (roller bearings)
Chain: DID track chain
Seat post: Dura Ace
Saddle: Selle an-atomica
styrstam: Nitto Pearl
Handle bars: Grand Bois Maes
Headset: Stronglight Delta (roller bearings)
Front rack: Velo orange
Decaleur: Velo orange
Bag: Berthoud
Bottle cage: Velo orange Moderniste
Pedals: Time atac
Pump: Zefal 800
Utväxling 48/17, magic gear.
Lite småfix kvar på den som att ordna ett ordentligt bakljus som drivs an navdynamon och en bättre pakethållare.
Det är inget retrobygge, alla komponenter är valda för att de är lättast/snabbast/hållbarast och gör att det går att cykla snabbt på långa distanser.
/Mattias
Re: VISA DIN CYKEL !
Telefonplan wrote:En bild på min måttbeställda 650B Randonneur:
Frame & fork: Terraferma Cycles Corsa 650B
Rims: Grand Bois 650B
Tires: Grand Bois Hetre, 42 mm
Front hub: SON Delux 36
Rear hub: Paul Components fixed/free 36
Fenders: Honjo 62 mm
Brakes: Mafac Raid
Brake levers: Shimano BR 600
Light front: SON Edelux
Cranks: TA 175 mm
Bottom bracket: SKF 121 mm JIS 68 mm, (roller bearings)
Chain: DID track chain
Seat post: Dura Ace
Saddle: Selle an-atomica
styrstam: Nitto Pearl
Handle bars: Grand Bois Maes
Headset: Stronglight Delta (roller bearings)
Front rack: Velo orange
Decaleur: Velo orange
Bag: Berthoud
Bottle cage: Velo orange Moderniste
Pedals: Time atac
Pump: Zefal 800
Utväxling 48/17, magic gear.
Lite småfix kvar på den som att ordna ett ordentligt bakljus som drivs an navdynamon och en bättre pakethållare.
Det är inget retrobygge, alla komponenter är valda för att de är lättast/snabbast/hållbarast och gör att det går att cykla snabbt på långa distanser.
/Mattias
Superfin. Den där ser jag fram emot att spana in ngn gång när jag ser dig upp mot vanadisplan.
Ser genomtänkt och vacker ut!
Re: VISA DIN CYKEL !
Saddle: Selle an-atomica
Det är inget retrobygge, alla komponenter är valda för att de är lättast/snabbast/hållbarast och gör att det går att cykla snabbt på långa distanser.
/Mattias[/quote]
mkt fin! Jag har övervägt den sadeln som långcyklarsadel, hur tycker du den funkar, inkörningstid osv?
Det är inget retrobygge, alla komponenter är valda för att de är lättast/snabbast/hållbarast och gör att det går att cykla snabbt på långa distanser.
/Mattias[/quote]
mkt fin! Jag har övervägt den sadeln som långcyklarsadel, hur tycker du den funkar, inkörningstid osv?
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: VISA DIN CYKEL !
Fy F-N vad fin den var!
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
- Telefonplan
- Posts: 448
- Joined: 24 Jan 2008 08:50
- Location: Hägerstensåsen
Re: VISA DIN CYKEL !
Lädret kräver ingen inkörning, till skillnad mot Brooks. Det som tog lite tid var att hitta rätt spänning (lädret är fäst fram och baktill, som en hammock). Ändra - cykla långt, ändra - cykla långt, ändra - cykla lång... osv .dagba72 wrote:Saddle: Selle an-atomica.
Jag har övervägt den sadeln som långcyklarsadel, hur tycker du den funkar, inkörningstid osv?
Sadeln är lång, så det går att justera var på sadeln man sitter beroende på om man ligger i bocken, håller i bromshandtagen, eller bak på styret.
För min rumpa passar den bra, har dock lite finslipning kvar på sittställningen som jag tror kan göra att den passar ännu bättre.
Re: VISA DIN CYKEL !
Mattias: Det där är bannemig ett riktigt stiligt bygge, gratulerar!
Re: VISA DIN CYKEL !
Verkligen super fin Mattias, grattis!! 650B och breda däck är tufft.
Kul med en riktig spec lista oxså.
En fråga, varför magic gear?
/ ChRobin
Kul med en riktig spec lista oxså.
En fråga, varför magic gear?
/ ChRobin