Suicide utan frambroms?
Suicide utan frambroms?
Fick hjälp att mecka om min cykel till fixed. Det är en sucidelösning på bakhjulet, inget riktigt tracknav alltså. Jag behöll frambromsen för att jag hört att bakdrevet kan lossna om man bromsar hårt med fötterna.
Nu är det så att jag aldrig använder handbromsen. Och bakdrevet har inte lossnat, även om jag bromsat både hårt och lugnt på både plan mark och i branta nedförsbackar. Så jag funderar nu på att ta bort handbromsen. Eller är det en dum idé? Hur stor chans är det att det kommer lossna när det inte gjort det hittills? Har någon varit med om att bakdrevet gängat av?
/Ulf
Nu är det så att jag aldrig använder handbromsen. Och bakdrevet har inte lossnat, även om jag bromsat både hårt och lugnt på både plan mark och i branta nedförsbackar. Så jag funderar nu på att ta bort handbromsen. Eller är det en dum idé? Hur stor chans är det att det kommer lossna när det inte gjort det hittills? Har någon varit med om att bakdrevet gängat av?
/Ulf
-
- Posts: 27
- Joined: 02 Apr 2008 16:50
- Location: mörka småland
Jag räknade på ett gammalt skruvkransnav jag hade liggandei bokhyllan och det är åtta varv gänga.
Detta innebär att om drevet lossnar och du håller pedalerna stilla så kommer drevet att vara fullt avgängat när bakhjulet har snurrat åtta varv. Eftersom bakhjulet har en omkrets på runt 2,1 meter så innebär ju detta ca 8x2,1=16,8 meter. Cyklar du i 25km/h (6,94m/s) så tar det =2,42 sekunder innan drevet är fullt avgängat.
När drevet är fullt avgängat så kan det, eller kedjan, kila fast sig mot bakramen och bakhjulet tvärlåser och det vill man inte. Det du skall göra om det lossnar är alltså att börja trampa framåt igen och att bromsa ner farten med nödbromsen. Om du är rädd att du inte skall hinna ner på bromshandtaget i bocken, så ta ett bromshandtag från en gammal MTB med cantileverbroms och sätt uppe på styret. Dessa bromshandtag funkar med racerbroms, då cantileverbromsar drar lika mycket wire som sidoarmsbromsarna på en racer.
Jag tycker inte att man skall köra suicide utan nödbroms även om jag själv inte alltid lever som jag lär.
Detta innebär att om drevet lossnar och du håller pedalerna stilla så kommer drevet att vara fullt avgängat när bakhjulet har snurrat åtta varv. Eftersom bakhjulet har en omkrets på runt 2,1 meter så innebär ju detta ca 8x2,1=16,8 meter. Cyklar du i 25km/h (6,94m/s) så tar det =2,42 sekunder innan drevet är fullt avgängat.
När drevet är fullt avgängat så kan det, eller kedjan, kila fast sig mot bakramen och bakhjulet tvärlåser och det vill man inte. Det du skall göra om det lossnar är alltså att börja trampa framåt igen och att bromsa ner farten med nödbromsen. Om du är rädd att du inte skall hinna ner på bromshandtaget i bocken, så ta ett bromshandtag från en gammal MTB med cantileverbroms och sätt uppe på styret. Dessa bromshandtag funkar med racerbroms, då cantileverbromsar drar lika mycket wire som sidoarmsbromsarna på en racer.
Jag tycker inte att man skall köra suicide utan nödbroms även om jag själv inte alltid lever som jag lär.
Ett annat bra tips som fungerar väldigt effektivt vid torrt före är att sätta upp skon på bakhjulet mellan sadelröret upptill och baktriangelns översida.
Denna teknik använder jag ganska ofta då jag börjar bli trött och inte orkar skippa ned för långa, branta, jobbiga backar.
Fungerar också bra vid kedjebrott etc.
/* kalis */
Denna teknik använder jag ganska ofta då jag börjar bli trött och inte orkar skippa ned för långa, branta, jobbiga backar.
Fungerar också bra vid kedjebrott etc.
/* kalis */
Hur som helst så åkte bromsen av igår. Får väl öva lite på det där mer att sätta sulan mot däcket hehe.
Drevet sitter på navet plus en låsring utanpå... åtdraget som satan med loctite och allt vad det heter. Bruker även dra åt låsringen emellanåt, även om det inte behövs, mest för att känna att det sitter där det sitter. Känns som att det ska till extrem otur att det ska lossna om det inte gjort det hittills. Jag har skiddat och kört på ganska hårt när jag varit ute för att försäkra mig om att det sitter. Försöker intala mig att chansen är lika stor att jag bara klantar mig och kör omkull, eller att kedjan går av eller vad som. Ville man köra så säkert som möjligt skulle man kanske inte valt fixed från början.
Kanske dags att fundera på en par ordentliga hjul. Svårt att hitta några jag gillar lika mycket bara. Svag för retrolooken.
Drevet sitter på navet plus en låsring utanpå... åtdraget som satan med loctite och allt vad det heter. Bruker även dra åt låsringen emellanåt, även om det inte behövs, mest för att känna att det sitter där det sitter. Känns som att det ska till extrem otur att det ska lossna om det inte gjort det hittills. Jag har skiddat och kört på ganska hårt när jag varit ute för att försäkra mig om att det sitter. Försöker intala mig att chansen är lika stor att jag bara klantar mig och kör omkull, eller att kedjan går av eller vad som. Ville man köra så säkert som möjligt skulle man kanske inte valt fixed från början.
Kanske dags att fundera på en par ordentliga hjul. Svårt att hitta några jag gillar lika mycket bara. Svag för retrolooken.
-
- Posts: 27
- Joined: 02 Apr 2008 16:50
- Location: mörka småland
Har det någon gång gått att dra låsringen något, alltså så att den flyttar sig? Eller är det mer som att den är helt stum och att du bara "känner på den"?Uffe Tuff wrote:Hur som helst så åkte bromsen av igår. Får väl öva lite på det där mer att sätta sulan mot däcket hehe.
Drevet sitter på navet plus en låsring utanpå... åtdraget som satan med loctite och allt vad det heter. Bruker även dra åt låsringen emellanåt, även om det inte behövs, mest för att känna att det sitter där det sitter.
-
- Posts: 27
- Joined: 02 Apr 2008 16:50
- Location: mörka småland
Låter bra, måste varit en riktigt stark kille som drog dit drevet.Uffe Tuff wrote:Nej nej, den har suttit sten hårt. Har bara gjort för att försäkra mig om att den sitter som sagt. Den har aldrig gått att rubba.
Du är förresten inte ensam i Jkpg längre, såg en kille komma och leda en fixie på Barnarpsgatan i förra veckan.
/Fredrik